Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender
Descripción del Articulo
The objective of this research was to know if there were differences in the psychological processes of reading regarding the socio-economic level and gender of 965 students from 1st to 6 th grade of primary from private and public schools of Callao. For this purpose we adapted and created scales for...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2013 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3925 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3925 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | reading psychological processes visual reading strategy phonemic Reading strategy level socioeconomic procesos psicológicos de la lectura estrategia visual estrategia fonológica nivel socioeconómico |
id |
1609-7475_3fc8deec05eec06db182e46fe2528826 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/3925 |
network_acronym_str |
1609-7475 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
spelling |
Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and genderProcesos psicológicos de la lectura en estudiantes de primaria del callao, según nivel socioeconómico y géneroVelarde C., EstherCanales G., RicardoMeléndez J., Magalireading psychological processesvisual reading strategyphonemic Reading strategylevel socioeconomicprocesos psicológicos de la lecturaestrategia visualestrategia fonológicanivel socioeconómicoThe objective of this research was to know if there were differences in the psychological processes of reading regarding the socio-economic level and gender of 965 students from 1st to 6 th grade of primary from private and public schools of Callao. For this purpose we adapted and created scales for the battery for Reading processes evaluation - revised (PROLEC-R) by. Cuetos, et al (2007). A comparative descriptive design was used. Significant differences according the socioeconomic level in all grades were found in reading comprehension and oral comprehension. It was also found differences in identification of letters and understanding of sentences (except in 6 th) and punctuation (except in second grade). There are no differ rences in the task of identifying “same–different” words and reading of words (except for 1st grade) and pseudowords (except in 1st and 3 rd) reading and grammatical structures (except 1st and 2nd). Regarding the gender, only difference found was in listening comprehension in favouring the boys. Normative scores were produced lower performance found in all the psychological processes of the reading in the socio-economic E level.El objetivo de la presente investigación fue conocer si existen diferencias en los procesos psicológicos de la lectura según el nivel socioeconómico y género en 965 estudiantes de 1° a 6° grado de primaria de escuelas particulares y estatales del Callao. Para dicho fin se adaptó y crearon baremos para la batería de evaluación de los procesos lectores-revisada (PROLEC-R) de Cuetos, et al. (2007). Se empleó un diseño descriptivo comparativo. Se encontraron diferencias significativas según nivel socioeconómico en todos los grados en comprensión de textos y comprensión oral, además en identificación de letras y comprensión de oraciones (excepto en el 6°) y en signos de puntuación (excepto en segundo grado). No se hallaron diferencias en la tarea de identificar palabras “igual-diferente” y lectura de palabras (excepto en 1°) y en lectura de pseudopalabras (excepto 1° y 3°) y estructuras gramaticales (excepto 1° y 2°). En cuanto al género, se halló diferencias en comprensión oral a favor de los varones. Se elaboraron puntuaciones normativas encontrándose un rendimiento más bajo en todos los procesos psicológicos de la lectura en el nivel socioeconómico E.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2013-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/392510.15381/rinvp.v16i1.3925Revista de Investigación en Psicología; Vol 16 No 1 (2013); 153-170Revista de Investigación en Psicología; Vol. 16 Núm. 1 (2013); 153-1701609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3925/3149Derechos de autor 2013 Esther Velarde C., Ricardo Canales G., Magali Meléndez J.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:15:45Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender Procesos psicológicos de la lectura en estudiantes de primaria del callao, según nivel socioeconómico y género |
title |
Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender |
spellingShingle |
Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender Velarde C., Esther reading psychological processes visual reading strategy phonemic Reading strategy level socioeconomic procesos psicológicos de la lectura estrategia visual estrategia fonológica nivel socioeconómico |
title_short |
Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender |
title_full |
Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender |
title_fullStr |
Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender |
title_full_unstemmed |
Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender |
title_sort |
