The Lithography: Manipulative Element Conducive to the Commercial Sale of the Nineteenth Century of Peru

Descripción del Articulo

This paper is based on the social analysis of the consumer consciences of the country during the turn of the century. The magazine The Ilustred Peru (1887-1892), directed by Bacigalupi and Matto de Turner, is taken as a reference to demonstrate the functionality of the press by promoting and reorien...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Delgado Del Aguila, Jesús M.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Repositorio:Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/873
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/873
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:consumo
siglo XIX
publicidad
semiótica
mercado
id 1995-445X_2a0a320a8ecaedf456dd01cfeff2a573
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/873
network_acronym_str 1995-445X
repository_id_str .
network_name_str Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
spelling The Lithography: Manipulative Element Conducive to the Commercial Sale of the Nineteenth Century of PeruLa litografía: elemento manipulador propicio para la compraventa mercantil del siglo XIX del PerúDelgado Del Aguila, Jesús M.consumosiglo XIXpublicidadsemióticamercadoThis paper is based on the social analysis of the consumer consciences of the country during the turn of the century. The magazine The Ilustred Peru (1887-1892), directed by Bacigalupi and Matto de Turner, is taken as a reference to demonstrate the functionality of the press by promoting and reorienting culture towards a materialistic approach. On the one hand, through the tense semiotics developed by Jacques Fontanille, relevant meanings originate from the fields of expression and content, essential to investigate to understand the purpose of advertising images. Likewise, through Landowski's regimes of meaning (manipulation and programming), it is evident how a fashion is established in consumers due to their claim to acquire the products that are subjected to the sale of the market.Este artículo se enfoca en el análisis social acerca de las conciencias consumidoras del país durante el periodo finisecular del siglo XIX. Se toma como referencia la revista El Perú Ilustrado (1887-1892), dirigida por Bacigalupi y Matto de Turner, para demostrar la funcionalidad de la prensa al promocionar y reorientar la cultura hacia un enfoque materialista. Por un lado, mediante la semiótica tensiva que desarrolla Jacques Fontanille, se originan significaciones relevantes desde los campos de la expresión y el contenido, imprescindibles de indagar para comprender la finalidad de las imágenes publicitarias. Asimismo, a través de los regímenes de sentido de Landowski (manipulación y programación), se evidencia cómo se instaura una moda en los consumidores por su pretensión de adquirir los productos que se someten a la compraventa del mercado.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2021-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/87310.33554/riv.15.1.873Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 1 (2021); 41-50Investigación Valdizana; Vol 15 No 1 (2021); 41-50Investigación Valdizana; v. 15 n. 1 (2021); 41-501995-445X1994-1420reponame:Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizaninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/873/797http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/873/822Derechos de autor 2021 Jesús M. Delgado Del Aguilahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T15:25:20Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv The Lithography: Manipulative Element Conducive to the Commercial Sale of the Nineteenth Century of Peru
La litografía: elemento manipulador propicio para la compraventa mercantil del siglo XIX del Perú
title The Lithography: Manipulative Element Conducive to the Commercial Sale of the Nineteenth Century of Peru
spellingShingle The Lithography: Manipulative Element Conducive to the Commercial Sale of the Nineteenth Century of Peru
Delgado Del Aguila, Jesús M.
consumo
siglo XIX
publicidad
semiótica
mercado
title_short The Lithography: Manipulative Element Conducive to the Commercial Sale of the Nineteenth Century of Peru
title_full The Lithography: Manipulative Element Conducive to the Commercial Sale of the Nineteenth Century of Peru
title_fullStr The Lithography: Manipulative Element Conducive to the Commercial Sale of the Nineteenth Century of Peru
title_full_unstemmed The Lithography: Manipulative Element Conducive to the Commercial Sale of the Nineteenth Century of Peru
title_sort The Lithography: Manipulative Element Conducive to the Commercial Sale of the Nineteenth Century of Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Delgado Del Aguila, Jesús M.
author Delgado Del Aguila, Jesús M.
author_facet Delgado Del Aguila, Jesús M.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv consumo
siglo XIX
publicidad
semiótica
mercado
topic consumo
siglo XIX
publicidad
semiótica
mercado
dc.description.none.fl_txt_mv This paper is based on the social analysis of the consumer consciences of the country during the turn of the century. The magazine The Ilustred Peru (1887-1892), directed by Bacigalupi and Matto de Turner, is taken as a reference to demonstrate the functionality of the press by promoting and reorienting culture towards a materialistic approach. On the one hand, through the tense semiotics developed by Jacques Fontanille, relevant meanings originate from the fields of expression and content, essential to investigate to understand the purpose of advertising images. Likewise, through Landowski's regimes of meaning (manipulation and programming), it is evident how a fashion is established in consumers due to their claim to acquire the products that are subjected to the sale of the market.
Este artículo se enfoca en el análisis social acerca de las conciencias consumidoras del país durante el periodo finisecular del siglo XIX. Se toma como referencia la revista El Perú Ilustrado (1887-1892), dirigida por Bacigalupi y Matto de Turner, para demostrar la funcionalidad de la prensa al promocionar y reorientar la cultura hacia un enfoque materialista. Por un lado, mediante la semiótica tensiva que desarrolla Jacques Fontanille, se originan significaciones relevantes desde los campos de la expresión y el contenido, imprescindibles de indagar para comprender la finalidad de las imágenes publicitarias. Asimismo, a través de los regímenes de sentido de Landowski (manipulación y programación), se evidencia cómo se instaura una moda en los consumidores por su pretensión de adquirir los productos que se someten a la compraventa del mercado.
description This paper is based on the social analysis of the consumer consciences of the country during the turn of the century. The magazine The Ilustred Peru (1887-1892), directed by Bacigalupi and Matto de Turner, is taken as a reference to demonstrate the functionality of the press by promoting and reorienting culture towards a materialistic approach. On the one hand, through the tense semiotics developed by Jacques Fontanille, relevant meanings originate from the fields of expression and content, essential to investigate to understand the purpose of advertising images. Likewise, through Landowski's regimes of meaning (manipulation and programming), it is evident how a fashion is established in consumers due to their claim to acquire the products that are subjected to the sale of the market.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/873
10.33554/riv.15.1.873
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/873
identifier_str_mv 10.33554/riv.15.1.873
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/873/797
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/873/822
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Jesús M. Delgado Del Aguila
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Jesús M. Delgado Del Aguila
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 1 (2021); 41-50
Investigación Valdizana; Vol 15 No 1 (2021); 41-50
Investigación Valdizana; v. 15 n. 1 (2021); 41-50
1995-445X
1994-1420
reponame:Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instacron:UNHEVAL
reponame_str Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
collection Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701378682812104704
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).