Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender

Descripción del Articulo

The objective of this research was to know if there were differences in the psychological processes of reading regarding the socio-economic level and gender of 965 students from 1st to 6 th grade of primary from private and public schools of Callao. For this purpose we adapted and created scales for...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Velarde C., Esther, Canales G., Ricardo, Meléndez J., Magali
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/3925
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3925
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:reading psychological processes
visual reading strategy
phonemic Reading strategy
level socioeconomic
procesos psicológicos de la lectura
estrategia visual
estrategia fonológica
nivel socioeconómico
id 1609-7475_3fc8deec05eec06db182e46fe2528826
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/3925
network_acronym_str 1609-7475
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
spelling Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and genderProcesos psicológicos de la lectura en estudiantes de primaria del callao, según nivel socioeconómico y géneroVelarde C., EstherCanales G., RicardoMeléndez J., Magalireading psychological processesvisual reading strategyphonemic Reading strategylevel socioeconomicprocesos psicológicos de la lecturaestrategia visualestrategia fonológicanivel socioeconómicoThe objective of this research was to know if there were differences in the psychological processes of reading regarding the socio-economic level and gender of 965 students from 1st to 6 th grade of primary from private and public schools of Callao. For this purpose we adapted and created scales for the battery for Reading processes evaluation - revised (PROLEC-R) by. Cuetos, et al (2007). A comparative descriptive design was used. Significant differences according the socioeconomic level in all grades were found in reading comprehension and oral comprehension. It was also found differences in identification of letters and understanding of sentences (except in 6 th) and punctuation (except in second grade). There are no differ rences in the task of identifying “same–different” words and reading of words (except for 1st grade) and pseudowords (except in 1st and 3 rd) reading and grammatical structures (except 1st and 2nd). Regarding the gender, only difference found was in listening comprehension in favouring the boys. Normative scores were produced lower performance found in all the psychological processes of the reading in the socio-economic E level.El objetivo de la presente investigación fue conocer si existen diferencias en los procesos psicológicos de la lectura según el nivel socioeconómico y género en 965 estudiantes de 1° a 6° grado de primaria de escuelas particulares y estatales del Callao. Para dicho fin se adaptó y crearon baremos para la batería de evaluación de los procesos lectores-revisada (PROLEC-R) de Cuetos, et al. (2007). Se empleó un diseño descriptivo comparativo. Se encontraron diferencias significativas según nivel socioeconómico en todos los grados en comprensión de textos y comprensión oral, además en identificación de letras y comprensión de oraciones (excepto en el 6°) y en signos de puntuación (excepto en segundo grado). No se hallaron diferencias en la tarea de identificar palabras “igual-diferente” y lectura de palabras (excepto en 1°) y en lectura de pseudopalabras (excepto 1° y 3°) y estructuras gramaticales (excepto 1° y 2°). En cuanto al género, se halló diferencias en comprensión oral a favor de los varones. Se elaboraron puntuaciones normativas encontrándose un rendimiento más bajo en todos los procesos psicológicos de la lectura en el nivel socioeconómico E.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2013-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/392510.15381/rinvp.v16i1.3925Revista de Investigación en Psicología; Vol 16 No 1 (2013); 153-170Revista de Investigación en Psicología; Vol. 16 Núm. 1 (2013); 153-1701609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3925/3149Derechos de autor 2013 Esther Velarde C., Ricardo Canales G., Magali Meléndez J.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:15:45Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender
Procesos psicológicos de la lectura en estudiantes de primaria del callao, según nivel socioeconómico y género
title Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender
spellingShingle Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender
Velarde C., Esther
reading psychological processes
visual reading strategy
phonemic Reading strategy
level socioeconomic
procesos psicológicos de la lectura
estrategia visual
estrategia fonológica
nivel socioeconómico
title_short Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender
title_full Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender
title_fullStr Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender
title_full_unstemmed Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender
title_sort Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender
