Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature»

Descripción del Articulo

The article is concerned with educating  the concepts  “proper name * toponym + anthroponym” linguocultural category and summarizing the analysis with regard to cognitive perception of Nakh-Dagestanian languages. If we consider the interpretation of the terms “proper name * toponym + anthroponym” fr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: S. Kh., Shikhalieva, G. Sh., Chamsedinova, L. B., Аmirkhаnоvа, А. G., Аbdurakhmanova, Z. Sh., Оmаrоvа
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:inglés
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/517
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/517
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Scientific Picture of the Region
Russian Language
Dagestanian Languages
Vocabulary
Ordered Types “Class ↔ Class Member”
Translation
Imagen científica de la region
Idioma ruso
Idiomas de Daguestán
Vocabulario
Tipos ordenados "clase member miembro de clase"
Traducción
id REVUSIL_83b1ada5fab519289c5cf681511c13d3
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/517
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature»Educar a los principios de la lingüística universal en el concepto «Naturaleza»S. Kh., ShikhalievaG. Sh., ChamsedinovaL. B., АmirkhаnоvаА. G., АbdurakhmanovaZ. Sh., ОmаrоvаScientific Picture of the RegionRussian LanguageDagestanian LanguagesVocabularyOrdered Types “Class ↔ Class Member”TranslationImagen científica de la regionIdioma rusoIdiomas de DaguestánVocabularioTipos ordenados "clase member miembro de clase"TraducciónThe article is concerned with educating  the concepts  “proper name * toponym + anthroponym” linguocultural category and summarizing the analysis with regard to cognitive perception of Nakh-Dagestanian languages. If we consider the interpretation of the terms “proper name * toponym + anthroponym” from viewpoint of cognitive perception, then the world picture as a linguocultural category actualizes the concept “nature ↔ toponym + color ↔ anthroponym + color”. This procedure for analyzing the terms in the conceptualization of the Nakh-Dagestanian languages makes it possible to adjust the interpretation of the Russian language “Concept “nature” ↔ color + toponym ↕ color + anthroponym”. An analysis of the material shows that the interpretation of the terms with the designation of the concept “nature” differs in hierarchical types of asymmetry of the Nakh-Dagestanian languages of ordered types “class ↔ class member”, and the degree of influence of the scientific world picture on the meaning of the everyday picture of the region is usually structured by the analysis of translation into the Russian language.El artículo trata de educar los conceptos de "nombre propio * topónimo + antropónimo" categoría lingüística y resumir el análisis con respecto a la percepción cognitiva de las lenguas Nakh-Daguestán. Si consideramos la interpretación de los términos "nombre propio * toponym + anthroponym" desde el punto de vista de la percepción cognitiva, entonces la imagen del mundo como categoría lingüística actualiza el concepto "naturaleza ↔ toponym + color ↔ anthroponym + color". Este procedimiento para analizar los términos en la conceptualización de los idiomas Nakh-Daguestán permite ajustar la interpretación del idioma ruso "Concepto" naturaleza "↔ color + topónimo ↕ color + antropónimo". Un análisis del material muestra que la interpretación de los términos con la designación del concepto "naturaleza" difiere en los tipos jerárquicos de asimetría de las lenguas Nakh-Daguestianas de los tipos ordenados "clase ↔ miembro de clase", y el grado de influencia del La imagen científica del mundo sobre el significado de la imagen cotidiana de la región generalmente se estructura mediante el análisis de la traducción alidioma ruso. Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/51710.20511/pyr2020.v8n3.517Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e517Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e517Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e5172310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n3reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILenghttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/517/922Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/5172022-06-08T15:35:53Z
dc.title.none.fl_str_mv Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature»
Educar a los principios de la lingüística universal en el concepto «Naturaleza»
title Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature»
spellingShingle Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature»
S. Kh., Shikhalieva
Scientific Picture of the Region
Russian Language
Dagestanian Languages
Vocabulary
Ordered Types “Class ↔ Class Member”
Translation
Imagen científica de la region
Idioma ruso
Idiomas de Daguestán
Vocabulario
Tipos ordenados "clase member miembro de clase"
Traducción
title_short Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature»
title_full Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature»
title_fullStr Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature»
title_full_unstemmed Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature»
title_sort Educating the principals of Linguistic Universal in Concept «Nature»
dc.creator.none.fl_str_mv S. Kh., Shikhalieva
G. Sh., Chamsedinova
L. B., Аmirkhаnоvа
А. G., Аbdurakhmanova
Z. Sh., Оmаrоvа
author S. Kh., Shikhalieva
author_facet S. Kh., Shikhalieva
G. Sh., Chamsedinova
L. B., Аmirkhаnоvа
А. G., Аbdurakhmanova
Z. Sh., Оmаrоvа
author_role author
author2 G. Sh., Chamsedinova
L. B., Аmirkhаnоvа
А. G., Аbdurakhmanova
Z. Sh., Оmаrоvа
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Scientific Picture of the Region
Russian Language
Dagestanian Languages
Vocabulary
Ordered Types “Class ↔ Class Member”
Translation
Imagen científica de la region
Idioma ruso
Idiomas de Daguestán
Vocabulario
Tipos ordenados "clase member miembro de clase"
Traducción
topic Scientific Picture of the Region
Russian Language
Dagestanian Languages
Vocabulary
Ordered Types “Class ↔ Class Member”
Translation
Imagen científica de la region
Idioma ruso
Idiomas de Daguestán
Vocabulario
Tipos ordenados "clase member miembro de clase"
Traducción
description The article is concerned with educating  the concepts  “proper name * toponym + anthroponym” linguocultural category and summarizing the analysis with regard to cognitive perception of Nakh-Dagestanian languages. If we consider the interpretation of the terms “proper name * toponym + anthroponym” from viewpoint of cognitive perception, then the world picture as a linguocultural category actualizes the concept “nature ↔ toponym + color ↔ anthroponym + color”. This procedure for analyzing the terms in the conceptualization of the Nakh-Dagestanian languages makes it possible to adjust the interpretation of the Russian language “Concept “nature” ↔ color + toponym ↕ color + anthroponym”. An analysis of the material shows that the interpretation of the terms with the designation of the concept “nature” differs in hierarchical types of asymmetry of the Nakh-Dagestanian languages of ordered types “class ↔ class member”, and the degree of influence of the scientific world picture on the meaning of the everyday picture of the region is usually structured by the analysis of translation into the Russian language.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/517
10.20511/pyr2020.v8n3.517
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/517
identifier_str_mv 10.20511/pyr2020.v8n3.517
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/517/922
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e517
Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e517
Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e517
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2020.v8n3
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789528872594702336
score 13.936623
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).