Gestión de residuos sólidos generados en el proceso de trabajo estudiantil en la FAUA - UPAO
Descripción del Articulo
During their university years, the student of architecture carries out several hands-on works that are essential for their academic development such as the making of models, plans, and reports that are mostly discharged later without considering their value. Therefore, the aim of this research was t...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | PUCP-Institucional |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/199245 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/26331/25306 https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/199245 https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202301.A006 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Solid residues Residues management Recycling Environmental awareness Ecological culture Architecture University students Residuos sólidos Gestión de residuos Reciclaje Arquitectura Concientización ambiental Cultura ecológica Estudiantes universitarios https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01 |
| id |
RPUC_40abc3457793faa258b1129152086872 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/199245 |
| network_acronym_str |
RPUC |
| network_name_str |
PUCP-Institucional |
| repository_id_str |
2905 |
| dc.title.es_ES.fl_str_mv |
Gestión de residuos sólidos generados en el proceso de trabajo estudiantil en la FAUA - UPAO |
| dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Management of Solid Waste generated in the student work process at FAUA - UPAO |
| title |
Gestión de residuos sólidos generados en el proceso de trabajo estudiantil en la FAUA - UPAO |
| spellingShingle |
Gestión de residuos sólidos generados en el proceso de trabajo estudiantil en la FAUA - UPAO Boggiano-Burga, María Lucía Solid residues Residues management Recycling Environmental awareness Ecological culture Architecture University students Residuos sólidos Gestión de residuos Reciclaje Arquitectura Concientización ambiental Cultura ecológica Estudiantes universitarios https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01 |
| title_short |
Gestión de residuos sólidos generados en el proceso de trabajo estudiantil en la FAUA - UPAO |
| title_full |
Gestión de residuos sólidos generados en el proceso de trabajo estudiantil en la FAUA - UPAO |
| title_fullStr |
Gestión de residuos sólidos generados en el proceso de trabajo estudiantil en la FAUA - UPAO |
| title_full_unstemmed |
Gestión de residuos sólidos generados en el proceso de trabajo estudiantil en la FAUA - UPAO |
| title_sort |
Gestión de residuos sólidos generados en el proceso de trabajo estudiantil en la FAUA - UPAO |
| author |
Boggiano-Burga, María Lucía |
| author_facet |
Boggiano-Burga, María Lucía Vargas-Navarro, Vanya Maythe |
| author_role |
author |
| author2 |
Vargas-Navarro, Vanya Maythe |
| author2_role |
author |
| dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boggiano-Burga, María Lucía Vargas-Navarro, Vanya Maythe |
| dc.subject.en_US.fl_str_mv |
Solid residues Residues management Recycling Environmental awareness Ecological culture Architecture University students |
| topic |
Solid residues Residues management Recycling Environmental awareness Ecological culture Architecture University students Residuos sólidos Gestión de residuos Reciclaje Arquitectura Concientización ambiental Cultura ecológica Estudiantes universitarios https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01 |
| dc.subject.es_ES.fl_str_mv |
Residuos sólidos Gestión de residuos Reciclaje Arquitectura Concientización ambiental Cultura ecológica Estudiantes universitarios |
| dc.subject.ocde.none.fl_str_mv |
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01 |
| description |
During their university years, the student of architecture carries out several hands-on works that are essential for their academic development such as the making of models, plans, and reports that are mostly discharged later without considering their value. Therefore, the aim of this research was to analyze the management of solid waste generated in the FAUA-UPAO Architecture Program, considering the principles of the 5Rs and the recycling culture that students have. For this, the waste produced was sorted out based on its lifetime and toxicity level. Secondly, 218 surveys were applied to students chosen under simple random sampling probability in order to know their ecological habits and their predisposition for recycling, obtaining an estimate of the amount of materials used and discarded at the end of the academic semester; likewise, an interview was conducted with the university board to learn about the current management. Finally, a comprehensive waste management plan was proposed for the faculty which included the implementation of a recycling area in the academic department. Not only will this allow the proper segregation of solid waste but also promote a greener culture among the students, academic and administrative staff in order to show respect for the environment, improve the use of resources and reevaluate the waste, contributing to reduce the ecological footprint. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-04-08T18:22:09Z |
| dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-04-08T18:22:09Z |
| dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-07-10 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
| dc.type.other.none.fl_str_mv |
Artículo |
| format |
article |
| dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/26331/25306 https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/199245 |
| dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202301.A006 |
| url |
https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/26331/25306 https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/199245 https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202301.A006 |
| dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv |
urn:issn:2709-3689 urn:issn:2523-2894 |
| dc.rights.es_ES.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.es_ES.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.publisher.country.none.fl_str_mv |
PE |
| dc.source.es_ES.fl_str_mv |
Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente; Núm. 11 (2023) |
| dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:PUCP-Institucional instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
PUCP-Institucional |
| collection |
PUCP-Institucional |
| repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional de la PUCP |
| repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pucp.pe |
| _version_ |
1835638183154417664 |
| spelling |
Boggiano-Burga, María LucíaVargas-Navarro, Vanya Maythe2024-04-08T18:22:09Z2024-04-08T18:22:09Z2023-07-10https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/26331/25306https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/199245https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202301.A006During their university years, the student of architecture carries out several hands-on works that are essential for their academic development such as the making of models, plans, and reports that are mostly discharged later without considering their value. Therefore, the aim of this research was to analyze the management of solid waste generated in the FAUA-UPAO Architecture Program, considering the principles of the 5Rs and the recycling culture that students have. For this, the waste produced was sorted out based on its lifetime and toxicity level. Secondly, 218 surveys were applied to students chosen under simple random sampling probability in order to know their ecological habits and their predisposition for recycling, obtaining an estimate of the amount of materials used and discarded at the end of the academic semester; likewise, an interview was conducted with the university board to learn about the current management. Finally, a comprehensive waste management plan was proposed for the faculty which included the implementation of a recycling area in the academic department. Not only will this allow the proper segregation of solid waste but also promote a greener culture among the students, academic and administrative staff in order to show respect for the environment, improve the use of resources and reevaluate the waste, contributing to reduce the ecological footprint.Durante su vida universitaria, el estudiante de arquitectura realiza diversos trabajos manuales que son imprescindibles en su formación académica, como la elaboración de maquetas, planos e informes que, en su mayoría, son posteriormente desechados sin considerar su valorización. La presente investigación tuvo como objetivo el análisis de la gestión de los residuos sólidos generados en el Programa de estudio de Arquitectura de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes (FAUA) de la Universidad Privada Antenor Orrego (UPAO), considerando los principios de las 5R y la cultura de reciclaje que los alumnos poseen. Para ello, primero se caracterizaron los residuos producidos según su tiempo de vida y toxicidad. Luego se aplicaron 218 encuestas a alumnos escogidos bajo muestreo probabilístico aleatorio simple con el fin de conocer sus hábitos ecológicos y su predisposición para el reciclaje, logrando una estimación de la cantidad de materiales utilizados y desechados durante el ciclo académico; asimismo, se realizó una entrevista a la directiva para tener conocimiento de la gestión actual. Finalmente, se propuso un plan integral de residuos para la Facultad, que incluyó la implementación de un área de reciclaje dentro del pabellón, el cual permitirá organizar adecuadamente los residuos sólidos promoviendo una cultura ambiental en el estudiante, plana docente y administrativa; todo con el fin de llevar a la práctica el respeto por el medio ambiente, en pro de una mejora en la utilización de recursos y valorización de residuos, contribuyendo así a la huella ecológica.application/pdfspaPontificia Universidad Católica del PerúPEurn:issn:2709-3689urn:issn:2523-2894info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente; Núm. 11 (2023)reponame:PUCP-Institucionalinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPSolid residuesResidues managementRecyclingEnvironmental awarenessEcological cultureArchitectureUniversity studentsResiduos sólidosGestión de residuosReciclajeArquitecturaConcientización ambientalCultura ecológicaEstudiantes universitarioshttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01Gestión de residuos sólidos generados en el proceso de trabajo estudiantil en la FAUA - UPAOManagement of Solid Waste generated in the student work process at FAUA - UPAOinfo:eu-repo/semantics/articleArtículo20.500.14657/199245oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/1992452024-06-04 16:22:48.633http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessmetadata.onlyhttps://repositorio.pucp.edu.peRepositorio Institucional de la PUCPrepositorio@pucp.pe |
| score |
13.924177 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).