Causal relationship between the allocation of academic failure and level tests to anxiety in High School Student Center of San Marcos
Descripción del Articulo
The main objective of this study was to determine whether there is relationship between attributional dimensions proposed by Weiner (locus of causality, stability and controllability) and test anxiety. The sample consisted of 206 subjects (61 males and 145 females), Pre-University Center students of...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/5397 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5397 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Causal attribution academic failure test anxiety pre-university students Atribución causal fracaso académico ansiedad ante los exámenes estudiantes preuniversitarios |
id |
1728-5852_ad8b7a2094687354298653d04b591a08 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/5397 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
Causal relationship between the allocation of academic failure and level tests to anxiety in High School Student Center of San MarcosRelación entre la atribución causal del fracaso académico y el nivel de ansiedad ante los exámenes en estudiantes del Centro Preuniversitario de San MarcosFrisancho León, Augusto EmilioCausal attributionacademic failuretest anxietypre-university studentsAtribución causalfracaso académicoansiedad ante los exámenesestudiantes preuniversitariosThe main objective of this study was to determine whether there is relationship between attributional dimensions proposed by Weiner (locus of causality, stability and controllability) and test anxiety. The sample consisted of 206 subjects (61 males and 145 females), Pre-University Center students of San Marcos during the cycles 2010-2011 and Regular Extraordinary 2011-I, who postulated the different careers offered by the Universidad Nacional Mayor de San Marcos. The mean age was 18.1 years. To carry out this investigation we applied the causal dimensions scale (EDC) and the Self-Assessment Inventory Anxiety about exams (IDASE). The results indicate that there is a statistically significant relationship between “stability dimension” of academic failure and the level of test anxiety. We report a direct relationship: as it increases the level of anxiety, the greater the tendency to perceive the causes of failure in exams as stable (persistent over time). There were no statistically significant relationships between the dimensions of locus of causality and controllability and test anxiety. Finally, students with high test anxiety would have a pessimistic attributional style to the failures, unlike students with low test anxiety who exhibit an optimistic attributional style the same.El objetivo principal del presente estudio fue determinar si existe relación entre las dimensiones atribucionales propuestas por Weiner (locus de causalidad, estabilidad y controlabilidad) y la ansiedad ante los exámenes. La muestra estuvo constituida por 206 sujetos (61 varones y 145 mujeres), estudiantes del Centro Preuniversitario de San Marcos durante los ciclos Extraordinario 2010-2011 y Regular 2011-I, quienes postulaban a las diferentes carreras que ofrece la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. La media de edad fue de 18,1 años. Para la realización de la presente investigación se aplicó la Escala de dimensiones causales (EDC) y el Inventario de Autoevaluación de la Ansiedad sobre Exámenes (IDASE). Los resultados indican que sí existe relación estadísticamente significativa entre la “dimensión de estabilidad” del fracaso académico y el nivel de ansiedad ante los exámenes. Se presenta una relación directamente proporcional: a medida que se incrementa el nivel de ansiedad, mayor es la tendencia a percibir las causas del fracaso en los exámenes como estables (persistentes en el tiempo). No se hallaron relaciones estadísticamente significativas entre las dimensiones de locus de causalidad y de controlabilidad y la ansiedad ante los exámenes. Finalmente, los estudiantes con alta ansiedad ante los exámenes tendrían un estilo atribucional pesimista ante los fracasos, a diferencia de los estudiantes con baja ansiedad ante los exámenes, quienes exhibirían un estilo atribucional optimista ante los mismos.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5397Investigación Educativa; Vol 15 No 28 (2011); 73-98Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 28 (2011); 73-981728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5397/4629Derechos de autor 2014 Augusto Emilio Frisancho Leónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:42Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Causal relationship between the allocation of academic failure and level tests to anxiety in High School Student Center of San Marcos Relación entre la atribución causal del fracaso académico y el nivel de ansiedad ante los exámenes en estudiantes del Centro Preuniversitario de San Marcos |
title |
Causal relationship between the allocation of academic failure and level tests to anxiety in High School Student Center of San Marcos |
spellingShingle |
Causal relationship between the allocation of academic failure and level tests to anxiety in High School Student Center of San Marcos Frisancho León, Augusto Emilio Causal attribution academic failure test anxiety pre-university students Atribución causal fracaso académico ansiedad ante los exámenes estudiantes preuniversitarios |
title_short |
Causal relationship between the allocation of academic failure and level tests to anxiety in High School Student Center of San Marcos |
title_full |
Causal relationship between the allocation of academic failure and level tests to anxiety in High School Student Center of San Marcos |
title_fullStr |
