Last year in dispute: History and memory as frames teaching

Descripción del Articulo

The present paper discusses the historic facts of the past: things happen, people involved, stories. Then, we point to the idea of dominant narrative of history, a positivistic view. Next, there are arguments sustaining the vision for a collective memory. Both positions are confronted focusing in si...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Mendoza García, Jorge
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/4217
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/4217
Nivel de acceso:acceso abierto
id REVURP_41ad6ed31b814c1babf49bf94d2ef7b5
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/4217
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling Last year in dispute: History and memory as frames teachingEl pasado en disputa: historia y memoria como marcos de la enseñanzaMendoza García, JorgeThe present paper discusses the historic facts of the past: things happen, people involved, stories. Then, we point to the idea of dominant narrative of history, a positivistic view. Next, there are arguments sustaining the vision for a collective memory. Both positions are confronted focusing in similarities and differences. There were more differences. Authors subscribe the collective memory vision, besides the ambiguous an inaccurate it results. Finally, as an exercise, this approach is applied to the Mexican case, so against the official version of the success story there are alternative visions more open and wide about the recent past events. This way, we obtain different narrative versions without taken some of them as the truth. As a result heroes are demythologized.En el presente trabajo se problematiza el pasado: acontecimientos, personajes, narraciones. Se caracteriza someramente la idea de historia dominante, la positivista. Después, se argumenta, también someramente, la visión de la memoria colectiva. Inmediatamente se confrontan las dos posturas y se da cuenta de sus diferencias y sus coincidencias. Mayores las primeras, mínimas las segundas. Se toma postura por la perspectiva de la memoria colectiva, vista ésta como ambigua y maleable y menos exacta y fija como la historia. Al final, se realiza un pequeño ejercicio, para el caso mexicano, contraponiendo a la versión oficial de los sucesos pasados una versión alternativa, otra que posibilite la ampliación de versiones y de comunicaciones sobre el pretérito contemporáneo. Lo que se pretende es tener distintas interpretaciones de acontecimientos pasados, no argumentar que una versión es más verdadera que lo otra, sino edificar miradas distintas que pluralicen y no absoluticen el tiempo transitado, a la par que se intenta, con versiones disímiles, acercar más a lo mortal a los denominados "héroes” con todo y sus "hazañas".Universidad Ricardo Palma, Rectorado2021-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/421710.31381/iusinkarri.vn5.4217Ius Inkarri; Vol. 5 Núm. 5 (2016); 383-3992519-72742410-593710.31381/iusinkarri.vn5reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/4217/5142Derechos de autor 2021 Jorge Mendoza Garcíahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/42172023-10-14T15:35:39Z
dc.title.none.fl_str_mv Last year in dispute: History and memory as frames teaching
El pasado en disputa: historia y memoria como marcos de la enseñanza
title Last year in dispute: History and memory as frames teaching
spellingShingle Last year in dispute: History and memory as frames teaching
Mendoza García, Jorge
title_short Last year in dispute: History and memory as frames teaching
title_full Last year in dispute: History and memory as frames teaching
title_fullStr Last year in dispute: History and memory as frames teaching
title_full_unstemmed Last year in dispute: History and memory as frames teaching
title_sort Last year in dispute: History and memory as frames teaching
dc.creator.none.fl_str_mv Mendoza García, Jorge
author Mendoza García, Jorge
author_facet Mendoza García, Jorge
author_role author
description The present paper discusses the historic facts of the past: things happen, people involved, stories. Then, we point to the idea of dominant narrative of history, a positivistic view. Next, there are arguments sustaining the vision for a collective memory. Both positions are confronted focusing in similarities and differences. There were more differences. Authors subscribe the collective memory vision, besides the ambiguous an inaccurate it results. Finally, as an exercise, this approach is applied to the Mexican case, so against the official version of the success story there are alternative visions more open and wide about the recent past events. This way, we obtain different narrative versions without taken some of them as the truth. As a result heroes are demythologized.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-17
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/4217
10.31381/iusinkarri.vn5.4217
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/4217
identifier_str_mv 10.31381/iusinkarri.vn5.4217
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/4217/5142
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Jorge Mendoza García
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Jorge Mendoza García
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
dc.source.none.fl_str_mv Ius Inkarri; Vol. 5 Núm. 5 (2016); 383-399
2519-7274
2410-5937
10.31381/iusinkarri.vn5
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625143498113024
score 13.971837
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).