The concept of life (βίος) for Aristotle and its importance in eudaimonist ethics

Descripción del Articulo

A fundamental term in bioethics is bios (βίος), which literally means life, but not life common to all living beings, biological life, but rather the life of rational beings, among whom is God and human beings. humans. Aristotle links this bios with the term of happiness (εὐδαιμονία), since it can c...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Alfaro Molina, Juan Gabriel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasusat:article/779
Enlace del recurso:https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/779
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Life
Happiness
Reason
Perfection
Contemplation
Vida
Felicidad
Razón
Perfección
Contemplación
id REVUSAT_80589edd2296942f3a24c0adc1def167
oai_identifier_str oai:revistasusat:article/779
network_acronym_str REVUSAT
network_name_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository_id_str .
spelling The concept of life (βίος) for Aristotle and its importance in eudaimonist ethicsEl concepto de vida (βίος) para Aristóteles y su importancia en la ética eudaimonistaAlfaro Molina, Juan GabrielLifeHappinessReasonPerfectionContemplationVidaFelicidadRazónPerfecciónContemplaciónA fundamental term in bioethics is bios (βίος), which literally means life, but not life common to all living beings, biological life, but rather the life of rational beings, among whom is God and human beings. humans. Aristotle links this bios with the term of happiness (εὐδαιμονία), since it can correspond to three lifestyles, the hedonic, the political or the contemplative. The main discussion among scholars is whether happiness is exclusive to one of those lifestyles, where the contemplative stands out, or whether it is the amalgamation of all these ways of living. In addition to this, the question arises that regardless of the type of life necessary to be happy, the human being is a being immersed in time and immersed in the swing of destiny, hence a happy life is always in the anxiety that it can cease to be when there is a drastic change in life circumstances. Any turning point in the life of the human being is enough to change the course of his existence.Un término fundamental en la bioética es el de bios (βίος), que literalmente significada vida, pero no la vida común para todos los seres vivos, la biológica, sino la vida propia de los seres racionales, entre los cuales están Dios y los seres humanos. Aristóteles vincula este bios con el término de felicidad (εὐδαιμονία), pues ella puede corresponder a tres estilos de vida, el hedónico, el político o el contemplativo. La principal discusión de los estudiosos es si la felicidad es exclusiva de uno de esos estilos de vida, donde sobresale el contemplativo, o si es la amalgama de todas esas formas de vivir. Aunado a esto, surge la cuestión de que independiente del tipo de vida necesario para ser feliz, el ser humano es un ser sumido en el tiempo e inmerso en el vaivén del destino, de ahí que una vida feliz está siempre en la zozobra de que puede dejar de serla al darse un cambio drástico de las circunstancias de vida. Cualquier punto de inflexión en la vida del ser humano basta para cambiar el rumbo de su existencia.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2022-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed articleArtículo evaluado por paresTextoapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/77910.35383/apuntes.v5i2.779Apuntes de Bioética; Vol. 5 No. 2 (2022): Apuntes de Bioética Vol. 05. N° 2; 5-18Apuntes de Bioética; Vol. 5 Núm. 2 (2022): Apuntes de Bioética Vol. 05. N° 2; 5-182663-491010.35383/apuntes.v5i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/779/1543https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/779/1551Chiclayoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/7792024-08-05T17:20:34Z
dc.title.none.fl_str_mv The concept of life (βίος) for Aristotle and its importance in eudaimonist ethics
El concepto de vida (βίος) para Aristóteles y su importancia en la ética eudaimonista
title The concept of life (βίος) for Aristotle and its importance in eudaimonist ethics
spellingShingle The concept of life (βίος) for Aristotle and its importance in eudaimonist ethics
Alfaro Molina, Juan Gabriel
Life
Happiness
Reason
Perfection
Contemplation
Vida
Felicidad
Razón
Perfección
Contemplación
title_short The concept of life (βίος) for Aristotle and its importance in eudaimonist ethics
title_full The concept of life (βίος) for Aristotle and its importance in eudaimonist ethics
title_fullStr The concept of life (βίος) for Aristotle and its importance in eudaimonist ethics
title_full_unstemmed The concept of life (βίος) for Aristotle and its importance in eudaimonist ethics
title_sort The concept of life (βίος) for Aristotle and its importance in eudaimonist ethics
dc.creator.none.fl_str_mv Alfaro Molina, Juan Gabriel
author Alfaro Molina, Juan Gabriel
author_facet Alfaro Molina, Juan Gabriel
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Life
Happiness
Reason
Perfection
Contemplation
Vida
Felicidad
Razón
Perfección
Contemplación
topic Life
Happiness
Reason
Perfection
Contemplation
Vida
Felicidad
Razón
Perfección
Contemplación
description A fundamental term in bioethics is bios (βίος), which literally means life, but not life common to all living beings, biological life, but rather the life of rational beings, among whom is God and human beings. humans. Aristotle links this bios with the term of happiness (εὐδαιμονία), since it can correspond to three lifestyles, the hedonic, the political or the contemplative. The main discussion among scholars is whether happiness is exclusive to one of those lifestyles, where the contemplative stands out, or whether it is the amalgamation of all these ways of living. In addition to this, the question arises that regardless of the type of life necessary to be happy, the human being is a being immersed in time and immersed in the swing of destiny, hence a happy life is always in the anxiety that it can cease to be when there is a drastic change in life circumstances. Any turning point in the life of the human being is enough to change the course of his existence.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed article
Artículo evaluado por pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/779
10.35383/apuntes.v5i2.779
url https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/779
identifier_str_mv 10.35383/apuntes.v5i2.779
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/779/1543
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/779/1551
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.coverage.none.fl_str_mv Chiclayo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes de Bioética; Vol. 5 No. 2 (2022): Apuntes de Bioética Vol. 05. N° 2; 5-18
Apuntes de Bioética; Vol. 5 Núm. 2 (2022): Apuntes de Bioética Vol. 05. N° 2; 5-18
2663-4910
10.35383/apuntes.v5i2
reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron:USAT
instname_str Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron_str USAT
institution USAT
reponame_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
collection Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808390969149620224
score 13.87115
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).