Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process

Descripción del Articulo

Map interpretations through graphic representations provide the learner with a spatial understanding of phenomena, processes or events occurring in the territory. The objective of the research is to propose a system of virtual maps for the study of Regional geographic the first year of the Bachelor&...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: García-Ruiz, Ricardo, Morales-Moya, Williams Luis, Armiñana-García, Rafael, Iannacone, Jose, Claro-Torres, Ramón Alejandro, Moreno-Hernández, Mikel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/7017
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/7017
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Geographic Information Technology
geography
Information and Communication Technology
map
regional geographic
mapa
geografía
geografía regional
Tecnología de la Información y la Comunicación
Tecnología de la Información Geográfica
id REVURP_6e3df166b48989d91d56fa8cb83e18f1
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/7017
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning processSistema de mapas virtuales para el proceso de enseñanza –aprendizaje de la geografía regionalGarcía-Ruiz, Ricardo Morales-Moya, Williams Luis Armiñana-García, Rafael Iannacone, JoseClaro-Torres, Ramón Alejandro Moreno-Hernández, Mikel Geographic Information TechnologygeographyInformation and Communication Technologymapregional geographicmapageografíageografía regionalTecnología de la Información y la ComunicaciónTecnología de la Información GeográficaMap interpretations through graphic representations provide the learner with a spatial understanding of phenomena, processes or events occurring in the territory. The objective of the research is to propose a system of virtual maps for the study of Regional geographic the first year of the Bachelor's Degree in Education - Geography, at the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, Villa Clara, Cuba. For the development of the research, methods of information collection and processing of the collected information were used, among which the following stand out: participatory observation, document review, survey, interview, expert criteria, historical-logical, analytical-synthetic, deductive-demonstrative, systemic-structural, ascent from the abstract to the concrete, and modeling. Statistical and mathematical methods are also used. The selected sample consisted of 12 students corresponding to the enrollment of the 3er year of the Regular Day Course of the Bachelor's Degree in Education. Geography and 10 professors from different universities in Cuba. The system was evaluated by experts as pertinent, and it was introduced.Las interpretaciones de mapas mediante las representaciones gráficas proporcionan al educando la comprensión espacial de fenómenos, procesos o acontecimientos producidos en el territorio. El objetivo de la investigación fue proponer un Sistema de Mapas Virtuales para el estudio de la Geografía Regional en el primer año de la carrera de Licenciatura en Educación - Geografía, en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Villa Clara, Cuba. Para el desarrollo de la investigación se esgrimieron métodos de recopilación de la información y de procesamiento de la información recopilada, entre los que se destacan la observación participativa, revisión de documentos, encuesta, entrevista, criterios de expertos, histórico-lógico, analítico-sintético, deductivo-demostrativo, sistémico-estructural, ascenso de lo abstracto a lo concreto, y la modelación. Se utilizaron, además, métodos estadísticos y matemáticos. La muestra seleccionada estuvo integrada por 12 estudiantes que se corresponde con la matricula del 3er año del Curso Regular Diurno de la carrera de Licenciatura en Educación. Geografía y 10 profesores de diferentes universidades de Cuba. El sistema fue valorado por expertos como pertinente, y se introdujo en el curso 2022-2023, con excelentes resultados. Se concluye que con el sistema se logra una participación más activa en la formación de los conocimientos y una libertad espacio-temporal.Facultad de Ciencias Biológicas, Universidad Ricardo Palma2024-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/701710.31381/biotempo.v21i2.7017Biotempo; Vol. 21 Núm. 2 (2024): Biotempo; 255-2672519-56971992-215910.31381/biotempo.v21i2reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/7017/11220http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/7017/11458Derechos de autor 2024 Biotempoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/70172025-01-02T18:57:59Z
dc.title.none.fl_str_mv Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process
Sistema de mapas virtuales para el proceso de enseñanza –aprendizaje de la geografía regional
title Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process
spellingShingle Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process
García-Ruiz, Ricardo
Geographic Information Technology
geography
Information and Communication Technology
map
regional geographic
mapa
geografía
geografía regional
Tecnología de la Información y la Comunicación
Tecnología de la Información Geográfica
title_short Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process
title_full Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process
title_fullStr Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process
title_full_unstemmed Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process
title_sort Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process
dc.creator.none.fl_str_mv García-Ruiz, Ricardo
Morales-Moya, Williams Luis
Armiñana-García, Rafael
Iannacone, Jose
Claro-Torres, Ramón Alejandro
Moreno-Hernández, Mikel
author García-Ruiz, Ricardo
author_facet García-Ruiz, Ricardo
Morales-Moya, Williams Luis
Armiñana-García, Rafael
Iannacone, Jose
Claro-Torres, Ramón Alejandro
Moreno-Hernández, Mikel
author_role author
author2 Morales-Moya, Williams Luis
Armiñana-García, Rafael
Iannacone, Jose
Claro-Torres, Ramón Alejandro
Moreno-Hernández, Mikel
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Geographic Information Technology
geography
Information and Communication Technology
map
regional geographic
mapa
geografía
geografía regional
Tecnología de la Información y la Comunicación
Tecnología de la Información Geográfica
topic Geographic Information Technology
geography
Information and Communication Technology
map
regional geographic
mapa
geografía
geografía regional
Tecnología de la Información y la Comunicación
Tecnología de la Información Geográfica
description Map interpretations through graphic representations provide the learner with a spatial understanding of phenomena, processes or events occurring in the territory. The objective of the research is to propose a system of virtual maps for the study of Regional geographic the first year of the Bachelor's Degree in Education - Geography, at the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, Villa Clara, Cuba. For the development of the research, methods of information collection and processing of the collected information were used, among which the following stand out: participatory observation, document review, survey, interview, expert criteria, historical-logical, analytical-synthetic, deductive-demonstrative, systemic-structural, ascent from the abstract to the concrete, and modeling. Statistical and mathematical methods are also used. The selected sample consisted of 12 students corresponding to the enrollment of the 3er year of the Regular Day Course of the Bachelor's Degree in Education. Geography and 10 professors from different universities in Cuba. The system was evaluated by experts as pertinent, and it was introduced.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-11-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/7017
10.31381/biotempo.v21i2.7017
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/7017
identifier_str_mv 10.31381/biotempo.v21i2.7017
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/7017/11220
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/7017/11458
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Biotempo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Biotempo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias Biológicas, Universidad Ricardo Palma
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias Biológicas, Universidad Ricardo Palma
dc.source.none.fl_str_mv Biotempo; Vol. 21 Núm. 2 (2024): Biotempo; 255-267
2519-5697
1992-2159
10.31381/biotempo.v21i2
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1821334075252670464
score 13.959421
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).