Transforming medical education in the 21st century: the role of competency-based medical education: Transformando la educación médica del siglo XXI: el rol de la educación médica basada en competencias
Descripción del Articulo
Introduction: With the changing landscape of medical education, it is crucial to critically examine existing approaches and frameworks. competency-based medical education (CBME) emerges as a promising paradigm shift, which prioritizes learner-centered, outcome-oriented development of skills, knowled...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| Lenguaje: | español inglés |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5950 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5950 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Medical education competency-based education Evaluation of Medical School Curricula Health Care clinical competence Quality Improvement Educación médica educación basada en competencias Evaluación de los Planes de Estudios de las Escuelas de Medicina Atención a la Salud competencia clínica Mejoramiento de la Calidad |
| id |
REVURP_96a202aac012af51ac61681b34a4eeb3 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5950 |
| network_acronym_str |
REVURP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Transforming medical education in the 21st century: the role of competency-based medical education: Transformando la educación médica del siglo XXI: el rol de la educación médica basada en competenciasTransformando la educación médica del siglo XXI: el rol de la educación médica basada en competencias: Transforming medical education in the 21st century: the role of competency-based medical educationRamos Zaga, FernandoMedical educationcompetency-based educationEvaluation of Medical School CurriculaHealth Careclinical competenceQuality ImprovementEducación médicaeducación basada en competenciasEvaluación de los Planes de Estudios de las Escuelas de MedicinaAtención a la Saludcompetencia clínicaMejoramiento de la CalidadIntroduction: With the changing landscape of medical education, it is crucial to critically examine existing approaches and frameworks. competency-based medical education (CBME) emerges as a promising paradigm shift, which prioritizes learner-centered, outcome-oriented development of skills, knowledge, and attitudes. Objective: To identify the essential structural and procedural adjustments needed for effective implementation of CBME. It underscores the importance of reorganizing educational institutions, adapting instructional and assessment techniques, and fostering acceptance of CBME in the classroom. Results: To effectively deliver CBME, it is imperative to restructure educational institutions to focus on competency-based curricula and personalized instruction. Also, there is a need to modify teaching and assessment strategies to facilitate continuous assessment and active learning. Conclusions: Adopting CBME principles can enable medical education to produce professionals equipped with the skills necessary to meet the dynamic demands of modern medicine.Introducción: Con el panorama cambiante de la educación médica, es crucial examinar críticamente los enfoques y marcos existentes. La educación médica basada en competencias (EMBC) surge como un prometedor cambio de paradigma, que prioriza el desarrollo de habilidades, conocimientos y actitudes explícitas centrado en el alumno y orientado a los resultados. Objetivo: Identificar los ajustes estructurales y procedimentales esenciales necesarios para una implementación eficaz de la EMBC. Se subraya la importancia de reorganizar las instituciones educativas, adaptar las técnicas de instrucción y evaluación y fomentar la adopción de la EMBC en el aula. Resultados: Para impartir con eficacia la EMBC, es imperativo reestructurar las instituciones educativas para que se centren en planes de estudios basados en competencias y en la enseñanza personalizada. Asimismo, es necesario modificar las estrategias de enseñanza y evaluación para facilitar la evaluación continua y el aprendizaje activo. Conclusiones: Adoptar los principios de EMBC puede permitir que la educación médica produzca profesionales equipados con las habilidades necesarias para satisfacer las demandas dinámicas de la medicina moderna. Universidad Ricardo Palma2024-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmltext/htmlapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/595010.25176/RFMH.v24i1.5950Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 24 No. 1 (2024): Revista de la Facultad de Medicina HumanaRevista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 24 Núm. 1 (2024): Revista de la Facultad de Medicina Humana2308-05311814-5469reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspaenghttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5950/10425http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5950/10426http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5950/10427http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5950/10428Derechos de autor 2024 Revista de la Facultad de Medicina Humanahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/59502024-04-29T02:22:40Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Transforming medical education in the 21st century: the role of competency-based medical education: Transformando la educación médica del siglo XXI: el rol de la educación médica basada en competencias Transformando la educación médica del siglo XXI: el rol de la educación médica basada en competencias: Transforming medical education in the 21st century: the role of competency-based medical education |
