The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School
Descripción del Articulo
Currently, in science teaching and in particular, natural science teaching there are concepts in the school that have a high level of abstraction. Concepts, such as atom, gene, mole and energy, among others are difficult to explain in an understanding manner to students. This situation requires the...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2016 |
| Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
| Repositorio: | Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| Lenguaje: | español inglés |
| OAI Identifier: | oai:revistas.usil.edu.pe:article/91 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/91 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Historia de las ciencias ADN Enseñanza de las ciencias History of science DNA Science teaching |
| id |
REVUSIL_9f19506aa80eada3a5cc7cb719bbf7ef |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.usil.edu.pe:article/91 |
| network_acronym_str |
REVUSIL |
| network_name_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in SchoolLa historia en la enseñanza del ADN: Una propuesta para generar un cambio de visión de ciencia en la escuelaCortez, Leonardo A.Latorre, Nubia P.Hernández, RubinstenHistoria de las cienciasADNEnseñanza de las cienciasHistory of scienceDNAScience teachingCurrently, in science teaching and in particular, natural science teaching there are concepts in the school that have a high level of abstraction. Concepts, such as atom, gene, mole and energy, among others are difficult to explain in an understanding manner to students. This situation requires the teacher to design alternative strategies to promote meaningful learning. Give priority to teaching concepts in science promotes the conception of science as a finished, infallible construct outside the context and does not evolve; turning science learning into something monotonous and uninteresting for students. According to some researches in the line of history and epistemology of sciences, its importance and advantages are recognized to promote not only a conceptual and formal education, but also to broaden the spectrum of possibilities that allow the students to transform conceptions of science into a more dynamic and participatory paradigm. Recognizing the benefits of the use of history in science teaching, a proposal is made for the DNA structure teaching in secondary school students within the framework of the Master in Teaching of Sciences of the Fundación Universidad Autónoma de Colombia, under this perspective.Actualmente, en la enseñanza de las ciencias, y en el caso particular de las ciencias naturales, hay conceptos a nivel escolar que presentan un elevado nivel de abstracción. Conceptos tales como átomo, gen, mol y energía, entre otros, se dificulta llevarlos al aula de una manera accesible y comprensible para los estudiantes. Esta situación requiere que el docente diseñe estrategias alternativas que favorezcan aprendizajes significativos. Dar prioridad a la enseñanza de conceptos en ciencias promueve la concepción de ciencia como un constructo terminado, infalible, ajeno al contexto y que no evoluciona, tornando el aprendizaje de las ciencias como algo monótono y poco interesante para los estudiantes. De acuerdo con algunas investigaciones realizadas en la línea de historia y epistemología de las ciencias, se reconoce la pertinencia y las ventajas que tiene su inclusión para promover no solo una formación conceptual y académica, sino también para ampliar el espectro de posibilidades que permitan al estudiante transformar las concepciones de ciencia hacia un paradigma más dinámico y participativo. Reconociendo las bondades del uso de la historia en la enseñanza de las ciencias, en este texto se describe una propuesta para la enseñanza de la estructura del ADN en estudiantes de educación media en el marco de la Maestría en Didáctica de las Ciencias de la Fundación Universidad Autónoma de Colombia bajo esta perspectiva.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2016-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reviewapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/9110.20511/pyr2016.v4n1.91Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 4 No. 1 (2016): January - June; 281-326Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 1 (2016): Enero - Junio; 281-326Propósitos y Representaciones; Vol. 4 Núm. 1 (2016): Enero - Junio; 281-3262310-46352307-799910.20511/pyr2016.v4n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/91/196https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/91/197Derechos de autor 2016 Propósitos y Representacionesinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/912022-04-01T19:29:05Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School La historia en la enseñanza del ADN: Una propuesta para generar un cambio de visión de ciencia en la escuela |
| title |
The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School |
| spellingShingle |
The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School Cortez, Leonardo A. Historia de las ciencias ADN Enseñanza de las ciencias History of science DNA Science teaching |
| title_short |
The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School |
| title_full |
The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School |
| title_fullStr |
The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School |
| title_full_unstemmed |
The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School |
| title_sort |
The History in DNA: A Proposal to Generate a Change of Vision of Science in School |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Cortez, Leonardo A. Latorre, Nubia P. Hernández, Rubinsten |
| author |
Cortez, Leonardo A. |
| author_facet |
Cortez, Leonardo A. Latorre, Nubia P. Hernández, Rubinsten |
| author_role |
author |
| author2 |
Latorre, Nubia P. Hernández, Rubinsten |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Historia de las ciencias ADN Enseñanza de las ciencias History of science DNA Science teaching |
| topic |
Historia de las ciencias ADN Enseñanza de las ciencias History of science DNA Science teaching |
| description |
Currently, in science teaching and in particular, natural science teaching there are concepts in the school that have a high level of abstraction. Concepts, such as atom, gene, mole and energy, among others are difficult to explain in an understanding manner to students. This situation requires the teacher to design alternative strategies to promote meaningful learning. Give priority to teaching concepts in science promotes the conception of science as a finished, infallible construct outside the context and does not evolve; turning science learning into something monotonous and uninteresting for students. According to some researches in the line of history and epistemology of sciences, its importance and advantages are recognized to promote not only a conceptual and formal education, but also to broaden the spectrum of possibilities that allow the students to transform conceptions of science into a more dynamic and participatory paradigm. Recognizing the benefits of the use of history in science teaching, a proposal is made for the DNA structure teaching in secondary school students within the framework of the Master in Teaching of Sciences of the Fundación Universidad Autónoma de Colombia, under this perspective. |
| publishDate |
2016 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-04 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/review |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/91 10.20511/pyr2016.v4n1.91 |
| url |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/91 |
| identifier_str_mv |
10.20511/pyr2016.v4n1.91 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
| language |
spa eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/91/196 https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/91/197 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Propósitos y Representaciones info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Propósitos y Representaciones |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
| publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 4 No. 1 (2016): January - June; 281-326 Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 1 (2016): Enero - Junio; 281-326 Propósitos y Representaciones; Vol. 4 Núm. 1 (2016): Enero - Junio; 281-326 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2016.v4n1 reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
| instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
| instacron_str |
USIL |
| institution |
USIL |
| reponame_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| collection |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789528870517473280 |
| score |
13.936249 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).