Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts
Descripción del Articulo
In the current scientific literature refers to the contributions from the Neurosciences for the understanding of learning processes. This is how, as well as from the branches of Neurosciences, such as Cognitive Neuroscience, specific contributions are bornthat facilitates the understanding of these...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
| Repositorio: | Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.usil.edu.pe:article/312 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Learning Cognition Learning Context Brain Research Aprendizaje Cognición Contexto de aprendizaje Investigación sobre el cerebro |
| id |
REVUSIL_d7c74f9e642a6116535e0b1d01dc31ed |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.usil.edu.pe:article/312 |
| network_acronym_str |
REVUSIL |
| network_name_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational ContextsAportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativosAraya-Pizarro, Sebastián C.Espinoza Pastén, LauraLearningCognitionLearning ContextBrain ResearchAprendizajeCogniciónContexto de aprendizajeInvestigación sobre el cerebroIn the current scientific literature refers to the contributions from the Neurosciences for the understanding of learning processes. This is how, as well as from the branches of Neurosciences, such as Cognitive Neuroscience, specific contributions are bornthat facilitates the understanding of these processes. On the other hand, Neuroeducation as a new discipline proposes to take these contributions from the Neurosciences for the improvement of educational practices, and thereby optimize learning. The objective of this article is to analyze the theoretical contributions in force from the Neurosciences, to understand the learning situated in educational contexts. For this, the relationship of the concepts Neuroscience, Cognitive Neuroscience and Neuroeducation is alluded to. In addition, the main contributions from the Neurosciences are analyzed to understand the processes of neuroplasticity, and the impact of emotions, sleep quality, physical activity and social contexts in learning. Finally, we discuss the importance of these contributions and how they guide the teaching role and educational practices so that they allow for meaningful learning.En la actual literatura científica se alude a los aportes desde las Neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje. Es así, como también desde las ramas de las Neurociencias tales como la Neurociencia Cognitiva, nacen aportes específicos que facilitan la comprensión de estos procesos. Por otra parte, la Neuroeducación como nueva disciplina propone tomar estos aportes desde las Neurociencias para la mejora de las prácticas educativas, y con ello optimizar los aprendizajes. El presente artículo tiene como objetivo analizar los aportes teóricos vigentes desde las Neurociencias, para comprender el aprendizaje situado en los contextos educativos. Para ello, se alude a la relación de los conceptos Neurociencias, Neurociencia Cognitiva y Neuroeducación. Además, se analizan los principales aportes desde las Neurociencias para comprender los procesos de neuroplasticidad, y el impacto de las emociones, la calidad del sueño, la actividad física y los contextos sociales en el aprendizaje. Por último, se discute sobre la importancia de estos aportes y de qué modo orientan el rol docente y las prácticas educativas para que permitan el alcance de aprendizajes significativos. Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/31210.20511/pyr2020.v8n1.312Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e312Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e312Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e3122310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312/864https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312/1573https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312/1574Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/3122022-05-24T14:57:08Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts Aportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativos |
| title |
Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts |
| spellingShingle |
Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts Araya-Pizarro, Sebastián C. Learning Cognition Learning Context Brain Research Aprendizaje Cognición Contexto de aprendizaje Investigación sobre el cerebro |
| title_short |
Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts |
| title_full |
Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts |
| title_fullStr |
Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts |
| title_full_unstemmed |
Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts |
| title_sort |
Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Araya-Pizarro, Sebastián C. Espinoza Pastén, Laura |
| author |
Araya-Pizarro, Sebastián C. |
| author_facet |
Araya-Pizarro, Sebastián C. Espinoza Pastén, Laura |
| author_role |
author |
| author2 |
Espinoza Pastén, Laura |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Learning Cognition Learning Context Brain Research Aprendizaje Cognición Contexto de aprendizaje Investigación sobre el cerebro |
| topic |
Learning Cognition Learning Context Brain Research Aprendizaje Cognición Contexto de aprendizaje Investigación sobre el cerebro |
| description |
In the current scientific literature refers to the contributions from the Neurosciences for the understanding of learning processes. This is how, as well as from the branches of Neurosciences, such as Cognitive Neuroscience, specific contributions are bornthat facilitates the understanding of these processes. On the other hand, Neuroeducation as a new discipline proposes to take these contributions from the Neurosciences for the improvement of educational practices, and thereby optimize learning. The objective of this article is to analyze the theoretical contributions in force from the Neurosciences, to understand the learning situated in educational contexts. For this, the relationship of the concepts Neuroscience, Cognitive Neuroscience and Neuroeducation is alluded to. In addition, the main contributions from the Neurosciences are analyzed to understand the processes of neuroplasticity, and the impact of emotions, sleep quality, physical activity and social contexts in learning. Finally, we discuss the importance of these contributions and how they guide the teaching role and educational practices so that they allow for meaningful learning. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-10 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312 10.20511/pyr2020.v8n1.312 |
| url |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312 |
| identifier_str_mv |
10.20511/pyr2020.v8n1.312 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312/864 https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312/1573 https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/312/1574 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
| publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e312 Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e312 Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e312 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2020.v8n1 reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
| instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
| instacron_str |
USIL |
| institution |
USIL |
| reponame_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| collection |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789528871676149760 |
| score |
13.955691 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).