Academic Self-Efficacy : Analysis of Internal Structure and Invariance in High School Students from Lima Metropolitana

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The objective of the research study was to evaluate the confirmatory factorial structure and the invariance of the measurement according to gender of the scale of perceived self-efficacy specific to academic situations (EAPESA) in high school students of a private educational institution in Metropol...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Chávez Flores, Erick
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/1541
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1541
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Self-efficacy
Reliability
Invariance
Educational psychology
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Invarianza
Psicología educativa
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Autoeficacia académica: análisis de estructura interna e invarianza en estudiantes de secundaria de Lima Metropolitana
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Psicología educativa
description The objective of the research study was to evaluate the confirmatory factorial structure and the invariance of the measurement according to gender of the scale of perceived self-efficacy specific to academic situations (EAPESA) in high school students of a private educational institution in Metropolitan Lima. A total of 291 high school students participated in the study, made up of 127 women and 164 men with an age range from 12 to 16 years (M=14.010, SD= 1.317). The research developed an instrumental design. A confirmatory factorial structure composed of a single factor (discarding item nine) with adequate adjustment indices (CFI= 0.99, TLI= 0.99, RMSEA= 0.07 IC 90% [0.05-0.09], SMR= 0.03) was evidenced. Likewise, the invariance of the measurement according to sex in high school students was demonstrated (ΔCFI < 0.01 and ΔRMSEA < 0.015). In addition, the values ​​of the internal consistency coefficients were acceptable (α= 0.907 and ω= 0.908). Consequently, the EAPESA presented adequate psychometric properties for use in the field of educational psychology and in the field of research.
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A confirmatory factorial structure composed of a single factor (discarding item nine) with adequate adjustment indices (CFI= 0.99, TLI= 0.99, RMSEA= 0.07 IC 90% [0.05-0.09], SMR= 0.03) was evidenced. Likewise, the invariance of the measurement according to sex in high school students was demonstrated (ΔCFI < 0.01 and ΔRMSEA < 0.015). In addition, the values ​​of the internal consistency coefficients were acceptable (α= 0.907 and ω= 0.908). Consequently, the EAPESA presented adequate psychometric properties for use in the field of educational psychology and in the field of research.El objetivo del estudio de investigación fue evaluar la estructura factorial confirmatoria y la invarianza de la medición según el sexo de la escala de autoeficacia percibida específica de situaciones académicas (EAPESA) en estudiantes de secundaria de una institución educativa particular en Lima Metropolitana. Participaron en el estudio 291 estudiantes de secundaria conformado por 127 mujeres y 164 hombres con rango de edad desde los 12 a 16 años (M=14.010, DE= 1.317). La investigación desarrolló un diseño instrumental. Se evidenció una estructura factorial confirmatoria compuesto por un solo factor (descartando el ítem nueve) con adecuados índices ajustes (CFI= 0.99, TLI= 0.99, RMSEA= 0.07 IC 90% [0.05-0.09], SMR= 0.03). Asimismo, se demostró la invarianza de la medición según el sexo en los estudiantes de secundaria (ΔCFI< 0.01 y ΔRMSEA< 0.015). Además, los valores de los coeficientes de consistencia interna fueron aceptables (α= 0.907 y ω= 0.908). En consecuencia, la EAPESA presentó adecuadas propiedades psicométricas para su empleo en el ámbito de la psicología educativa y en el campo de la investigación.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/154110.20511/pyr2022.v10n2.1541Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 10 No. 2 (2022): May - August; e1541Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 10 ##issue.no## 2 (2022): Mayo - Agosto; e1541Propósitos y Representaciones; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Mayo - Agosto; e15412310-46352307-799910.20511/pyr2022.v10n2reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1541/1740https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1541/1754https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1541/1748/*ref*/Abad, F. J., Olea, J., Ponsoda, V. y García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Síntesis./*ref*/Ato, M., López, J., y Benavente, A. (2013). Sistema de clasificación en diseños de investigación en psicología. Revista Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511/*ref*/Bandura, A. (2005). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. 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