Cultura: ¿un derecho para todxs? Propuesta de investigación-acción en derechos culturales

Descripción del Articulo

This article aims to reflect on a challenging process of artistic creation of collective writing from an anthropological perspective, arising from academic research, around which a clown performance event was built. This scenic event, in turn, proceeded to be transferred from its original live perfo...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Pacheco Mariselli, Martha, Díaz, Germán Díaz, Rodríguez, Samanta Romero, Reynel Joyja, Allisson Rita, Lau Barba, Milos, Basilio Saldaña, Cristian
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/196665
Enlace del recurso:https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/27996/25994
https://doi.org/10.18800/anthropologica.202302.006
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Cultural rights
Human rights
Culture
Cultural diversity
Cultural performance
Clown
Derechos culturales
Derechos humanos
Cultura
Diversidad cultural
Performance cultural
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03
id RPUC_c8928755feee7c3159caf04622cfafe7
oai_identifier_str oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/196665
network_acronym_str RPUC
network_name_str PUCP-Institucional
repository_id_str 2905
dc.title.es_ES.fl_str_mv Cultura: ¿un derecho para todxs? Propuesta de investigación-acción en derechos culturales
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Culture: A Right for Everyone? Action Research Proposal on Cultural Rights from the Clown Language in Young People from Lima, Peru
title Cultura: ¿un derecho para todxs? Propuesta de investigación-acción en derechos culturales
spellingShingle Cultura: ¿un derecho para todxs? Propuesta de investigación-acción en derechos culturales
Pacheco Mariselli, Martha
Cultural rights
Human rights
Culture
Cultural diversity
Cultural performance
Clown
Derechos culturales
Derechos humanos
Cultura
Diversidad cultural
Performance cultural
Clown
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03
title_short Cultura: ¿un derecho para todxs? Propuesta de investigación-acción en derechos culturales
title_full Cultura: ¿un derecho para todxs? Propuesta de investigación-acción en derechos culturales
title_fullStr Cultura: ¿un derecho para todxs? Propuesta de investigación-acción en derechos culturales
title_full_unstemmed Cultura: ¿un derecho para todxs? Propuesta de investigación-acción en derechos culturales
title_sort Cultura: ¿un derecho para todxs? Propuesta de investigación-acción en derechos culturales
author Pacheco Mariselli, Martha
author_facet Pacheco Mariselli, Martha
Díaz, Germán Díaz
Rodríguez, Samanta Romero
Reynel Joyja, Allisson Rita
Lau Barba, Milos
Basilio Saldaña, Cristian
author_role author
author2 Díaz, Germán Díaz
Rodríguez, Samanta Romero
Reynel Joyja, Allisson Rita
Lau Barba, Milos
Basilio Saldaña, Cristian
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pacheco Mariselli, Martha
Díaz, Germán Díaz
Rodríguez, Samanta Romero
Reynel Joyja, Allisson Rita
Lau Barba, Milos
Basilio Saldaña, Cristian
dc.subject.en_US.fl_str_mv Cultural rights
Human rights
Culture
Cultural diversity
Cultural performance
Clown
topic Cultural rights
Human rights
Culture
Cultural diversity
Cultural performance
Clown
Derechos culturales
Derechos humanos
Cultura
Diversidad cultural
Performance cultural
Clown
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03
dc.subject.es_ES.fl_str_mv Derechos culturales
Derechos humanos
Cultura
Diversidad cultural
Performance cultural
Clown
dc.subject.ocde.none.fl_str_mv https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03
description This article aims to reflect on a challenging process of artistic creation of collective writing from an anthropological perspective, arising from academic research, around which a clown performance event was built. This scenic event, in turn, proceeded to be transferred from its original live performance format to an audiovisual recording format of that same performance. The transition from a situation of simultaneous presence of the clown and his audience, to another where the corporeal, sensory, emotional participation of the audiences is “mediated” by the production decisions that “compose” a “gaze” expressed by the camera that, as deferred “narrator,” assumes the leadership of an expressive communication process about the human values and emotions defined by a culture, in front of an anonymous audience. Confronting the initial challenge of finding significant expressive ways to “translate” the legal discourse (abstract, with a bias of supposed universality assumed to be homogeneous) on human rights and citizenship, a proposal was progressively developed, one that intuitively combined within a general logic of action research, strategies of collective creation, artistic performance research, specificallyclown, as well as the design of a technical proposal for audiovisual media that suggests an explanation of cultural rights (core part of the human rights set) as basis for the full exercise of an also expanded definition of citizenship; one based on cultural diversity, and its mark in the identity generation processes.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-01-18T14:41:50Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-01-18T14:41:50Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.other.none.fl_str_mv Artículo
format article
