Last year in dispute: History and memory as frames teaching
Descripción del Articulo
The present paper discusses the historic facts of the past: things happen, people involved, stories. Then, we point to the idea of dominant narrative of history, a positivistic view. Next, there are arguments sustaining the vision for a collective memory. Both positions are confronted focusing in si...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Ricardo Palma |
Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/4217 |
Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/4217 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
REVURP_41ad6ed31b814c1babf49bf94d2ef7b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/4217 |
network_acronym_str |
REVURP |
network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository_id_str |
|
spelling |
Last year in dispute: History and memory as frames teachingEl pasado en disputa: historia y memoria como marcos de la enseñanzaMendoza García, JorgeThe present paper discusses the historic facts of the past: things happen, people involved, stories. Then, we point to the idea of dominant narrative of history, a positivistic view. Next, there are arguments sustaining the vision for a collective memory. Both positions are confronted focusing in similarities and differences. There were more differences. Authors subscribe the collective memory vision, besides the ambiguous an inaccurate it results. Finally, as an exercise, this approach is applied to the Mexican case, so against the official version of the success story there are alternative visions more open and wide about the recent past events. This way, we obtain different narrative versions without taken some of them as the truth. As a result heroes are demythologized.En el presente trabajo se problematiza el pasado: acontecimientos, personajes, narraciones. Se caracteriza someramente la idea de historia dominante, la positivista. Después, se argumenta, también someramente, la visión de la memoria colectiva. Inmediatamente se confrontan las dos posturas y se da cuenta de sus diferencias y sus coincidencias. Mayores las primeras, mínimas las segundas. Se toma postura por la perspectiva de la memoria colectiva, vista ésta como ambigua y maleable y menos exacta y fija como la historia. Al final, se realiza un pequeño ejercicio, para el caso mexicano, contraponiendo a la versión oficial de los sucesos pasados una versión alternativa, otra que posibilite la ampliación de versiones y de comunicaciones sobre el pretérito contemporáneo. Lo que se pretende es tener distintas interpretaciones de acontecimientos pasados, no argumentar que una versión es más verdadera que lo otra, sino edificar miradas distintas que pluralicen y no absoluticen el tiempo transitado, a la par que se intenta, con versiones disímiles, acercar más a lo mortal a los denominados "héroes” con todo y sus "hazañas".Universidad Ricardo Palma, Rectorado2021-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/421710.31381/iusinkarri.vn5.4217Ius Inkarri; Vol. 5 Núm. 5 (2016); 383-3992519-72742410-593710.31381/iusinkarri.vn5reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/4217/5142Derechos de autor 2021 Jorge Mendoza Garcíahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/42172023-10-14T15:35:39Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Last year in dispute: History and memory as frames teaching El pasado en disputa: historia y memoria como marcos de la enseñanza |
title |
Last year in dispute: History and memory as frames teaching |
spellingShingle |
Last year in dispute: History and memory as frames teaching Mendoza García, Jorge |
title_short |
Last year in dispute: History and memory as frames teaching |
title_full |
Last year in dispute: History and memory as frames teaching |
title_fullStr |
Last year in dispute: History and memory as frames teaching |
title_full_unstemmed |
Last year in dispute: History and memory as frames teaching |
title_sort |
Last year in dispute: History and memory as frames teaching |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mendoza García, Jorge |
author |
Mendoza García, Jorge |
author_facet |
Mendoza García, Jorge |
author_role |
author |
description |
The present paper discusses the historic facts of the past: things happen, people involved, stories. Then, we point to the idea of dominant narrative of history, a positivistic view. Next, there are arguments sustaining the vision for a collective memory. Both positions are confronted focusing in similarities and differences. There were more differences. Authors subscribe the collective memory vision, besides the ambiguous an inaccurate it results. Finally, as an exercise, this approach is applied to the Mexican case, so against the official version of the success story there are alternative visions more open and wide about the recent past events. This way, we obtain different narrative versions without taken some of them as the truth. As a result heroes are demythologized. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-17 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/4217 10.31381/iusinkarri.vn5.4217 |
url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/4217 |
identifier_str_mv |
10.31381/iusinkarri.vn5.4217 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/4217/5142 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Jorge Mendoza García https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Jorge Mendoza García https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ius Inkarri; Vol. 5 Núm. 5 (2016); 383-399 2519-7274 2410-5937 10.31381/iusinkarri.vn5 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
instacron_str |
URP |
institution |
URP |
reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1789625143498113024 |
score |
13.971837 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).