Perfiles de ajuste psicosocial de los estudiantes: un análisis basado en clusters
Descripción del Articulo
The end of the middle school is characterized by interpersonal and academic challenges, in addition to high levels of school dropout and failure. However, there are few studies that aim to investigate this period of the educational trajectory, in order to identify personal and contextual resources....
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | PUCP-Institucional |
Lenguaje: | portugués |
OAI Identifier: | oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/196615 |
Enlace del recurso: | https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27854/25854 https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/196615 https://doi.org/10.18800/psico.202401.005 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Resilience Protection factors Risk factors Middle school Resiliencia Factores de protección Factores de riesgo Educación básica secundaria Résilience Facteurs de protection Facteurs de risque Collège Resiliência Fatores de proteção Fatores de risco Ensino fundamental https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00 |
id |
RPUC_c0285d07288430d00b7587f7ea8939ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/196615 |
network_acronym_str |
RPUC |
network_name_str |
PUCP-Institucional |
repository_id_str |
2905 |
dc.title.es_ES.fl_str_mv |
Perfiles de ajuste psicosocial de los estudiantes: un análisis basado en clusters |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Student Psychosocial Adjustment Profiles: A Cluster-Based Analysis |
dc.title.alternative.fr_CA.fl_str_mv |
Profils d’adaptation psychosociale des étudiantes: une analyse par cluster |
dc.title.alternative.pt_BR.fl_str_mv |
Perfis de ajustamento psicossocial de estudantes: uma análise baseada em clusters |
title |
Perfiles de ajuste psicosocial de los estudiantes: un análisis basado en clusters |
spellingShingle |
Perfiles de ajuste psicosocial de los estudiantes: un análisis basado en clusters Romera Leme, Vanessa Barbosa Resilience Protection factors Risk factors Middle school Resiliencia Factores de protección Factores de riesgo Educación básica secundaria Résilience Facteurs de protection Facteurs de risque Collège Resiliência Fatores de proteção Fatores de risco Ensino fundamental https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00 |
title_short |
Perfiles de ajuste psicosocial de los estudiantes: un análisis basado en clusters |
title_full |
Perfiles de ajuste psicosocial de los estudiantes: un análisis basado en clusters |
title_fullStr |
Perfiles de ajuste psicosocial de los estudiantes: un análisis basado en clusters |
title_full_unstemmed |
Perfiles de ajuste psicosocial de los estudiantes: un análisis basado en clusters |
title_sort |
Perfiles de ajuste psicosocial de los estudiantes: un análisis basado en clusters |
author |
Romera Leme, Vanessa Barbosa |
author_facet |
Romera Leme, Vanessa Barbosa Penna-de-Carvalho, Aline Fernandes, Luana de Mendonça dos Santos Elias, Luciana Carla |
author_role |
author |
author2 |
Penna-de-Carvalho, Aline Fernandes, Luana de Mendonça dos Santos Elias, Luciana Carla |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Romera Leme, Vanessa Barbosa Penna-de-Carvalho, Aline Fernandes, Luana de Mendonça dos Santos Elias, Luciana Carla |
dc.subject.en_US.fl_str_mv |
Resilience Protection factors Risk factors Middle school |
topic |
Resilience Protection factors Risk factors Middle school Resiliencia Factores de protección Factores de riesgo Educación básica secundaria Résilience Facteurs de protection Facteurs de risque Collège Resiliência Fatores de proteção Fatores de risco Ensino fundamental https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00 |
dc.subject.es_ES.fl_str_mv |
Resiliencia Factores de protección Factores de riesgo Educación básica secundaria |
dc.subject.fr_CA.fl_str_mv |
Résilience Facteurs de protection Facteurs de risque Collège |
dc.subject.pt_BR.fl_str_mv |
Resiliência Fatores de proteção Fatores de risco Ensino fundamental |
dc.subject.ocde.none.fl_str_mv |
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00 |
description |
The end of the middle school is characterized by interpersonal and academic challenges, in addition to high levels of school dropout and failure. However, there are few studies that aim to investigate this period of the educational trajectory, in order to identify personal and contextual resources. Thus, this study aimed to analyze psychosocial adjustment profiles of students, considering risk factors (exposure to violence and daily discrimination), protection (social support and school climate) and adjustment indicator (life satisfaction). 709 students who attended the 7th, 8th and 9th grade of public schools participated. Through cluster analysis, profiles were identified: resilient, with high values of risk indicators with good adjustment; vulnerable, with high-risk indices and low adjustment. It is concluded that investing in the reduction of risk factors and enhancement of protective factors, through preventive programs, is essential for the development. |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-01-15T20:49:50Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-01-15T20:49:50Z |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2024 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024-01-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.other.none.fl_str_mv |
Artículo |
format |
article |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27854/25854 https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/196615 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
https://doi.org/10.18800/psico.202401.005 |
url |
https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27854/25854 https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/196615 https://doi.org/10.18800/psico.202401.005 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv |
urn:issn:2223-3733 urn:issn:0254-9247 |
dc.rights.es_ES.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es_ES.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.publisher.country.none.fl_str_mv |
