Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions
Descripción del Articulo
The urgent demand for a more incisive presence of women in political, social, and cultural life has been made from different perspectives and diverse motivations. However, the specific contribution that only women can make could be frustrated when women's constitutive characteristics are neglec...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/679 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/679 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Women Bioethics Care for life Feminine genius Education Mujer Bioética Cuidado de la Vida Genio femenino Educación |
id |
REVUSAT_858ad93b128ac2a8d7928f9966f33548 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/679 |
network_acronym_str |
REVUSAT |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository_id_str |
. |
spelling |
Woman and bioethics. Experiences and educative suggestionsMujer y bioética. Experiencias y sugerencias educativas Santa Cruz Vera, Dalia Jaqueline Bolívar Ramírez, MarisolTobón Gallego, Laura IsabelOrtiz Núñez, Sagrario WomenBioethicsCare for lifeFeminine geniusEducationMujerBioéticaCuidado de la VidaGenio femeninoEducaciónThe urgent demand for a more incisive presence of women in political, social, and cultural life has been made from different perspectives and diverse motivations. However, the specific contribution that only women can make could be frustrated when women's constitutive characteristics are neglected. Due to this risk, the educative l field is an important scenario to comprehend the feminine essence and to permeate the teaching practices. This article is the result of research and teaching of bioethics inserted in the curriculum of Humanities and Nursing. The purpose is to delve into the qualities of the authentic feminine to show what extent they could enrich the university educational praxis. The theoretical references are mainly the anthropological reflections of Edith Stein and John Paul II about women. The three traits that best represent the feminine nature were developed: interiority and openness, motherhood and care for life, strength and awareness of weakness; from which we offer some suggestions and educational experiences. In conclusion, the feminine genius, characterized by dedication and solidarity, can be evidenced in specific strategies that favor ethics and humanities teaching. It contributes to the development of a pro-life culture and a more deeply rooted social commitment to human dignity.El urgente reclamo de una presencia más incisiva de la mujer en la vida política, social y cultural se realiza desde diferentes frentes, y con muy diversas motivaciones. Sin embargo, el aporte genuino que a ella le corresponde, podría frustrarse cuando se descuidan las características constitutivas de la mujer. Ante este riego, el ámbito educativo se presenta como una palestra idónea para conocer la esencia femenina y al mismo tiempo impregnar con ella la práctica docente. El presente artículo es fruto de la investigación y enseñanza de la bioética inserta en el currículo de Humanidades y Enfermería, y tiene por objetivo profundizar en las cualidades de lo auténtico femenino para mostrar en qué medida podrían enriquecer la praxis educativa universitaria. Los referentes teóricos son, principalmente, las reflexiones antropológicas sobre la mujer de Edith Stein y Juan Pablo II. Se ahonda en tres rasgos que representan mejor la naturaleza femenina: interioridad y apertura, maternidad y cuidado de la vida, fortaleza y conciencia de la debilidad; a partir de los cuales se ofrecen algunas sugerencias y experiencias educativas. En conclusión, el genio femenino, signado por la entrega y la solidaridad, puede materializarse en estrategias específicas que favorecen la enseñanza de la ética y de las humanidades, para contribuir al desarrollo de una cultura en favor de la vida y de un más arraigado compromiso social con la persona y su dignidad.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2021-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed articleArtículo evaluado por paresTextoapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/67910.35383/apuntes.v4i2.679Apuntes de Bioética; Vol. 4 No. 2 (2021): Apuntes de Bioetica; 5-23Apuntes de Bioética; Vol. 4 Núm. 2 (2021): Apuntes de Bioética Vol. 04. N° 2; 5-232663-491010.35383/apuntes.v4i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/679/1259https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/679/1266Colombiainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/6792024-08-05T17:21:09Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions Mujer y bioética. Experiencias y sugerencias educativas |
title |
Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions |
spellingShingle |
Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions Santa Cruz Vera, Dalia Jaqueline Women Bioethics Care for life Feminine genius Education Mujer Bioética Cuidado de la Vida Genio femenino Educación |
title_short |
Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions |
title_full |
Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions |
title_fullStr |
Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions |
title_full_unstemmed |
Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions |
title_sort |
Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Santa Cruz Vera, Dalia Jaqueline Bolívar Ramírez, Marisol Tobón Gallego, Laura Isabel Ortiz Núñez, Sagrario |
author |
Santa Cruz Vera, Dalia Jaqueline |
author_facet |
Santa Cruz Vera, Dalia Jaqueline Bolívar Ramírez, Marisol Tobón Gallego, Laura Isabel Ortiz Núñez, Sagrario |
author_role |
author |
author2 |
Bolívar Ramírez, Marisol Tobón Gallego, Laura Isabel Ortiz Núñez, Sagrario |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Women Bioethics Care for life Feminine genius Education Mujer Bioética Cuidado de la Vida Genio femenino Educación |
topic |
Women Bioethics Care for life Feminine genius Education Mujer Bioética Cuidado de la Vida Genio femenino Educación |
description |
The urgent demand for a more incisive presence of women in political, social, and cultural life has been made from different perspectives and diverse motivations. However, the specific contribution that only women can make could be frustrated when women's constitutive characteristics are neglected. Due to this risk, the educative l field is an important scenario to comprehend the feminine essence and to permeate the teaching practices. This article is the result of research and teaching of bioethics inserted in the curriculum of Humanities and Nursing. The purpose is to delve into the qualities of the authentic feminine to show what extent they could enrich the university educational praxis. The theoretical references are mainly the anthropological reflections of Edith Stein and John Paul II about women. The three traits that best represent the feminine nature were developed: interiority and openness, motherhood and care for life, strength and awareness of weakness; from which we offer some suggestions and educational experiences. In conclusion, the feminine genius, characterized by dedication and solidarity, can be evidenced in specific strategies that favor ethics and humanities teaching. It contributes to the development of a pro-life culture and a more deeply rooted social commitment to human dignity. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed article Artículo evaluado por pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/679 10.35383/apuntes.v4i2.679 |
url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/679 |
identifier_str_mv |
10.35383/apuntes.v4i2.679 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/679/1259 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/679/1266 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Colombia |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes de Bioética; Vol. 4 No. 2 (2021): Apuntes de Bioetica; 5-23 Apuntes de Bioética; Vol. 4 Núm. 2 (2021): Apuntes de Bioética Vol. 04. N° 2; 5-23 2663-4910 10.35383/apuntes.v4i2 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
instacron_str |
USAT |
institution |
USAT |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808390969122357248 |
score |
13.949348 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).