Taller educativo “Caja de sorpresas” para desarrollar la psicomotricidad en los niños/as de 5 años de la I.E Inicial N°089 del Sector Nueva Rioja - 2010

Descripción del Articulo

Many studies reveal that the psicomotricidad plays an important paper in the boy's life from their first years, because it influences valuably in its intellectual, affective and social development favoring the relationship with its environment and taking into account the individual differences,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ramírez Rodríguez, Katiuska Jhasmín, Chávez Cuenca, Fiorella Noemi
Formato: tesis de grado
Fecha de Publicación:2010
Institución:Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
Repositorio:UNSM-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/428
Enlace del recurso:http://hdl.handle.net/11458/428
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Taller
educativo
Caja
sorpresas
para
desarrollar
psicomotricidad
niños/as
años
Inicial
Sector
Nueva
Rioja
id UNSM_9d9eeb969c827824c70a3210794586e3
oai_identifier_str oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/428
network_acronym_str UNSM
network_name_str UNSM-Institucional
repository_id_str
dc.title.es_PE.fl_str_mv Taller educativo “Caja de sorpresas” para desarrollar la psicomotricidad en los niños/as de 5 años de la I.E Inicial N°089 del Sector Nueva Rioja - 2010
title Taller educativo “Caja de sorpresas” para desarrollar la psicomotricidad en los niños/as de 5 años de la I.E Inicial N°089 del Sector Nueva Rioja - 2010
spellingShingle Taller educativo “Caja de sorpresas” para desarrollar la psicomotricidad en los niños/as de 5 años de la I.E Inicial N°089 del Sector Nueva Rioja - 2010
Ramírez Rodríguez, Katiuska Jhasmín
Taller
educativo
Caja
sorpresas
para
desarrollar
psicomotricidad
niños/as
años
Inicial
Sector
Nueva
Rioja
title_short Taller educativo “Caja de sorpresas” para desarrollar la psicomotricidad en los niños/as de 5 años de la I.E Inicial N°089 del Sector Nueva Rioja - 2010
title_full Taller educativo “Caja de sorpresas” para desarrollar la psicomotricidad en los niños/as de 5 años de la I.E Inicial N°089 del Sector Nueva Rioja - 2010
title_fullStr Taller educativo “Caja de sorpresas” para desarrollar la psicomotricidad en los niños/as de 5 años de la I.E Inicial N°089 del Sector Nueva Rioja - 2010
title_full_unstemmed Taller educativo “Caja de sorpresas” para desarrollar la psicomotricidad en los niños/as de 5 años de la I.E Inicial N°089 del Sector Nueva Rioja - 2010
title_sort Taller educativo “Caja de sorpresas” para desarrollar la psicomotricidad en los niños/as de 5 años de la I.E Inicial N°089 del Sector Nueva Rioja - 2010
author Ramírez Rodríguez, Katiuska Jhasmín
author_facet Ramírez Rodríguez, Katiuska Jhasmín
Chávez Cuenca, Fiorella Noemi
author_role author
author2 Chávez Cuenca, Fiorella Noemi
author2_role author
dc.contributor.advisor.fl_str_mv Vargas Vásquez, Luis Manuel
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramírez Rodríguez, Katiuska Jhasmín
Chávez Cuenca, Fiorella Noemi
dc.subject.es_PE.fl_str_mv Taller
educativo
Caja
sorpresas
para
desarrollar
psicomotricidad
niños/as
años
Inicial
Sector
Nueva
Rioja
topic Taller
educativo
Caja
sorpresas
para
desarrollar
psicomotricidad
niños/as
años
Inicial
Sector
Nueva
Rioja
description Many studies reveal that the psicomotricidad plays an important paper in the boy's life from their first years, because it influences valuably in its intellectual, affective and social development favoring the relationship with its environment and taking into account the individual differences, necessities and their fellow men interests; however, today in da y their development as process formative boy (to ), it is not evidenced in the classrooms of initial level, for their complex character and the lack of instruments that viabilicen their treatment in a simple and methodological way. For it, through the present study the necessity has been seen of intervening in this process thinking about as objective: To demonstrate that the applicatiori of the shop Educational Box of Surprises will develop the psicomotricidad in the children (ace) of lnitial Education" The study is justified to be pertinent; well, the stage preescolar is one period that the niño(a lives) since he/she is born until the properly this escolarización begins (6 years); and during this time, he/she takes it makes aware of itself, of the world that surrounds him, and at the same time he/she goes maturing intellectual and affectively. In this process, the school plays a predominant paper since the educators they will have to facilitate in the boy (to) the assimilation and integration of all the vivencias that he/she will have in these first years. The investigation is sustained in the antecedents of existent investigations and other such theories as: theory of the development cognitivo and of the learning, of the movement and development · of the intelligence of Piaget, theory of the development of Vigotsky and the theory of the psicomotricidad of Ajuriaguerra. Sustained in the theories, the investigation hypothesis was formulated in the following terms: lf the shop educational Box of Surprises is applied then it will be developed the psicomotricidad significantly in the children (ace) of 05 years' of age in the lnitial Educational lnstitution N°089 of the New Sector Rioja. The sample selected for the present investigation is of type non probabilistic, being the entirety of students of the unique section of the initial level of the lnitial Educationallnstitution N° 089 of the district and county of Rioja. To shower it shows he/she was administered a test of the psicomotricidad profile to evaluate the leve! of development psicomotriz that you/they had the children (ace) befare the experimentation of the shop educational Box of surprises", then six shops were developed following the design of the proposed shop. Once concluded this stage, was applied the test of the psicomotricidad profile again to determine the effects taken place by the shop educational Box of surprises." After the gathering of the data, you proceeded to the analysis and interpretation of the results, being observed that when establishing the comparisons by means of the hypothesis test the t-calculated value (-51 ,56) it is smaller than the t-tabulated value (-1 ,729), the same one that is located in the region of rejection of the curve of Gauss and consequently the alternativa hypothesis is accepted confirming that, the experimentation of the shop educational Box of surprises developed the psicomotricidad significantly in the children (ace) of 05 years of age in the lnitial Educational lnstitution N°089 of the New Sector Rioja.