| title |
Transforming medical education in the 21st century: the role of competency-based medical education: Transformando la educación médica del siglo XXI: el rol de la educación médica basada en competencias |
| spellingShingle |
Transforming medical education in the 21st century: the role of competency-based medical education: Transformando la educación médica del siglo XXI: el rol de la educación médica basada en competencias Ramos Zaga, Fernando Medical education competency-based education Evaluation of Medical School Curricula Health Care clinical competence Quality Improvement Educación médica educación basada en competencias Evaluación de los Planes de Estudios de las Escuelas de Medicina Atención a la Salud competencia clínica Mejoramiento de la Calidad |
| title_short |
Transforming medical education in the 21st century: the role of competency-based medical education: Transformando la educación médica del siglo XXI: el rol de la educación médica basada en competencias |
| title_full |
Transforming medical education in the 21st century: the role of competency-based medical education: Transformando la educación médica del siglo XXI: el rol de la educación médica basada en competencias |
| title_fullStr |
Transforming medical education in the 21st century: the role of competency-based medical education: Transformando la educación médica del siglo XXI: el rol de la educación médica basada en competencias |
| title_full_unstemmed |
Transforming medical education in the 21st century: the role of competency-based medical education: Transformando la educación médica del siglo XXI: el rol de la educación médica basada en competencias |
| title_sort |
Transforming medical education in the 21st century: the role of competency-based medical education: Transformando la educación médica del siglo XXI: el rol de la educación médica basada en competencias |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Ramos Zaga, Fernando |
| author |
Ramos Zaga, Fernando |
| author_facet |
Ramos Zaga, Fernando |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Medical education competency-based education Evaluation of Medical School Curricula Health Care clinical competence Quality Improvement Educación médica educación basada en competencias Evaluación de los Planes de Estudios de las Escuelas de Medicina Atención a la Salud competencia clínica Mejoramiento de la Calidad |
| topic |
Medical education competency-based education Evaluation of Medical School Curricula Health Care clinical competence Quality Improvement Educación médica educación basada en competencias Evaluación de los Planes de Estudios de las Escuelas de Medicina Atención a la Salud competencia clínica Mejoramiento de la Calidad |
| description |
Introduction: With the changing landscape of medical education, it is crucial to critically examine existing approaches and frameworks. competency-based medical education (CBME) emerges as a promising paradigm shift, which prioritizes learner-centered, outcome-oriented development of skills, knowledge, and attitudes. Objective: To identify the essential structural and procedural adjustments needed for effective implementation of CBME. It underscores the importance of reorganizing educational institutions, adapting instructional and assessment techniques, and fostering acceptance of CBME in the classroom. Results: To effectively deliver CBME, it is imperative to restructure educational institutions to focus on competency-based curricula and personalized instruction. Also, there is a need to modify teaching and assessment strategies to facilitate continuous assessment and active learning. Conclusions: Adopting CBME principles can enable medical education to produce professionals equipped with the skills necessary to meet the dynamic demands of modern medicine. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-09 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5950 10.25176/RFMH.v24i1.5950 |
| url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5950 |
| identifier_str_mv |
10.25176/RFMH.v24i1.5950 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
| language |
spa eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5950/10425 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5950/10426 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5950/10427 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5950/10428 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista de la Facultad de Medicina Humana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista de la Facultad de Medicina Humana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
text/html text/html application/pdf application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 24 No. 1 (2024): Revista de la Facultad de Medicina Humana Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 24 Núm. 1 (2024): Revista de la Facultad de Medicina Humana 2308-0531 1814-5469 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
| instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
| instacron_str |
URP |
| institution |
URP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1798503631296659456 |
| score |
13.962731 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).