Aniconic, cruel and nomadic: Lima The Sublime

Descripción del Articulo

Beyond beauty and ugliness, and far from catering to modern urban planning’s contingencies, Lima stands as a social laboratory where a dominant hypermodern rhythm coexists with premodern experiences. Kant’s concept of the sublime, which he developed as an enlightened aesthetical theory aiming to ema...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Ciriani, Patricia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3891
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Arquitextos/article/view/3891
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Lima
arquitectura
imaginarios urbanos
descentramiento
multiplicidad cultural
deriva urbana
architecture
urban imaginaries
decentring
cultural multiplicity
urban drifting
id REVURP_49c06af353eba22035e5ae7e23e3a847
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3891
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling Aniconic, cruel and nomadic: Lima The SublimeAnicónica, cruel y nómada: Lima la sublimeCiriani, PatriciaLimaarquitecturaimaginarios urbanosdescentramientomultiplicidad culturalderiva urbanaLimaarchitectureurban imaginariesdecentringcultural multiplicityurban driftingBeyond beauty and ugliness, and far from catering to modern urban planning’s contingencies, Lima stands as a social laboratory where a dominant hypermodern rhythm coexists with premodern experiences. Kant’s concept of the sublime, which he developed as an enlightened aesthetical theory aiming to emancipate man from nature, is essential in decentring an urbanite aesthete’s perspective and recognizing in the apparent illegibility of Lima’s social representations the starting point for rethinking city values as stemming from a cultural multiplicity. Lima’s diffused identity, which lacks a properly defined city centre and outskirts, forces us to apply aesthetic views unknown to mainstream town planning: Bataille’s and Krauss’ formlessness; Artaud’s theatre of cruelty; Debord’s urban drifting; Deleuze’s and Guattari’s plateaus, nomadism and body without organs; Maffesoli’s optimistic post-modernism.Más allá de lo bello y lo feo, y lejos de satisfacer el afán planificador del urbanismo moderno, Lima se afirma como un laboratorio social donde el ritmo hípermoderno dominante coexiste con experiencias premodernas. El concepto de lo sublime, que desarrolló Kant en una teoría estética ilustrada que buscaba emancipar al hombre de la naturaleza, ayuda a descentrar la mirada del esteta urbanita y reconocer en la aparente ilegibilidad de las representaciones sociales limeñas, el punto de partida para repensar la ciudad desde la multiplicidad cultural. La difusa identidad de Lima, que no tiene ni centro ni periferia delimitados, nos obliga a aplicarle criterios estéticos ajenos al urbanismo clásico: lo informe de Bataille y Krauss; el teatro de la crueldad de Artaud; la deriva de Debord; la meseta, el nomadismo y el cuerpo-sin-órganos de Deleuze y Guattari; la posmodernidad optimista de Maffesoli.Universidad Ricardo Palma2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Arquitextos/article/view/389110.31381/arquitextos35.3891Arquitextos; Núm. 35 (27): Enero - Diciembre 2020; 49-661819-293910.31381/arquitextos.35reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Arquitextos/article/view/3891/4779Derechos de autor 2021 Arquitextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/38912023-02-28T17:17:10Z
dc.title.none.fl_str_mv Aniconic, cruel and nomadic: Lima The Sublime
Anicónica, cruel y nómada: Lima la sublime
title Aniconic, cruel and nomadic: Lima The Sublime
spellingShingle Aniconic, cruel and nomadic: Lima The Sublime
Ciriani, Patricia
Lima
arquitectura
imaginarios urbanos
descentramiento
multiplicidad cultural
deriva urbana
Lima
architecture
urban imaginaries
decentring
cultural multiplicity
urban drifting
title_short Aniconic, cruel and nomadic: Lima The Sublime
title_full Aniconic, cruel and nomadic: Lima The Sublime
title_fullStr Aniconic, cruel and nomadic: Lima The Sublime
title_full_unstemmed Aniconic, cruel and nomadic: Lima The Sublime
title_sort Aniconic, cruel and nomadic: Lima The Sublime
dc.creator.none.fl_str_mv Ciriani, Patricia
author Ciriani, Patricia
author_facet Ciriani, Patricia
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Lima
arquitectura
imaginarios urbanos
descentramiento
multiplicidad cultural
deriva urbana
Lima
architecture
urban imaginaries
decentring
cultural multiplicity
urban drifting
topic Lima
arquitectura
imaginarios urbanos
descentramiento
multiplicidad cultural
deriva urbana
Lima
architecture
urban imaginaries
decentring
cultural multiplicity
urban drifting
description Beyond beauty and ugliness, and far from catering to modern urban planning’s contingencies, Lima stands as a social laboratory where a dominant hypermodern rhythm coexists with premodern experiences. Kant’s concept of the sublime, which he developed as an enlightened aesthetical theory aiming to emancipate man from nature, is essential in decentring an urbanite aesthete’s perspective and recognizing in the apparent illegibility of Lima’s social representations the starting point for rethinking city values as stemming from a cultural multiplicity. Lima’s diffused identity, which lacks a properly defined city centre and outskirts, forces us to apply aesthetic views unknown to mainstream town planning: Bataille’s and Krauss’ formlessness; Artaud’s theatre of cruelty; Debord’s urban drifting; Deleuze’s and Guattari’s plateaus, nomadism and body without organs; Maffesoli’s optimistic post-modernism.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Arquitextos/article/view/3891
10.31381/arquitextos35.3891
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Arquitextos/article/view/3891
identifier_str_mv 10.31381/arquitextos35.3891
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Arquitextos/article/view/3891/4779
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Arquitextos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Arquitextos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
dc.source.none.fl_str_mv Arquitextos; Núm. 35 (27): Enero - Diciembre 2020; 49-66
1819-2939
10.31381/arquitextos.35
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625141752233984
score 13.886751
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).