Teaching strategies for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school
Descripción del Articulo
The research investigates the inclusive practices that a group of teachers of a public educational institution of the preschool level develop the inclusion of schooling of children with Autism Spectrum Disorder. Currently, Autism Spectrum Disorder is defined as a neurodevelopmental condition that af...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Ricardo Palma |
Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/4584 |
Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/4584 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
REVURP_b9a64b52e42a404aa0245e98ce44b75e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/4584 |
network_acronym_str |
REVURP |
network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching strategies for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in schoolEstrategias docentes para la inclusión de niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA) en la escuelaSandoval Figueroa, CarmenQuispe Román, FlorThe research investigates the inclusive practices that a group of teachers of a public educational institution of the preschool level develop the inclusion of schooling of children with Autism Spectrum Disorder. Currently, Autism Spectrum Disorder is defined as a neurodevelopmental condition that affects the dimensions of communication and social interactions, and manifests itself with restricted patterns of behavior and inflexibility. According to the World Health Organization (2021), this condition affects 1 out of 160 people and has a higher incidence in males than in females. It appears in early childhood, hence the importance of early diagnosis and identification of warning signs by preschool teachers. At the methodology level, the research has a qualitative approach and employs the case study method. The objective was to describe the strategies used by teachers to promote the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder at the preschool level. The first findings will be presented, emphasizing the role of the teacher as a bridge for the inclusion of children, the implemented «intuitive strategies», the restricted accompaniment and limited teacher training, the collaboration of families, among others.La investigación indaga las prácticas inclusivas que un grupo de docentes de una Institución Educativa Pública del nivel inicial desarrollan en la inclusión de la escolarización de niños con Trastorno del Espectro Autista. Actualmente, el Trastorno del Espectro Autista se define como una condición del neurodesarrollo que afecta las dimensiones de la comunicación e interacciones sociales, y se manifiesta con patrones restringidos de comportamiento e inflexibilidad. Esta condición afecta, según la OMS (2021) 1 de cada 160 personas y tiene mayor incidencia en varones que en mujeres. Aparece en la primera infancia, de allí la importancia del diagnóstico temprano y la identificación de los signos de alerta por las docentes de inicial. A nivel metodológico, la investigación es de enfoque cualitativo y utiliza como método el estudio de caso. El objetivo fue describir las estrategias que los docentes emplean para favorecer la inclusión de niños con Trastorno del Espectro Autista en el nivel de educación inicial. Se presentarán los primeros hallazgos haciendo énfasis en el rol del docente como un puente para la inclusión de los niños, las «estrategias intuitivas» puestas en marcha, el acompañamiento restringido y limitada capacitación de docentes, la colaboración de las familias, entre otros importantes hallazgos.Universidad Ricardo Palma2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisión por pares externosExternal peer reviewapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/458410.31381/pluriversidad.v1i8.4584PLURIVERSIDAD; Núm. 8 (2021): PLURIVERSIDAD; 127 - 1432617-62622617-625410.31381/pluriversidad.v1i8reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/4584/5561http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/4584/5591Derechos de autor 2021 PLURIVERSIDADinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/45842022-02-12T04:37:52Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching strategies for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school Estrategias docentes para la inclusión de niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA) en la escuela |
title |
Teaching strategies for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school |
spellingShingle |
Teaching strategies for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school Sandoval Figueroa, Carmen |
title_short |
Teaching strategies for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school |
title_full |
Teaching strategies for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school |
title_fullStr |
Teaching strategies for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school |
title_full_unstemmed |
Teaching strategies for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school |
title_sort |
Teaching strategies for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sandoval Figueroa, Carmen Quispe Román, Flor |
author |
Sandoval Figueroa, Carmen |
author_facet |
Sandoval Figueroa, Carmen Quispe Román, Flor |
author_role |
author |
author2 |
Quispe Román, Flor |
author2_role |
author |
description |
The research investigates the inclusive practices that a group of teachers of a public educational institution of the preschool level develop the inclusion of schooling of children with Autism Spectrum Disorder. Currently, Autism Spectrum Disorder is defined as a neurodevelopmental condition that affects the dimensions of communication and social interactions, and manifests itself with restricted patterns of behavior and inflexibility. According to the World Health Organization (2021), this condition affects 1 out of 160 people and has a higher incidence in males than in females. It appears in early childhood, hence the importance of early diagnosis and identification of warning signs by preschool teachers. At the methodology level, the research has a qualitative approach and employs the case study method. The objective was to describe the strategies used by teachers to promote the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder at the preschool level. The first findings will be presented, emphasizing the role of the teacher as a bridge for the inclusion of children, the implemented «intuitive strategies», the restricted accompaniment and limited teacher training, the collaboration of families, among others. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Revisión por pares externos External peer review |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/4584 10.31381/pluriversidad.v1i8.4584 |
url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/4584 |
identifier_str_mv |
10.31381/pluriversidad.v1i8.4584 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/4584/5561 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/4584/5591 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 PLURIVERSIDAD info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 PLURIVERSIDAD |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
dc.source.none.fl_str_mv |
PLURIVERSIDAD; Núm. 8 (2021): PLURIVERSIDAD; 127 - 143 2617-6262 2617-6254 10.31381/pluriversidad.v1i8 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
instacron_str |
URP |
institution |
URP |
reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1789625153032814592 |
score |
13.836569 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).