The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR

Descripción del Articulo

The Peruvian society, faced situations in which people express humiliation for life without any remorse; It is possible to discover the vast majority of times, the authors of these harmful acts come from dysfunctional homes, an atmosphere of family violence, and even many of them did not finish the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Ruiz Alvarado, José Rogelio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasusat:article/243
Enlace del recurso:https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/243
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Inclusion
Transverse Axis
Bioethics
Regular Basic Education
Inclusión
Eje transversal
Bioética
Educación Básica Regular
Bioética y Educación
id REVUSAT_1b309d47ea10722f79562d0eb8f1fa37
oai_identifier_str oai:revistasusat:article/243
network_acronym_str REVUSAT
network_name_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository_id_str .
spelling The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBRLa inclusión de la Bioética como eje transversal en la EBRRuiz Alvarado, José RogelioInclusionTransverse AxisBioethicsRegular Basic EducationInclusiónEje transversalBioéticaEducación Básica RegularBioética y EducaciónThe Peruvian society, faced situations in which people express humiliation for life without any remorse; It is possible to discover the vast majority of times, the authors of these harmful acts come from dysfunctional homes, an atmosphere of family violence, and even many of them did not finish the basic regular education, we are referring to the process that requires commitment and delivery, not only on the part of teachers, but also of parents or guardians, who will reinforce at home what you teach your children or wards in educational institutions. The important role played by education, it is not only in the aspect of scientific and technological discoveries and advances, but human quality of people, to its ethical principles, ethical and moral values that are learned during the school. The scope of bioethics has amplified, today, includes not only the medical ethics, environmental ethics, debates about the rights of future generations, sustainable development, etc. To include the transverse axis of the bioethics education, they will have to take into account the part that makes up the essence of bioethics, its principles and the humanisation of education.La sociedad peruana, enfrenta situaciones en que las personas manifiestan humillación por la vida humana sin ningún tipo de remordimiento; es posible descubrir que la gran mayoría de veces, los autores de estos actos lesivos provienen de hogares disfuncionales, de un ambiente de violencia familiar, e incluso, muchos de ellos no terminaron la educación básica regular, nos refiriendo al proceso que requiere compromiso y entrega, no solo de parte de los docentes, sino también de los padres o tutores, quienes reforzarán en casa lo que a sus hijos o pupilos se les enseñe en las instituciones educativas. El importante papel que juega la educación, no lo es sólo en el aspecto de avances o descubrimientos científicos y tecnológicos, sino de calidad humana de las personas, a sus principios éticos, bioéticos y sus valores morales que se aprenden durante la etapa escolar. El ámbito de acción de la bioética se ha amplificado, hoy en día, abarca no solo la ética médica, la ética ambiental, los debates sobre los derechos de las futuras generaciones, el desarrollo sostenible, etc. Para incluir el eje transversal de la bioética en la educación, se tendrán que tomar en cuenta la parte que conforma la esencia de la bioética, sus principios y la humanización de la educación.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2019-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed articleArtículo evaluado por paresTextoapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/24310.35383/apuntes.v2i1.243Apuntes de Bioética; Vol. 2 No. 1 (2019): Apuntes de Bioetica; 69-75Apuntes de Bioética; Vol. 2 Núm. 1 (2019): Apuntes de Bioética Vol. 02. N° 1; 69-752663-491010.35383/apuntes.v2i1reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/243/650https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/243/870Chiclayoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/2432024-08-05T17:22:27Z
dc.title.none.fl_str_mv The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR
La inclusión de la Bioética como eje transversal en la EBR
title The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR
spellingShingle The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR
Ruiz Alvarado, José Rogelio
Inclusion
Transverse Axis
Bioethics
Regular Basic Education
Inclusión
Eje transversal
Bioética
Educación Básica Regular
Bioética y Educación
title_short The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR
title_full The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR
title_fullStr The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR
title_full_unstemmed The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR
title_sort The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR
dc.creator.none.fl_str_mv Ruiz Alvarado, José Rogelio
author Ruiz Alvarado, José Rogelio
author_facet Ruiz Alvarado, José Rogelio
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Inclusion
Transverse Axis
Bioethics
Regular Basic Education
Inclusión
Eje transversal
Bioética
Educación Básica Regular
Bioética y Educación
topic Inclusion
Transverse Axis
Bioethics
Regular Basic Education
Inclusión
Eje transversal
Bioética
Educación Básica Regular
Bioética y Educación
description The Peruvian society, faced situations in which people express humiliation for life without any remorse; It is possible to discover the vast majority of times, the authors of these harmful acts come from dysfunctional homes, an atmosphere of family violence, and even many of them did not finish the basic regular education, we are referring to the process that requires commitment and delivery, not only on the part of teachers, but also of parents or guardians, who will reinforce at home what you teach your children or wards in educational institutions. The important role played by education, it is not only in the aspect of scientific and technological discoveries and advances, but human quality of people, to its ethical principles, ethical and moral values that are learned during the school. The scope of bioethics has amplified, today, includes not only the medical ethics, environmental ethics, debates about the rights of future generations, sustainable development, etc. To include the transverse axis of the bioethics education, they will have to take into account the part that makes up the essence of bioethics, its principles and the humanisation of education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed article
Artículo evaluado por pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/243
10.35383/apuntes.v2i1.243
url https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/243
identifier_str_mv 10.35383/apuntes.v2i1.243
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/243/650
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/243/870
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.coverage.none.fl_str_mv Chiclayo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes de Bioética; Vol. 2 No. 1 (2019): Apuntes de Bioetica; 69-75
Apuntes de Bioética; Vol. 2 Núm. 1 (2019): Apuntes de Bioética Vol. 02. N° 1; 69-75
2663-4910
10.35383/apuntes.v2i1
reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron:USAT
instname_str Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron_str USAT
institution USAT
reponame_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
collection Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808390969037422592
score 13.961801
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).