Child Protection, Identity Construction and Media. The Regulation of Audiovisual Content for Minors in Spain

Descripción del Articulo

Childhood is a key stage in the assimilation of values and behavioural patterns that shape identity. Among the socializing agents that influence this complex process are the audiovisual media. Therefore, the products that are made available to children and the protection of the child from harmful co...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Nogales-Bocio, Antonia I., Huaiquian-Billeke, Claudia, Véliz-Burgos, Alex
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/494
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/494
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Infancia
Identidad
Regulación
Protección
Menor
Childhood
Identity
Regulation
Protection
Minor
id REVUSIL_6d5955128003fc92a21167a2e8a39a20
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/494
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling Child Protection, Identity Construction and Media. The Regulation of Audiovisual Content for Minors in SpainProtección de la infancia, construcción de la identidad y medios de comunicación. La regulación de los contenidos audiovisuales para menores en EspañaNogales-Bocio, Antonia I.Huaiquian-Billeke, ClaudiaVéliz-Burgos, AlexInfanciaIdentidadRegulaciónProtecciónMenorChildhoodIdentityRegulationProtectionMinorChildhood is a key stage in the assimilation of values and behavioural patterns that shape identity. Among the socializing agents that influence this complex process are the audiovisual media. Therefore, the products that are made available to children and the protection of the child from harmful contents are essential to complete the training process in such a sensitive period of cognitive development. In this research we analyze the influence of television content in the process of constructing the identity of the child as well as the regulatory framework of audiovisual protection applied in Spain. A decade after the entry into force of Law 7/2010 of 31 March, General of Audiovisual Communication (LGCA), many of the challenges posed remain unresolved. As main conclusions we stress the need to respect the special protection schedule, the incorporation of thematic descriptors in the signalling of audiovisual products and a complete legislative categorization of harmful contents to children’s and young people’s development.La infancia es una etapa clave en la asimilación de valores y patrones de comportamiento que conforman la identidad. Entre los agentes socializadores que influyen en este complejo proceso se encuentran cada vez más presentes los medios audiovisuales. Por ello, los productos que se ponen a disposición de los niños y niñas y la protección del menor respecto a los contenidos considerados nocivos o perjudiciales resultan esenciales para completar el proceso formativo en un período tan sensible del desarrollo cognitivo. En el presente artículo analizamos la influencia de los contenidos televisivos en el proceso de construcción identitaria del menor, así como el marco regulatorio de protección audiovisual de aplicación en España. Una década después de la entrada en vigor de la Ley 7/2010, de 31 de marzo, General de la Comunicación Audiovisual (LGCA), muchos de los retos planteados continúan sin resolverse. Como principales conclusiones destacamos la necesidad de respetar el horario de protección especial, la incorporación de descriptores temáticos en la señalización de los productos audiovisuales y una categorización legislativa completa de los contenidos nocivos para el desarrollo infantil y juvenil.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/49410.20511/pyr2020.v8nSPE1.494Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; No. SPE1 (2020): Número especial: Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad; e494Propósitos y Representaciones; ##issue.no## SPE1 (2020): Número especial: Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad; e494Propósitos y Representaciones; Núm. SPE1 (2020): Número especial: Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad; e4942310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8nSPE1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/494/900https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/494/926Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacionesinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/4942024-02-28T17:34:23Z
dc.title.none.fl_str_mv Child Protection, Identity Construction and Media. The Regulation of Audiovisual Content for Minors in Spain
Protección de la infancia, construcción de la identidad y medios de comunicación. La regulación de los contenidos audiovisuales para menores en España
title Child Protection, Identity Construction and Media. The Regulation of Audiovisual Content for Minors in Spain
spellingShingle Child Protection, Identity Construction and Media. The Regulation of Audiovisual Content for Minors in Spain
Nogales-Bocio, Antonia I.
Infancia
Identidad
Regulación
Protección
Menor
Childhood
Identity
Regulation
Protection
Minor
title_short Child Protection, Identity Construction and Media. The Regulation of Audiovisual Content for Minors in Spain
title_full Child Protection, Identity Construction and Media. The Regulation of Audiovisual Content for Minors in Spain
title_fullStr Child Protection, Identity Construction and Media. The Regulation of Audiovisual Content for Minors in Spain
title_full_unstemmed Child Protection, Identity Construction and Media. The Regulation of Audiovisual Content for Minors in Spain
title_sort Child Protection, Identity Construction and Media. The Regulation of Audiovisual Content for Minors in Spain
dc.creator.none.fl_str_mv Nogales-Bocio, Antonia I.
Huaiquian-Billeke, Claudia
Véliz-Burgos, Alex
author Nogales-Bocio, Antonia I.
author_facet Nogales-Bocio, Antonia I.
Huaiquian-Billeke, Claudia
Véliz-Burgos, Alex
author_role author
author2 Huaiquian-Billeke, Claudia
Véliz-Burgos, Alex
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Infancia
Identidad
Regulación
Protección
Menor
Childhood
Identity
Regulation
Protection
Minor
topic Infancia
Identidad
Regulación
Protección
Menor
Childhood
Identity
Regulation
Protection
Minor
description Childhood is a key stage in the assimilation of values and behavioural patterns that shape identity. Among the socializing agents that influence this complex process are the audiovisual media. Therefore, the products that are made available to children and the protection of the child from harmful contents are essential to complete the training process in such a sensitive period of cognitive development. In this research we analyze the influence of television content in the process of constructing the identity of the child as well as the regulatory framework of audiovisual protection applied in Spain. A decade after the entry into force of Law 7/2010 of 31 March, General of Audiovisual Communication (LGCA), many of the challenges posed remain unresolved. As main conclusions we stress the need to respect the special protection schedule, the incorporation of thematic descriptors in the signalling of audiovisual products and a complete legislative categorization of harmful contents to children’s and young people’s development.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/494
10.20511/pyr2020.v8nSPE1.494
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/494
identifier_str_mv 10.20511/pyr2020.v8nSPE1.494
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/494/900
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/494/926
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; No. SPE1 (2020): Número especial: Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad; e494
Propósitos y Representaciones; ##issue.no## SPE1 (2020): Número especial: Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad; e494
Propósitos y Representaciones; Núm. SPE1 (2020): Número especial: Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad; e494
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2020.v8nSPE1
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1793333942485516288
score 13.949927
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).