Perception of university students on the use of ChatGPT in academic writing
Descripción del Articulo
The purpose of the study was to analyze the perceptions of university students about the use of chatGPT artificial intelligence technology in academic writing activities of essays and review articles. Methodologically, the research had a descriptive-correlational design whose sample was 63 universit...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/1195 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1195 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | ChatGPT, artificial intelligence, academic writing, student perceptions, review articles ChatGPT, inteligencia artificial, escritura académica, percepción de estudiantes, artículos de revisión |
| id |
REVUSAT_76e9c8876b9cfc1fcee33fbe2fb159cb |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/1195 |
| network_acronym_str |
REVUSAT |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Perception of university students on the use of ChatGPT in academic writingPercepción de estudiantes universitarios sobre el uso de ChatGPT en la escritura académicaLoayza-Maturrano, Edward FaustinoChatGPT, artificial intelligence, academic writing, student perceptions, review articlesChatGPT, inteligencia artificial, escritura académica, percepción de estudiantes, artículos de revisiónThe purpose of the study was to analyze the perceptions of university students about the use of chatGPT artificial intelligence technology in academic writing activities of essays and review articles. Methodologically, the research had a descriptive-correlational design whose sample was 63 university students, chosen by convenience and with informed consent. A questionnaire of 24 questions was applied seeking to know the perception of the characteristics of the use of chatGPT. The results allowed us to detect problems in the format of citations, verification of sources, review of responses, and educational implications were drawn. Most students perceived chatGPT positively as a tool to save time and improve the effectiveness of the writing process, and they used chatGPT more frequently to generate ideas and collect information. However, students pointed out problems with the quality, source and reliability of the information. It is concluded that training in comparison and contrast skills, synthesis and judgment of information that comes from multiple sources should be improved. Additionally, clear and specific guidelines and ethical standards for the use of chatGPT should be provided.El estudio tuvo como propósito analizar las percepciones de los estudiantes universitarios sobre el uso de la tecnología de inteligencia artificial del chatGPT en actividades de escritura académica de ensayos y artículos de revisión. Metodológicamente, la investigación fue de diseño descriptivo-correlacional cuya muestra fue de 63 estudiantes universitarios, elegidos por conveniencia y con consentimiento informado. Se aplicó un cuestionario de 24 preguntas buscando conocer la percepción sobre las características del uso del chatGPT. Los resultados permitieron detectar problemas en el formato de las citas, verificación de fuentes, revisión de respuestas, y se extrajeron implicaciones educativas. La mayoría de estudiantes percibían al chatGPT positivamente como herramienta para ahorrar tiempo, y mejorar la eficacia del proceso de redacción, y que utilizaban chatGPT con mayor frecuencia para generar ideas y recopilar información. Sin embargo, los estudiantes señalaron problemas con la calidad, la fuente y fiabilidad de la información. Se concluye que debería mejorarse la formación en habilidades de comparación y contraste, síntesis y enjuiciamiento de la información que procede de múltiples fuentes. Además, deberían proporcionarse directrices claras y específicas y normas éticas para el uso del chatGPT.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2024-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigacióntext/xmlapplication/pdfhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/119510.35383/educare.v12i2.1195EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 12 Núm. 2 (2024): Educare et Comunicare; 28-382312-901810.35383/educare.v12i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1195/1870https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1195/1871Derechos de autor 2024 Edward Faustino Loayza Maturranohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/11952025-06-07T23:17:57Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Perception of university students on the use of ChatGPT in academic writing Percepción de estudiantes universitarios sobre el uso de ChatGPT en la escritura académica |
| title |
Perception of university students on the use of ChatGPT in academic writing |
| spellingShingle |
Perception of university students on the use of ChatGPT in academic writing Loayza-Maturrano, Edward Faustino ChatGPT, artificial intelligence, academic writing, student perceptions, review articles ChatGPT, inteligencia artificial, escritura académica, percepción de estudiantes, artículos de revisión |
| title_short |
Perception of university students on the use of ChatGPT in academic writing |
| title_full |
Perception of university students on the use of ChatGPT in academic writing |
| title_fullStr |
Perception of university students on the use of ChatGPT in academic writing |
| title_full_unstemmed |
Perception of university students on the use of ChatGPT in academic writing |
| title_sort |
Perception of university students on the use of ChatGPT in academic writing |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Loayza-Maturrano, Edward Faustino |
| author |
Loayza-Maturrano, Edward Faustino |
| author_facet |
Loayza-Maturrano, Edward Faustino |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
ChatGPT, artificial intelligence, academic writing, student perceptions, review articles ChatGPT, inteligencia artificial, escritura académica, percepción de estudiantes, artículos de revisión |
| topic |
ChatGPT, artificial intelligence, academic writing, student perceptions, review articles ChatGPT, inteligencia artificial, escritura académica, percepción de estudiantes, artículos de revisión |
| description |
The purpose of the study was to analyze the perceptions of university students about the use of chatGPT artificial intelligence technology in academic writing activities of essays and review articles. Methodologically, the research had a descriptive-correlational design whose sample was 63 university students, chosen by convenience and with informed consent. A questionnaire of 24 questions was applied seeking to know the perception of the characteristics of the use of chatGPT. The results allowed us to detect problems in the format of citations, verification of sources, review of responses, and educational implications were drawn. Most students perceived chatGPT positively as a tool to save time and improve the effectiveness of the writing process, and they used chatGPT more frequently to generate ideas and collect information. However, students pointed out problems with the quality, source and reliability of the information. It is concluded that training in comparison and contrast skills, synthesis and judgment of information that comes from multiple sources should be improved. Additionally, clear and specific guidelines and ethical standards for the use of chatGPT should be provided. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-12-28 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigación |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1195 10.35383/educare.v12i2.1195 |
| url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1195 |
| identifier_str_mv |
10.35383/educare.v12i2.1195 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1195/1870 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1195/1871 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Edward Faustino Loayza Maturrano https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Edward Faustino Loayza Maturrano https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
text/xml application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 12 Núm. 2 (2024): Educare et Comunicare; 28-38 2312-9018 10.35383/educare.v12i2 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
| instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| instacron_str |
USAT |
| institution |
USAT |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1836294838811623424 |
| score |
13.903862 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).