La alfabetización científica en los cursos de licenciatura en ciencias de las universidades federales del noreste de Brasil

Descripción del Articulo

This study analyzes the Pedagogical Course Projects (PPCs) of federal universities in northeastern Brazil in the fields of biological sciences, physics, and chemistry, seeking evidence of Scientific Literacy (SL) in graduate profiles and course objectives. The research employed the lexical analysis...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Oliveira Nunes, Albino, Braga da Silva, Elison Victor, Marur Mazze, Fernanda, Dantas, Josivânia Marisa, Clemente Leão de Lima, Kauanny Sthefany, Gomes da Silva, Willian David
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Institucional
Lenguaje:portugués
OAI Identifier:oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/205005
Enlace del recurso:https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/32213/28071
http://hdl.handle.net/20.500.14657/205005
https://doi.org/10.18800/educacion.202502.A009
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Scientific literacy
IRaMuTeQ
Pedagogical Course Project (PPC)
Science education
Alfabetización científica
Proyecto pedagógico de curso (PPC)
Enseñanza de ciencias
Alfabetização científica
Projeto pedagógico do curso (PPC)
Ensino de ciências
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.00
Descripción
Sumario:This study analyzes the Pedagogical Course Projects (PPCs) of federal universities in northeastern Brazil in the fields of biological sciences, physics, and chemistry, seeking evidence of Scientific Literacy (SL) in graduate profiles and course objectives. The research employed the lexical analysis software IRaMuTeQ to conduct similarity analyses and Descending Hierarchical Classification (DHC). The findings indicate that, although SL is present, it often appears implicitly and in a secondary manner, with greater emphasis placed on the specific concepts of each discipline.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).