Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts

Descripción del Articulo

In the current scientific literature refers to the contributions from the Neurosciences for the understanding of learning processes. This is how, as well as from the branches of Neurosciences, such as Cognitive Neuroscience, specific contributions are bornthat facilitates the understanding of these...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Araya-Pizarro, Sebastián C., Espinoza Pastén, Laura
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/312
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Learning
Cognition
Learning Context
Brain Research
Aprendizaje
Cognición
Contexto de aprendizaje
Investigación sobre el cerebro
id REVUSIL_d7c74f9e642a6116535e0b1d01dc31ed
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/312
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational ContextsAportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativosAraya-Pizarro, Sebastián C.Espinoza Pastén, LauraLearningCognitionLearning ContextBrain ResearchAprendizajeCogniciónContexto de aprendizajeInvestigación sobre el cerebroIn the current scientific literature refers to the contributions from the Neurosciences for the understanding of learning processes. This is how, as well as from the branches of Neurosciences, such as Cognitive Neuroscience, specific contributions are bornthat facilitates the understanding of these processes. On the other hand, Neuroeducation as a new discipline proposes to take these contributions from the Neurosciences for the improvement of educational practices, and thereby optimize learning. The objective of this article is to analyze the theoretical contributions in force from the Neurosciences, to understand the learning situated in educational contexts. For this, the relationship of the concepts Neuroscience, Cognitive Neuroscience and Neuroeducation is alluded to. In addition, the main contributions from the Neurosciences are analyzed to understand the processes of neuroplasticity, and the impact of emotions, sleep quality, physical activity and social contexts in learning. Finally, we discuss the importance of these contributions and how they guide the teaching role and educational practices so that they allow for meaningful learning.En la actual literatura científica se alude a los aportes desde las Neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje. Es así, como también desde las ramas de las Neurociencias tales como la Neurociencia Cognitiva, nacen aportes específicos que facilitan la comprensión de estos procesos. Por otra parte, la Neuroeducación como nueva disciplina propone tomar estos aportes desde las Neurociencias para la mejora de las prácticas educativas, y con ello optimizar los aprendizajes. El presente artículo tiene como objetivo analizar los aportes teóricos vigentes desde las Neurociencias, para comprender el aprendizaje situado en los contextos educativos. Para ello, se alude a la relación de los conceptos Neurociencias, Neurociencia Cognitiva y Neuroeducación. Además, se analizan los principales aportes desde las Neurociencias para comprender los procesos de neuroplasticidad, y el impacto de las emociones, la calidad del sueño, la actividad física y los contextos sociales en el aprendizaje. Por último, se discute sobre la importancia de estos aportes y de qué modo orientan el rol docente y las prácticas educativas para que permitan el alcance de aprendizajes significativos. Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/31210.20511/pyr2020.v8n1.312Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e312Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e312Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e3122310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312/864https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312/1573https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312/1574Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/3122022-05-24T14:57:08Z
dc.title.none.fl_str_mv Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts
Aportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativos
title Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts
spellingShingle Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts
Araya-Pizarro, Sebastián C.
Learning
Cognition
Learning Context
Brain Research
Aprendizaje
Cognición
Contexto de aprendizaje
Investigación sobre el cerebro
title_short Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts
title_full Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts
title_fullStr Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts
title_full_unstemmed Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts
title_sort Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts
dc.creator.none.fl_str_mv Araya-Pizarro, Sebastián C.
Espinoza Pastén, Laura
author Araya-Pizarro, Sebastián C.
author_facet Araya-Pizarro, Sebastián C.
Espinoza Pastén, Laura
author_role author
author2 Espinoza Pastén, Laura
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Learning
Cognition
Learning Context
Brain Research
Aprendizaje
Cognición
Contexto de aprendizaje
Investigación sobre el cerebro
topic Learning
Cognition
Learning Context
Brain Research
Aprendizaje
Cognición
Contexto de aprendizaje
Investigación sobre el cerebro
description In the current scientific literature refers to the contributions from the Neurosciences for the understanding of learning processes. This is how, as well as from the branches of Neurosciences, such as Cognitive Neuroscience, specific contributions are bornthat facilitates the understanding of these processes. On the other hand, Neuroeducation as a new discipline proposes to take these contributions from the Neurosciences for the improvement of educational practices, and thereby optimize learning. The objective of this article is to analyze the theoretical contributions in force from the Neurosciences, to understand the learning situated in educational contexts. For this, the relationship of the concepts Neuroscience, Cognitive Neuroscience and Neuroeducation is alluded to. In addition, the main contributions from the Neurosciences are analyzed to understand the processes of neuroplasticity, and the impact of emotions, sleep quality, physical activity and social contexts in learning. Finally, we discuss the importance of these contributions and how they guide the teaching role and educational practices so that they allow for meaningful learning.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312
10.20511/pyr2020.v8n1.312
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312
identifier_str_mv 10.20511/pyr2020.v8n1.312
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312/864
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312/1573
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312/1574
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e312
Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e312
Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e312
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2020.v8n1
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789528871676149760
score 13.955691
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).