Propuesta de mejora de gestión de inventarios para incrementar el nivel de servicio del Servicentro San Pedro S.A.C., 2020
Descripción del Articulo
The present research work had the general objective of designing an inventory management improvement proposal to increase the service level of the Servicentro San Pedro SAC., 2020, the methodology is supported under the non-experimental design, of an applied type, with a technique of descriptive con...
Autores: | , |
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Formato: | tesis de grado |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Nacional de Trujillo |
Repositorio: | UNITRU-Tesis |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:dspace.unitru.edu.pe:20.500.14414/16350 |
Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.14414/16350 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Propuesta de mejora de gestión de inventarios |
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The present research work had the general objective of designing an inventory management improvement proposal to increase the service level of the Servicentro San Pedro SAC., 2020, the methodology is supported under the non-experimental design, of an applied type, with a technique of descriptive contrast, it has an orientative research regime. For data collection, the document analysis technique was used, analyzing the instruments: fuel purchase and sales records. Obtaining as results that the real cost of oil, gasoline 90 and gasoline 95 is S/ 9.95, S/ 9.83 and S/ 9.99 respectively, however, the current real cost of the product is S/ 11.60, S/ 11.46 and S/ 11.65 respectively. Likewise, the current service level was measured through service compliance and consumption compliance, which was obtained for oil, 33.3% and 63.8% respectively, for gasoline 90, 37.5% and 68.5% respectively and for gasoline 95, 28.6% and 63.8% respectively. For which, an improvement was proposed based on the Model of the Optimal Quantity of Orders, in which the demand was forecast and the economic lot, safety stock and ROP were found for each product in the years 2021 and 2022, with 3 more improvements: Kárdex format, daily sales record format, improved process flow. Finally, a cost / benefit analysis was performed, obtaining a VNA of S / 76,403.07, an TIR of 58% and a cost / benefit of 1.96. Concluding that the proposal is viable and beneficial |
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Likewise, the current service level was measured through service compliance and consumption compliance, which was obtained for oil, 33.3% and 63.8% respectively, for gasoline 90, 37.5% and 68.5% respectively and for gasoline 95, 28.6% and 63.8% respectively. For which, an improvement was proposed based on the Model of the Optimal Quantity of Orders, in which the demand was forecast and the economic lot, safety stock and ROP were found for each product in the years 2021 and 2022, with 3 more improvements: Kárdex format, daily sales record format, improved process flow. Finally, a cost / benefit analysis was performed, obtaining a VNA of S / 76,403.07, an TIR of 58% and a cost / benefit of 1.96. Concluding that the proposal is viable and beneficialEl presente trabajo de investigación tuvo como objetivo general diseñar una propuesta de mejora de gestión de inventarios para incrementar el nivel de servicio del Servicentro San Pedro SAC., 2020, la metodología está sustentada bajo el diseño no experimental, de tipo aplicada, con una técnica de contrastación descriptiva, tiene un régimen de investigación orientativo. Para la recolección de datos se utilizó la técnica de análisis documental analizando los instrumentos: registros de compras y ventas de combustible. Obteniendo como resultados que el costo real del petróleo, gasolina 90 y gasolina 95 es de S/ 9.95, S/ 9.83 y S/ 9.99 respectivamente, sin embargo, el costo real actual del producto es de S/ 11.60, S/ 11.46 y S/ 11.65 respectivamente. Asimismo, el nivel de servicio actual, se midió a través de la conformidad de servicio y conformidad de consumo, en la cual se obtuvo para el petróleo, 33.3% y 63.8% respectivamente, para la gasolina 90, 37.5% y 68.5% respectivamente y para la gasolina 95, 28.6% y 63.8% respectivamente. Para lo cual, se propuso una mejora en base al Modelo de la Cantidad Óptima de Pedidos, en el cual se pronosticó la demanda y se halló el lote económico, stock de seguridad y ROP para cada producto en los años 2021 y 2022, conjuntamente con 3 mejoras más: Formato Kárdex, formato de registro de ventas diarias, flujo del proceso mejorado. Finalmente, se realizó un análisis del costo/ beneficio obteniéndose una VAN de S/ 76,403.07, un TIR de 58% y un costo/beneficio de 1.96. Concluyendo que la propuesta es viable y beneficiosa. Palabras clave: Inventarios, costos, servicio al cliente, combustible, utilidadesTesisspaUniversidad Nacional de TrujilloTin;SUNEDUinfo:eu-repo/semantics/openAccessUniversidad Nacional de Trujilloreponame:UNITRU-Tesisinstname:Universidad Nacional de Trujilloinstacron:UNITRUPropuesta de mejora de gestión de inventariosPropuesta de mejora de gestión de inventarios para incrementar el nivel de servicio del Servicentro San Pedro S.A.C., 2020info:eu-repo/semantics/bachelorThesisTítulo ProfesionalIngeniero IndustrialIngenieríaUniversidad Nacional de Trujillo. 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13.802008 |
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