The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students

Descripción del Articulo

This article deals with the effect of the Harmonic Mind Maps (HMM) in the comprehension of narrative texts of university students. To achieve this purpose, a quasi-experimental research was carried out within the quantitative approach. From a population of 1500 students belonging to the I Semester o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Novoa Castillo, Pedro Félix, Cancino Verde, Rosalinn Francisca, Flores Sotelo, Willian Sebastian, Nieto Gamboa, José
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/243
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Comprensión lectora
textos narrativos
mapa mental
estudiantes universitarios
mapa mental armónico.
Reading comprehension
narrative texts
mind maps
university students
harmonic mind mind maps
id REVUSIL_51f4a43865a9efe6fbb8614f009befcb
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/243
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University StudentsEl Mapa Mental Armónico en la comprensión de textos narrativos en estudiantes universitariosNovoa Castillo, Pedro FélixCancino Verde, Rosalinn FranciscaFlores Sotelo, Willian SebastianNieto Gamboa, JoséComprensión lectoratextos narrativosmapa mentalestudiantes universitariosmapa mental armónico.Reading comprehensionnarrative textsmind mapsuniversity studentsharmonic mind mind mapsThis article deals with the effect of the Harmonic Mind Maps (HMM) in the comprehension of narrative texts of university students. To achieve this purpose, a quasi-experimental research was carried out within the quantitative approach. From a population of 1500 students belonging to the I Semester of university, a sample of 83 students was taken, and they were divided into two groups: one of control (43) and the other one experimental (40). For the collection of data, adaptations of the PISA Test, 2015 were used. After the application of the HMM, it is concluded that its use positively influences the comprehension of narrative texts.El presente artículo trata sobre el efecto de los Mapas Mentales Armónicos (MMA) en la comprensión de textos narrativos de estudiantes universitarios. Para lograr este propósito se realizó una investigación cuasi-experimental dentro del enfoque cuantitativo. De una población de 1500 alumnos pertenecientes al I Ciclo de una universidad, se tomó una muestra de 83 estudiantes distribuidos en dos grupos: uno de control (43) y otro experimental (40). Para la recolección de datos se utilizó adaptaciones de la Prueba PISA, 2015. Luego de la aplicación de los MMA, se concluye que su uso influencia de manera positiva la comprensión de textos narrativos.  Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2018-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmltext/htmlhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/24310.20511/pyr2018.v6n2.243Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 6 No. 2 (2018): July - December; 541-606Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 6 ##issue.no## 2 (2018): Julio - Diciembre; 541-606Propósitos y Representaciones; Vol. 6 Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 541-6062310-46352307-799910.20511/pyr2018.v6n2reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/493https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/495https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/516https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/517https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/532Derechos de autor 2018 Propósitos y Representacionesinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/2432022-04-01T19:27:06Z
dc.title.none.fl_str_mv The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
El Mapa Mental Armónico en la comprensión de textos narrativos en estudiantes universitarios
title The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
spellingShingle The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
Novoa Castillo, Pedro Félix
Comprensión lectora
textos narrativos
mapa mental
estudiantes universitarios
mapa mental armónico.
Reading comprehension
narrative texts
mind maps
university students
harmonic mind mind maps
title_short The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
title_full The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
title_fullStr The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
title_full_unstemmed The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
title_sort The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
dc.creator.none.fl_str_mv Novoa Castillo, Pedro Félix
Cancino Verde, Rosalinn Francisca
Flores Sotelo, Willian Sebastian
Nieto Gamboa, José
author Novoa Castillo, Pedro Félix
author_facet Novoa Castillo, Pedro Félix
Cancino Verde, Rosalinn Francisca
Flores Sotelo, Willian Sebastian
Nieto Gamboa, José
author_role author
author2 Cancino Verde, Rosalinn Francisca
Flores Sotelo, Willian Sebastian
Nieto Gamboa, José
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Comprensión lectora
textos narrativos
mapa mental
estudiantes universitarios
mapa mental armónico.
Reading comprehension
narrative texts
mind maps
university students
harmonic mind mind maps
topic Comprensión lectora
textos narrativos
mapa mental
estudiantes universitarios
mapa mental armónico.
Reading comprehension
narrative texts
mind maps
university students
harmonic mind mind maps
description This article deals with the effect of the Harmonic Mind Maps (HMM) in the comprehension of narrative texts of university students. To achieve this purpose, a quasi-experimental research was carried out within the quantitative approach. From a population of 1500 students belonging to the I Semester of university, a sample of 83 students was taken, and they were divided into two groups: one of control (43) and the other one experimental (40). For the collection of data, adaptations of the PISA Test, 2015 were used. After the application of the HMM, it is concluded that its use positively influences the comprehension of narrative texts.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243
10.20511/pyr2018.v6n2.243
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243
identifier_str_mv 10.20511/pyr2018.v6n2.243
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/493
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/495
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/516
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/517
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/532
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Propósitos y Representaciones
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Propósitos y Representaciones
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 6 No. 2 (2018): July - December; 541-606
Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 6 ##issue.no## 2 (2018): Julio - Diciembre; 541-606
Propósitos y Representaciones; Vol. 6 Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 541-606
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2018.v6n2
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789528871421345792
score 13.874415
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).