Método de Problemas para mejorar el aprendizaje colaborativo de los alumnos del segundo grado de educación secundaria en el área de Ciencia Tecnología y Ambiente, de la Institución Educativa "Santa Isabel" del distrito de Nueva Cajamarca

Descripción del Articulo

The education contributes(pays) to the socialization of the new generations and prepares them in order that they are capable of transforming and creating culture and of assuming his(her,your) roles and responsibilities as citizens. As process of creation and recreation of knowledge on the base of th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: García Sánchez, Percy, Cotrina Calderón, José M.
Formato: tesis de grado
Fecha de Publicación:2007
Institución:Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
Repositorio:UNSM-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/1700
Enlace del recurso:http://hdl.handle.net/11458/1700
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Capacidades cognitivas
Rendimiento escolar
id UNSM_b07d4085e5e73f2db754f9ca53b7055b
oai_identifier_str oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/1700
network_acronym_str UNSM
network_name_str UNSM-Institucional
repository_id_str
dc.title.es_PE.fl_str_mv Método de Problemas para mejorar el aprendizaje colaborativo de los alumnos del segundo grado de educación secundaria en el área de Ciencia Tecnología y Ambiente, de la Institución Educativa "Santa Isabel" del distrito de Nueva Cajamarca
title Método de Problemas para mejorar el aprendizaje colaborativo de los alumnos del segundo grado de educación secundaria en el área de Ciencia Tecnología y Ambiente, de la Institución Educativa "Santa Isabel" del distrito de Nueva Cajamarca
spellingShingle Método de Problemas para mejorar el aprendizaje colaborativo de los alumnos del segundo grado de educación secundaria en el área de Ciencia Tecnología y Ambiente, de la Institución Educativa "Santa Isabel" del distrito de Nueva Cajamarca
García Sánchez, Percy
Capacidades cognitivas
Rendimiento escolar
title_short Método de Problemas para mejorar el aprendizaje colaborativo de los alumnos del segundo grado de educación secundaria en el área de Ciencia Tecnología y Ambiente, de la Institución Educativa "Santa Isabel" del distrito de Nueva Cajamarca
title_full Método de Problemas para mejorar el aprendizaje colaborativo de los alumnos del segundo grado de educación secundaria en el área de Ciencia Tecnología y Ambiente, de la Institución Educativa "Santa Isabel" del distrito de Nueva Cajamarca
title_fullStr Método de Problemas para mejorar el aprendizaje colaborativo de los alumnos del segundo grado de educación secundaria en el área de Ciencia Tecnología y Ambiente, de la Institución Educativa "Santa Isabel" del distrito de Nueva Cajamarca
title_full_unstemmed Método de Problemas para mejorar el aprendizaje colaborativo de los alumnos del segundo grado de educación secundaria en el área de Ciencia Tecnología y Ambiente, de la Institución Educativa "Santa Isabel" del distrito de Nueva Cajamarca
title_sort Método de Problemas para mejorar el aprendizaje colaborativo de los alumnos del segundo grado de educación secundaria en el área de Ciencia Tecnología y Ambiente, de la Institución Educativa "Santa Isabel" del distrito de Nueva Cajamarca
author García Sánchez, Percy
author_facet García Sánchez, Percy
Cotrina Calderón, José M.
author_role author
author2 Cotrina Calderón, José M.
author2_role author
dc.contributor.advisor.fl_str_mv Vargas Vásquez, Luis Manuel
dc.contributor.author.fl_str_mv García Sánchez, Percy
Cotrina Calderón, José M.