Psychological processes of reading in elementary students of The Callao according to socioeconomic status and gender |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Velarde C., Esther Canales G., Ricardo Meléndez J., Magali |
author |
Velarde C., Esther |
author_facet |
Velarde C., Esther Canales G., Ricardo Meléndez J., Magali |
author_role |
author |
author2 |
Canales G., Ricardo Meléndez J., Magali |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
reading psychological processes visual reading strategy phonemic Reading strategy level socioeconomic procesos psicológicos de la lectura estrategia visual estrategia fonológica nivel socioeconómico |
topic |
reading psychological processes visual reading strategy phonemic Reading strategy level socioeconomic procesos psicológicos de la lectura estrategia visual estrategia fonológica nivel socioeconómico |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The objective of this research was to know if there were differences in the psychological processes of reading regarding the socio-economic level and gender of 965 students from 1st to 6 th grade of primary from private and public schools of Callao. For this purpose we adapted and created scales for the battery for Reading processes evaluation - revised (PROLEC-R) by. Cuetos, et al (2007). A comparative descriptive design was used. Significant differences according the socioeconomic level in all grades were found in reading comprehension and oral comprehension. It was also found differences in identification of letters and understanding of sentences (except in 6 th) and punctuation (except in second grade). There are no differ rences in the task of identifying “same–different” words and reading of words (except for 1st grade) and pseudowords (except in 1st and 3 rd) reading and grammatical structures (except 1st and 2nd). Regarding the gender, only difference found was in listening comprehension in favouring the boys. Normative scores were produced lower performance found in all the psychological processes of the reading in the socio-economic E level. El objetivo de la presente investigación fue conocer si existen diferencias en los procesos psicológicos de la lectura según el nivel socioeconómico y género en 965 estudiantes de 1° a 6° grado de primaria de escuelas particulares y estatales del Callao. Para dicho fin se adaptó y crearon baremos para la batería de evaluación de los procesos lectores-revisada (PROLEC-R) de Cuetos, et al. (2007). Se empleó un diseño descriptivo comparativo. Se encontraron diferencias significativas según nivel socioeconómico en todos los grados en comprensión de textos y comprensión oral, además en identificación de letras y comprensión de oraciones (excepto en el 6°) y en signos de puntuación (excepto en segundo grado). No se hallaron diferencias en la tarea de identificar palabras “igual-diferente” y lectura de palabras (excepto en 1°) y en lectura de pseudopalabras (excepto 1° y 3°) y estructuras gramaticales (excepto 1° y 2°). En cuanto al género, se halló diferencias en comprensión oral a favor de los varones. Se elaboraron puntuaciones normativas encontrándose un rendimiento más bajo en todos los procesos psicológicos de la lectura en el nivel socioeconómico E. |
description |
The objective of this research was to know if there were differences in the psychological processes of reading regarding the socio-economic level and gender of 965 students from 1st to 6 th grade of primary from private and public schools of Callao. For this purpose we adapted and created scales for the battery for Reading processes evaluation - revised (PROLEC-R) by. Cuetos, et al (2007). A comparative descriptive design was used. Significant differences according the socioeconomic level in all grades were found in reading comprehension and oral comprehension. It was also found differences in identification of letters and understanding of sentences (except in 6 th) and punctuation (except in second grade). There are no differ rences in the task of identifying “same–different” words and reading of words (except for 1st grade) and pseudowords (except in 1st and 3 rd) reading and grammatical structures (except 1st and 2nd). Regarding the gender, only difference found was in listening comprehension in favouring the boys. Normative scores were produced lower performance found in all the psychological processes of the reading in the socio-economic E level. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3925 10.15381/rinvp.v16i1.3925 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3925 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v16i1.3925 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3925/3149 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2013 Esther Velarde C., Ricardo Canales G., Magali Meléndez J. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2013 Esther Velarde C., Ricardo Canales G., Magali Meléndez J. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol 16 No 1 (2013); 153-170 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 16 Núm. 1 (2013); 153-170 1609-7475 1560-909X reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
collection |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701389482606985216 |
score |
13.887936 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).