La Tradición Sofista en Paulo Freire

Descripción del Articulo

This article aims to demonstrate that the philosophical and educational conceptions of the Brazilian scholar Paulo Freire are rooted in a discursive tradition with origins dating back to the inception of philosophy. This tradition, known as rhetoric, originated with the sophists of Classical Greece,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: da Silva, Tatiane, da Cunha, Marcus Vinicius
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Institucional
Lenguaje:portugués
OAI Identifier:oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/195796
Enlace del recurso:https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/27458/25668
https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/195796
https://doi.org/10.18800/educacion.202302.A010
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Paulo Freire
Rhetoric
Sophistic
Pedagogical Theories
Retórica
Sofística
Teorías Pedagógicas
Teorias Pedagógicas
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.00
id RPUC_4f57cb35c338597260380014ab847446
oai_identifier_str oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/195796
network_acronym_str RPUC
network_name_str PUCP-Institucional
repository_id_str 2905
spelling da Silva, Tatianeda Cunha, Marcus Vinicius2023-10-04T17:02:44Z2023-10-04T17:02:44Z2023-09-29https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/27458/25668https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/195796https://doi.org/10.18800/educacion.202302.A010This article aims to demonstrate that the philosophical and educational conceptions of the Brazilian scholar Paulo Freire are rooted in a discursive tradition with origins dating back to the inception of philosophy. This tradition, known as rhetoric, originated with the sophists of Classical Greece, giving rise to an educational approach focused on the holistic development of the individual’s creative, affective, communicative, ethical, and political capacities, all aimed at the betterment of the common good. The first section of the article introduces the theoretical underpinnings and techniques that constitute this pedagogical framework. The subsequent section examines Freire’s philosophical and educational concepts within the context of Sophistic principles.Este artículo busca mostrar que las concepciones filosóficas y educativas del pensador brasileño Paulo Freire pertenecen a una tradición discursiva cuyo origen se remonta a los inicios de la filosofía. Esta tradición llamada retórica se inició con los sofistas que trabajaron en la Grecia clásica y dio origen a una pedagogía cuyo fin es la formación plena del individuo para actuar en sociedad a través de su potencial creativo, afectivo, comunicativo, ético y político, orientado al bien común. La primera parte del artículo presenta los fundamentos teóricos y técnicas que componen esta propuesta pedagógica. La segunda parte discute los conceptos filosóficos y educativos de Freire a la luz de los conceptos sofistas.Este artigo procura mostrar que as concepções filosóficas e educacionais do pensador brasileiro Paulo Freire pertencem a uma tradição discursiva cuja origem remonta aos primórdios da filosofia. Essa tradição denominada retórica teve início com os sofistas que atuaram na Grécia Clássica e deu origem a uma pedagogia cujo propósito é a formação plena do indivíduo para atuar na sociedade por meio de seu potencial criativo, afetivo, comunicativo, ético e político, visando ao bem comum. A primeira parte do artigo apresenta os fundamentos teóricos e as técnicas que compõem essa proposta pedagógica. A segunda parte discute as concepções filosóficas e educacionais freireanas à luz dos conceitos da Sofística.application/pdfporPontificia Universidad Católica del PerúPEurn:issn:2304-4322urn:issn:1019-9403info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Educación; Vol. 32 Núm. 63 (2023)reponame:PUCP-Institucionalinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPPaulo FreireRhetoricSophisticPedagogical TheoriesPaulo FreireRetóricaSofísticaTeorías PedagógicasPaulo FreireRetóricaSofísticaTeorias Pedagógicashttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.00La Tradición Sofista en Paulo FreireThe Sophist Tradition in Paulo FreireA Tradição Sofista em Paulo Freireinfo:eu-repo/semantics/articleArtículo20.500.14657/195796oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/1957962024-06-05 16:11:55.466https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessmetadata.onlyhttps://repositorio.pucp.edu.peRepositorio Institucional de la PUCPrepositorio@pucp.pe
dc.title.es_ES.fl_str_mv La Tradición Sofista en Paulo Freire
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv The Sophist Tradition in Paulo Freire
dc.title.alternative.pt_BR.fl_str_mv A Tradição Sofista em Paulo Freire
title La Tradición Sofista en Paulo Freire
spellingShingle La Tradición Sofista en Paulo Freire
da Silva, Tatiane
Paulo Freire
Rhetoric
Sophistic
Pedagogical Theories
Paulo Freire
Retórica
Sofística
Teorías Pedagógicas
Paulo Freire
Retórica
Sofística
Teorias Pedagógicas
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.00
title_short La Tradición Sofista en Paulo Freire
title_full La Tradición Sofista en Paulo Freire
title_fullStr La Tradición Sofista en Paulo Freire
title_full_unstemmed La Tradición Sofista en Paulo Freire
title_sort La Tradición Sofista en Paulo Freire
author da Silva, Tatiane
author_facet da Silva, Tatiane
da Cunha, Marcus Vinicius
author_role author
author2 da Cunha, Marcus Vinicius
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Tatiane
da Cunha, Marcus Vinicius
dc.subject.en_US.fl_str_mv Paulo Freire
Rhetoric
Sophistic
Pedagogical Theories
topic Paulo Freire
Rhetoric
Sophistic
Pedagogical Theories
Paulo Freire
Retórica
Sofística
Teorías Pedagógicas
Paulo Freire
Retórica
Sofística
Teorias Pedagógicas
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.00
dc.subject.es_ES.fl_str_mv Paulo Freire
Retórica
Sofística
Teorías Pedagógicas
dc.subject.pt_BR.fl_str_mv Paulo Freire
Retórica
Sofística
Teorias Pedagógicas
dc.subject.ocde.none.fl_str_mv https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.00
description This article aims to demonstrate that the philosophical and educational conceptions of the Brazilian scholar Paulo Freire are rooted in a discursive tradition with origins dating back to the inception of philosophy. This tradition, known as rhetoric, originated with the sophists of Classical Greece, giving rise to an educational approach focused on the holistic development of the individual’s creative, affective, communicative, ethical, and political capacities, all aimed at the betterment of the common good. The first section of the article introduces the theoretical underpinnings and techniques that constitute this pedagogical framework. The subsequent section examines Freire’s philosophical and educational concepts within the context of Sophistic principles.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-10-04T17:02:44Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-10-04T17:02:44Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-09-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.other.none.fl_str_mv Artículo
format article
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/27458/25668
https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/195796
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv https://doi.org/10.18800/educacion.202302.A010
url https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/27458/25668
https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/195796
https://doi.org/10.18800/educacion.202302.A010
dc.language.iso.none.fl_str_mv por
language por
dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv urn:issn:2304-4322
urn:issn:1019-9403
dc.rights.es_ES.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es_ES.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.publisher.country.none.fl_str_mv PE
dc.source.es_ES.fl_str_mv Educación; Vol. 32 Núm. 63 (2023)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:PUCP-Institucional
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str PUCP-Institucional
collection PUCP-Institucional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la PUCP
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pucp.pe
_version_ 1835638601944137728
score 13.7211075
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).