César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds)
Descripción del Articulo
Death is an omnipresent subject in Vallejo’s poetry. In the so-called Human Poems there are many direct references and even a teleological feature is attributed to him: «To have been born to live from our death!». In his moving poems about the Spanish Civil War, Spain, Take This Cup From Me, «kill d...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5192 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5192 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | muerte identidad ayllu lenguaje semiótica death identity language semiotics |
| id |
REVURP_5104f23d673333c91dc76d9595ecf8bf |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5192 |
| network_acronym_str |
REVURP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository_id_str |
|
| spelling |
César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds)César Vallejo: revocación de la muerte. (Presencia de un motivo hasta su origen en Los heraldos negros)Lespada, GustavomuerteidentidadayllulenguajesemióticadeathidentityayllulanguagesemioticsDeath is an omnipresent subject in Vallejo’s poetry. In the so-called Human Poems there are many direct references and even a teleological feature is attributed to him: «To have been born to live from our death!». In his moving poems about the Spanish Civil War, Spain, Take This Cup From Me, «kill death» will be the Peruvian poet’s oxymoronic urge against the crimes of fascism. On this occasion we intend to trace the thread of the deal with death from those posthumously published poems to The Black Heralds (1919), to observe in this first poems —in a kind of journey to the origin— the nuances, the changes, but also the advances of an aesthetic identity, the first social or community pronouncements about death and its miseries, that is, the constancy and productivity of this motive in one of the most singular poetics of all time.La muerte es un tema omnipresente en la poesía de Vallejo. En los llamados Poemas humanos hay muchas referencias directas y hasta se le atribuye un rasgo teleológico: «¡Haber nacido para vivir de nuestra muerte!». En su conmovedor poemario sobre la guerra civil española, España, aparta de mí este cáliz, «matad a la muerte» será el exhorto oximorónico del poeta peruano contra los crímenes del fascismo. En esta oportunidad nos proponemos remontar el hilo conductor del trato con la muerte desde aquellos poemas publicados póstumamente hasta Los heraldos negros (1919), para observar en este primer poemario —en una especie de viaje al origen—, los matices, los cambios, pero también los anticipos de una identidad estética, los primeros pronunciamientos sociales o comunitarios acerca de la muerte y sus miserias, o sea, la constancia y productividad de este motivo en una de las poéticas más singulares de todos los tiempos.Universidad Ricardo Palma, Rectorado2019-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/519210.31381/archivoVallejo.v2n4.5192Archivo Vallejo; Vol. 2 Núm. 4 (2019): Julio - Diciembre; 207-2262663-92542616-989410.31381/archivoVallejo.v2n4reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5192/6820Derechos de autor 2019 Gustavo Lespadahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/51922022-12-27T02:02:19Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds) César Vallejo: revocación de la muerte. (Presencia de un motivo hasta su origen en Los heraldos negros) |
| title |
César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds) |
| spellingShingle |
César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds) Lespada, Gustavo muerte identidad ayllu lenguaje semiótica death identity ayllu language semiotics |
| title_short |
César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds) |
| title_full |
César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds) |
| title_fullStr |
César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds) |
| title_full_unstemmed |
César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds) |
| title_sort |
César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds) |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Lespada, Gustavo |
| author |
Lespada, Gustavo |
| author_facet |
Lespada, Gustavo |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
muerte identidad ayllu lenguaje semiótica death identity ayllu language semiotics |
| topic |
muerte identidad ayllu lenguaje semiótica death identity ayllu language semiotics |
| description |
Death is an omnipresent subject in Vallejo’s poetry. In the so-called Human Poems there are many direct references and even a teleological feature is attributed to him: «To have been born to live from our death!». In his moving poems about the Spanish Civil War, Spain, Take This Cup From Me, «kill death» will be the Peruvian poet’s oxymoronic urge against the crimes of fascism. On this occasion we intend to trace the thread of the deal with death from those posthumously published poems to The Black Heralds (1919), to observe in this first poems —in a kind of journey to the origin— the nuances, the changes, but also the advances of an aesthetic identity, the first social or community pronouncements about death and its miseries, that is, the constancy and productivity of this motive in one of the most singular poetics of all time. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-28 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5192 10.31381/archivoVallejo.v2n4.5192 |
| url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5192 |
| identifier_str_mv |
10.31381/archivoVallejo.v2n4.5192 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5192/6820 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Gustavo Lespada https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Gustavo Lespada https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Archivo Vallejo; Vol. 2 Núm. 4 (2019): Julio - Diciembre; 207-226 2663-9254 2616-9894 10.31381/archivoVallejo.v2n4 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
| instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
| instacron_str |
URP |
| institution |
URP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789625162681810944 |
| score |
13.945198 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).