Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR.
Descripción del Articulo
In any situation that a country faces and represents a social problem, education will always be one of the best weapons of struggle to end it. Regular Basic Education in Peru has changed in recent decades, now it is not only restricted to the acquisition of curricular content, but now it has the so-...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/289 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/289 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Transversality Bioethics Regular Basic Education Family dysfunctionality Bullying Transversalidad Bioética Educación Básica Regular Disfuncionalidad familia |
id |
REVUSAT_d2ff1f84bcead9da4aa93a9036e672df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/289 |
network_acronym_str |
REVUSAT |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository_id_str |
. |
spelling |
Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR.La bioética como herramienta para enfrentar el bullying en la Educación Básica RegularRuiz Alvarado, José RogelioTransversalityBioethicsRegular Basic EducationFamily dysfunctionalityBullyingTransversalidadBioéticaEducación Básica RegularDisfuncionalidad familiaBullyingIn any situation that a country faces and represents a social problem, education will always be one of the best weapons of struggle to end it. Regular Basic Education in Peru has changed in recent decades, now it is not only restricted to the acquisition of curricular content, but now it has the so-called transversal axes, which become a background of the educational process including issues With social relevance and oriented to the dissemination of values and principles, always seeking a common good.EBR students face, in addition to their own academic responsibilities and the changes of their stage, a great problem: bullying or better known Bullying, which through its different manifestations directly threaten their human dignity.The internalization that students will carry out of the bioethical principles thanks to the transversality in the educational plans, allows them to identify which situation represents any violation or injury of their human dignity and take the measures to overcome them with the help of the people prepared for it.En cualquier situación que un país enfrente y represente una problemática social, la educación será siempre una de las mejores armas de lucha para acabar con ella. La Educación Básica Regular en el Perú, ha cambiado en las últimas décadas, ahora ya no se restringe solamente a la adquisición de contenidos curriculares, sino que ahora cuenta con los llamados ejes transversales, que se convierten en un trasfondo del proceso educativo incluyendo así temas con relevancia social y orientados a la difusión de los valores y principios buscando siempre el bien común. Los estudiantes de EBR enfrentan, además de sus propias responsabilidades académicas y los cambios propios de su etapa, una gran problemática: el acoso escolar o más conocido Bullying, el cual a través de sus distintas manifestaciones atentan directamente contra la dignidad humana de cada estudiante. La interiorización que realizarán los estudiantes de los principios bioéticos gracias a la transversalidad en los planes educativos, permitirá que ellos mismos identifiquen qué situación representa alguna vulneración o lesión de su dignidad humana y tomar las medidas para superarlas con la ayuda de las personas preparadas para ello.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed articleArtículo evaluado por paresTextoapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/28910.35383/apuntes.v2i2.289Apuntes de Bioética; Vol. 2 No. 2 (2019): Apuntes de Bioetica; 80-87Apuntes de Bioética; Vol. 2 Núm. 2 (2019): Apuntes de Bioética Vol. 02. N° 2; 80-872663-491010.35383/apuntes.v2i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/289/728https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/289/885Chiclayoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/2892024-08-05T17:22:12Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR. La bioética como herramienta para enfrentar el bullying en la Educación Básica Regular |
title |
Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR. |
spellingShingle |
Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR. Ruiz Alvarado, José Rogelio Transversality Bioethics Regular Basic Education Family dysfunctionality Bullying Transversalidad Bioética Educación Básica Regular Disfuncionalidad familia Bullying |
title_short |
Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR. |
title_full |
Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR. |
title_fullStr |
Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR. |
title_full_unstemmed |
Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR. |
title_sort |
Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR. |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ruiz Alvarado, José Rogelio |
author |
Ruiz Alvarado, José Rogelio |
author_facet |
Ruiz Alvarado, José Rogelio |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Transversality Bioethics Regular Basic Education Family dysfunctionality Bullying Transversalidad Bioética Educación Básica Regular Disfuncionalidad familia Bullying |
topic |
Transversality Bioethics Regular Basic Education Family dysfunctionality Bullying Transversalidad Bioética Educación Básica Regular Disfuncionalidad familia Bullying |
description |
In any situation that a country faces and represents a social problem, education will always be one of the best weapons of struggle to end it. Regular Basic Education in Peru has changed in recent decades, now it is not only restricted to the acquisition of curricular content, but now it has the so-called transversal axes, which become a background of the educational process including issues With social relevance and oriented to the dissemination of values and principles, always seeking a common good.EBR students face, in addition to their own academic responsibilities and the changes of their stage, a great problem: bullying or better known Bullying, which through its different manifestations directly threaten their human dignity.The internalization that students will carry out of the bioethical principles thanks to the transversality in the educational plans, allows them to identify which situation represents any violation or injury of their human dignity and take the measures to overcome them with the help of the people prepared for it. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed article Artículo evaluado por pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/289 10.35383/apuntes.v2i2.289 |
url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/289 |
identifier_str_mv |
10.35383/apuntes.v2i2.289 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/289/728 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/289/885 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Chiclayo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes de Bioética; Vol. 2 No. 2 (2019): Apuntes de Bioetica; 80-87 Apuntes de Bioética; Vol. 2 Núm. 2 (2019): Apuntes de Bioética Vol. 02. N° 2; 80-87 2663-4910 10.35383/apuntes.v2i2 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
instacron_str |
USAT |
institution |
USAT |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808390969052102656 |
score |
13.949927 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).