publishDate 2010
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2016-11-02T19:09:00Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2016-11-02T19:09:00Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2010
dc.type.en_US.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
dc.identifier.citation.es_PE.fl_str_mv Apa
dc.identifier.other.none.fl_str_mv TEDHU_29
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11458/428
identifier_str_mv Apa
TEDHU_29
url http://hdl.handle.net/11458/428
dc.language.iso.es_PE.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.fl_str_mv SUNEDU
dc.rights.en_US.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/
dc.format.es_PE.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es_PE.fl_str_mv Universidad Nacional de San Martín
dc.source.es_PE.fl_str_mv Universidad Nacional de San Martín
Repositorio de Tesis – UNSM
dc.source.none.fl_str_mv reponame:UNSM-Institucional
instname:Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
instacron:UNSM
instname_str Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
instacron_str UNSM
institution UNSM
reponame_str UNSM-Institucional
collection UNSM-Institucional
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/428/3/TEDHU_29.pdf.jpg
http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/428/1/TEDHU_29.pdf
http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/428/2/TEDHU_29.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 2852cc08f5b0e7827d1bc2f1377bfd23
d1d7e21e84f279b0e3fd78b27c8e54aa
00d9d47396d1275c315d4ff01d2198b1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad
repository.mail.fl_str_mv repositorio@unsm.edu.pe
_version_ 1741962208183582720
spelling Vargas Vásquez, Luis Manuel110c7e3e-e6a0-4cbd-9270-cc6415c98149b0dd310a-3d80-4038-a729-f74cda2c7fa3Ramírez Rodríguez, Katiuska JhasmínChávez Cuenca, Fiorella Noemi2016-11-02T19:09:00Z2016-11-02T19:09:00Z2010ApaTEDHU_29http://hdl.handle.net/11458/428Many studies reveal that the psicomotricidad plays an important paper in the boy's life from their first years, because it influences valuably in its intellectual, affective and social development favoring the relationship with its environment and taking into account the individual differences, necessities and their fellow men interests; however, today in da y their development as process formative boy (to ), it is not evidenced in the classrooms of initial level, for their complex character and the lack of instruments that viabilicen their treatment in a simple and methodological way. For it, through the present study the necessity has been seen of intervening in this process thinking about as objective: To demonstrate that the applicatiori of the shop Educational Box of Surprises will develop the psicomotricidad in the children (ace) of lnitial Education" The study is justified to be pertinent; well, the stage preescolar is one period that the niño(a lives) since he/she is born until the properly this escolarización begins (6 years); and during this time, he/she takes it makes aware of itself, of the world that surrounds him, and at the same time he/she goes maturing intellectual and affectively. In this process, the school plays a predominant paper since the educators they will have to facilitate in the boy (to) the assimilation and integration of all the vivencias that he/she will have in these first years. The investigation is sustained in the antecedents of existent investigations and other such theories as: theory of the development cognitivo and of the learning, of the movement and development · of the intelligence of Piaget, theory of the development of Vigotsky and the theory of the psicomotricidad of Ajuriaguerra. Sustained in the theories, the investigation hypothesis was formulated in the following terms: lf the shop educational Box of Surprises is applied then it will be developed the psicomotricidad significantly in the children (ace) of 05 years' of age in the lnitial Educational lnstitution N°089 of the New Sector Rioja. The sample selected for the present investigation is of type non probabilistic, being the entirety of students of the unique section of the initial level of the lnitial Educationallnstitution N° 089 of the district and county of Rioja. To shower it shows he/she was administered a test of the psicomotricidad profile to evaluate the leve! of development psicomotriz that you/they had the children (ace) befare the experimentation of the shop educational Box of surprises", then six shops were developed following the design of the proposed shop. Once concluded this stage, was applied the test of the psicomotricidad profile again to determine the effects taken place by the shop educational Box of surprises." After the gathering of the data, you proceeded to the analysis and interpretation of the results, being observed that when establishing the comparisons by means of the hypothesis test the t-calculated value (-51 ,56) it is smaller than the t-tabulated value (-1 ,729), the same one that is located in the region of rejection of the curve of Gauss and