Trilce or the forged instrument
Descripción del Articulo
César Vallejo’s poetics has often been noted for the singular convergence of a radical exploration of language with a forceful social commitment. Likewise, the author is characterized by formal experimentation, and the complexity of his figures alternate with expressions of orality along with popula...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2022 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5314 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5314 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Trilce modernity own voice prison community orphanhood modernidad voz propia cárcel comunidad orfandad |
| id |
REVURP_a120ebe40eadcf146b53fd82c71f2ff9 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5314 |
| network_acronym_str |
REVURP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Trilce or the forged instrumentTrilce o el instrumento forjadoLespada, GustavoTrilcemodernityown voiceprisoncommunityorphanhoodTrilcemodernidadvoz propiacárcelcomunidadorfandadCésar Vallejo’s poetics has often been noted for the singular convergence of a radical exploration of language with a forceful social commitment. Likewise, the author is characterized by formal experimentation, and the complexity of his figures alternate with expressions of orality along with popular and historical references. But, in addition, his poetry embodies the heterogeneous conjunction produced by the impact of modernity and the persistence of the original culture; and, in this sense, it is also example of a critical and aesthetic response of a continent to the trauma of conquest. Although in Los heraldos negros (1919) we can already perceive themes and procedures of this search for his own voice, we believe that his lyrical instrument is finally forged, in all its dimension and transcendence, in Trilce (1922).En la poética de César Vallejo frecuentemente se ha señalado la singular convergencia de una radical exploración de la lengua con un contundente compromiso social; las experimentaciones formales y la complejidad de sus figuras alternan con expresiones de la oralidad y referencias de anclaje popular e histórico. Pero, además, su poesía encarna la heterogénea conjunción producida por el impacto de la modernidad y la persistencia de la cultura originaria; y, en este sentido, también es ejemplo de respuesta crítica y estética de un continente al trauma de la conquista. Aunque ya en Los heraldos negros (1919) se perciben temas y procedimientos de esa búsqueda de la voz propia, creemos que su instrumento lírico se termina de forjar, en toda su dimensión y trascendencia, en Trilce (1922).Universidad Ricardo Palma, Rectorado2022-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/531410.31381/archivoVallejo.v5n10.5314Archivo Vallejo; Vol. 5 Núm. 10 (2022): Julio - Diciembre; 73-892663-92542616-989410.31381/archivoVallejo.v5n10reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5314/7216http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5314/7172Derechos de autor 2022 Gustavo Lespadahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/53142023-01-27T23:26:32Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Trilce or the forged instrument Trilce o el instrumento forjado |
| title |
Trilce or the forged instrument |
| spellingShingle |
Trilce or the forged instrument Lespada, Gustavo Trilce modernity own voice prison community orphanhood Trilce modernidad voz propia cárcel comunidad orfandad |
| title_short |
Trilce or the forged instrument |
| title_full |
Trilce or the forged instrument |
| title_fullStr |
Trilce or the forged instrument |
| title_full_unstemmed |
Trilce or the forged instrument |
| title_sort |
Trilce or the forged instrument |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Lespada, Gustavo |
| author |
Lespada, Gustavo |
| author_facet |
Lespada, Gustavo |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Trilce modernity own voice prison community orphanhood Trilce modernidad voz propia cárcel comunidad orfandad |
| topic |
Trilce modernity own voice prison community orphanhood Trilce modernidad voz propia cárcel comunidad orfandad |
| description |
César Vallejo’s poetics has often been noted for the singular convergence of a radical exploration of language with a forceful social commitment. Likewise, the author is characterized by formal experimentation, and the complexity of his figures alternate with expressions of orality along with popular and historical references. But, in addition, his poetry embodies the heterogeneous conjunction produced by the impact of modernity and the persistence of the original culture; and, in this sense, it is also example of a critical and aesthetic response of a continent to the trauma of conquest. Although in Los heraldos negros (1919) we can already perceive themes and procedures of this search for his own voice, we believe that his lyrical instrument is finally forged, in all its dimension and transcendence, in Trilce (1922). |
| publishDate |
2022 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-26 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5314 10.31381/archivoVallejo.v5n10.5314 |
| url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5314 |
| identifier_str_mv |
10.31381/archivoVallejo.v5n10.5314 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5314/7216 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5314/7172 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Gustavo Lespada https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Gustavo Lespada https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Archivo Vallejo; Vol. 5 Núm. 10 (2022): Julio - Diciembre; 73-89 2663-9254 2616-9894 10.31381/archivoVallejo.v5n10 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
| instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
| instacron_str |
URP |
| institution |
URP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789625162929274880 |
| score |
13.945474 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).