Competences of the Nursing Teacher in the Elaboration of the Didactic Planning
Descripción del Articulo
Objective: Describe the level of professional skills to develop a didactic planning in nursing teachers of a public university in the state of Puebla and Tabasco. Methods: The study design was quantitative, cross-sectional, descriptive and comparative of two Higher Education Institutions. Sampling w...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/878 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/878 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Education, nursing, competence, teaching, planning. Educación, enfermería, competencia, docencia, planeación |
id |
REVUSAT_b3f4a4bc045dcb870ebf57bc5f28ab3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/878 |
network_acronym_str |
REVUSAT |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository_id_str |
. |
spelling |
Competences of the Nursing Teacher in the Elaboration of the Didactic PlanningCompetencias del Docente en Enfermería en la Elaboración de la Planeación DidácticaMateo Crisóstomo, YadiraPosadas Luna, Gloria Aguilar Zavala, Herlinda Flores Arias, María Luisa Herrera-Paredes, José Manuel Education, nursing, competence, teaching, planning.Educación, enfermería, competencia, docencia, planeaciónObjective: Describe the level of professional skills to develop a didactic planning in nursing teachers of a public university in the state of Puebla and Tabasco. Methods: The study design was quantitative, cross-sectional, descriptive and comparative of two Higher Education Institutions. Sampling was for convenience, with a final sample of 20 undergraduate nursing professors; 10 from the state of Puebla and 10 from Tabasco. An ex profesa personal data certificate was used and an instrument was applied to assess the nursing teacher's competencies in didactic planning, with a total of 12 items. This instrument has two dimensions subdivided into knowledge and practical skills of the teacher. Main Results: It is shown that 40% of nursing teachers have a low level of competence and 30% are between a moderate and high level with respect to knowledge of didactic planning. Likewise, regarding practical skills, 65% are located at a low level of competence and only 15% present a high level of competence. Overall Conclusion: Didactic planning in nursing is essential to ensure that students receive a quality education and are prepared to face the challenges of the nursing field.Objetivo: Describir el nivel de competencias profesionales para elaborar una planeación didáctica en los docentes de enfermería de una universidad pública del estado de Puebla y Tabasco. Métodos: El diseño del estudio fue cuantitativo, transversal, descriptivo comparativo de dos Instituciones de Educación Superior. El muestreo fue por conveniencia, con una muestra final de 20 docentes de enfermería de pregrado; 10 del estado de Puebla y 10 de Tabasco. Se utilizó una cédula ex profesa de datos personales y se aplicó un instrumento para evaluar las competencias del docente de enfermería en la planeación didáctica, con un total de 12 reactivos. Este instrumento tiene dos dimensiones; conocimientos y habilidades prácticas del docente. Resultados principales: Se muestra que el 40% de los docentes de enfermería tiene un nivel de competencia bajo y el 30% se encuentra entre un nivel moderado y alto con respecto al conocimiento de la planeación didáctica. Asimismo, referente a las habilidades prácticas, el 65% se ubica en nivel de competencia bajo y tan sólo el 15% presenta un nivel de competencia alto. Conclusión general: La planeación didáctica en enfermería es esencial para asegurar que los estudiantes reciban una educación de calidad y estén preparados para enfrentar los desafíos del campo de la enfermería.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2023-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo de investigación, Investigaciones originales, Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricastextoapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/87810.35383/cietna.v10i1.878ACC CIETNA: Revista de la Escuela de Enfermería; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Acc Cietna: para el cuidado de la salud Vol. 10. N° 1 (Jul 2023) ; 28 - 392309-857010.35383/cietna.v10i1reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/878/1669https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/878/1670Perúinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/8782023-09-20T16:28:18Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Competences of the Nursing Teacher in the Elaboration of the Didactic Planning Competencias del Docente en Enfermería en la Elaboración de la Planeación Didáctica |
title |
Competences of the Nursing Teacher in the Elaboration of the Didactic Planning |
spellingShingle |
Competences of the Nursing Teacher in the Elaboration of the Didactic Planning Mateo Crisóstomo, Yadira Education, nursing, competence, teaching, planning. Educación, enfermería, competencia, docencia, planeación |
title_short |
Competences of the Nursing Teacher in the Elaboration of the Didactic Planning |
title_full |
Competences of the Nursing Teacher in the Elaboration of the Didactic Planning |
title_fullStr |
Competences of the Nursing Teacher in the Elaboration of the Didactic Planning |
title_full_unstemmed |
Competences of the Nursing Teacher in the Elaboration of the Didactic Planning |
title_sort |
Competences of the Nursing Teacher in the Elaboration of the Didactic Planning |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mateo Crisóstomo, Yadira Posadas Luna, Gloria Aguilar Zavala, Herlinda Flores Arias, María Luisa Herrera-Paredes, José Manuel |
author |
Mateo Crisóstomo, Yadira |
author_facet |
Mateo Crisóstomo, Yadira Posadas Luna, Gloria Aguilar Zavala, Herlinda Flores Arias, María Luisa Herrera-Paredes, José Manuel |
author_role |
author |
author2 |
Posadas Luna, Gloria Aguilar Zavala, Herlinda Flores Arias, María Luisa Herrera-Paredes, José Manuel |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Education, nursing, competence, teaching, planning. Educación, enfermería, competencia, docencia, planeación |
topic |
Education, nursing, competence, teaching, planning. Educación, enfermería, competencia, docencia, planeación |
description |
Objective: Describe the level of professional skills to develop a didactic planning in nursing teachers of a public university in the state of Puebla and Tabasco. Methods: The study design was quantitative, cross-sectional, descriptive and comparative of two Higher Education Institutions. Sampling was for convenience, with a final sample of 20 undergraduate nursing professors; 10 from the state of Puebla and 10 from Tabasco. An ex profesa personal data certificate was used and an instrument was applied to assess the nursing teacher's competencies in didactic planning, with a total of 12 items. This instrument has two dimensions subdivided into knowledge and practical skills of the teacher. Main Results: It is shown that 40% of nursing teachers have a low level of competence and 30% are between a moderate and high level with respect to knowledge of didactic planning. Likewise, regarding practical skills, 65% are located at a low level of competence and only 15% present a high level of competence. Overall Conclusion: Didactic planning in nursing is essential to ensure that students receive a quality education and are prepared to face the challenges of the nursing field. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo de investigación, Investigaciones originales, Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/878 10.35383/cietna.v10i1.878 |
url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/878 |
identifier_str_mv |
10.35383/cietna.v10i1.878 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/878/1669 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/878/1670 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Perú |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
ACC CIETNA: Revista de la Escuela de Enfermería; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Acc Cietna: para el cuidado de la salud Vol. 10. N° 1 (Jul 2023) ; 28 - 39 2309-8570 10.35383/cietna.v10i1 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
instacron_str |
USAT |
institution |
USAT |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1789365606927040512 |
score |
13.7211075 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).