Changes in the castilian dialect and communication distances in university students. A study of psycholinguistic skills and bilingualism in Peru
Descripción del Articulo
The study sought to determine if differences exist psycholinguistic and communication among university students, given their different linguistic and sociocultural reality. 20 students of Greater National University of San Marcos (Castilian dialect of coastal riverine), 18 students of the National U...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2015 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/12084 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12084 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | spanish dialects psycholinguistic skills university students bilingualism dialectos del español habilidades psicolingüísticas estudiantes universitarios bilingüismo |
id |
1609-7475_532876faf75b98e7ca34b7780329bab7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/12084 |
network_acronym_str |
1609-7475 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
spelling |
Changes in the castilian dialect and communication distances in university students. A study of psycholinguistic skills and bilingualism in PeruVariaciones dialectales del castellano y distancias comunicacionales en estudiantes universitarios. Un estudio sobre habilidades psicolingüísticas y bilingüismo en el PerúCanales G., RicardoVelarde C., EstherMeléndez J., MagaliLingán H., Susanaspanish dialectspsycholinguistic skillsuniversity studentsbilingualismdialectos del españolhabilidades psicolingüísticasestudiantes universitariosbilingüismoThe study sought to determine if differences exist psycholinguistic and communication among university students, given their different linguistic and sociocultural reality. 20 students of Greater National University of San Marcos (Castilian dialect of coastal riverine), 18 students of the National University San Agustin de Arequipa (Castilian southern Andes) and 28 students of the National University of Huancavelica (Quechua Castilian interlectal condition) was examined ). The brief bilingual Test (González 2006) and experimental psycholinguistic tests was used: auditory perception, lexical processes, semantic and pragmatic processes, both in understanding and oral production. The results showed differences in most dimensions of oral language: comprehension (speech perception, word recognition, syntactic and semantic domain) and production (object recognition, semantic fluency, syntactic and pragmatic domain) for the group at the expense of Lima students mainly from Huancavelica (Quechua Castilian interlectal condition). This difference in psycholinguistic processes, manifests itself in a deficit in communication processes.El estudio buscó establecer si existirían diferencias psicolingüísticas y comunicacionales en estudiantes universitarios, considerando su diversa realidad cultural y sociolingüística. Se examinó a 20 alumnos de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (dialecto del castellano ribereño costeño), 18 alumnos de la Universidad Nacional San Agustín de Arequipa (castellano sur andino) y 28 alumnos de la Universidad Nacional de Huancavelica (condición interlectal quechua-castellano). Se empleó el Test breve de bilingüismo (González 2006) y Pruebas psicolingüísticas experimentales: percepción auditiva, procesos léxicos, procesos semánticos y procesos pragmáticos, tanto en la comprensión como en la producción oral. Los resultados mostraron diferencias en la mayoría de dimensiones del lenguaje oral: comprensión (percepción del habla, reconocimiento léxico, dominio sintáctico y semántico) y producción (reconocimiento de objetos, fluidez semántica, dominio sintáctico y pragmático) a favor del grupo de Lima en desmedro de los estudiantes principalmente de Huancavelica (condición interlectal quechua-castellano). Dicha diferencia en procesos psicolingüísticos, se manifiesta en un déficit en los procesos comunicacionales.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/1208410.15381/rinvp.v18i2.12084Revista de Investigación en Psicología; Vol 18 No 2 (2015); 71-81Revista de Investigación en Psicología; Vol. 18 Núm. 2 (2015); 71-811609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12084/10801Derechos de autor 2015 Ricardo Canales G., Esther Velarde C., Magali Meléndez J., Susana Lingán H.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:16:39Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Changes in the castilian dialect and communication distances in university students. A study of psycholinguistic skills and bilingualism in Peru Variaciones dialectales del castellano y distancias comunicacionales en estudiantes universitarios. Un estudio sobre habilidades psicolingüísticas y bilingüismo en el Perú |
title |
Changes in the castilian dialect and communication distances in university students. A study of psycholinguistic skills and bilingualism in Peru |
spellingShingle |
Changes in the castilian dialect and communication distances in university students. A study of psycholinguistic skills and bilingualism in Peru Canales G., Ricardo spanish dialects psycholinguistic skills university students bilingualism dialectos del español habilidades psicolingüísticas estudiantes universitarios bilingüismo |
title_short |
Changes in the castilian dialect and communication distances in university students. A study of psycholinguistic skills and bilingualism in Peru |
title_full |
Changes in the castilian dialect and communication distances in university students. A study of psycholinguistic skills and bilingualism in Peru |
title_fullStr |
