Trilce or the forged instrument

Descripción del Articulo

César Vallejo’s poetics has often been noted for the singular convergence of a radical exploration of language with a forceful social commitment. Likewise, the author is characterized by formal experimentation, and the complexity of his figures alternate with expressions of orality along with popula...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Lespada, Gustavo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5314
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5314
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Trilce
modernity
own voice
prison
community
orphanhood
modernidad
voz propia
cárcel
comunidad
orfandad
id REVURP_a120ebe40eadcf146b53fd82c71f2ff9
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5314
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling Trilce or the forged instrumentTrilce o el instrumento forjadoLespada, GustavoTrilcemodernityown voiceprisoncommunityorphanhoodTrilcemodernidadvoz propiacárcelcomunidadorfandadCésar Vallejo’s poetics has often been noted for the singular convergence of a radical exploration of language with a forceful social commitment. Likewise, the author is characterized by formal experimentation, and the complexity of his figures alternate with expressions of orality along with popular and historical references. But, in addition, his poetry embodies the heterogeneous conjunction produced by the impact of modernity and the persistence of the original culture; and, in this sense, it is also example of a critical and aesthetic response of a continent to the trauma of conquest. Although in Los heraldos negros (1919) we can already perceive themes and procedures of this search for his own voice, we believe that his lyrical instrument is finally forged, in all its dimension and transcendence, in Trilce (1922).En la poética de César Vallejo frecuentemente se ha señalado la singular convergencia de una radical exploración de la lengua con un contundente compromiso social; las experimentaciones formales y la complejidad de sus figuras alternan con expresiones de la oralidad y referencias de anclaje popular e histórico. Pero, además, su poesía encarna la heterogénea conjunción producida por el impacto de la modernidad y la persistencia de la cultura originaria; y, en este sentido, también es ejemplo de respuesta crítica y estética de un continente al trauma de la conquista. Aunque ya en Los heraldos negros (1919) se perciben temas y procedimientos de esa búsqueda de la voz propia, creemos que su instrumento lírico se termina de forjar, en toda su dimensión y trascendencia, en Trilce (1922).Universidad Ricardo Palma, Rectorado2022-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/531410.31381/archivoVallejo.v5n10.5314Archivo Vallejo; Vol. 5 Núm. 10 (2022): Julio - Diciembre; 73-892663-92542616-989410.31381/archivoVallejo.v5n10reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5314/7216http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5314/7172Derechos de autor 2022 Gustavo Lespadahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/53142023-01-27T23:26:32Z
dc.title.none.fl_str_mv Trilce or the forged instrument
Trilce o el instrumento forjado
title Trilce or the forged instrument
spellingShingle Trilce or the forged instrument
Lespada, Gustavo
Trilce
modernity
own voice
prison
community
orphanhood
Trilce
modernidad
voz propia
cárcel
comunidad
orfandad
title_short Trilce or the forged instrument
title_full Trilce or the forged instrument
title_fullStr Trilce or the forged instrument
title_full_unstemmed Trilce or the forged instrument
title_sort Trilce or the forged instrument
dc.creator.none.fl_str_mv Lespada, Gustavo
author Lespada, Gustavo
author_facet Lespada, Gustavo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Trilce
modernity
own voice
prison
community
orphanhood
Trilce
modernidad
voz propia
cárcel
comunidad
orfandad
topic Trilce
modernity
own voice
prison
community
orphanhood
Trilce
modernidad
voz propia
cárcel
comunidad
orfandad
description César Vallejo’s poetics has often been noted for the singular convergence of a radical exploration of language with a forceful social commitment. Likewise, the author is characterized by formal experimentation, and the complexity of his figures alternate with expressions of orality along with popular and historical references. But, in addition, his poetry embodies the heterogeneous conjunction produced by the impact of modernity and the persistence of the original culture; and, in this sense, it is also example of a critical and aesthetic response of a continent to the trauma of conquest. Although in Los heraldos negros (1919) we can already perceive themes and procedures of this search for his own voice, we believe that his lyrical instrument is finally forged, in all its dimension and transcendence, in Trilce (1922).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5314
10.31381/archivoVallejo.v5n10.5314
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5314
identifier_str_mv 10.31381/archivoVallejo.v5n10.5314
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5314/7216
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5314/7172
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Gustavo Lespada
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Gustavo Lespada
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
dc.source.none.fl_str_mv Archivo Vallejo; Vol. 5 Núm. 10 (2022): Julio - Diciembre; 73-89
2663-9254
2616-9894
10.31381/archivoVallejo.v5n10
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625162929274880
score 13.945474
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).