Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems
Descripción del Articulo
The aim of the present study was to observe if there are differences in the level of the burnout dimensions between teachers who have experienced symptoms or health problems in the last year and those who have not in a sample of 223 teachers working in educational institutions (elementary school le...
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:revistas.usil.edu.pe:article/338 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338 |
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The aim of the present study was to observe if there are differences in the level of the burnout dimensions between teachers who have experienced symptoms or health problems in the last year and those who have not in a sample of 223 teachers working in educational institutions (elementary school level). Participants completed the Maslach Burnout Inventory (MBI) in its teachers’ version, and a sociodemographic survey. A two –independent t test was carried out in order to see if both groups of teachers differed significantly in the values obtained for the MBI dimensions (emotional exhaustion, depersonalization, and lack of personal accomplishment). The results of the t test showed significant differences between the groups of teachers, specifically in the dimensions of emotional exhaustion and depersonalization, showing higher values in the group of teachers who reported suffering from symptoms or health problems in the last 12 months. |
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Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health ProblemsDiferencias en los valores de las dimensiones del burnout en educadores con y sin síntomas o problemas de saludMenghi, María SoledadRodriguez, Lucas M.Oñate, Maria E.Docente de escuela primariaEstrés laboralSalud mentalAgotamiento emocionalDespersonalizaciónPrimary School TeachersStress Related DiseasesMental HealthEmotional ExhaustionDepersonalizationThe aim of the present study was to observe if there are differences in the level of the burnout dimensions between teachers who have experienced symptoms or health problems in the last year and those who have not in a sample of 223 teachers working in educational institutions (elementary school level). Participants completed the Maslach Burnout Inventory (MBI) in its teachers’ version, and a sociodemographic survey. A two –independent t test was carried out in order to see if both groups of teachers differed significantly in the values obtained for the MBI dimensions (emotional exhaustion, depersonalization, and lack of personal accomplishment). The results of the t test showed significant differences between the groups of teachers, specifically in the dimensions of emotional exhaustion and depersonalization, showing higher values in the group of teachers who reported suffering from symptoms or health problems in the last 12 months.El objetivo del presente estudio fue observar si existen diferencias en los valores de las dimensiones del burnout entre quienes han experimentado síntomas o problemas de salud en el último año y quienes no, en una muestra de 223 maestros que trabajan en instituciones educativas (nivel primario). Los participantes completaron el Maslach Burnout Inventory (MBI), en su versión para educadores y una encuesta ad hoc. Se realizó una prueba t para muestras independientes con la finalidad de observar si ambos grupos de docentes difieren significativamente en los valores obtenidos en las dimensiones del MBI (agotamiento emocional, despersonalización y falta de realización personal). La prueba t mostró diferencias significativas entre los grupos de educadores, precisamente en las dimensiones de agotamiento emocional y la despersonalización, con valores más altos en el grupo de maestros que manifestaron sufrir síntomas o problemas de salud en los últimos 12 meses.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2019-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/33810.20511/pyr2019.v7n3.338Propósitos y Representaciones. 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Engagement y Burnout en el ámbito docente: Análisis de sus relaciones con la satisfacción laboral y vital en una muestra de profesores. Revista de Psicología del Trabajo y las Organizaciones, 21, 145 – 158./*ref*/Esteras, J., Chorot, P., & Sandín, B. (2019). Sintomatología física y mental asociada al síndrome de burnout en los profesionales de la enseñanza. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 24 (1), 29-37. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/rppc/*ref*/Fernández, M.P. (2017). Relación entre desgaste ocupacional y manifestaciones psicosomáticas en una muestra de docentes colombianos de la ciudad de Santa Marta. ArchMed (Manizales); 17(1),78-90. Recuperado de http://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/archivosmedicina/article/view/1910/2228/*ref*/Fischer, H. J. (1983). A psychoanalytic view of burnout. En B. A. Farber (ed.), Stress and burnout in the human services professions (1985, 2da ed., pp. 40-45). New York: Pergamon Press./*ref*/Freudenberger, H. 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Estrés y burnout docente: conceptos, causas y efectos. Educación 17(32), 67-86. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1802Derechos de autor 2019 Propósitos y Representacionesinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/3382022-04-01T19:24:22Z |
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