Causal relationship between the allocation of academic failure and level tests to anxiety in High School Student Center of San Marcos |
title_full_unstemmed |
Causal relationship between the allocation of academic failure and level tests to anxiety in High School Student Center of San Marcos |
title_sort |
Causal relationship between the allocation of academic failure and level tests to anxiety in High School Student Center of San Marcos |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Frisancho León, Augusto Emilio |
author |
Frisancho León, Augusto Emilio |
author_facet |
Frisancho León, Augusto Emilio |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Causal attribution academic failure test anxiety pre-university students Atribución causal fracaso académico ansiedad ante los exámenes estudiantes preuniversitarios |
topic |
Causal attribution academic failure test anxiety pre-university students Atribución causal fracaso académico ansiedad ante los exámenes estudiantes preuniversitarios |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The main objective of this study was to determine whether there is relationship between attributional dimensions proposed by Weiner (locus of causality, stability and controllability) and test anxiety. The sample consisted of 206 subjects (61 males and 145 females), Pre-University Center students of San Marcos during the cycles 2010-2011 and Regular Extraordinary 2011-I, who postulated the different careers offered by the Universidad Nacional Mayor de San Marcos. The mean age was 18.1 years. To carry out this investigation we applied the causal dimensions scale (EDC) and the Self-Assessment Inventory Anxiety about exams (IDASE). The results indicate that there is a statistically significant relationship between “stability dimension” of academic failure and the level of test anxiety. We report a direct relationship: as it increases the level of anxiety, the greater the tendency to perceive the causes of failure in exams as stable (persistent over time). There were no statistically significant relationships between the dimensions of locus of causality and controllability and test anxiety. Finally, students with high test anxiety would have a pessimistic attributional style to the failures, unlike students with low test anxiety who exhibit an optimistic attributional style the same. El objetivo principal del presente estudio fue determinar si existe relación entre las dimensiones atribucionales propuestas por Weiner (locus de causalidad, estabilidad y controlabilidad) y la ansiedad ante los exámenes. La muestra estuvo constituida por 206 sujetos (61 varones y 145 mujeres), estudiantes del Centro Preuniversitario de San Marcos durante los ciclos Extraordinario 2010-2011 y Regular 2011-I, quienes postulaban a las diferentes carreras que ofrece la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. La media de edad fue de 18,1 años. Para la realización de la presente investigación se aplicó la Escala de dimensiones causales (EDC) y el Inventario de Autoevaluación de la Ansiedad sobre Exámenes (IDASE). Los resultados indican que sí existe relación estadísticamente significativa entre la “dimensión de estabilidad” del fracaso académico y el nivel de ansiedad ante los exámenes. Se presenta una relación directamente proporcional: a medida que se incrementa el nivel de ansiedad, mayor es la tendencia a percibir las causas del fracaso en los exámenes como estables (persistentes en el tiempo). No se hallaron relaciones estadísticamente significativas entre las dimensiones de locus de causalidad y de controlabilidad y la ansiedad ante los exámenes. Finalmente, los estudiantes con alta ansiedad ante los exámenes tendrían un estilo atribucional pesimista ante los fracasos, a diferencia de los estudiantes con baja ansiedad ante los exámenes, quienes exhibirían un estilo atribucional optimista ante los mismos. |
description |
The main objective of this study was to determine whether there is relationship between attributional dimensions proposed by Weiner (locus of causality, stability and controllability) and test anxiety. The sample consisted of 206 subjects (61 males and 145 females), Pre-University Center students of San Marcos during the cycles 2010-2011 and Regular Extraordinary 2011-I, who postulated the different careers offered by the Universidad Nacional Mayor de San Marcos. The mean age was 18.1 years. To carry out this investigation we applied the causal dimensions scale (EDC) and the Self-Assessment Inventory Anxiety about exams (IDASE). The results indicate that there is a statistically significant relationship between “stability dimension” of academic failure and the level of test anxiety. We report a direct relationship: as it increases the level of anxiety, the greater the tendency to perceive the causes of failure in exams as stable (persistent over time). There were no statistically significant relationships between the dimensions of locus of causality and controllability and test anxiety. Finally, students with high test anxiety would have a pessimistic attributional style to the failures, unlike students with low test anxiety who exhibit an optimistic attributional style the same. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5397 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5397 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5397/4629 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Augusto Emilio Frisancho León http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Augusto Emilio Frisancho León http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 15 No 28 (2011); 73-98 Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 28 (2011); 73-98 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386913400750080 |
score |
13.8872795 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).