dc.subject.es_ES.fl_str_mv Capacidades cognitivas
Rendimiento escolar
topic Capacidades cognitivas
Rendimiento escolar
description The education contributes(pays) to the socialization of the new generations and prepares them in order that they are capable of transforming and creating culture and of assuming his(her,your) roles and responsibilities as citizens. As process of creation and recreation of knowledge on the base of the transmission of the same ones, the education has as intention develop the potentials of the human being, especially in the capacity of solution of problems. In the Educational lnstitution ”Holy Isabel " of the District of New Cajamarca, of agreement to the Minutes of Evaluation in the second degree during the year 2005, is observed an average of school performance(yield) between(among) low and regularly (08-12), sorne deficiencies(faults) being demonstrated in the process education - learning, which influences the process of education - learning, due to the inadequate educational methodology, level of the utilization of technologies(skills), methods and strategies for the resolution of the problems. With the intention of giving solution to the problems there has been realized an investigation(research) which aim(lens) is to demonstrate that the application of the Method of Problems will improve the learning colaborativo in the pupils of the second degree of Secondary Education of the area of Science, Technology and Environment in the Educational lnstitution “ Holy Isabel” New Cajamarca. The logical consistency of the association between(among) the Method of Problems and the learning colaborativo is sustained on the basis of the perspective constructivista, to the learning for discovery, to the interpersonal relation in the learning and to the model of the learning colaborativo; based on these theories there is hipotetizado that the application of the Method of Problems will improve significantly the learning colaborativo in the pupils of the second degree of Secondary Education, of the area Science, Technology and Environment in the Educational lnstitution ”Holy Isabel” New Cajamarca. The logical consistency of the association between(among) the Method of Problems and the learning colaborativo is sustained on the basis of the perspective constructivista, to the learning for discovery, to the interpersonal relation in the learning and to the model of the learning colaborativo; based on these theories there is hipotetizado that the application of the Method of Problems will improve significantly the learning colaborativo in the pupils of the second degree of Secondary Education, of the area Science, Technology and Environment in the Educational lnstitution “Holy Isabel” New Cajamarca. In addition with the intention of taking the statistical contrastación to hipotetizado also that the application of the Method of Problems will not improve significantly the learning colaborativo in the pupils of the second degree of Secondary Education, of the area Science, Technology and Environment in the Educational lnstitution “Holy Isabel” New Cajamarca. The investigation(research) of the type applied, experimental level, and quasiexperimental design was carried out by 47 students, of which 26 belonged(concerned) to the experimental group and 21 to the group control. To both groups one administered a test(proof) that contemplates resolution of problems. Whose(which) information has been tried, analyzed and interpreted by means of the percentage calculation, the arithmetic mean and standard diversion, coefficient of variation and the comparison of averages and variances of the normal distribution in Z. The results threw significant influence of the application of the method of problems in the learning colaborativo, in the comparison of averages and variances of the groups of study one has found that Zc = 10,35 major that Zt = 1,64, being demonstrated that the application of the Method of Problems has improved significantly the learning colaborativo in the pupils of the second degree of Secondary Education, of the area Science, Technology and Environment in the Educational lnstitution “Holy Isabel” New Cajamarca.
publishDate 2007
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2016-12-20T09:53:26Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2016-12-20T09:53:26Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2007
dc.type.en_US.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
dc.identifier.citation.es_PE.fl_str_mv Apa
dc.identifier.other.none.fl_str_mv ITEM@11458-846.pdf
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11458/1700
identifier_str_mv Apa
ITEM@11458-846.pdf
url http://hdl.handle.net/11458/1700
dc.language.iso.es_PE.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.fl_str_mv SUNEDU
dc.rights.en_US.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/
dc.format.es_PE.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es_PE.fl_str_mv Universidad Nacional de San Martín
dc.source.es_PE.fl_str_mv Universidad Nacional de San Martín
