The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
Descripción del Articulo
This article deals with the effect of the Harmonic Mind Maps (HMM) in the comprehension of narrative texts of university students. To achieve this purpose, a quasi-experimental research was carried out within the quantitative approach. From a population of 1500 students belonging to the I Semester o...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:revistas.usil.edu.pe:article/243 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Comprensión lectora textos narrativos mapa mental estudiantes universitarios mapa mental armónico. Reading comprehension narrative texts mind maps university students harmonic mind mind maps |
id |
REVUSIL_51f4a43865a9efe6fbb8614f009befcb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usil.edu.pe:article/243 |
network_acronym_str |
REVUSIL |
network_name_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
repository_id_str |
. |
spelling |
The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University StudentsEl Mapa Mental Armónico en la comprensión de textos narrativos en estudiantes universitariosNovoa Castillo, Pedro FélixCancino Verde, Rosalinn FranciscaFlores Sotelo, Willian SebastianNieto Gamboa, JoséComprensión lectoratextos narrativosmapa mentalestudiantes universitariosmapa mental armónico.Reading comprehensionnarrative textsmind mapsuniversity studentsharmonic mind mind mapsThis article deals with the effect of the Harmonic Mind Maps (HMM) in the comprehension of narrative texts of university students. To achieve this purpose, a quasi-experimental research was carried out within the quantitative approach. From a population of 1500 students belonging to the I Semester of university, a sample of 83 students was taken, and they were divided into two groups: one of control (43) and the other one experimental (40). For the collection of data, adaptations of the PISA Test, 2015 were used. After the application of the HMM, it is concluded that its use positively influences the comprehension of narrative texts.El presente artículo trata sobre el efecto de los Mapas Mentales Armónicos (MMA) en la comprensión de textos narrativos de estudiantes universitarios. Para lograr este propósito se realizó una investigación cuasi-experimental dentro del enfoque cuantitativo. De una población de 1500 alumnos pertenecientes al I Ciclo de una universidad, se tomó una muestra de 83 estudiantes distribuidos en dos grupos: uno de control (43) y otro experimental (40). Para la recolección de datos se utilizó adaptaciones de la Prueba PISA, 2015. Luego de la aplicación de los MMA, se concluye que su uso influencia de manera positiva la comprensión de textos narrativos. Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2018-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmltext/htmlhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/24310.20511/pyr2018.v6n2.243Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 6 No. 2 (2018): July - December; 541-606Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 6 ##issue.no## 2 (2018): Julio - Diciembre; 541-606Propósitos y Representaciones; Vol. 6 Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 541-6062310-46352307-799910.20511/pyr2018.v6n2reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/493https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/495https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/516https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/517https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/532Derechos de autor 2018 Propósitos y Representacionesinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/2432022-04-01T19:27:06Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students El Mapa Mental Armónico en la comprensión de textos narrativos en estudiantes universitarios |
title |
The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students |
spellingShingle |
The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students Novoa Castillo, Pedro Félix Comprensión lectora textos narrativos mapa mental estudiantes universitarios mapa mental armónico. Reading comprehension narrative texts mind maps university students harmonic mind mind maps |
title_short |
The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students |
title_full |
The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students |
title_fullStr |
The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students |
title_full_unstemmed |
The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students |
title_sort |
The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Novoa Castillo, Pedro Félix Cancino Verde, Rosalinn Francisca Flores Sotelo, Willian Sebastian Nieto Gamboa, José |
author |
Novoa Castillo, Pedro Félix |
author_facet |
Novoa Castillo, Pedro Félix Cancino Verde, Rosalinn Francisca Flores Sotelo, Willian Sebastian Nieto Gamboa, José |
author_role |
author |
author2 |
Cancino Verde, Rosalinn Francisca Flores Sotelo, Willian Sebastian Nieto Gamboa, José |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Comprensión lectora textos narrativos mapa mental estudiantes universitarios mapa mental armónico. Reading comprehension narrative texts mind maps university students harmonic mind mind maps |
topic |
Comprensión lectora textos narrativos mapa mental estudiantes universitarios mapa mental armónico. Reading comprehension narrative texts mind maps university students harmonic mind mind maps |
description |
This article deals with the effect of the Harmonic Mind Maps (HMM) in the comprehension of narrative texts of university students. To achieve this purpose, a quasi-experimental research was carried out within the quantitative approach. From a population of 1500 students belonging to the I Semester of university, a sample of 83 students was taken, and they were divided into two groups: one of control (43) and the other one experimental (40). For the collection of data, adaptations of the PISA Test, 2015 were used. After the application of the HMM, it is concluded that its use positively influences the comprehension of narrative texts. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243 10.20511/pyr2018.v6n2.243 |
url |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243 |
identifier_str_mv |
10.20511/pyr2018.v6n2.243 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/493 https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/495 https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/516 https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/517 https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/532 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Propósitos y Representaciones info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Propósitos y Representaciones |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 6 No. 2 (2018): July - December; 541-606 Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 6 ##issue.no## 2 (2018): Julio - Diciembre; 541-606 Propósitos y Representaciones; Vol. 6 Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 541-606 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2018.v6n2 reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
reponame_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
collection |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1789528871421345792 |
score |
13.874415 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).