dc.creator.none.fl_str_mv Velarde C., Esther
Canales G., Ricardo
Meléndez J., Magali
author Velarde C., Esther
author_facet Velarde C., Esther
Canales G., Ricardo
Meléndez J., Magali
author_role author
author2 Canales G., Ricardo
Meléndez J., Magali
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv reading psychological processes
visual reading strategy
phonemic Reading strategy
level socioeconomic
procesos psicológicos de la lectura
estrategia visual
estrategia fonológica
nivel socioeconómico
topic reading psychological processes
visual reading strategy
phonemic Reading strategy
level socioeconomic
procesos psicológicos de la lectura
estrategia visual
estrategia fonológica
nivel socioeconómico
dc.description.none.fl_txt_mv The objective of this research was to know if there were differences in the psychological processes of reading regarding the socio-economic level and gender of 965 students from 1st to 6 th grade of primary from private and public schools of Callao. For this purpose we adapted and created scales for the battery for Reading processes evaluation - revised (PROLEC-R) by. Cuetos, et al (2007). A comparative descriptive design was used. Significant differences according the socioeconomic level in all grades were found in reading comprehension and oral comprehension. It was also found differences in identification of letters and understanding of sentences (except in 6 th) and punctuation (except in second grade). There are no differ rences in the task of identifying “same–different” words and reading of words (except for 1st grade) and pseudowords (except in 1st and 3 rd) reading and grammatical structures (except 1st and 2nd). Regarding the gender, only difference found was in listening comprehension in favouring the boys. Normative scores were produced lower performance found in all the psychological processes of the reading in the socio-economic E level.
El objetivo de la presente investigación fue conocer si existen diferencias en los procesos psicológicos de la lectura según el nivel socioeconómico y género en 965 estudiantes de 1° a 6° grado de primaria de escuelas particulares y estatales del Callao. Para dicho fin se adaptó y crearon baremos para la batería de evaluación de los procesos lectores-revisada (PROLEC-R) de Cuetos, et al. (2007). Se empleó un diseño descriptivo comparativo. Se encontraron diferencias significativas según nivel socioeconómico en todos los grados en comprensión de textos y comprensión oral, además en identificación de letras y comprensión de oraciones (excepto en el 6°) y en signos de puntuación (excepto en segundo grado). No se hallaron diferencias en la tarea de identificar palabras “igual-diferente” y lectura de palabras (excepto en 1°) y en lectura de pseudopalabras (excepto 1° y 3°) y estructuras gramaticales (excepto 1° y 2°). En cuanto al género, se halló diferencias en comprensión oral a favor de los varones. Se elaboraron puntuaciones normativas encontrándose un rendimiento más bajo en todos los procesos psicológicos de la lectura en el nivel socioeconómico E.
description The objective of this research was to know if there were differences in the psychological processes of reading regarding the socio-economic level and gender of 965 students from 1st to 6 th grade of primary from private and public schools of Callao. For this purpose we adapted and created scales for the battery for Reading processes evaluation - revised (PROLEC-R) by. Cuetos, et al (2007). A comparative descriptive design was used. Significant differences according the socioeconomic level in all grades were found in reading comprehension and oral comprehension. It was also found differences in identification of letters and understanding of sentences (except in 6 th) and punctuation (except in second grade). There are no differ rences in the task of identifying “same–different” words and reading of words (except for 1st grade) and pseudowords (except in 1st and 3 rd) reading and grammatical structures (except 1st and 2nd). Regarding the gender, only difference found was in listening comprehension in favouring the boys. Normative scores were produced lower performance found in all the psychological processes of the reading in the socio-economic E level.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3925
10.15381/rinvp.v16i1.3925
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3925
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v16i1.3925
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3925/3149
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2013 Esther Velarde C., Ricardo Canales G., Magali Meléndez J.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2013 Esther Velarde C., Ricardo Canales G., Magali Meléndez J.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol 16 No 1 (2013); 153-170
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 16 Núm. 1 (2013); 153-170
1609-7475
1560-909X
reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
collection Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701389482606985216
score 13.887936
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).