Estrategia didáctica “Figuras y puntos” y su influencia en la iniciación al aprendizaje de la estadística en el área de matemática en los niños y niñas de cinco años de la I.E N°288 “Ana Sofía Guillena Arana” del distrito de Rioja
Descripción del Articulo
The statistics as branch of the mathematics is an essential instrument of the quantitative knowledge of the population, anyone else natural resources and the human societies's manifestation; However his teaching proves to be difficult, for his complex character, in order to the professors and f...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | tesis de grado |
Fecha de Publicación: | 2010 |
Institución: | Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto |
Repositorio: | UNSM-Institucional |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/391 |
Enlace del recurso: | http://hdl.handle.net/11458/391 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Estrategia didáctica Figuras puntos influencia iniciación al aprendizaje estadística área matemática niños niñas cinco años Ana Sofía Guillena Arana distrito Rioja |
id |
UNSM_26693eedb63e5bd97a51d264611a17b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/391 |
network_acronym_str |
UNSM |
network_name_str |
UNSM-Institucional |
repository_id_str |
|
dc.title.es_PE.fl_str_mv |
Estrategia didáctica “Figuras y puntos” y su influencia en la iniciación al aprendizaje de la estadística en el área de matemática en los niños y niñas de cinco años de la I.E N°288 “Ana Sofía Guillena Arana” del distrito de Rioja |
title |
Estrategia didáctica “Figuras y puntos” y su influencia en la iniciación al aprendizaje de la estadística en el área de matemática en los niños y niñas de cinco años de la I.E N°288 “Ana Sofía Guillena Arana” del distrito de Rioja |
spellingShingle |
Estrategia didáctica “Figuras y puntos” y su influencia en la iniciación al aprendizaje de la estadística en el área de matemática en los niños y niñas de cinco años de la I.E N°288 “Ana Sofía Guillena Arana” del distrito de Rioja Águila Vásquez, Karen Del Estrategia didáctica Figuras puntos influencia iniciación al aprendizaje estadística área matemática niños niñas cinco años Ana Sofía Guillena Arana distrito Rioja |
title_short |
Estrategia didáctica “Figuras y puntos” y su influencia en la iniciación al aprendizaje de la estadística en el área de matemática en los niños y niñas de cinco años de la I.E N°288 “Ana Sofía Guillena Arana” del distrito de Rioja |
title_full |
Estrategia didáctica “Figuras y puntos” y su influencia en la iniciación al aprendizaje de la estadística en el área de matemática en los niños y niñas de cinco años de la I.E N°288 “Ana Sofía Guillena Arana” del distrito de Rioja |
title_fullStr |
Estrategia didáctica “Figuras y puntos” y su influencia en la iniciación al aprendizaje de la estadística en el área de matemática en los niños y niñas de cinco años de la I.E N°288 “Ana Sofía Guillena Arana” del distrito de Rioja |
title_full_unstemmed |
Estrategia didáctica “Figuras y puntos” y su influencia en la iniciación al aprendizaje de la estadística en el área de matemática en los niños y niñas de cinco años de la I.E N°288 “Ana Sofía Guillena Arana” del distrito de Rioja |
title_sort |
Estrategia didáctica “Figuras y puntos” y su influencia en la iniciación al aprendizaje de la estadística en el área de matemática en los niños y niñas de cinco años de la I.E N°288 “Ana Sofía Guillena Arana” del distrito de Rioja |
author |
Águila Vásquez, Karen Del |
author_facet |
Águila Vásquez, Karen Del Peña Hernández, Elida |
author_role |
author |
author2 |
Peña Hernández, Elida |
author2_role |
author |
dc.contributor.advisor.fl_str_mv |
Flores Cruz, Carlos Alberto |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Águila Vásquez, Karen Del Peña Hernández, Elida |
dc.subject.es_PE.fl_str_mv |
Estrategia didáctica Figuras puntos influencia iniciación al aprendizaje estadística área matemática niños niñas cinco años Ana Sofía Guillena Arana distrito Rioja |
topic |
Estrategia didáctica Figuras puntos influencia iniciación al aprendizaje estadística área matemática niños niñas cinco años Ana Sofía Guillena Arana distrito Rioja |
description |
The statistics as branch of the mathematics is an essential instrument of the quantitative knowledge of the population, anyone else natural resources and the human societies's manifestation; However his teaching proves to be difficult, for his complex character, in order to the professors and furthermore his learning in order to great part of the initial- level boys and girls. Hence it has happened to me that to accomplish the investigation with regard to this matter need coming into question as objective has been seen, through the present study: Experiencing You represent the didactic strategy's influence And points in the initiation to the learning of the statistics of the mathematics area in the five - years boys and girls of the l. and. N. the study's realization is important because the statistics as branch of the mathematics is useful to pick up, to process, to examine and to interpret data or information; And than in spite of being once his teaching in the Dissent Curricular National in order to boys and girls of five years was indicated, she is being neglected. That's why, you represent didactic strategy and points, far from becoming converted in a tuition strategy, and instrument is for the better the low índices learning in the mathematics area and very especially in the related to the statistics. study was structured taking as person giving a reference the existent- investigations background and another theories such 1 have a meal: Piaget's genetic theory, theory Bruner's cultural member of Vigotsky and the theory of the learning for observation. Taking as person giving a reference mentioned theories, fact-finding