The literary death and legal death in Fabla salvaje

Descripción del Articulo

This article analyses the short novel Fabla salvaje, published in 1923, in which its author, César Vallejo, develops the story of Balta Espinar, a young farmer married to Adelaida, who becomes captive of a superstition of tragedy unleashed by the accidental breakage of a mirror, an event that affect...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Rodríguez Chávez, Iván
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/6131
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6131
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:life
death
freedom
suicide
presumed accidental death
vida
muerte
libertad
suicidio
muerte accidental presunta
id REVURP_1bac71e1fc24a9efe9a5df26a21fef86
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/6131
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling The literary death and legal death in Fabla salvajeLa muerte literaria y la muerte legal en Fabla salvajeRodríguez Chávez, Ivánlifedeathfreedomsuicidepresumed accidental deathvidamuertelibertadsuicidiomuerte accidental presuntaThis article analyses the short novel Fabla salvaje, published in 1923, in which its author, César Vallejo, develops the story of Balta Espinar, a young farmer married to Adelaida, who becomes captive of a superstition of tragedy unleashed by the accidental breakage of a mirror, an event that affects his mental health and generates a delirium of persecution of an «invisible being» and non-existent, like his own double; but this will plunge him into a depressive state of mind, personal insecurity, distrust and fatalism, which modifies his behaviour towards his wife, with whom he becomes sullen, with unfounded jealousy, causing her suffering and without taking into account the pregnancy of their first child. This superstition, which is reinforced by the song of a hen and two owls, has changed Balta Espinar’s attitude towards the world and life, leading him to death. The present study will be carried out from the perspective of a literary-legal interpretation, especially of the figures of freedom and death. En este artículo se analiza la novela corta Fabla salvaje, publicada en 1923, en la que su autor, César Vallejo, desarrolla la historia de Balta Espinar, un joven agricultor que resulta cautivo de una superstición de anuncio de tragedia desatada por la rotura accidental de un espejo, hecho que perjudica su salud mental y le genera un delirio de persecución de un «ser invisible» e inexistente, como su propio doble; y que lo sumirá en un estado de ánimo depresivo, de desconfianza y de fatalismo, que modifica su conducta con su esposa, con quien se torna hosco, con celos infundados, causándole sufrimiento. Esta superstición, que se refuerza con el canto de una gallina y de dos búhos, cambia la actitud del protagonista frente al mundo y la vida, conduciéndolo a la muerte. El presente estudio se llevará a cabo desde la perspectiva de una interpretación literario-jurídica, especialmente de las figuras de la libertad y la muerte. Universidad Ricardo Palma, Rectorado2023-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/613110.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.01Archivo Vallejo; Vol. 7 Núm. 13 (2024): Enero - Junio; 17-372663-92542616-989410.59885/archivoVallejo.2024.v7n13reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6131/9492http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6131/9869Derechos de autor 2024 Iván Rodríguez Chávezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/61312024-01-13T16:22:23Z
dc.title.none.fl_str_mv The literary death and legal death in Fabla salvaje
La muerte literaria y la muerte legal en Fabla salvaje
title The literary death and legal death in Fabla salvaje
spellingShingle The literary death and legal death in Fabla salvaje
Rodríguez Chávez, Iván
life
death
freedom
suicide
presumed accidental death
vida
muerte
libertad
suicidio
muerte accidental presunta
title_short The literary death and legal death in Fabla salvaje
title_full The literary death and legal death in Fabla salvaje
title_fullStr The literary death and legal death in Fabla salvaje
title_full_unstemmed The literary death and legal death in Fabla salvaje
title_sort The literary death and legal death in Fabla salvaje
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez Chávez, Iván
author Rodríguez Chávez, Iván
author_facet Rodríguez Chávez, Iván
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv life
death
freedom
suicide
presumed accidental death
vida
muerte
libertad
suicidio
muerte accidental presunta
topic life
death
freedom
suicide
presumed accidental death
vida
muerte
libertad
suicidio
muerte accidental presunta
description This article analyses the short novel Fabla salvaje, published in 1923, in which its author, César Vallejo, develops the story of Balta Espinar, a young farmer married to Adelaida, who becomes captive of a superstition of tragedy unleashed by the accidental breakage of a mirror, an event that affects his mental health and generates a delirium of persecution of an «invisible being» and non-existent, like his own double; but this will plunge him into a depressive state of mind, personal insecurity, distrust and fatalism, which modifies his behaviour towards his wife, with whom he becomes sullen, with unfounded jealousy, causing her suffering and without taking into account the pregnancy of their first child. This superstition, which is reinforced by the song of a hen and two owls, has changed Balta Espinar’s attitude towards the world and life, leading him to death. The present study will be carried out from the perspective of a literary-legal interpretation, especially of the figures of freedom and death.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6131
10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.01
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6131
identifier_str_mv 10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.01
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6131/9492
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6131/9869
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Iván Rodríguez Chávez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Iván Rodríguez Chávez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
dc.source.none.fl_str_mv Archivo Vallejo; Vol. 7 Núm. 13 (2024): Enero - Junio; 17-37
2663-9254
2616-9894
10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625141091631104
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).