Professional Preferences and Professional Identity in Engineering Students from a Private University in Arequipa

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The present study analyzes the professional preferences in students of four engineering careers from a private university in Arequipa City, in relation to some aspects of professional identity. To that end, we took a sample of 422 students of Industrial Engineering, Electronic and Telecommunications...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Arias Gallegos, Walter L., Franco Delgado de Carpio, Elva D., Ceballos Canaza, Karla D.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/309
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/309
Nivel de acceso:acceso abierto
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description The present study analyzes the professional preferences in students of four engineering careers from a private university in Arequipa City, in relation to some aspects of professional identity. To that end, we took a sample of 422 students of Industrial Engineering, Electronic and Telecommunications Engineering, Civil Engineering and Computing Science. We applied two instruments: the Pereira’s Professional Preferences Profile and the Professional Identity Questionnaire of Arias et al. The results indicate that the engineering students have professional preferences according to its professional field, but a considerable percentage is located in the category of non-defined (24.17%). Moreover, the 18.22% of students of Industrial Engineering have professional preferences for Business Administration, and the majority of them have a professional identity with scientific and technical orientation, regarding object of study, methods and professional goals. 
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The results indicate that the engineering students have professional preferences according to its professional field, but a considerable percentage is located in the category of non-defined (24.17%). Moreover, the 18.22% of students of Industrial Engineering have professional preferences for Business Administration, and the majority of them have a professional identity with scientific and technical orientation, regarding object of study, methods and professional goals. En el presente estudio se analizan las preferencias profesionales de los estudiantes de cuatro carreras de ingeniería de una universidad privada de Arequipa, en relación con ciertos aspectos de la identidad profesional. Para ello se tomó una muestra de 422 estudiantes de las carreras de Ingeniería Industrial, Ingeniería Electrónica y Telecomunicaciones, Ingeniería Civil y Ciencias de la Computación. Se aplicaron dos instrumentos: el Perfil de Preferencias Profesionales de Pereira y el Cuestionario de Identidad Profesional de Arias et al. Los resultados indican que los estudiantes de ingeniería presentan preferencias profesionales acordes con su campo de estudios, pero con un porcentaje considerable de indecisión (24.17%). Asimismo, el 18.22% de los estudiantes de Ingeniería Industrial presentan preferencias profesionales por la Administración de Empresas, y la mayoría de los estudiantes tiene una identidad profesional con orientación científica y técnica, en cuanto al objeto de estudio, los métodos y los fines de la profesión.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2019-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/30910.20511/pyr2019.v7n2.309Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7 No. 2 (2019): May - August; 160-195Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 7 ##issue.no## 2 (2019): Mayo - Agosto; 160-195Propósitos y Representaciones; Vol. 7 Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 160-1952310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n2reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/309/632https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/309/671https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/309/824https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/309/823/*ref*/Acevedo, A., & Linares, C. (2012a). El enfoque y rol del ingeniero industrial para la gestión y decisión en el mundo de las organizaciones. Industrial Data, 15(1), 9-24. Doi: https://doi.org/10.15381/idata.v15i1.6236/*ref*/Acevedo, A., & Linares, C. (2012b). Criterios decisionales para la resolución de problemas. 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