hypothesis was formulated: You represent the learning level of the statistics in boys and girls than music exposed to the didactic strategy and points; it will increase mainly than in those boys and girls that do not do the strategy's use. The sign once was considerad in order to the stLidy was elected intervening the aleatory sampling simple, among all the sections with boys and girls of five years of her Jnstitution Educative N. In the election at random, Patitos in arder to the experimental group and the section determined the section himself Hormiguitas in arder to the group control such. To the sign administrated him a pre test to evaluate the initiation level to the statistics's learning that they were having You represent the boys and girls befare the didactic strategy's application And points; Next ten sessions developed learning following the methodology once was proposed for the didactic strategy Figures and points. Once concluded this stage, he applied himself again the behind test, so 1 eat to the group control knob to determine the manufactured effects for the strategy to the experimental group. Once obtenidos the data of the pre and after test, he carne from to the analysis and respective interpretation the same things, getting confirmed You take part than the didactic strategy's application And the initiation level improved Points significantly to the statistics's learning promoting averages learning of achievement in start and in process ( 7.4) to in process achievement and once was foreseen ( 13.05 ), such 1 have a meal show it you try them of hypothesis. |
publishDate |
2010 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2016-11-02T19:08:47Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2016-11-02T19:08:47Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010 |
dc.type.en_US.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
dc.identifier.citation.es_PE.fl_str_mv |
Apa |
dc.identifier.other.none.fl_str_mv |
TEDHU_03 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11458/391 |
identifier_str_mv |
Apa TEDHU_03 |
url |
http://hdl.handle.net/11458/391 |
dc.language.iso.es_PE.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.fl_str_mv |
SUNEDU |
dc.rights.en_US.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/ |
dc.format.es_PE.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es_PE.fl_str_mv |
Universidad Nacional de San Martín |
dc.source.es_PE.fl_str_mv |
Universidad Nacional de San Martín Repositorio de Tesis – UNSM |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:UNSM-Institucional instname:Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto instacron:UNSM |
instname_str |
Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto |
instacron_str |
UNSM |
institution |
UNSM |
reponame_str |
UNSM-Institucional |
collection |
UNSM-Institucional |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/391/3/TEDHU_03.pdf.jpg http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/391/1/TEDHU_03.pdf http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/391/2/TEDHU_03.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
12a54f0f2a8ad988450844ef430e6125 df3be9305712419b19ddb6a9d4fc6a8d a4519840df947a9c0ec4f66b1774296e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional de la Universidad |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@unsm.edu.pe |
_version_ |
1741962208423706624 |
spelling |
Flores Cruz, Carlos Alberto82be38ac-a47b-465d-994a-4f0a0102b9f311056c6d-14d9-4d44-8b21-eef13b80f759Águila Vásquez, Karen DelPeña Hernández, Elida2016-11-02T19:08:47Z2016-11-02T19:08:47Z2010ApaTEDHU_03http://hdl.handle.net/11458/391The statistics as branch of the mathematics is an essential instrument of the quantitative knowledge of the population, anyone else natural resources and the human societies's manifestation; However his teaching proves to be difficult, for his complex character, in order to the professors and furthermore his learning in order to great part of the initial- level boys and girls. Hence it has happened to me that to accomplish the investigation with regard to this matter need coming into question as objective has been seen, through the present study: Experiencing You represent the didactic strategy's influence And points in the initiation to the learning of the statistics of the mathematics area in the five - years boys and girls of the l. and. N. the study's realization is important because the statistics as branch of the mathematics is useful to pick up, to process, to examine and to interpret data or information; And than in spite of being once his teaching in the Dissent Curricular National in order to boys and girls of five years was indicated, she is being neglected. That's why, you represent didactic strategy and points, far from becoming converted in a tuition strategy, and instrument is for the better the low índices learning in the mathematics area and very especially in the related to the statistics. study was structured taking as person giving a reference the existent- investigations background and another theories such 1 have a meal: Piaget's genetic theory, theory Bruner's cultural member of Vigotsky and the theory of the learning for observation. Taking as person giving a reference mentioned theories, fact-finding hypothesis was formulated: You represent the learning level of the statistics in boys and girls than music exposed to the didactic strategy and points; it will increase mainly than in those boys and girls that do not do the strategy's use. The sign once was considerad in order to the stLidy was elected intervening the aleatory sampling simple, among all the sections with boys and girls of five years of her Jnstitution Educative N. In the election at random, Patitos in arder to the experimental group and the section determined the section himself Hormiguitas