César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds)

Descripción del Articulo

Death is an omnipresent subject in Vallejo’s poetry. In the so-called Human Poems there are many direct references and even a teleological feature is attributed to him: «To have been born to live from our death!». In his moving poems about the Spanish Civil War, Spain, Take This Cup From Me, «kill d...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Lespada, Gustavo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5192
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5192
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:muerte
identidad
ayllu
lenguaje
semiótica
death
identity
language
semiotics
id REVURP_5104f23d673333c91dc76d9595ecf8bf
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5192
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds)César Vallejo: revocación de la muerte. (Presencia de un motivo hasta su origen en Los heraldos negros)Lespada, GustavomuerteidentidadayllulenguajesemióticadeathidentityayllulanguagesemioticsDeath is an omnipresent subject in Vallejo’s poetry. In the so-called Human Poems there are many direct references and even a teleological feature is attributed to him: «To have been born to live from our death!». In his moving poems about the Spanish Civil War, Spain, Take This Cup From Me, «kill death» will be the Peruvian poet’s oxymoronic urge against the crimes of fascism. On this occasion we intend to trace the thread of the deal with death from those posthumously published poems to The Black Heralds (1919), to observe in this first poems —in a kind of journey to the origin— the nuances, the changes, but also the advances of an aesthetic identity, the first social or community pronouncements about death and its miseries, that is, the constancy and productivity of this motive in one of the most singular poetics of all time.La muerte es un tema omnipresente en la poesía de Vallejo. En los llamados Poemas humanos hay muchas referencias directas y hasta se le atribuye un rasgo teleológico: «¡Haber nacido para vivir de nuestra muerte!». En su conmovedor poemario sobre la guerra civil española, España, aparta de mí este cáliz, «matad a la muerte» será el exhorto oximorónico del poeta peruano contra los crímenes del fascismo. En esta oportunidad nos proponemos remontar el hilo conductor del trato con la muerte desde aquellos poemas publicados póstumamente hasta Los heraldos negros (1919), para observar en este primer poemario —en una especie de viaje al origen—, los matices, los cambios, pero también los anticipos de una identidad estética, los primeros pronunciamientos sociales o comunitarios acerca de la muerte y sus miserias, o sea, la constancia y productividad de este motivo en una de las poéticas más singulares de todos los tiempos.Universidad Ricardo Palma, Rectorado2019-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/519210.31381/archivoVallejo.v2n4.5192Archivo Vallejo; Vol. 2 Núm. 4 (2019): Julio - Diciembre; 207-2262663-92542616-989410.31381/archivoVallejo.v2n4reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5192/6820Derechos de autor 2019 Gustavo Lespadahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/51922022-12-27T02:02:19Z
dc.title.none.fl_str_mv César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds)
César Vallejo: revocación de la muerte. (Presencia de un motivo hasta su origen en Los heraldos negros)
title César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds)
spellingShingle César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds)
Lespada, Gustavo
muerte
identidad
ayllu
lenguaje
semiótica
death
identity
ayllu
language
semiotics
title_short César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds)
title_full César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds)
title_fullStr César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds)
title_full_unstemmed César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds)
title_sort César Vallejo: Revocation of Death. (Presence of a Motive Until its Origin in The Black Heralds)
dc.creator.none.fl_str_mv Lespada, Gustavo
author Lespada, Gustavo
author_facet Lespada, Gustavo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv muerte
identidad
ayllu
lenguaje
semiótica
death
identity
ayllu
language
semiotics
topic muerte
identidad
ayllu
lenguaje
semiótica
death
identity
ayllu
language
semiotics
description Death is an omnipresent subject in Vallejo’s poetry. In the so-called Human Poems there are many direct references and even a teleological feature is attributed to him: «To have been born to live from our death!». In his moving poems about the Spanish Civil War, Spain, Take This Cup From Me, «kill death» will be the Peruvian poet’s oxymoronic urge against the crimes of fascism. On this occasion we intend to trace the thread of the deal with death from those posthumously published poems to The Black Heralds (1919), to observe in this first poems —in a kind of journey to the origin— the nuances, the changes, but also the advances of an aesthetic identity, the first social or community pronouncements about death and its miseries, that is, the constancy and productivity of this motive in one of the most singular poetics of all time.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5192
10.31381/archivoVallejo.v2n4.5192
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5192
identifier_str_mv 10.31381/archivoVallejo.v2n4.5192
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5192/6820
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Gustavo Lespada
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Gustavo Lespada
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
dc.source.none.fl_str_mv Archivo Vallejo; Vol. 2 Núm. 4 (2019): Julio - Diciembre; 207-226
2663-9254
2616-9894
10.31381/archivoVallejo.v2n4
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625162681810944
score 13.945198
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).