Changes in the castilian dialect and communication distances in university students. A study of psycholinguistic skills and bilingualism in Peru |
title_full_unstemmed |
Changes in the castilian dialect and communication distances in university students. A study of psycholinguistic skills and bilingualism in Peru |
title_sort |
Changes in the castilian dialect and communication distances in university students. A study of psycholinguistic skills and bilingualism in Peru |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Canales G., Ricardo Velarde C., Esther Meléndez J., Magali Lingán H., Susana |
author |
Canales G., Ricardo |
author_facet |
Canales G., Ricardo Velarde C., Esther Meléndez J., Magali Lingán H., Susana |
author_role |
author |
author2 |
Velarde C., Esther Meléndez J., Magali Lingán H., Susana |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
spanish dialects psycholinguistic skills university students bilingualism dialectos del español habilidades psicolingüísticas estudiantes universitarios bilingüismo |
topic |
spanish dialects psycholinguistic skills university students bilingualism dialectos del español habilidades psicolingüísticas estudiantes universitarios bilingüismo |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The study sought to determine if differences exist psycholinguistic and communication among university students, given their different linguistic and sociocultural reality. 20 students of Greater National University of San Marcos (Castilian dialect of coastal riverine), 18 students of the National University San Agustin de Arequipa (Castilian southern Andes) and 28 students of the National University of Huancavelica (Quechua Castilian interlectal condition) was examined ). The brief bilingual Test (González 2006) and experimental psycholinguistic tests was used: auditory perception, lexical processes, semantic and pragmatic processes, both in understanding and oral production. The results showed differences in most dimensions of oral language: comprehension (speech perception, word recognition, syntactic and semantic domain) and production (object recognition, semantic fluency, syntactic and pragmatic domain) for the group at the expense of Lima students mainly from Huancavelica (Quechua Castilian interlectal condition). This difference in psycholinguistic processes, manifests itself in a deficit in communication processes. El estudio buscó establecer si existirían diferencias psicolingüísticas y comunicacionales en estudiantes universitarios, considerando su diversa realidad cultural y sociolingüística. Se examinó a 20 alumnos de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (dialecto del castellano ribereño costeño), 18 alumnos de la Universidad Nacional San Agustín de Arequipa (castellano sur andino) y 28 alumnos de la Universidad Nacional de Huancavelica (condición interlectal quechua-castellano). Se empleó el Test breve de bilingüismo (González 2006) y Pruebas psicolingüísticas experimentales: percepción auditiva, procesos léxicos, procesos semánticos y procesos pragmáticos, tanto en la comprensión como en la producción oral. Los resultados mostraron diferencias en la mayoría de dimensiones del lenguaje oral: comprensión (percepción del habla, reconocimiento léxico, dominio sintáctico y semántico) y producción (reconocimiento de objetos, fluidez semántica, dominio sintáctico y pragmático) a favor del grupo de Lima en desmedro de los estudiantes principalmente de Huancavelica (condición interlectal quechua-castellano). Dicha diferencia en procesos psicolingüísticos, se manifiesta en un déficit en los procesos comunicacionales. |
description |
The study sought to determine if differences exist psycholinguistic and communication among university students, given their different linguistic and sociocultural reality. 20 students of Greater National University of San Marcos (Castilian dialect of coastal riverine), 18 students of the National University San Agustin de Arequipa (Castilian southern Andes) and 28 students of the National University of Huancavelica (Quechua Castilian interlectal condition) was examined ). The brief bilingual Test (González 2006) and experimental psycholinguistic tests was used: auditory perception, lexical processes, semantic and pragmatic processes, both in understanding and oral production. The results showed differences in most dimensions of oral language: comprehension (speech perception, word recognition, syntactic and semantic domain) and production (object recognition, semantic fluency, syntactic and pragmatic domain) for the group at the expense of Lima students mainly from Huancavelica (Quechua Castilian interlectal condition). This difference in psycholinguistic processes, manifests itself in a deficit in communication processes. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12084 10.15381/rinvp.v18i2.12084 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12084 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v18i2.12084 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12084/10801 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2015 Ricardo Canales G., Esther Velarde C., Magali Meléndez J., Susana Lingán H. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2015 Ricardo Canales G., Esther Velarde C., Magali Meléndez J., Susana Lingán H. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol 18 No 2 (2015); 71-81 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 18 Núm. 2 (2015); 71-81 1609-7475 1560-909X reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
collection |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701389484224937984 |
score |
13.919782 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).