in arder to the group control such. To the sign administrated him a pre test to evaluate the initiation level to the statistics's learning that they were having You represent the boys and girls befare the didactic strategy's application And points; Next ten sessions developed learning following the methodology once was proposed for the didactic strategy Figures and points. Once concluded this stage, he applied himself again the behind test, so 1 eat to the group control knob to determine the manufactured effects for the strategy to the experimental group. Once obtenidos the data of the pre and after test, he carne from to the analysis and respective interpretation the same things, getting confirmed You take part than the didactic strategy's application And the initiation level improved Points significantly to the statistics's learning promoting averages learning of achievement in start and in process ( 7.4) to in process achievement and once was foreseen ( 13.05 ), such 1 have a meal show it you try them of hypothesis.La estadística como· rama de la matemática es un instrumento esencial del conocimiento cuantitativo de la población, los recursos naturales y de cualquier otra manifestación de las sociedades humanas; sin embargo, por su carácter complejo, su enseña.nza resulta dificil para los profesores y más aun su aprendizaje para gran parte de los niños y niñas de. nivel inicial. Por ello, a través del presente estudio se ha visto la necesidad de realizar la investigación al respecto planteándose como objetivo: Experimentar la influencia de la estrategia didáctica "Figuras y puntos'' en la iniciación al aprendizaje de la estadística del área de matemática en los niños y niñas de cinco años de la l. E. N° 288 "Ana Sofía Guillena Arana" del distrito de Rioja. La realización del estudio.és importante porque la estadística como rama de la matemática es útil para recoger, procesar, analizar e interpretar datos o información; y que a pesar de estar señalada su enseñanza en el Diseño Curricular Nacional para niños y niñas de cinco años, está siendo descuidada. Por eso, la estrategia didáctica "Figuras y puntos", lejos de convertirse en una estrategia de enseñanza, es un instrumento para mejorar los bajos índices de aprendizaje en el área de matem~tica y muy en especial en lo relacionado a la estadística. El estudio se estructuró tomando como referencia los antecedentes de investigaciohes existentes y otras teorías tales como: teoría genética de Piaget, teoría socio cultural de Vigotsky y la teoría del aprendizaje por observación de Bruner. Tomando como referencia las mencionadas teorías, se formuló la hipótesis de investigación: El nivel de aprendizaje de la estadística en niños y niñas que son expuestos a la estrategia didáctica "Figuras y pu~tos", se incrementara en mayór grado que en aquellos niños y niñas que no hacen uso de la estrategia. La muestra considerada para el estudio fue elegida mediante el muestreo aleatorio simple; entre todas las secciones con niños y niñas de cinco años de la Institución Educativa N° 288 "Ana Sofía Guillena Arana" que integra la población. En la elección al azar, se determinó la sección "Patitos" para el grupo experimental y la sección "Hormiguitas" para el grupo control tal. A la muestra se le administró un pre test para evaluar el nivel de iniciación al aprendizaje de la estadística que tenían los niños y niñas antes de la aplicación de la estrategia didáctica "Figuras y puntos"; luego se desarrollaron diez sesiones de aprendizaje siguiendo la metodología propuesta por la estrategia didáctica "Figuras y puntos". Una vez concluido esta etapa, se aplicó nuevamente el pos test, tanto al grupo experimental como al grupo control para determinar los efectos producidos por la estrategia. Una vez obtenidos los datos del pre y post test, se procedió al análisis-:c e interpretación respectiva de los mismos, quedando demostrado que la aplicación de la estrategia didáctica "Figuras y puntos" mejoró significativamente el nivel de iniciación al aprendizaje de la estadística promoviendo los promedios de aprendizaje de logro en inicio y en proceso (7.. 4) a logro en proceso y previsto (13.05), tal como lo muestran las pruebas de hipótesis.Tesisapplication/pdfspaUniversidad Nacional de San Martíninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/Universidad Nacional de San MartínRepositorio de Tesis – UNSMreponame:UNSM-Institucionalinstname:Universidad Nacional de San Martin - Tarapotoinstacron:UNSMEstrategiadidácticaFiguraspuntosinfluenciainiciaciónalaprendizajeestadísticaáreamatemáticaniñosniñascincoañosAnaSofíaGuillenaAranadistritoRiojaEstrategia didáctica “Figuras y puntos” y su influencia en la iniciación al aprendizaje de la estadística en el área de matemática en los niños y niñas de cinco años de la I.E N°288 “Ana Sofía Guillena Arana” del distrito de Riojainfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSUNEDUTítulo ProfesionalEducaciónUniversidad Nacional de San Martín.Facultad de Educación y HumanidadesLicenciado en Educación InicialTítulo ProfesionalTHUMBNAILTEDHU_03.pdf.jpgTEDHU_03.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg975http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/391/3/TEDHU_03.pdf.jpg12a54f0f2a8ad988450844ef430e6125MD53ORIGINALTEDHU_03.pdfapplication/pdf2918994http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/391/1/TEDHU_03.pdfdf3be9305712419b19ddb6a9d4fc6a8dMD51TEXTTEDHU_03.pdf.txtTEDHU_03.pdf.txtExtracted texttext/plain135109http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/391/2/TEDHU_03.pdf.txta4519840df947a9c0ec4f66b1774296eMD5211458/391oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/3912021-12-24 03:04:40.537Repositorio Institucional de la Universidadrepositorio@unsm.edu.pe |
score |
13.7211075 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).