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/27996/25994
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv https://doi.org/10.18800/anthropologica.202302.006
url https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/27996/25994
https://doi.org/10.18800/anthropologica.202302.006
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv urn:issn:2224-6428
urn:issn:0254-9212
dc.rights.es_ES.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es_ES.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.publisher.country.none.fl_str_mv PE
dc.source.es_ES.fl_str_mv Anthropologica; Vol. 41 Núm. 51 (2023)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:PUCP-Institucional
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str PUCP-Institucional
collection PUCP-Institucional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la PUCP
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pucp.pe
_version_ 1835638906556514304
spelling Pacheco Mariselli, MarthaDíaz, Germán DíazRodríguez, Samanta RomeroReynel Joyja, Allisson RitaLau Barba, MilosBasilio Saldaña, Cristian2024-01-18T14:41:50Z2024-01-18T14:41:50Z2023-12-21https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/27996/25994https://doi.org/10.18800/anthropologica.202302.006This article aims to reflect on a challenging process of artistic creation of collective writing from an anthropological perspective, arising from academic research, around which a clown performance event was built. This scenic event, in turn, proceeded to be transferred from its original live performance format to an audiovisual recording format of that same performance. The transition from a situation of simultaneous presence of the clown and his audience, to another where the corporeal, sensory, emotional participation of the audiences is “mediated” by the production decisions that “compose” a “gaze” expressed by the camera that, as deferred “narrator,” assumes the leadership of an expressive communication process about the human values and emotions defined by a culture, in front of an anonymous audience. Confronting the initial challenge of finding significant expressive ways to “translate” the legal discourse (abstract, with a bias of supposed universality assumed to be homogeneous) on human rights and citizenship, a proposal was progressively developed, one that intuitively combined within a general logic of action research, strategies of collective creation, artistic performance research, specificallyclown, as well as the design of a technical proposal for audiovisual media that suggests an explanation of cultural rights (core part of the human rights set) as basis for the full exercise of an also expanded definition of citizenship; one based on cultural diversity, and its mark in the identity generation processes.El presente artículo se propone reflexionar, desde la Antropología, sobreun retador proceso de creación artística de escritura colectiva, surgido de una investigación académica, a partir del cual se construyó un hecho escénico clown. La puesta en escena, a su vez, se trasladó desde su formato original de performance en vivo hacia otro audiovisualmente registrado. El tránsito desde una situación de presencia simultánea del clown y su audiencia, hacia otra donde la participación corpórea, sensorial, emotiva de las audiencias es «mediada» por las decisiones de producción que «componen» una «mirada» desde la cámara que, en tanto «narradora» diferida ante una audiencia anónima, asume la conducción de un proceso de comunicación expresiva de los valores y emociones humanos definidos por una cultura. Ante el reto inicial de encontrar maneras expresivas significativas de «traducir» el discurso jurídico abstracto, con un sesgo de supuesta universalidad asumida como homogénea sobre derechos humanos y ciudadanía, se desarrolló progresivamente una propuesta queintuitivamente combinó, al interior de una lógica general de investigaciónacción, la creación colectiva, la investigación artística de performance, concretamente clown, y el diseño de una propuesta audiovisual que sirviera para explicar amigablemente los derechos culturales componente del conjunto de los derechos humanos entendidos como base del pleno ejercicio de ciudadanía, cuya definición ampliada parta de la diversidad cultural y se estructure desde los derechos culturales.application/pdfspaPontificia Universidad Católica del PerúPEurn:issn:2224-6428urn:issn:0254-9212info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0Anthropologica; Vol. 41 Núm. 51 (2023)reponame:PUCP-Institucionalinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPCultural rightsHuman rightsCultureCultural diversityCultural performanceClownDerechos culturalesDerechos humanosCulturaDiversidad culturalPerformance culturalClownhttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03Cultura: ¿un derecho para todxs? Propuesta de investigación-acción en derechos culturalesCulture: A Right for Everyone? Action Research Proposal on Cultural Rights from the Clown Language in Young People from Lima, Peruinfo:eu-repo/semantics/articleArtículo20.500.14657/196665oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/1966652025-03-20 10:59:21.204http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessmetadata.onlyhttps://repositorio.pucp.edu.peRepositorio Institucional de la PUCPrepositorio@pucp.pe
score 13.90198
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).