Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process
Descripción del Articulo
Map interpretations through graphic representations provide the learner with a spatial understanding of phenomena, processes or events occurring in the territory. The objective of the research is to propose a system of virtual maps for the study of Regional geographic the first year of the Bachelor&...
Autores: | , , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Ricardo Palma |
Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/7017 |
Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/7017 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Geographic Information Technology geography Information and Communication Technology map regional geographic mapa geografía geografía regional Tecnología de la Información y la Comunicación Tecnología de la Información Geográfica |
id |
REVURP_6e3df166b48989d91d56fa8cb83e18f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/7017 |
network_acronym_str |
REVURP |
network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository_id_str |
|
spelling |
Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning processSistema de mapas virtuales para el proceso de enseñanza –aprendizaje de la geografía regionalGarcía-Ruiz, Ricardo Morales-Moya, Williams Luis Armiñana-García, Rafael Iannacone, JoseClaro-Torres, Ramón Alejandro Moreno-Hernández, Mikel Geographic Information TechnologygeographyInformation and Communication Technologymapregional geographicmapageografíageografía regionalTecnología de la Información y la ComunicaciónTecnología de la Información GeográficaMap interpretations through graphic representations provide the learner with a spatial understanding of phenomena, processes or events occurring in the territory. The objective of the research is to propose a system of virtual maps for the study of Regional geographic the first year of the Bachelor's Degree in Education - Geography, at the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, Villa Clara, Cuba. For the development of the research, methods of information collection and processing of the collected information were used, among which the following stand out: participatory observation, document review, survey, interview, expert criteria, historical-logical, analytical-synthetic, deductive-demonstrative, systemic-structural, ascent from the abstract to the concrete, and modeling. Statistical and mathematical methods are also used. The selected sample consisted of 12 students corresponding to the enrollment of the 3er year of the Regular Day Course of the Bachelor's Degree in Education. Geography and 10 professors from different universities in Cuba. The system was evaluated by experts as pertinent, and it was introduced.Las interpretaciones de mapas mediante las representaciones gráficas proporcionan al educando la comprensión espacial de fenómenos, procesos o acontecimientos producidos en el territorio. El objetivo de la investigación fue proponer un Sistema de Mapas Virtuales para el estudio de la Geografía Regional en el primer año de la carrera de Licenciatura en Educación - Geografía, en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Villa Clara, Cuba. Para el desarrollo de la investigación se esgrimieron métodos de recopilación de la información y de procesamiento de la información recopilada, entre los que se destacan la observación participativa, revisión de documentos, encuesta, entrevista, criterios de expertos, histórico-lógico, analítico-sintético, deductivo-demostrativo, sistémico-estructural, ascenso de lo abstracto a lo concreto, y la modelación. Se utilizaron, además, métodos estadísticos y matemáticos. La muestra seleccionada estuvo integrada por 12 estudiantes que se corresponde con la matricula del 3er año del Curso Regular Diurno de la carrera de Licenciatura en Educación. Geografía y 10 profesores de diferentes universidades de Cuba. El sistema fue valorado por expertos como pertinente, y se introdujo en el curso 2022-2023, con excelentes resultados. Se concluye que con el sistema se logra una participación más activa en la formación de los conocimientos y una libertad espacio-temporal.Facultad de Ciencias Biológicas, Universidad Ricardo Palma2024-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/701710.31381/biotempo.v21i2.7017Biotempo; Vol. 21 Núm. 2 (2024): Biotempo; 255-2672519-56971992-215910.31381/biotempo.v21i2reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/7017/11220http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/7017/11458Derechos de autor 2024 Biotempoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/70172025-01-02T18:57:59Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process Sistema de mapas virtuales para el proceso de enseñanza –aprendizaje de la geografía regional |
title |
Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process |
spellingShingle |
Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process García-Ruiz, Ricardo Geographic Information Technology geography Information and Communication Technology map regional geographic mapa geografía geografía regional Tecnología de la Información y la Comunicación Tecnología de la Información Geográfica |
title_short |
Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process |
title_full |
Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process |
title_fullStr |
Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process |
title_full_unstemmed |
Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process |
title_sort |
Virtual mapping system for the regional geographic teaching-learning process |
dc.creator.none.fl_str_mv |
García-Ruiz, Ricardo Morales-Moya, Williams Luis Armiñana-García, Rafael Iannacone, Jose Claro-Torres, Ramón Alejandro Moreno-Hernández, Mikel |
author |
García-Ruiz, Ricardo |
author_facet |
García-Ruiz, Ricardo Morales-Moya, Williams Luis Armiñana-García, Rafael Iannacone, Jose Claro-Torres, Ramón Alejandro Moreno-Hernández, Mikel |
author_role |
author |
author2 |
Morales-Moya, Williams Luis Armiñana-García, Rafael Iannacone, Jose Claro-Torres, Ramón Alejandro Moreno-Hernández, Mikel |
author2_role |
author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Geographic Information Technology geography Information and Communication Technology map regional geographic mapa geografía geografía regional Tecnología de la Información y la Comunicación Tecnología de la Información Geográfica |
topic |
Geographic Information Technology geography Information and Communication Technology map regional geographic mapa geografía geografía regional Tecnología de la Información y la Comunicación Tecnología de la Información Geográfica |
description |
Map interpretations through graphic representations provide the learner with a spatial understanding of phenomena, processes or events occurring in the territory. The objective of the research is to propose a system of virtual maps for the study of Regional geographic the first year of the Bachelor's Degree in Education - Geography, at the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, Villa Clara, Cuba. For the development of the research, methods of information collection and processing of the collected information were used, among which the following stand out: participatory observation, document review, survey, interview, expert criteria, historical-logical, analytical-synthetic, deductive-demonstrative, systemic-structural, ascent from the abstract to the concrete, and modeling. Statistical and mathematical methods are also used. The selected sample consisted of 12 students corresponding to the enrollment of the 3er year of the Regular Day Course of the Bachelor's Degree in Education. Geography and 10 professors from different universities in Cuba. The system was evaluated by experts as pertinent, and it was introduced. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-11-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/7017 10.31381/biotempo.v21i2.7017 |
url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/7017 |
identifier_str_mv |
10.31381/biotempo.v21i2.7017 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/7017/11220 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/7017/11458 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Biotempo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Biotempo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias Biológicas, Universidad Ricardo Palma |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias Biológicas, Universidad Ricardo Palma |
dc.source.none.fl_str_mv |
Biotempo; Vol. 21 Núm. 2 (2024): Biotempo; 255-267 2519-5697 1992-2159 10.31381/biotempo.v21i2 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
instacron_str |
URP |
institution |
URP |
reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1821334075252670464 |
score |
13.959421 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).