Conciencia fonológica y decodificación lectora en estudiantes (primer grado, primaria) de una institución educativa - Callao Cercado
Descripción del Articulo
The present investigation aimed to assess the relationship between phonological awareness and reading decoding. The sample consisted of 133 elementary first grader students from a school located in Callao. The phonological awareness was measured by the Phonological Awareness Test whose authors are J...
Autor: | |
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Formato: | tesis de maestría |
Fecha de Publicación: | 2010 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | USIL-Institucional |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:repositorio.usil.edu.pe:20.500.14005/1088 |
Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.14005/1088 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
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Conciencia fonológica y decodificación lectora en estudiantes (primer grado, primaria) de una institución educativa - Callao Cercado Baldassari Arias, Lourdes María College of education Primary schools State school Centro de formación Escuelas públicas https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
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The present investigation aimed to assess the relationship between phonological awareness and reading decoding. The sample consisted of 133 elementary first grader students from a school located in Callao. The phonological awareness was measured by the Phonological Awareness Test whose authors are José Luis Sánchez Ramos and Isabel Cuadrado Gordillo, meanwhile the reading decoding was specifically measured by Screening Test for Dyslexia whose authors are Mabel Condemarín and Blomquist. By processing the data it was found that most students of evaluated sample showed a middle reading decoding level and had middle level in phonological awareness. While performing the correlation analysis it was found a significant relationship between phonological awareness and reading decoding. As for the correlation between the dimensions of phonological awareness (syllable level and the phonemic level) and reading decoding also it was found a significant relationship. |
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9ca7e22a-1abd-440e-8e14-f2462810db43-1Meza Borja, Juan Anibal8596e9be-5ee5-43a1-b981-022b31de9771-1Baldassari Arias, Lourdes María2010The present investigation aimed to assess the relationship between phonological awareness and reading decoding. The sample consisted of 133 elementary first grader students from a school located in Callao. The phonological awareness was measured by the Phonological Awareness Test whose authors are José Luis Sánchez Ramos and Isabel Cuadrado Gordillo, meanwhile the reading decoding was specifically measured by Screening Test for Dyslexia whose authors are Mabel Condemarín and Blomquist. By processing the data it was found that most students of evaluated sample showed a middle reading decoding level and had middle level in phonological awareness. While performing the correlation analysis it was found a significant relationship between phonological awareness and reading decoding. As for the correlation between the dimensions of phonological awareness (syllable level and the phonemic level) and reading decoding also it was found a significant relationship.La presente investigación tuvo por objetivo determinar la relación de la conciencia fonológica y la decodificación lectora. La muestra estuvo conformada por 133 estudiantes del primer grado de primaria de una institución del Callao cercado. La conciencia fonológica se evaluó con la “Prueba para la evaluación del conocimiento fonológico” cuyos autores son José Luis Ramos Sánchez e Isabel Cuadrado Gordillo y la decodificación lectora fue medida con la Prueba exploratoria para la dislexia específica siendo sus autores Mabel Condemarín y Blomquist. Al procesar los resultados se encontró que la mayor parte de los estudiantes de la muestra se ubicó en el nivel medio de decodificación lectora al igual que en conciencia fonológica. Al realizar los análisis de correlación se encontró una relación significativa entre la conciencia fonológica y la decodificación lectora. En cuanto a la correlación entre las dimensiones de la conciencia fonológica (nivel silábico y nivel fonémico) y la decodificación lectora también se encontró una relación significativa.Tesisapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.14005/1088spaUniversidad San Ignacio de LoyolaPEhttp://repositorio.usil.edu.pe/handle/123456789/638SUNEDUinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Universidad San Ignacio de LoyolaRepositorio Institucional - USILreponame:USIL-Institucionalinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILCollege of educationPrimary schoolsState schoolCentro de formaciónEscuelas públicashttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01Conciencia fonológica y decodificación lectora en estudiantes (primer grado, primaria) de una institución educativa - Callao Cercadoinfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublication07201580https://orcid.org/0000-0003-3072-5275199777https://purl.org/pe-repo/renati/level#maestrohttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesisEducaciónUniversidad San Ignacio de Loyola. Escuela de PostgradoMaestríaMaestro en Educación con Mención de PsicopedagogíaORIGINAL2010_Baldassari_Conciencia-fonológica-y-decodificación-lectora-en-estudiantes-primer-grado-primaria-de-una-institución-educativa-Callao-cercado.pdf2010_Baldassari_Conciencia-fonológica-y-decodificación-lectora-en-estudiantes-primer-grado-primaria-de-una-institución-educativa-Callao-cercado.pdfapplication/pdf816919https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/5158765c-9b60-47ec-8e9b-0d1dfd5ac940/downloadc07828e065622aa1e67059eacdaccd7aMD51TEXT2010_Baldassari_Conciencia-fonológica-y-decodificación-lectora-en-estudiantes-primer-grado-primaria-de-una-institución-educativa-Callao-cercado.pdf.txt2010_Baldassari_Conciencia-fonológica-y-decodificación-lectora-en-estudiantes-primer-grado-primaria-de-una-institución-educativa-Callao-cercado.pdf.txtExtracted texttext/plain111949https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/8d9f94bb-dcec-4e45-acb3-866f27332001/download914c37b24b9caef7f25b753265c02045MD52THUMBNAIL2010_Baldassari_Conciencia-fonológica-y-decodificación-lectora-en-estudiantes-primer-grado-primaria-de-una-institución-educativa-Callao-cercado.pdf.jpg2010_Baldassari_Conciencia-fonológica-y-decodificación-lectora-en-estudiantes-primer-grado-primaria-de-una-institución-educativa-Callao-cercado.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg9281https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/5dea710a-2778-4d43-97e1-5c6696f1d2f7/download9cb814a706903b013cb3da187b80c52bMD5320.500.14005/1088oai:repositorio.usil.edu.pe:20.500.14005/10882023-04-17 11:21:25.113http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://repositorio.usil.edu.peRepositorio institucional de la Universidad San Ignacio de Loyolarepositorio.institucional@usil.edu.pe |
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