Repositorio de tesis - UNSM-T
dc.source.none.fl_str_mv reponame:UNSM-Institucional
instname:Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
instacron:UNSM
instname_str Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
instacron_str UNSM
institution UNSM
reponame_str UNSM-Institucional
collection UNSM-Institucional
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1700/3/ITEM%4011458-846.pdf.jpg
http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1700/1/ITEM%4011458-846.pdf
http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1700/2/ITEM%4011458-846.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 92bdf41e6b3d50181e7f2d64e4da8aab
b9d3446cfa0a605739bb9fee2333dc67
16720f00ad189c963ddb8f3d51a4b786
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad
repository.mail.fl_str_mv repositorio@unsm.edu.pe
_version_ 1741962188133761024
spelling Vargas Vásquez, Luis Manuel80b19435-e038-4faf-9d08-e27bbf4b03f53849477c-b1aa-4242-a2f3-fca2ee67a86eGarcía Sánchez, PercyCotrina Calderón, José M.2016-12-20T09:53:26Z2016-12-20T09:53:26Z2007ApaITEM@11458-846.pdfhttp://hdl.handle.net/11458/1700The education contributes(pays) to the socialization of the new generations and prepares them in order that they are capable of transforming and creating culture and of assuming his(her,your) roles and responsibilities as citizens. As process of creation and recreation of knowledge on the base of the transmission of the same ones, the education has as intention develop the potentials of the human being, especially in the capacity of solution of problems. In the Educational lnstitution ”Holy Isabel " of the District of New Cajamarca, of agreement to the Minutes of Evaluation in the second degree during the year 2005, is observed an average of school performance(yield) between(among) low and regularly (08-12), sorne deficiencies(faults) being demonstrated in the process education - learning, which influences the process of education - learning, due to the inadequate educational methodology, level of the utilization of technologies(skills), methods and strategies for the resolution of the problems. With the intention of giving solution to the problems there has been realized an investigation(research) which aim(lens) is to demonstrate that the application of the Method of Problems will improve the learning colaborativo in the pupils of the second degree of Secondary Education of the area of Science, Technology and Environment in the Educational lnstitution “ Holy Isabel” New Cajamarca. The logical consistency of the association between(among) the Method of Problems and the learning colaborativo is sustained on the basis of the perspective constructivista, to the learning for discovery, to the interpersonal relation in the learning and to the model of the learning colaborativo; based on these theories there is hipotetizado that the application of the Method of Problems will improve significantly the learning colaborativo in the pupils of the second degree of Secondary Education, of the area Science, Technology and Environment in the Educational lnstitution ”Holy Isabel” New Cajamarca. The logical consistency of the association between(among) the Method of Problems and the learning colaborativo is sustained on the basis of the perspective constructivista, to the learning for discovery, to the interpersonal relation in the learning and to the model of the learning colaborativo; based on these theories there is hipotetizado that the application of the Method of Problems will improve significantly the learning colaborativo in the pupils of the second degree of Secondary Education, of the area Science, Technology and Environment in the Educational lnstitution “Holy Isabel” New Cajamarca. In addition with the intention of taking the statistical contrastación to hipotetizado also that the application of the Method of Problems will not improve significantly the learning colaborativo in the pupils of the second degree of Secondary Education, of the area Science, Technology and Environment in the Educational lnstitution “Holy Isabel” New Cajamarca. The investigation(research) of the type applied, experimental level, and quasiexperimental design was carried out by 47 students, of which 26 belonged(concerned) to the experimental group and 21 to the group control. To both groups one administered a test(proof) that contemplates resolution of problems. Whose(which) information has been tried, analyzed and interpreted by means of the percentage calculation, the arithmetic mean and standard diversion, coefficient of variation and the comparison of averages and variances of the normal distribution in Z. The results threw significant influence of the application of the method of problems in the learning colaborativo, in the comparison of averages and variances of the groups of study one has found that Zc = 10,35 major that Zt = 1,64, being demonstrated that the application of the Method of Problems has improved significantly the learning colaborativo in