Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature»
Descripción del Articulo
The article is concerned with educating the concepts “proper name * toponym + anthroponym” linguocultural category and summarizing the analysis with regard to cognitive perception of Nakh-Dagestanian languages. If we consider the interpretation of the terms “proper name * toponym + anthroponym” fr...
| Autores: | , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
| Repositorio: | Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| Lenguaje: | inglés |
| OAI Identifier: | oai:revistas.usil.edu.pe:article/517 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/517 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Scientific Picture of the Region Russian Language Dagestanian Languages Vocabulary Ordered Types “Class ↔ Class Member” Translation Imagen científica de la region Idioma ruso Idiomas de Daguestán Vocabulario Tipos ordenados "clase member miembro de clase" Traducción |
| id |
REVUSIL_83b1ada5fab519289c5cf681511c13d3 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.usil.edu.pe:article/517 |
| network_acronym_str |
REVUSIL |
| network_name_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature»Educar a los principios de la lingüística universal en el concepto «Naturaleza»S. Kh., ShikhalievaG. Sh., ChamsedinovaL. B., АmirkhаnоvаА. G., АbdurakhmanovaZ. Sh., ОmаrоvаScientific Picture of the RegionRussian LanguageDagestanian LanguagesVocabularyOrdered Types “Class ↔ Class Member”TranslationImagen científica de la regionIdioma rusoIdiomas de DaguestánVocabularioTipos ordenados "clase member miembro de clase"TraducciónThe article is concerned with educating the concepts “proper name * toponym + anthroponym” linguocultural category and summarizing the analysis with regard to cognitive perception of Nakh-Dagestanian languages. If we consider the interpretation of the terms “proper name * toponym + anthroponym” from viewpoint of cognitive perception, then the world picture as a linguocultural category actualizes the concept “nature ↔ toponym + color ↔ anthroponym + color”. This procedure for analyzing the terms in the conceptualization of the Nakh-Dagestanian languages makes it possible to adjust the interpretation of the Russian language “Concept “nature” ↔ color + toponym ↕ color + anthroponym”. An analysis of the material shows that the interpretation of the terms with the designation of the concept “nature” differs in hierarchical types of asymmetry of the Nakh-Dagestanian languages of ordered types “class ↔ class member”, and the degree of influence of the scientific world picture on the meaning of the everyday picture of the region is usually structured by the analysis of translation into the Russian language.El artículo trata de educar los conceptos de "nombre propio * topónimo + antropónimo" categoría lingüística y resumir el análisis con respecto a la percepción cognitiva de las lenguas Nakh-Daguestán. Si consideramos la interpretación de los términos "nombre propio * toponym + anthroponym" desde el punto de vista de la percepción cognitiva, entonces la imagen del mundo como categoría lingüística actualiza el concepto "naturaleza ↔ toponym + color ↔ anthroponym + color". Este procedimiento para analizar los términos en la conceptualización de los idiomas Nakh-Daguestán permite ajustar la interpretación del idioma ruso "Concepto" naturaleza "↔ color + topónimo ↕ color + antropónimo". Un análisis del material muestra que la interpretación de los términos con la designación del concepto "naturaleza" difiere en los tipos jerárquicos de asimetría de las lenguas Nakh-Daguestianas de los tipos ordenados "clase ↔ miembro de clase", y el grado de influencia del La imagen científica del mundo sobre el significado de la imagen cotidiana de la región generalmente se estructura mediante el análisis de la traducción alidioma ruso. Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/51710.20511/pyr2020.v8n3.517Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e517Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e517Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e5172310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n3reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILenghttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/517/922Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/5172022-06-08T15:35:53Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature» Educar a los principios de la lingüística universal en el concepto «Naturaleza» |
| title |
Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature» |
| spellingShingle |
Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature» S. Kh., Shikhalieva Scientific Picture of the Region Russian Language Dagestanian Languages Vocabulary Ordered Types “Class ↔ Class Member” Translation Imagen científica de la region Idioma ruso Idiomas de Daguestán Vocabulario Tipos ordenados "clase member miembro de clase" Traducción |
| title_short |
Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature» |
| title_full |
Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature» |
| title_fullStr |
Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature» |
| title_full_unstemmed |
Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature» |
| title_sort |
Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature» |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
S. Kh., Shikhalieva G. Sh., Chamsedinova L. B., Аmirkhаnоvа А. G., Аbdurakhmanova Z. Sh., Оmаrоvа |
| author |
S. Kh., Shikhalieva |
| author_facet |
S. Kh., Shikhalieva G. Sh., Chamsedinova L. B., Аmirkhаnоvа А. G., Аbdurakhmanova Z. Sh., Оmаrоvа |
| author_role |
author |
| author2 |
G. Sh., Chamsedinova L. B., Аmirkhаnоvа А. G., Аbdurakhmanova Z. Sh., Оmаrоvа |
| author2_role |
author author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Scientific Picture of the Region Russian Language Dagestanian Languages Vocabulary Ordered Types “Class ↔ Class Member” Translation Imagen científica de la region Idioma ruso Idiomas de Daguestán Vocabulario Tipos ordenados "clase member miembro de clase" Traducción |
| topic |
Scientific Picture of the Region Russian Language Dagestanian Languages Vocabulary Ordered Types “Class ↔ Class Member” Translation Imagen científica de la region Idioma ruso Idiomas de Daguestán Vocabulario Tipos ordenados "clase member miembro de clase" Traducción |
| description |
The article is concerned with educating the concepts “proper name * toponym + anthroponym” linguocultural category and summarizing the analysis with regard to cognitive perception of Nakh-Dagestanian languages. If we consider the interpretation of the terms “proper name * toponym + anthroponym” from viewpoint of cognitive perception, then the world picture as a linguocultural category actualizes the concept “nature ↔ toponym + color ↔ anthroponym + color”. This procedure for analyzing the terms in the conceptualization of the Nakh-Dagestanian languages makes it possible to adjust the interpretation of the Russian language “Concept “nature” ↔ color + toponym ↕ color + anthroponym”. An analysis of the material shows that the interpretation of the terms with the designation of the concept “nature” differs in hierarchical types of asymmetry of the Nakh-Dagestanian languages of ordered types “class ↔ class member”, and the degree of influence of the scientific world picture on the meaning of the everyday picture of the region is usually structured by the analysis of translation into the Russian language. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-27 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/517 10.20511/pyr2020.v8n3.517 |
| url |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/517 |
| identifier_str_mv |
10.20511/pyr2020.v8n3.517 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
| language |
eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/517/922 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
| publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e517 Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e517 Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e517 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2020.v8n3 reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
| instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
| instacron_str |
USIL |
| institution |
USIL |
| reponame_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| collection |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789528872594702336 |
| score |
13.936623 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).