Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR.

Descripción del Articulo

In any situation that a country faces and represents a social problem, education will always be one of the best weapons of struggle to end it. Regular Basic Education in Peru has changed in recent decades, now it is not only restricted to the acquisition of curricular content, but now it has the so-...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Ruiz Alvarado, José Rogelio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasusat:article/289
Enlace del recurso:https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/289
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Transversality
Bioethics
Regular Basic Education
Family dysfunctionality
Bullying
Transversalidad
Bioética
Educación Básica Regular
Disfuncionalidad familia
id REVUSAT_d2ff1f84bcead9da4aa93a9036e672df
oai_identifier_str oai:revistasusat:article/289
network_acronym_str REVUSAT
network_name_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository_id_str .
spelling Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR.La bioética como herramienta para enfrentar el bullying en la Educación Básica RegularRuiz Alvarado, José RogelioTransversalityBioethicsRegular Basic EducationFamily dysfunctionalityBullyingTransversalidadBioéticaEducación Básica RegularDisfuncionalidad familiaBullyingIn any situation that a country faces and represents a social problem, education will always be one of the best weapons of struggle to end it. Regular Basic Education in Peru has changed in recent decades, now it is not only restricted to the acquisition of curricular content, but now it has the so-called transversal axes, which become a background of the educational process including issues With social relevance and oriented to the dissemination of values and principles, always seeking a common good.EBR students face, in addition to their own academic responsibilities and the changes of their stage, a great problem: bullying or better known Bullying, which through its different manifestations directly threaten their human dignity.The internalization that students will carry out of the bioethical principles thanks to the transversality in the educational plans, allows them to identify which situation represents any violation or injury of their human dignity and take the measures to overcome them with the help of the people prepared for it.En cualquier situación que un país enfrente y represente una problemática social, la educación será siempre una de las mejores armas de lucha para acabar con ella. La Educación Básica Regular en el Perú, ha cambiado en las últimas décadas, ahora ya no se restringe solamente a la adquisición de contenidos curriculares, sino que ahora cuenta con los llamados ejes transversales, que se convierten en un trasfondo del proceso educativo incluyendo así temas con relevancia social y orientados a la difusión de los valores y principios buscando siempre el bien común. Los estudiantes de EBR enfrentan, además de sus propias responsabilidades académicas y los cambios propios de su etapa, una gran problemática: el acoso escolar o más conocido Bullying, el cual a través de sus distintas manifestaciones atentan directamente contra la dignidad humana de cada estudiante. La interiorización que realizarán los estudiantes de los principios bioéticos gracias a la transversalidad en los planes educativos, permitirá que ellos mismos identifiquen qué situación representa alguna vulneración o lesión de su dignidad humana y tomar las medidas para superarlas con la ayuda de las personas preparadas para ello.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed articleArtículo evaluado por paresTextoapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/28910.35383/apuntes.v2i2.289Apuntes de Bioética; Vol. 2 No. 2 (2019): Apuntes de Bioetica; 80-87Apuntes de Bioética; Vol. 2 Núm. 2 (2019): Apuntes de Bioética Vol. 02. N° 2; 80-872663-491010.35383/apuntes.v2i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/289/728https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/289/885Chiclayoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/2892024-08-05T17:22:12Z
dc.title.none.fl_str_mv Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR.
La bioética como herramienta para enfrentar el bullying en la Educación Básica Regular
title Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR.
spellingShingle Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR.
Ruiz Alvarado, José Rogelio
Transversality
Bioethics
Regular Basic Education
Family dysfunctionality
Bullying
Transversalidad
Bioética
Educación Básica Regular
Disfuncionalidad familia
Bullying
title_short Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR.
title_full Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR.
title_fullStr Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR.
title_full_unstemmed Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR.
title_sort Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR.
dc.creator.none.fl_str_mv Ruiz Alvarado, José Rogelio
author Ruiz Alvarado, José Rogelio
author_facet Ruiz Alvarado, José Rogelio
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Transversality
Bioethics
Regular Basic Education
Family dysfunctionality
Bullying
Transversalidad
Bioética
Educación Básica Regular
Disfuncionalidad familia
Bullying
topic Transversality
Bioethics
Regular Basic Education
Family dysfunctionality
Bullying
Transversalidad
Bioética
Educación Básica Regular
Disfuncionalidad familia
Bullying
description In any situation that a country faces and represents a social problem, education will always be one of the best weapons of struggle to end it. Regular Basic Education in Peru has changed in recent decades, now it is not only restricted to the acquisition of curricular content, but now it has the so-called transversal axes, which become a background of the educational process including issues With social relevance and oriented to the dissemination of values and principles, always seeking a common good.EBR students face, in addition to their own academic responsibilities and the changes of their stage, a great problem: bullying or better known Bullying, which through its different manifestations directly threaten their human dignity.The internalization that students will carry out of the bioethical principles thanks to the transversality in the educational plans, allows them to identify which situation represents any violation or injury of their human dignity and take the measures to overcome them with the help of the people prepared for it.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed article
Artículo evaluado por pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/289
10.35383/apuntes.v2i2.289
url https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/289
identifier_str_mv 10.35383/apuntes.v2i2.289
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/289/728
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/289/885
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.coverage.none.fl_str_mv Chiclayo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes de Bioética; Vol. 2 No. 2 (2019): Apuntes de Bioetica; 80-87
Apuntes de Bioética; Vol. 2 Núm. 2 (2019): Apuntes de Bioética Vol. 02. N° 2; 80-87
2663-4910
10.35383/apuntes.v2i2
reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron:USAT
instname_str Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron_str USAT
institution USAT
reponame_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
collection Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808390969052102656
score 13.949927
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).