The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School

Descripción del Articulo

Currently, in science teaching and in particular, natural science teaching there are concepts in the school that have a high level of abstraction. Concepts, such as atom, gene, mole and energy, among others are difficult to explain in an understanding manner to students. This situation requires the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Cortez, Leonardo A., Latorre, Nubia P., Hernández, Rubinsten
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/91
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/91
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Historia de las ciencias
ADN
Enseñanza de las ciencias
History of science
DNA
Science teaching
id REVUSIL_9f19506aa80eada3a5cc7cb719bbf7ef
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/91
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in SchoolLa historia en la enseñanza del ADN: Una propuesta para generar un cambio de visión de ciencia en la escuelaCortez, Leonardo A.Latorre, Nubia P.Hernández, RubinstenHistoria de las cienciasADNEnseñanza de las cienciasHistory of scienceDNAScience teachingCurrently, in science teaching and in particular, natural science teaching there are concepts in the school that have a high level of abstraction. Concepts, such as atom, gene, mole and energy, among others are difficult to explain in an understanding manner to students. This situation requires the teacher to design alternative strategies to promote meaningful learning. Give priority to teaching concepts in science promotes the conception of science as a finished, infallible construct outside the context and does not evolve; turning science learning into something monotonous and uninteresting for students. According to some researches in the line of history and epistemology of sciences, its importance and advantages are recognized to promote not only a conceptual and formal education, but also to broaden the spectrum of possibilities that allow the students to transform conceptions of science into a more dynamic and participatory paradigm. Recognizing the benefits of the use of history in science teaching, a proposal is made for the DNA structure teaching in secondary school students within the framework of the Master in Teaching of Sciences of the Fundación Universidad Autónoma de Colombia, under this perspective.Actualmente, en la enseñanza de las ciencias, y en el caso particular de las ciencias naturales, hay conceptos a nivel escolar que presentan un elevado nivel de abstracción. Conceptos tales como átomo, gen, mol y energía, entre otros, se dificulta llevarlos al aula de una manera accesible y comprensible para los estudiantes. Esta situación requiere que el docente diseñe estrategias alternativas que favorezcan aprendizajes significativos. Dar prioridad a la enseñanza de conceptos en ciencias promueve la concepción de ciencia como un constructo terminado, infalible, ajeno al contexto y que no evoluciona, tornando el aprendizaje de las ciencias como algo monótono y poco interesante para los estudiantes. De acuerdo con algunas investigaciones realizadas en la línea de historia y epistemología de las ciencias, se reconoce la pertinencia y las ventajas que tiene su inclusión para promover no solo una formación conceptual y académica, sino también para ampliar el espectro de posibilidades que permitan al estudiante transformar las concepciones de ciencia hacia un paradigma más dinámico y participativo. Reconociendo las bondades del uso de la historia en la enseñanza de las ciencias, en este texto se describe una propuesta para la enseñanza de la estructura del ADN en estudiantes de educación media en el marco de la Maestría en Didáctica de las Ciencias de la Fundación Universidad Autónoma de Colombia bajo esta perspectiva.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2016-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reviewapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/9110.20511/pyr2016.v4n1.91Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 4 No. 1 (2016): January - June; 281-326Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 1 (2016): Enero - Junio; 281-326Propósitos y Representaciones; Vol. 4 Núm. 1 (2016): Enero - Junio; 281-3262310-46352307-799910.20511/pyr2016.v4n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/91/196https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/91/197Derechos de autor 2016 Propósitos y Representacionesinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/912022-04-01T19:29:05Z
dc.title.none.fl_str_mv The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School
La historia en la enseñanza del ADN: Una propuesta para generar un cambio de visión de ciencia en la escuela
title The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School
spellingShingle The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School
Cortez, Leonardo A.
Historia de las ciencias
ADN
Enseñanza de las ciencias
History of science
DNA
Science teaching
title_short The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School
title_full The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School
title_fullStr The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School
title_full_unstemmed The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School
title_sort The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School
dc.creator.none.fl_str_mv Cortez, Leonardo A.
Latorre, Nubia P.
Hernández, Rubinsten
author Cortez, Leonardo A.
author_facet Cortez, Leonardo A.
Latorre, Nubia P.
Hernández, Rubinsten
author_role author
author2 Latorre, Nubia P.
Hernández, Rubinsten
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Historia de las ciencias
ADN
Enseñanza de las ciencias
History of science
DNA
Science teaching
topic Historia de las ciencias
ADN
Enseñanza de las ciencias
History of science
DNA
Science teaching
description Currently, in science teaching and in particular, natural science teaching there are concepts in the school that have a high level of abstraction. Concepts, such as atom, gene, mole and energy, among others are difficult to explain in an understanding manner to students. This situation requires the teacher to design alternative strategies to promote meaningful learning. Give priority to teaching concepts in science promotes the conception of science as a finished, infallible construct outside the context and does not evolve; turning science learning into something monotonous and uninteresting for students. According to some researches in the line of history and epistemology of sciences, its importance and advantages are recognized to promote not only a conceptual and formal education, but also to broaden the spectrum of possibilities that allow the students to transform conceptions of science into a more dynamic and participatory paradigm. Recognizing the benefits of the use of history in science teaching, a proposal is made for the DNA structure teaching in secondary school students within the framework of the Master in Teaching of Sciences of the Fundación Universidad Autónoma de Colombia, under this perspective.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/review
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/91
10.20511/pyr2016.v4n1.91
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/91
identifier_str_mv 10.20511/pyr2016.v4n1.91
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/91/196
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/91/197
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Propósitos y Representaciones
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Propósitos y Representaciones
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 4 No. 1 (2016): January - June; 281-326
Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 1 (2016): Enero - Junio; 281-326
Propósitos y Representaciones; Vol. 4 Núm. 1 (2016): Enero - Junio; 281-326
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2016.v4n1
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789528870517473280
score 13.936249
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).