Cibervictimización en el marco de la Teoría de Actividades Rutinarias en la era digital
Descripción del Articulo
This quantitative-based research determined whether the routine activity theory influences cyber victimization. To measure the dimensions of the theory, defined as exposure to a motivated offender, suitable online target, and absence of a capable guardian, a valid and reliable questionnaire was used...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2022 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | PUCP-Institucional |
| Lenguaje: | inglés |
| OAI Identifier: | oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/193461 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/24619/23371 https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193461 https://doi.org/10.18800/psico.202201.009 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Cyber victimization Routine activity theory Exposure to motivated offender Suitable target Capable guardian Victimisation cybernétique Théorie des activités Rutinaires Exposition à un délinquant motivé objectif adéquat gardian capable Ciber-vitimização Teoria de atividades rotineiras Exposto a um criminoso motivado objetivo adequado guardião capaz Cibervictimization Teoría de actividades rutinarias Exposición a un delincuente motivado Objetivo adecuado Guardián capaz https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00 |
| Sumario: | This quantitative-based research determined whether the routine activity theory influences cyber victimization. To measure the dimensions of the theory, defined as exposure to a motivated offender, suitable online target, and absence of a capable guardian, a valid and reliable questionnaire was used. The cyber victimization questionnaire developed by Álvarez-García, Dobarro, and Núñez was applied to 1,285 students selected at random from schools in Colombia. Findings: 46% are identified as exposed to a motivated offender, 37.5% are suitable online targets, and 29.8% have no capable guardians. The interdependence of these three elements revealed that 3.9% of students are at risk due to their routine activities, which had a significant influence on cyber victimization. It is proposed that these findings should be considered in the design of communicative and educational policies aimed at a responsible use of technologies. |
|---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).