consequently the alternativa hypothesis is accepted confirming that, the experimentation of the shop educational Box of surprises developed the psicomotricidad significantly in the children (ace) of 05 years of age in the lnitial Educational lnstitution N°089 of the New Sector Rioja.Muchos estudios revelan que la psicomotricidad juega un papel importante en la vida del niño desde sus primeros años, porque influye valiosamente en su desarrollo intelectual, afectivo y social favoreciendo la relación con su entorno y tomando en cuenta las diferencias individuales, necesidades e intereses de sus semejantes; sin embargo, hoy en día su desarrollo como proceso formativo niño y la niña, no se evidencia en las aulas del. Nivel de Educación Inicial, por su carácter complejo y la falta de instrumentos que viabilicen su tratamiento de una manera sencilla y metodológica. Por ello, a través del presente estudio se ha visto la necesidad de intervenir en dicho proceso planteándose como objetivo: Demostrar que la aplicación del Taller Ed1,1cativo "Caja de sorpresas" desarrollará la psicomotricidad en los niños y niñas del Nivel de Educación Inicial. El estudio se justifica por ser pertinente; pues, la etapa preescolar es un periodo que vive el niño y la niña desde que nace hasta que empieza la escolarización propiamente dicha (6 años); y durante este tiempo, toma conciencia de sí mismo, del mundo que le rodea, y a la vez va madurando intelectual y afectivamente. En este proceso, la escuela juega un papel predominante ya que los educadores tendrán que facilitar en el niño (a) la asimilación e integración de todas las viv~ncias que tendrá en estos primeros años. La ·investigación se sustenta en los antecedentes de investigaciones existentes y otras teorías tales como: teoría del desarrollo cognitivo y del aprendizaje, del movimiento y desarrollo de la inteligencia de Piaget, Teoría del Desarrollo de Vigotsky y la Teoría de la Psicomotricidad de Ajuriaguerra. Sustentados en las teorías, se formuló la hipótesis de investigación en los términos siguientes: Si se aplica el Taller educativo "Caja de sorpresas" entonces se desarrollará significativamente la psicomotricidad en los niños y niñas de 5 años de edad en la Institución Educativa Inicial N°089 del Sector Nueva Rioja. La muestra seleccionada para la presente investigación es de tipo no probabilística, siendo la totalidad de estudiantes de la sección única del Nivel de Educación Inicial de la Institución Educativa Inicial N° 089 del distrito y provincia de Rioja. A dicha muestra se le administró un test del perfil de psicomotricidad para evaluar el nivel de desarrollo psicomotriz que tenían los niños y niñas antes de la experimentación del Taller educativo "Caja de sorpresas", luego se desarrollaron seis talleres siguiendo el diseño del taller propuesto. Una vez concluido esta etapa, se aplicó nuevamente el test del perfil de psicomotricidad para determinar los efectos producidos por el Taller educativo "Caja de sorpresas". Luego de la recolección de los datos, se procedió al análisis e interpretación de los resultados, observándose que al establecer las comparaciones mediante la prueba de hipótesis el valor t-calculado (-51 ,56) es menor que el valor t-tabulado (-1 ,729), ; el mismo que se ubica en la región de rechazo de la curva de Gauss y por consiguiente se acepta la hipótesis alternativa confirmando que, la experimentación del Taller educativo "Caja de sorpresas" desarrolló significativamente la psicomotricidad en los niños y niñas de 5 años de edad en la Institución Educativa Inicial N°089 del Sector Nueva Rioja.Tesisapplication/pdfspaUniversidad Nacional de San Martíninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/Universidad Nacional de San MartínRepositorio de Tesis – UNSMreponame:UNSM-Institucionalinstname:Universidad Nacional de San Martin - Tarapotoinstacron:UNSMTallereducativoCajasorpresasparadesarrollarpsicomotricidadniños/asañosInicialSectorNuevaRiojaTaller educativo “Caja de sorpresas” para desarrollar la psicomotricidad en los niños/as de 5 años de la I.E Inicial N°089 del Sector Nueva Rioja - 2010info:eu-repo/semantics/bachelorThesisSUNEDUTítulo ProfesionalEducaciónUniversidad Nacional de San Martín.Facultad de Educación y HumanidadesLicenciado en Educación InicialTítulo ProfesionalTHUMBNAILTEDHU_29.pdf.jpgTEDHU_29.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg964http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/428/3/TEDHU_29.pdf.jpg2852cc08f5b0e7827d1bc2f1377bfd23MD53ORIGINALTEDHU_29.pdfapplication/pdf4036307http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/428/1/TEDHU_29.pdfd1d7e21e84f279b0e3fd78b27c8e54aaMD51TEXTTEDHU_29.pdf.txtTEDHU_29.pdf.txtExtracted texttext/plain171881http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/428/2/TEDHU_29.pdf.txt00d9d47396d1275c315d4ff01d2198b1MD5211458/428oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/4282021-12-15 03:22:29.987Repositorio Institucional de la Universidadrepositorio@unsm.edu.pe
score 13.890295
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).