Performances de la desaparición: ¿La obra de Ana Mendieta como historiografía feminista decolonial?
Descripción del Articulo
This paper examines the biography and work of Ana Mendieta (1948-1985), a Cuban-born artist exiled in the United States, through the lens of gender-based violence and historical memory in Latin America. The text highlights her early displacement during the Cuban Revolution – particularly after the B...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | PUCP-Institucional |
| Lenguaje: | inglés |
| OAI Identifier: | oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/205145 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/kaylla/article/view/30974/28109 http://hdl.handle.net/20.500.14657/205145 https://doi.org/10.18800/kaylla.202501.002 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Ana Mendieta Feminism Performance Art Women’s Art Latin America Memory Feminismo Performance Arte de mujeres América Latina Memoria Arte de Mulheres Memória https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.04.04 |
| Sumario: | This paper examines the biography and work of Ana Mendieta (1948-1985), a Cuban-born artist exiled in the United States, through the lens of gender-based violence and historical memory in Latin America. The text highlights her early displacement during the Cuban Revolution – particularly after the Bay of Pigs incident (1961), which led to her father’s imprisonment and the separation from her family – as a foundational trauma that permeated her practice. Mendieta used performance art to explore the violence endured by women, especially racialized and migrant bodies, as seen in her iconic works like Rape Scene (1973) and the Silueta Series (1973-1980). Her oeuvre echoes broader concerns in Latin American feminist performance and rethinks how women artists negotiate history (and history of art). The work argues that Mendieta not only exposed historical colonial wounds, but transformed them into sites of poetic, feminist resistance. |
|---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).