the pupils of the second degree of Secondary Education, of the area Science, Technology and Environment in the Educational lnstitution “Holy Isabel” New Cajamarca.La educación contribuye a la socialización de las nuevas generaciones y las prepara para que sean capaces de transformar y crear cultura y de asumir sus roles y responsabilidades como ciudadanos. Como proceso de creación y recreación de conocimientos sobre la base de la transmisión de los mismos, la educación tiene como propósito desarrollar las potencialidades del ser humano, sobre todo en la capacidad de solución de problemas. En la Institución Educativa "Santa Isabel" del Distrito de Nueva Cajamarca, de acuerdo a las Actas de Evaluación en el segundo grado durante el año 2005, se observa un promedio de rendimiento escolar entre bajo y regular (08 -12), evidenciándose algunas deficiencias en el proceso enseñanza - aprendizaje, lo cual influye en el proceso de enseñanza - aprendizaje, debido a la inadecuada metodología docente, a nivel de la utilización de técnicas, métodos y estrategias para la resolución de los problemas. Con el propósito de dar solución a los problemas se ha realizado una investigación cuyo objetivo es demostrar que la aplicación del Método de Problemas mejorará el aprendizaje colaborativo en los alumnos del segundo grado de Educación Secundaria del área de Ciencia, Tecnología y Ambiente en la Institución Educativa "Santa Isabel" - Nueva Cajamarca. La consistencia lógica de la asociación entre el Método de Problemas y el aprendizaje colaborativo es sustentado en base a la perspectiva constructivista, al aprendizaje por descubrimiento, a la relación interpersonal en el aprendizaje y al modelo del aprendizaje colaborativo; fundamentado en estas teorías se ha hipotetizado que la aplicación del Método de Problemas mejorará significativamente el aprendizaje colaborativo en los alumnos del segundo grado de Educación Secundaria, del área Ciencia, Tecnología y Ambiente en la Institución Educativa "Santa Isabel" - Nueva Cajamarca. Además con el propósito de llevar a la contrastación estadística se a hipotetizado también que la aplicación del Método de Problemas no mejorará significativamente el aprendizaje colaborativo en los alumnos del segundo grado de Educación Secundaria, del área Ciencia, Tecnología y Ambiente en la Institución Educativa "Santa Isabel" - Nueva Cajamarca. La investigación del tipo aplicada, nivel experimental, y diseño cuasiexperimental se llevó a cabo con 47 estudiantes, de los cuales 26 pertenecieron al grupo experimental y 21 al grupo control. A ambos grupos se administró una prueba que contempla resolución de problemas. Cuyos datos han sido procesados, analizados e interpretados mediante el cálculo porcentual, la media aritmética y desviación estándar, coeficiente de variación y la comparación de medias y varianzas de la distribución normal en Z. Los resultados arrojaron influencia significativa de la aplicación del método de problemas en el aprendizaje colaborativo, en la comparación de promedios y varianzas de los grupos de estudio se ha encontrado que Zc = 10,35 mayor que Zt = 1,64, demostrándose que la aplicación del Método de Problemas ha mejorado significativamente el aprendizaje colaborativo en los alumnos del segundo grado de Educación Secundaria, del área Ciencia, Tecnología y Ambiente en la Institución Educativa "Santa Isabel" - Nueva Cajamarca.Tesisapplication/pdfspaUniversidad Nacional de San Martíninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/Universidad Nacional de San MartínRepositorio de tesis - UNSM-Treponame:UNSM-Institucionalinstname:Universidad Nacional de San Martin - Tarapotoinstacron:UNSMCapacidades cognitivasRendimiento escolarMétodo de Problemas para mejorar el aprendizaje colaborativo de los alumnos del segundo grado de educación secundaria en el área de Ciencia Tecnología y Ambiente, de la Institución Educativa "Santa Isabel" del distrito de Nueva Cajamarcainfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSUNEDUTítulo ProfesionalEducaciónUniversidad Nacional de San Martín.Facultad de Educación y HumanidadesLicenciado en Educación Secundaria con mención en Ciencias Naturales y EcologiaTítulo ProfesionalTHUMBNAILITEM@11458-846.pdf.jpgITEM@11458-846.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1913http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1700/3/ITEM%4011458-846.pdf.jpg92bdf41e6b3d50181e7f2d64e4da8aabMD53ORIGINALITEM@11458-846.pdfapplication/pdf1167696http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1700/1/ITEM%4011458-846.pdfb9d3446cfa0a605739bb9fee2333dc67MD51TEXTITEM@11458-846.pdf.txtITEM@11458-846.pdf.txtExtracted texttext/plain868http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1700/2/ITEM%4011458-846.pdf.txt16720f00ad189c963ddb8f3d51a4b786MD5211458/1700oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/17002021-12-16 03:16:14.644Repositorio Institucional de la Universidadrepositorio@unsm.edu.pe
score 13.945474
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).