Learning Strategies for the Development of the Autonomy of Secondary School Students

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The objective of this research was to determine the predominant learning strategy that is related to the development of the autonomy of students belonging to the seventh semester from a public educational institution in Lima. It was developed as a substantive research and with a quantitative approac...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Maldonado-Sánchez, Milagros, Aguinaga-Villegas, Dante, Nieto-Gamboa, José, Fonseca-Arellano, Félix, Shardin-Flores, Linda, Cadenillas-Albornoz, Violeta
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/290
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/290
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Estrategias de aprendizaje
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description The objective of this research was to determine the predominant learning strategy that is related to the development of the autonomy of students belonging to the seventh semester from a public educational institution in Lima. It was developed as a substantive research and with a quantitative approach. Its design was non-experimental and cross-sectional-correlational. The population consisted of 171 students, to whom two questionnaires were applied. The results showed that the information coding strategy has more weight on the development of the autonomy of the students in question. Likewise, it is a risk strategy that means that a student who does not manage it, he will always present low levels of autonomous learning.
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spelling Learning Strategies for the Development of the Autonomy of Secondary School StudentsEstrategias de aprendizaje para el desarrollo de la autonomía de los estudiantes de secundariaMaldonado-Sánchez, MilagrosAguinaga-Villegas, DanteNieto-Gamboa, JoséFonseca-Arellano, FélixShardin-Flores, LindaCadenillas-Albornoz, VioletaEstrategias de aprendizajeAutonomíaAprendizajeEstudiantesLearning StrategiesAutonomyLearningStudentsThe objective of this research was to determine the predominant learning strategy that is related to the development of the autonomy of students belonging to the seventh semester from a public educational institution in Lima. It was developed as a substantive research and with a quantitative approach. Its design was non-experimental and cross-sectional-correlational. The population consisted of 171 students, to whom two questionnaires were applied. The results showed that the information coding strategy has more weight on the development of the autonomy of the students in question. Likewise, it is a risk strategy that means that a student who does not manage it, he will always present low levels of autonomous learning.Esta investigación tuvo como objetivo determinar la estrategia de aprendizaje predominante que se relaciona con el desarrollo de la autonomía de los estudiantes del VII ciclo de una institución educativa pública de Lima. Se desarrolló bajo el tipo sustantivo enmarcado y el enfoque cuantitativo. Su diseño fue no experimental y transversal correlacional. La población estuvo conformada por 171 estudiantes, a quienes se les aplicó dos cuestionarios. Los resultados demostraron que la estrategia de codificación de información ejerce mayor peso en el desarrollo de la autonomía de los estudiantes en cuestión. Así también, es una estrategia de riesgo que significa que un estudiante que no la maneje presentará siempre bajos niveles de aprendizaje autónomo.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2019-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/29010.20511/pyr2019.v7n2.290Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7 No. 2 (2019): May - August; 415-439Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 7 ##issue.no## 2 (2019): Mayo - Agosto; 415-439Propósitos y Representaciones; Vol. 7 Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 415-4392310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n2reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/290/563https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/290/680https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/290/842https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/290/843/*ref*/Aebli, H. (2001). Factores de enseñanza que favorecen el aprendizaje autónomo (5a ed.). España. Narcea./*ref*/Başbaği, L., & Yilmaz, O. (2015). Autonomous foreing language learning. Journal of Languages and Culture, 6(8), 71-79. Doi: https://doi.org/10.5897/JLC2015.0338/*ref*/Cárcel, F. (2016). 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Análisis del uso de recuperación de la información por alumnos con alta capacidad intelectual (9 – 14 años) en función del género, edad, nivel educativo y creatividad. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 185–198. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.1.147361/*ref*/Monereo, C. (2004). Estrategias de Enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado aplicación en la escuela. Graó. Barcelona./*ref*/Peña, C., & Cosi, E. (2017). Relación entre las habilidades de pensamiento crítico y creativo y el aprendizaje autónomo en estudiantes de la Facultad de Ciencias Matemáticas. Pesquimat, 20(2): 37 – 40. Doi: http://dx.doi.org/10.15381/pes.v20i2.13965/*ref*/Pérez, L. (2013). El rol del docente en el aprendizaje autónomo: la perspectiva del estudiante y la relación con su rendimiento académico. Revista Repositorio Digital de Ciencia y Cultura de El Salvador, 7(11) 45-62./*ref*/Rué, J. (2009). El aprendizaje autónomo en la Educación Superior. Madrid: Narcea./*ref*/Tobón, O. (2012). 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