Spatial Tensions. Approaches to architectural pedagogy
Descripción del Articulo
Perceiving, thinking and understanding space on its different scales are fundamental activities to approach the knowledge inherent to architecture, from its dimensions: phenomenal (material products-objects), epistemic (concepts, theories and pedagogies-ideas) and ontological (social sense and modes...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5424 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5424 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| id |
REVURP_5a334db1749fe04c03c2d9697b508b77 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5424 |
| network_acronym_str |
REVURP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Spatial Tensions. Approaches to architectural pedagogyTensiones del espacio. Aproximaciones a la pedagogía de la arquitecturaGuzmán Juárez, Miguel Perceiving, thinking and understanding space on its different scales are fundamental activities to approach the knowledge inherent to architecture, from its dimensions: phenomenal (material products-objects), epistemic (concepts, theories and pedagogies-ideas) and ontological (social sense and modes of coexistence and reproduction-processes), respectively. Translating this to the management of architecture as an academic discipline entails an exercise in comprehensive, multiple and interdisciplinary pedagogy, where it is clearly transmitted that beyond forms and the aesthetic sense there are daily urgencies from people and their aspirations for comfort, coexistence and good living. That is why the work undertaken by an architect committed to classrooms, learning and students is praised here: Abel Hurtado and his proposals full of sensitivity, honesty and wisdom, referring to spatial stress. From a comparative, testimonial and documentary perspective, the intrinsic presence of a theoretical discourse developed in three levels or tensions is proposed: from the logics of the territory, from the architectural space to the space of coexistence and from the design process from the spatial tension.Percibir, pensar y comprender el espacio en sus diferentes escalas son actividades fundamentales para aproximarse a los saberes propios que implica la arquitectura, desde sus dimensiones: fenoménica (productos materiales-objetos), epistémica (conceptos, teorías y pedagogías-ideas) y ontológica (sentido social y modos de convivencia y reproducción-procesos), respectivamente. Traducir ello al manejo de la arquitectura como disciplina académica conlleva un ejercicio de la pedagogía integral, múltiple e interdisciplinaria, donde se transmita con claridad que más allá de las formas y el sentido estético se encuentran urgencias cotidianas desde las personas y sus aspiraciones de confort, de convivencia y de buen vivir. Es por ello, que aquí se pondera la labor asumida por un arquitecto comprometido con las aulas, los aprendizajes y los estudiantes: Abel Hurtado y sus propuestas cargadas de sensibilidad, honestidad y sabiduría, referidas al tensionamiento espacial. Desde una mirada comparativa, testimonial y documental, se propone la presencia intrínseca de un discurso teórico desarrollado en tres niveles o tensiones: de las lógicas del territorio, del espacio arquitectónico al espacio de convivencia y del proceso de diseño desde el tensionamiento espacial.Universidad Ricardo Palma2023-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisión por pares externosExternal peer reviewapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/542410.31381/pluriversidad09.5424PLURIVERSIDAD; Núm. 09 (2022): PLURIVERSIDAD; 27 - 522617-62622617-625410.31381/pluriversidad.vi09reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5424/7255Derechos de autor 2022 PLURIVERSIDADhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/54242023-01-26T01:32:46Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Spatial Tensions. Approaches to architectural pedagogy Tensiones del espacio. Aproximaciones a la pedagogía de la arquitectura |
| title |
Spatial Tensions. Approaches to architectural pedagogy |
| spellingShingle |
Spatial Tensions. Approaches to architectural pedagogy Guzmán Juárez, Miguel |
| title_short |
Spatial Tensions. Approaches to architectural pedagogy |
| title_full |
Spatial Tensions. Approaches to architectural pedagogy |
| title_fullStr |
Spatial Tensions. Approaches to architectural pedagogy |
| title_full_unstemmed |
Spatial Tensions. Approaches to architectural pedagogy |
| title_sort |
Spatial Tensions. Approaches to architectural pedagogy |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Guzmán Juárez, Miguel |
| author |
Guzmán Juárez, Miguel |
| author_facet |
Guzmán Juárez, Miguel |
| author_role |
author |
| description |
Perceiving, thinking and understanding space on its different scales are fundamental activities to approach the knowledge inherent to architecture, from its dimensions: phenomenal (material products-objects), epistemic (concepts, theories and pedagogies-ideas) and ontological (social sense and modes of coexistence and reproduction-processes), respectively. Translating this to the management of architecture as an academic discipline entails an exercise in comprehensive, multiple and interdisciplinary pedagogy, where it is clearly transmitted that beyond forms and the aesthetic sense there are daily urgencies from people and their aspirations for comfort, coexistence and good living. That is why the work undertaken by an architect committed to classrooms, learning and students is praised here: Abel Hurtado and his proposals full of sensitivity, honesty and wisdom, referring to spatial stress. From a comparative, testimonial and documentary perspective, the intrinsic presence of a theoretical discourse developed in three levels or tensions is proposed: from the logics of the territory, from the architectural space to the space of coexistence and from the design process from the spatial tension. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-22 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Revisión por pares externos External peer review |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5424 10.31381/pluriversidad09.5424 |
| url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5424 |
| identifier_str_mv |
10.31381/pluriversidad09.5424 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/5424/7255 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 PLURIVERSIDAD http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 PLURIVERSIDAD http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
| dc.source.none.fl_str_mv |
PLURIVERSIDAD; Núm. 09 (2022): PLURIVERSIDAD; 27 - 52 2617-6262 2617-6254 10.31381/pluriversidad.vi09 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
| instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
| instacron_str |
URP |
| institution |
URP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789625153046446080 |
| score |
13.936249 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).