Between the gothic and the pedagogical: The crisis of cholo masculinity in Fabla salvaje

Descripción del Articulo

This article proposes that Fabla salvaje shows the crisis of the subaltern masculinity of the cholo, embodied in the tragic trajectory of the character Balta Espinar. The crisis of the cholo Balta originates in his deficient incorporation into a new hegemonic sex/gender system and a new masculinity...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Muñoz-Díaz, Javier
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5222
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5222
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:César Vallejo
Fabla salvaje
masculinity
gothic
pedagogy
cholo
masculinidad
gótico
pedagogía
id REVURP_ca08b5d1096594dcba84f55b30a3ca8b
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5222
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling Between the gothic and the pedagogical: The crisis of cholo masculinity in Fabla salvajeEntre lo gótico y lo pedagógico: la crisis de la masculinidad del cholo en Fabla salvajeMuñoz-Díaz, JavierCésar VallejoFabla salvajemasculinitygothicpedagogycholoCésar VallejoFabla salvajemasculinidadgóticopedagogíacholoThis article proposes that Fabla salvaje shows the crisis of the subaltern masculinity of the cholo, embodied in the tragic trajectory of the character Balta Espinar. The crisis of the cholo Balta originates in his deficient incorporation into a new hegemonic sex/gender system and a new masculinity of a literate and urban order (represented in his friends and the narrator). On the other hand, this new sex/gender system destabilizes the traditional divisions in the Serrano world-village, which explains the gender violence that Balta exercises against his wife, the also chola Adelaida. Finally, Fabla salvaje is interpreted at the intersection of two tendencies in Vallejo's writing: the gothic tendency (which nourishes the rhetorical arsenal) and the pedagogical tendency (which explains the function of the narrator). In that sense, Balta's crisis is not ethnic/racial, but pedagogical.Este artículo propone que Fabla salvaje muestra la crisis de la masculinidad subalterna del cholo, encarnada en la trayectoria trágica del personaje Balta Espinar. La crisis del cholo Balta se origina en su incorporación deficiente a un nuevo sistema hegemónico de sexo/género y a una nueva masculinidad de orden letrado y urbano (representada en sus amigos y el narrador). Por otro lado, este nuevo sistema de sexo/género desestabiliza las divisiones tradicionales en el mundo-aldea serrano, lo que explica la violencia de género que Balta ejerce contra su esposa, la también chola Adelaida. Finalmente, se interpreta Fabla salvaje en la intersección de dos tendencias de la escritura de Vallejo: la tendencia gótica (que nutre el arsenal retórico) y la tendencia pedagógica (que explica la función del narrador). En ese sentido, la crisis de Balta no es de índole étnica/racial, sino pedagógica.Universidad Ricardo Palma, Rectorado2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/522210.31381/archivoVallejo.v4n8.5222Archivo Vallejo; Vol. 4 Núm. 8 (2021): Julio - Diciembre; 59-822663-92542616-989410.31381/archivoVallejo.v4n8reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5222/6882http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5222/6919Derechos de autor 2021 Javier Muñoz-Díazhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/52222022-12-27T02:04:56Z
dc.title.none.fl_str_mv Between the gothic and the pedagogical: The crisis of cholo masculinity in Fabla salvaje
Entre lo gótico y lo pedagógico: la crisis de la masculinidad del cholo en Fabla salvaje
title Between the gothic and the pedagogical: The crisis of cholo masculinity in Fabla salvaje
spellingShingle Between the gothic and the pedagogical: The crisis of cholo masculinity in Fabla salvaje
Muñoz-Díaz, Javier
César Vallejo
Fabla salvaje
masculinity
gothic
pedagogy
cholo
César Vallejo
Fabla salvaje
masculinidad
gótico
pedagogía
cholo
title_short Between the gothic and the pedagogical: The crisis of cholo masculinity in Fabla salvaje
title_full Between the gothic and the pedagogical: The crisis of cholo masculinity in Fabla salvaje
title_fullStr Between the gothic and the pedagogical: The crisis of cholo masculinity in Fabla salvaje
title_full_unstemmed Between the gothic and the pedagogical: The crisis of cholo masculinity in Fabla salvaje
title_sort Between the gothic and the pedagogical: The crisis of cholo masculinity in Fabla salvaje
dc.creator.none.fl_str_mv Muñoz-Díaz, Javier
author Muñoz-Díaz, Javier
author_facet Muñoz-Díaz, Javier
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv César Vallejo
Fabla salvaje
masculinity
gothic
pedagogy
cholo
César Vallejo
Fabla salvaje
masculinidad
gótico
pedagogía
cholo
topic César Vallejo
Fabla salvaje
masculinity
gothic
pedagogy
cholo
César Vallejo
Fabla salvaje
masculinidad
gótico
pedagogía
cholo
description This article proposes that Fabla salvaje shows the crisis of the subaltern masculinity of the cholo, embodied in the tragic trajectory of the character Balta Espinar. The crisis of the cholo Balta originates in his deficient incorporation into a new hegemonic sex/gender system and a new masculinity of a literate and urban order (represented in his friends and the narrator). On the other hand, this new sex/gender system destabilizes the traditional divisions in the Serrano world-village, which explains the gender violence that Balta exercises against his wife, the also chola Adelaida. Finally, Fabla salvaje is interpreted at the intersection of two tendencies in Vallejo's writing: the gothic tendency (which nourishes the rhetorical arsenal) and the pedagogical tendency (which explains the function of the narrator). In that sense, Balta's crisis is not ethnic/racial, but pedagogical.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5222
10.31381/archivoVallejo.v4n8.5222
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5222
identifier_str_mv 10.31381/archivoVallejo.v4n8.5222
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5222/6882
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5222/6919
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Javier Muñoz-Díaz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Javier Muñoz-Díaz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
dc.source.none.fl_str_mv Archivo Vallejo; Vol. 4 Núm. 8 (2021): Julio - Diciembre; 59-82
2663-9254
2616-9894
10.31381/archivoVallejo.v4n8
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625162743676928
score 13.949927
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).