The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR
Descripción del Articulo
The Peruvian society, faced situations in which people express humiliation for life without any remorse; It is possible to discover the vast majority of times, the authors of these harmful acts come from dysfunctional homes, an atmosphere of family violence, and even many of them did not finish the...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/243 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/243 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Inclusion Transverse Axis Bioethics Regular Basic Education Inclusión Eje transversal Bioética Educación Básica Regular Bioética y Educación |
id |
REVUSAT_1b309d47ea10722f79562d0eb8f1fa37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/243 |
network_acronym_str |
REVUSAT |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository_id_str |
. |
spelling |
The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBRLa inclusión de la Bioética como eje transversal en la EBRRuiz Alvarado, José RogelioInclusionTransverse AxisBioethicsRegular Basic EducationInclusiónEje transversalBioéticaEducación Básica RegularBioética y EducaciónThe Peruvian society, faced situations in which people express humiliation for life without any remorse; It is possible to discover the vast majority of times, the authors of these harmful acts come from dysfunctional homes, an atmosphere of family violence, and even many of them did not finish the basic regular education, we are referring to the process that requires commitment and delivery, not only on the part of teachers, but also of parents or guardians, who will reinforce at home what you teach your children or wards in educational institutions. The important role played by education, it is not only in the aspect of scientific and technological discoveries and advances, but human quality of people, to its ethical principles, ethical and moral values that are learned during the school. The scope of bioethics has amplified, today, includes not only the medical ethics, environmental ethics, debates about the rights of future generations, sustainable development, etc. To include the transverse axis of the bioethics education, they will have to take into account the part that makes up the essence of bioethics, its principles and the humanisation of education.La sociedad peruana, enfrenta situaciones en que las personas manifiestan humillación por la vida humana sin ningún tipo de remordimiento; es posible descubrir que la gran mayoría de veces, los autores de estos actos lesivos provienen de hogares disfuncionales, de un ambiente de violencia familiar, e incluso, muchos de ellos no terminaron la educación básica regular, nos refiriendo al proceso que requiere compromiso y entrega, no solo de parte de los docentes, sino también de los padres o tutores, quienes reforzarán en casa lo que a sus hijos o pupilos se les enseñe en las instituciones educativas. El importante papel que juega la educación, no lo es sólo en el aspecto de avances o descubrimientos científicos y tecnológicos, sino de calidad humana de las personas, a sus principios éticos, bioéticos y sus valores morales que se aprenden durante la etapa escolar. El ámbito de acción de la bioética se ha amplificado, hoy en día, abarca no solo la ética médica, la ética ambiental, los debates sobre los derechos de las futuras generaciones, el desarrollo sostenible, etc. Para incluir el eje transversal de la bioética en la educación, se tendrán que tomar en cuenta la parte que conforma la esencia de la bioética, sus principios y la humanización de la educación.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2019-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed articleArtículo evaluado por paresTextoapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/24310.35383/apuntes.v2i1.243Apuntes de Bioética; Vol. 2 No. 1 (2019): Apuntes de Bioetica; 69-75Apuntes de Bioética; Vol. 2 Núm. 1 (2019): Apuntes de Bioética Vol. 02. N° 1; 69-752663-491010.35383/apuntes.v2i1reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/243/650https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/243/870Chiclayoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/2432024-08-05T17:22:27Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR La inclusión de la Bioética como eje transversal en la EBR |
title |
The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR |
spellingShingle |
The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR Ruiz Alvarado, José Rogelio Inclusion Transverse Axis Bioethics Regular Basic Education Inclusión Eje transversal Bioética Educación Básica Regular Bioética y Educación |
title_short |
The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR |
title_full |
The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR |
title_fullStr |
The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR |
title_full_unstemmed |
The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR |
title_sort |
The inclusion of Bioethics as a Transverse Axis in the EBR |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ruiz Alvarado, José Rogelio |
author |
Ruiz Alvarado, José Rogelio |
author_facet |
Ruiz Alvarado, José Rogelio |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Inclusion Transverse Axis Bioethics Regular Basic Education Inclusión Eje transversal Bioética Educación Básica Regular Bioética y Educación |
topic |
Inclusion Transverse Axis Bioethics Regular Basic Education Inclusión Eje transversal Bioética Educación Básica Regular Bioética y Educación |
description |
The Peruvian society, faced situations in which people express humiliation for life without any remorse; It is possible to discover the vast majority of times, the authors of these harmful acts come from dysfunctional homes, an atmosphere of family violence, and even many of them did not finish the basic regular education, we are referring to the process that requires commitment and delivery, not only on the part of teachers, but also of parents or guardians, who will reinforce at home what you teach your children or wards in educational institutions. The important role played by education, it is not only in the aspect of scientific and technological discoveries and advances, but human quality of people, to its ethical principles, ethical and moral values that are learned during the school. The scope of bioethics has amplified, today, includes not only the medical ethics, environmental ethics, debates about the rights of future generations, sustainable development, etc. To include the transverse axis of the bioethics education, they will have to take into account the part that makes up the essence of bioethics, its principles and the humanisation of education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed article Artículo evaluado por pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/243 10.35383/apuntes.v2i1.243 |
url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/243 |
identifier_str_mv |
10.35383/apuntes.v2i1.243 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/243/650 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/243/870 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Chiclayo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes de Bioética; Vol. 2 No. 1 (2019): Apuntes de Bioetica; 69-75 Apuntes de Bioética; Vol. 2 Núm. 1 (2019): Apuntes de Bioética Vol. 02. N° 1; 69-75 2663-4910 10.35383/apuntes.v2i1 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
instacron_str |
USAT |
institution |
USAT |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808390969037422592 |
score |
13.961801 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).