The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation

Descripción del Articulo

In recent years we have observed an increasing number of publications, but also the appearance of predatory journals in which the quality of the research papers is not as expected. The boom in publication and scientific productivity is positive insofar as it shows the interest of institutions in doi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Lévano Castro, Sofía
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5445
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5445
Nivel de acceso:acceso abierto
id REVURP_c4788de42b2f4e5de2e43d12a227753d
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5445
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretationLa revisión sistemática exploratoria y la investigación formativa en traducción Lévano Castro, SofíaIn recent years we have observed an increasing number of publications, but also the appearance of predatory journals in which the quality of the research papers is not as expected. The boom in publication and scientific productivity is positive insofar as it shows the interest of institutions in doing research. Therefore, the objective of this article is to search for a formative research methodology that will help junior researchers to enter the world of scientific research in translation, to base their studies on solid theoretical approaches and to employ appropriate methodologies. We consider that the exploratory systematic review fulfills this purpose and presents itself as a valid and effective research alternative to train researchers in the field of descriptive translation studies and Translatology.  We conclude that the systemic review fulfills several functions, among which are to familiarize the student with translation research at different levels of the curriculum, to systematize a corpus of national and international research works, to be an input for applied studies and for the establishment of existing and unexplored lines of research, among others.En los últimos años observamos un número creciente de publicaciones, pero también la aparición de revistas depredadoras en las que la calidad de los trabajos de investigación no son los esperados. El boom por la publicación y productividad científica es positivo en la medida que muestra el interés de las instituciones por hacer investigación. Por lo tanto, el objetivo de este artículo es buscar una metodología de investigación formativa que ayude a los investigadores noveles a incursionar en el mundo de la investigación científica en traducción, fundamentar sus estudios con enfoques teóricos sólidos y emplear metodologías adecuadas. Consideramos que la revisión sistemática exploratoria cumple con este fin y se presenta como una alternativa de investigación válida y eficaz para formar investigadores en el campo de los estudios descriptivos de la traducción y de la traductología.  Se concluye que la revisión sistémica cumple varias funciones entre las que se encuentra familiarizar al estudiante con la investigación en traducción en los diferentes niveles del plan de estudios, sistematizar corpus de trabajos de investigación, nacionales e internacionales, ser insumo para estudios aplicados y para el establecimiento de líneas de investigación existentes y por explorar, entre otros.Universidad Ricardo Palma2023-01-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisión por pares externosExternal peer reviewapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/544510.31381/pluriversidad10.5445PLURIVERSIDAD; Núm. 10 (2022): PLURIVERSIDAD; 101 - 1132617-62622617-625410.31381/pluriversidad.vi10reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5445/7266Derechos de autor 2022 PLURIVERSIDADhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/54452023-01-29T03:20:16Z
dc.title.none.fl_str_mv The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation
La revisión sistemática exploratoria y la investigación formativa en traducción
title The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation
spellingShingle The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation
Lévano Castro, Sofía
title_short The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation
title_full The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation
title_fullStr The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation
title_full_unstemmed The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation
title_sort The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation
dc.creator.none.fl_str_mv Lévano Castro, Sofía
author Lévano Castro, Sofía
author_facet Lévano Castro, Sofía
author_role author
description In recent years we have observed an increasing number of publications, but also the appearance of predatory journals in which the quality of the research papers is not as expected. The boom in publication and scientific productivity is positive insofar as it shows the interest of institutions in doing research. Therefore, the objective of this article is to search for a formative research methodology that will help junior researchers to enter the world of scientific research in translation, to base their studies on solid theoretical approaches and to employ appropriate methodologies. We consider that the exploratory systematic review fulfills this purpose and presents itself as a valid and effective research alternative to train researchers in the field of descriptive translation studies and Translatology.  We conclude that the systemic review fulfills several functions, among which are to familiarize the student with translation research at different levels of the curriculum, to systematize a corpus of national and international research works, to be an input for applied studies and for the establishment of existing and unexplored lines of research, among others.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisión por pares externos
External peer review
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5445
10.31381/pluriversidad10.5445
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5445
identifier_str_mv 10.31381/pluriversidad10.5445
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5445/7266
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 PLURIVERSIDAD
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 PLURIVERSIDAD
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
dc.source.none.fl_str_mv PLURIVERSIDAD; Núm. 10 (2022): PLURIVERSIDAD; 101 - 113
2617-6262
2617-6254
10.31381/pluriversidad.vi10
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625153060077568
score 13.987519
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).