PE |
dc.source.es_ES.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 42 Núm. 1 (2024) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:PUCP-Institucional instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
PUCP-Institucional |
collection |
PUCP-Institucional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional de la PUCP |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pucp.pe |
_version_ |
1835638599182188544 |
spelling |
Romera Leme, Vanessa BarbosaPenna-de-Carvalho, AlineFernandes, Luana de Mendonçados Santos Elias, Luciana Carla2024-01-15T20:49:50Z2024-01-15T20:49:50Z20242024-01-08https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27854/25854https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/196615https://doi.org/10.18800/psico.202401.005The end of the middle school is characterized by interpersonal and academic challenges, in addition to high levels of school dropout and failure. However, there are few studies that aim to investigate this period of the educational trajectory, in order to identify personal and contextual resources. Thus, this study aimed to analyze psychosocial adjustment profiles of students, considering risk factors (exposure to violence and daily discrimination), protection (social support and school climate) and adjustment indicator (life satisfaction). 709 students who attended the 7th, 8th and 9th grade of public schools participated. Through cluster analysis, profiles were identified: resilient, with high values of risk indicators with good adjustment; vulnerable, with high-risk indices and low adjustment. It is concluded that investing in the reduction of risk factors and enhancement of protective factors, through preventive programs, is essential for the development.Los últimos años de la escuela secundária se caracterizan por desafíos interpersonales y académicos, además de altos niveles de deserción y fracaso escolar. Sin embargo, son pocos los estudios que tienen como objetivo investigar este período de la trayectoria educativa, con el fin de identificar recursos personales y contextuales. El objetivo fue analizar perfiles de ajuste psicosocial de los estudiantes, considerando factores de riesgo (exposición a la violencia y discriminación diaria), protección (apoyo social y clima escolar) y ajuste indicador (satisfacción con la vida). Participaron 709 estudiantes que cursaban los grados 7º, 8º y 9º de escuelas públicas. Análisis de cluster identificaron perfiles: resiliente, con valores altos de indicadores de riesgo con buen ajuste; vulnerable, con índices de alto riesgo y bajo ajuste. Se concluye que invertir en la reducción de factores de riesgo y potenciación de factores protectores, a través de programas preventivos, es fundamental para el desarrollo.Les dernières années du primaire sont caractérisées par des défis interpersonnels et scolaires, en plus de niveaux élevés de décrochage et d’échec scolaires. Cependant, peu d’études visent à investiguer cette période du parcours scolaire, afin d’identifier des ressources personnelles et contextuelles. Ainsi, cette étude visait à analyser les profils d’adaptation psychosociale des étudiantes, en tenant compte des facteurs de risque (exposition à la violence et à la discrimination quotidienne), de la protection (soutien social et du climat scolaire) et de l’indicateur d’adaptation (satisfaction de la vie). 709 étudiantes qui fréquentaient les 7e, 8e et 9e années des écoles publiques y ont participé. Grâce à l’analyse de cluster, des profils ont été identifiés: résilients, avec des valeurs élevées d’indicateurs de risque avec un bon ajustement ; vulnérables, avec des indices à haut risque et un faible ajustement. Il est conclu qu’investir dans la réduction des facteurs de risque et l’amélioration des facteurs de protection, par le biais de programmes de prévention, est essentiel pour le développement.Os anos finais do Ensino Fundamental são caracterizados por desafios interpessoais e acadêmicos, além de elevados níveis de abandono e reprovação escolar. Porém, há poucas pesquisas que visam investigar esse período da trajetória educativa, de modo a identificar recursos pessoais e contextuais. Assim, este estudo teve por objetivo analisar perfis de ajustamento psicossocial de estudantes, considerando fatores de risco (exposição à violência e discriminação cotidiana), proteção (apoio social e clima escolar) e indicador de ajustamento (satisfação de vida). Participaram 709 alunos que frequentavam o 7º, 8º e 9º ano escolas públicas. A análise de clusters indicou dois perfis: resiliente, com valores altos de indicadores de risco e bom ajustamento; vulnerável, com índices altos de risco e baixo ajustamento. Conclui-se que investir na redução dos fatores de risco e potencialização de fatores de proteção, por meio de programas preventivos, mostra-se essencial ao desenvolvimento.application/pdfporPontificia Universidad Católica del PerúPEurn:issn:2223-3733urn:issn:0254-9247info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0Revista de Psicología; Vol. 42 Núm. 1 (2024)reponame:PUCP-Institucionalinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPResilienceProtection factorsRisk factorsMiddle schoolResilienciaFactores de protecciónFactores de riesgoEducación básica secundariaRésilienceFacteurs de protectionFacteurs de risqueCollègeResiliênciaFatores de proteçãoFatores de riscoEnsino fundamentalhttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00Perfiles de ajuste psicosocial de los estudiantes: un análisis basado en clustersStudent Psychosocial Adjustment Profiles: A Cluster-Based AnalysisProfils d’adaptation psychosociale des étudiantes: une analyse par clusterPerfis de ajustamento psicossocial de estudantes: uma análise baseada em clustersinfo:eu-repo/semantics/articleArtículo20.500.14657/196615oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/1966152024-09-18 16:02:54.158http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessmetadata.onlyhttps://repositorio.pucp.edu.peRepositorio Institucional de la PUCPrepositorio@pucp.pe |
score |
13.982926 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).