Knowledge management with a competitiveness focus in Family Tourism Business (FTB) from Guanajuato, Mexico

Descripción del Articulo

Knowledge management in Family Tourism Businesses (FTB) represents a critical process towards competitiveness. This research aims to know how knowledge management practices are related to the levels of competitiveness in the FTB of the city of Guanajuato, Mexico. Considering the Intelligent Organiza...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: González Macías, Carlos Jesús, Guerrero Rodríguez, Rafael, Vidaurri Aréchiga, José Eduardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Revistas Universidad de San Martín de Porres
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.ojs.revistaturismoypatrimonio.com:article/189
Enlace del recurso:http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/189
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Gestión del conocimiento
Competitividad
Turismo
Empresa familiar
Guanajuato
id REVUSMP_f4c6875a5276aafdbfb3c2ffdf13e53d
oai_identifier_str oai:ojs2.ojs.revistaturismoypatrimonio.com:article/189
network_acronym_str 2313-853X
repository_id_str
network_name_str Revista USMP - Turismo y Patrimonio
spelling Knowledge management with a competitiveness focus in Family Tourism Business (FTB) from Guanajuato, MexicoGestión del conocimiento enfocado a la competitividad en Empresas Familiares Turísticas (EFT) de Guanajuato, MéxicoGonzález Macías, Carlos JesúsGuerrero Rodríguez, RafaelVidaurri Aréchiga, José EduardoGestión del conocimientoCompetitividadTurismoEmpresa familiarGuanajuatoKnowledge management in Family Tourism Businesses (FTB) represents a critical process towards competitiveness. This research aims to know how knowledge management practices are related to the levels of competitiveness in the FTB of the city of Guanajuato, Mexico. Considering the Intelligent Organization Model, a quantitative approach was conducted through the application of questionnaires (104) to owners, family members, managers and employees of 18 FTB. This model is contrasted with the evidence of the results, concluding that there is a framework to determine the degree of knowledge management to lead these companies towards competitiveness, where they can create, develop, disseminate and optimize all activities within, in order to generate value by encouraging learning and the sharing of knowledge and experience as competitive advantages.La gestión del conocimiento en Empresas Familiares Turísticas (EFT) representa un proceso crítico hacia la competitividad. Esta investigación tiene por objetivo conocer cómo se relacionan las prácticas de gestión del conocimiento con los niveles de competitividad en las EFT de la ciudad de Guanajuato, México. Considerando el Modelo de Organización Inteligente, se condujo una aproximación cuantitativa mediante la aplicación de cuestionarios (104) a propietarios, familiares, gerentes y empleados de 18 EFT. Se contrastó dicho modelo con las evidencias de los resultados, concluyendo que se cuenta con un marco para determinar el grado de gestión del conocimiento para conducir a estas empresas hacia la competitividad, donde puedan crear, desarrollar, difundir y optimizar todas las actividades dentro, generando así, valor al fomentar el aprendizaje e incentivando a compartir el conocimiento y la experiencia como ventajas competitivas.Universidad San Martín de Porres2019-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/18910.24265/turpatrim.2019.n13.02Turismo y patrimonio; No 13 (2019): Turismo y Patrimonio; 13-34Turismo y Patrimonio; Núm. 13 (2019): Turismo y Patrimonio; 13-342313-853X1680-9556reponame:Revistas Universidad de San Martín de Porresinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/189/162Derechos de autor 2019 Carlos Jesús González Macías, Rafael Guerrero Rodríguez, Dr., José Eduardo Vidaurri Aréchiga, Dr.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-11T16:55:16Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge management with a competitiveness focus in Family Tourism Business (FTB) from Guanajuato, Mexico
Gestión del conocimiento enfocado a la competitividad en Empresas Familiares Turísticas (EFT) de Guanajuato, México
title Knowledge management with a competitiveness focus in Family Tourism Business (FTB) from Guanajuato, Mexico
spellingShingle Knowledge management with a competitiveness focus in Family Tourism Business (FTB) from Guanajuato, Mexico
González Macías, Carlos Jesús
Gestión del conocimiento
Competitividad
Turismo
Empresa familiar
Guanajuato
title_short Knowledge management with a competitiveness focus in Family Tourism Business (FTB) from Guanajuato, Mexico
title_full Knowledge management with a competitiveness focus in Family Tourism Business (FTB) from Guanajuato, Mexico
