Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions

Descripción del Articulo

The urgent demand for a more incisive presence of women in political, social, and cultural life has been made from different perspectives and diverse motivations. However, the specific contribution that only women can make could be frustrated when women's constitutive characteristics are neglec...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Santa Cruz Vera, Dalia Jaqueline, Bolívar Ramírez, Marisol, Tobón Gallego, Laura Isabel, Ortiz Núñez, Sagrario
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasusat:article/679
Enlace del recurso:https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/679
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Women
Bioethics
Care for life
Feminine genius
Education
Mujer
Bioética
Cuidado de la Vida
Genio femenino
Educación
id REVUSAT_858ad93b128ac2a8d7928f9966f33548
oai_identifier_str oai:revistasusat:article/679
network_acronym_str REVUSAT
network_name_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository_id_str .
spelling Woman and bioethics. Experiences and educative suggestionsMujer y bioética. Experiencias y sugerencias educativas Santa Cruz Vera, Dalia Jaqueline Bolívar Ramírez, MarisolTobón Gallego, Laura IsabelOrtiz Núñez, Sagrario WomenBioethicsCare for lifeFeminine geniusEducationMujerBioéticaCuidado de la VidaGenio femeninoEducaciónThe urgent demand for a more incisive presence of women in political, social, and cultural life has been made from different perspectives and diverse motivations. However, the specific contribution that only women can make could be frustrated when women's constitutive characteristics are neglected. Due to this risk, the educative l field is an important scenario to comprehend the feminine essence and to permeate the teaching practices. This article is the result of research and teaching of bioethics inserted in the curriculum of Humanities and Nursing. The purpose is to delve into the qualities of the authentic feminine to show what extent they could enrich the university educational praxis. The theoretical references are mainly the anthropological reflections of Edith Stein and John Paul II about women. The three traits that best represent the feminine nature were developed: interiority and openness, motherhood and care for life, strength and awareness of weakness; from which we offer some suggestions and educational experiences. In conclusion, the feminine genius, characterized by dedication and solidarity, can be evidenced in specific strategies that favor ethics and humanities teaching. It contributes to the development of a pro-life culture and a more deeply rooted social commitment to human dignity.El urgente reclamo de una presencia más incisiva de la mujer en la vida política, social y cultural se realiza desde diferentes frentes, y con muy diversas motivaciones. Sin embargo, el aporte genuino que a ella le corresponde, podría frustrarse cuando se descuidan las características constitutivas de la mujer. Ante este riego, el ámbito educativo se presenta como una palestra idónea para conocer la esencia femenina y al mismo tiempo impregnar con ella la práctica docente. El presente artículo es fruto de la investigación y enseñanza de la bioética inserta en el currículo de Humanidades y Enfermería, y tiene por objetivo profundizar en las cualidades de lo auténtico femenino para mostrar en qué medida podrían enriquecer la praxis educativa universitaria. Los referentes teóricos son, principalmente, las reflexiones antropológicas sobre la mujer de Edith Stein y Juan Pablo II. Se ahonda en tres rasgos que representan mejor la naturaleza femenina: interioridad y apertura, maternidad y cuidado de la vida, fortaleza y conciencia de la debilidad; a partir de los cuales se ofrecen algunas sugerencias y experiencias educativas. En conclusión, el genio femenino, signado por la entrega y la solidaridad, puede materializarse en estrategias específicas que favorecen la enseñanza de la ética y de las humanidades, para contribuir al desarrollo de una cultura en favor de la vida y de un más arraigado compromiso social con la persona y su dignidad.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2021-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed articleArtículo evaluado por paresTextoapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/67910.35383/apuntes.v4i2.679Apuntes de Bioética; Vol. 4 No. 2 (2021): Apuntes de Bioetica; 5-23Apuntes de Bioética; Vol. 4 Núm. 2 (2021): Apuntes de Bioética Vol. 04. N° 2; 5-232663-491010.35383/apuntes.v4i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/679/1259https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/679/1266Colombiainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/6792024-08-05T17:21:09Z
dc.title.none.fl_str_mv Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions
Mujer y bioética. Experiencias y sugerencias educativas
title Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions
spellingShingle Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions
Santa Cruz Vera, Dalia Jaqueline
Women
Bioethics
Care for life
Feminine genius
Education
Mujer
Bioética
Cuidado de la Vida
Genio femenino
Educación
title_short Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions
title_full Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions
title_fullStr Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions
title_full_unstemmed Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions
title_sort Woman and bioethics. Experiences and educative suggestions
dc.creator.none.fl_str_mv Santa Cruz Vera, Dalia Jaqueline
Bolívar Ramírez, Marisol
Tobón Gallego, Laura Isabel
Ortiz Núñez, Sagrario
author Santa Cruz Vera, Dalia Jaqueline
author_facet Santa Cruz Vera, Dalia Jaqueline
Bolívar Ramírez, Marisol
Tobón Gallego, Laura Isabel
Ortiz Núñez, Sagrario
author_role author
author2 Bolívar Ramírez, Marisol
Tobón Gallego, Laura Isabel
Ortiz Núñez, Sagrario
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Women
Bioethics
Care for life
Feminine genius
Education
Mujer
Bioética
Cuidado de la Vida
Genio femenino
Educación
topic Women
Bioethics
Care for life
Feminine genius
Education
Mujer
Bioética
Cuidado de la Vida
Genio femenino
Educación
description The urgent demand for a more incisive presence of women in political, social, and cultural life has been made from different perspectives and diverse motivations. However, the specific contribution that only women can make could be frustrated when women's constitutive characteristics are neglected. Due to this risk, the educative l field is an important scenario to comprehend the feminine essence and to permeate the teaching practices. This article is the result of research and teaching of bioethics inserted in the curriculum of Humanities and Nursing. The purpose is to delve into the qualities of the authentic feminine to show what extent they could enrich the university educational praxis. The theoretical references are mainly the anthropological reflections of Edith Stein and John Paul II about women. The three traits that best represent the feminine nature were developed: interiority and openness, motherhood and care for life, strength and awareness of weakness; from which we offer some suggestions and educational experiences. In conclusion, the feminine genius, characterized by dedication and solidarity, can be evidenced in specific strategies that favor ethics and humanities teaching. It contributes to the development of a pro-life culture and a more deeply rooted social commitment to human dignity.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-21
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed article
Artículo evaluado por pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/679
10.35383/apuntes.v4i2.679
url https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/679
identifier_str_mv 10.35383/apuntes.v4i2.679
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/679/1259
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/679/1266
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.coverage.none.fl_str_mv Colombia
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes de Bioética; Vol. 4 No. 2 (2021): Apuntes de Bioetica; 5-23
Apuntes de Bioética; Vol. 4 Núm. 2 (2021): Apuntes de Bioética Vol. 04. N° 2; 5-23
2663-4910
10.35383/apuntes.v4i2
reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron:USAT
instname_str Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron_str USAT
institution USAT
reponame_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
collection Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808390969122357248
score 13.949348
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).