The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation
Descripción del Articulo
In recent years we have observed an increasing number of publications, but also the appearance of predatory journals in which the quality of the research papers is not as expected. The boom in publication and scientific productivity is positive insofar as it shows the interest of institutions in doi...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5445 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5445 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| id |
REVURP_c4788de42b2f4e5de2e43d12a227753d |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5445 |
| network_acronym_str |
REVURP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretationLa revisión sistemática exploratoria y la investigación formativa en traducción Lévano Castro, SofíaIn recent years we have observed an increasing number of publications, but also the appearance of predatory journals in which the quality of the research papers is not as expected. The boom in publication and scientific productivity is positive insofar as it shows the interest of institutions in doing research. Therefore, the objective of this article is to search for a formative research methodology that will help junior researchers to enter the world of scientific research in translation, to base their studies on solid theoretical approaches and to employ appropriate methodologies. We consider that the exploratory systematic review fulfills this purpose and presents itself as a valid and effective research alternative to train researchers in the field of descriptive translation studies and Translatology. We conclude that the systemic review fulfills several functions, among which are to familiarize the student with translation research at different levels of the curriculum, to systematize a corpus of national and international research works, to be an input for applied studies and for the establishment of existing and unexplored lines of research, among others.En los últimos años observamos un número creciente de publicaciones, pero también la aparición de revistas depredadoras en las que la calidad de los trabajos de investigación no son los esperados. El boom por la publicación y productividad científica es positivo en la medida que muestra el interés de las instituciones por hacer investigación. Por lo tanto, el objetivo de este artículo es buscar una metodología de investigación formativa que ayude a los investigadores noveles a incursionar en el mundo de la investigación científica en traducción, fundamentar sus estudios con enfoques teóricos sólidos y emplear metodologías adecuadas. Consideramos que la revisión sistemática exploratoria cumple con este fin y se presenta como una alternativa de investigación válida y eficaz para formar investigadores en el campo de los estudios descriptivos de la traducción y de la traductología. Se concluye que la revisión sistémica cumple varias funciones entre las que se encuentra familiarizar al estudiante con la investigación en traducción en los diferentes niveles del plan de estudios, sistematizar corpus de trabajos de investigación, nacionales e internacionales, ser insumo para estudios aplicados y para el establecimiento de líneas de investigación existentes y por explorar, entre otros.Universidad Ricardo Palma2023-01-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisión por pares externosExternal peer reviewapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/544510.31381/pluriversidad10.5445PLURIVERSIDAD; Núm. 10 (2022): PLURIVERSIDAD; 101 - 1132617-62622617-625410.31381/pluriversidad.vi10reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5445/7266Derechos de autor 2022 PLURIVERSIDADhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/54452023-01-29T03:20:16Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation La revisión sistemática exploratoria y la investigación formativa en traducción |
| title |
The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation |
| spellingShingle |
The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation Lévano Castro, Sofía |
| title_short |
The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation |
| title_full |
The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation |
| title_fullStr |
The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation |
| title_full_unstemmed |
The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation |
| title_sort |
The exploratory systematic review and formative research in translation. The problem of meaning in message interpretation |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Lévano Castro, Sofía |
| author |
Lévano Castro, Sofía |
| author_facet |
Lévano Castro, Sofía |
| author_role |
author |
| description |
In recent years we have observed an increasing number of publications, but also the appearance of predatory journals in which the quality of the research papers is not as expected. The boom in publication and scientific productivity is positive insofar as it shows the interest of institutions in doing research. Therefore, the objective of this article is to search for a formative research methodology that will help junior researchers to enter the world of scientific research in translation, to base their studies on solid theoretical approaches and to employ appropriate methodologies. We consider that the exploratory systematic review fulfills this purpose and presents itself as a valid and effective research alternative to train researchers in the field of descriptive translation studies and Translatology. We conclude that the systemic review fulfills several functions, among which are to familiarize the student with translation research at different levels of the curriculum, to systematize a corpus of national and international research works, to be an input for applied studies and for the establishment of existing and unexplored lines of research, among others. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-23 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Revisión por pares externos External peer review |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5445 10.31381/pluriversidad10.5445 |
| url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5445 |
| identifier_str_mv |
10.31381/pluriversidad10.5445 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5445/7266 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 PLURIVERSIDAD http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 PLURIVERSIDAD http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
| dc.source.none.fl_str_mv |
PLURIVERSIDAD; Núm. 10 (2022): PLURIVERSIDAD; 101 - 113 2617-6262 2617-6254 10.31381/pluriversidad.vi10 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
| instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
| instacron_str |
URP |
| institution |
URP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789625153060077568 |
| score |
13.987519 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).