title_fullStr Knowledge management with a competitiveness focus in Family Tourism Business (FTB) from Guanajuato, Mexico
title_full_unstemmed Knowledge management with a competitiveness focus in Family Tourism Business (FTB) from Guanajuato, Mexico
title_sort Knowledge management with a competitiveness focus in Family Tourism Business (FTB) from Guanajuato, Mexico
dc.creator.none.fl_str_mv González Macías, Carlos Jesús
Guerrero Rodríguez, Rafael
Vidaurri Aréchiga, José Eduardo
author González Macías, Carlos Jesús
author_facet González Macías, Carlos Jesús
Guerrero Rodríguez, Rafael
Vidaurri Aréchiga, José Eduardo
author_role author
author2 Guerrero Rodríguez, Rafael
Vidaurri Aréchiga, José Eduardo
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Gestión del conocimiento
Competitividad
Turismo
Empresa familiar
Guanajuato
topic Gestión del conocimiento
Competitividad
Turismo
Empresa familiar
Guanajuato
dc.description.none.fl_txt_mv Knowledge management in Family Tourism Businesses (FTB) represents a critical process towards competitiveness. This research aims to know how knowledge management practices are related to the levels of competitiveness in the FTB of the city of Guanajuato, Mexico. Considering the Intelligent Organization Model, a quantitative approach was conducted through the application of questionnaires (104) to owners, family members, managers and employees of 18 FTB. This model is contrasted with the evidence of the results, concluding that there is a framework to determine the degree of knowledge management to lead these companies towards competitiveness, where they can create, develop, disseminate and optimize all activities within, in order to generate value by encouraging learning and the sharing of knowledge and experience as competitive advantages.
La gestión del conocimiento en Empresas Familiares Turísticas (EFT) representa un proceso crítico hacia la competitividad. Esta investigación tiene por objetivo conocer cómo se relacionan las prácticas de gestión del conocimiento con los niveles de competitividad en las EFT de la ciudad de Guanajuato, México. Considerando el Modelo de Organización Inteligente, se condujo una aproximación cuantitativa mediante la aplicación de cuestionarios (104) a propietarios, familiares, gerentes y empleados de 18 EFT. Se contrastó dicho modelo con las evidencias de los resultados, concluyendo que se cuenta con un marco para determinar el grado de gestión del conocimiento para conducir a estas empresas hacia la competitividad, donde puedan crear, desarrollar, difundir y optimizar todas las actividades dentro, generando así, valor al fomentar el aprendizaje e incentivando a compartir el conocimiento y la experiencia como ventajas competitivas.
description Knowledge management in Family Tourism Businesses (FTB) represents a critical process towards competitiveness. This research aims to know how knowledge management practices are related to the levels of competitiveness in the FTB of the city of Guanajuato, Mexico. Considering the Intelligent Organization Model, a quantitative approach was conducted through the application of questionnaires (104) to owners, family members, managers and employees of 18 FTB. This model is contrasted with the evidence of the results, concluding that there is a framework to determine the degree of knowledge management to lead these companies towards competitiveness, where they can create, develop, disseminate and optimize all activities within, in order to generate value by encouraging learning and the sharing of knowledge and experience as competitive advantages.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/189
10.24265/turpatrim.2019.n13.02
url http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/189
identifier_str_mv 10.24265/turpatrim.2019.n13.02
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/189/162
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Carlos Jesús González Macías, Rafael Guerrero Rodríguez, Dr., José Eduardo Vidaurri Aréchiga, Dr.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Carlos Jesús González Macías, Rafael Guerrero Rodríguez, Dr., José Eduardo Vidaurri Aréchiga, Dr.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres
dc.source.none.fl_str_mv Turismo y patrimonio; No 13 (2019): Turismo y Patrimonio; 13-34
Turismo y Patrimonio; Núm. 13 (2019): Turismo y Patrimonio; 13-34
2313-853X
1680-9556
reponame:Revistas Universidad de San Martín de Porres
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
reponame_str Revistas Universidad de San Martín de Porres
collection Revistas Universidad de San Martín de Porres
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1702290292631142400
score 13.987529
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).