Scientific publication and characteristics of the thesis advisers of a peruvian psychology school
Descripción del Articulo
The objective of this study was to describe the characteristics of undergraduate thesis advisors in a psychology school and analyze their scientific production. The methodology involves a descriptive-bibliometric study, where the study population was 37 teacher advisors of 149 undergraduate projects...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/356 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/356 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Thesis advisor scientific production thesis scientific article Asesor de tesis producción científica tesis artículo científico |
id |
REVUPEU_f6bf6bf6df2d75c6bf2737b11afb4149 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/356 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Scientific publication and characteristics of the thesis advisers of a peruvian psychology schoolPublicación científica y características de asesores de tesis de una escuela de psicología peruanaMamani Benito, Oscar J.Thesis advisorscientific productionthesisscientific articleAsesor de tesisproducción científicatesisartículo científicoThe objective of this study was to describe the characteristics of undergraduate thesis advisors in a psychology school and analyze their scientific production. The methodology involves a descriptive-bibliometric study, where the study population was 37 teacher advisors of 149 undergraduate projects approved at a private university in Peru. These were placed in the institution's repository and approved in the period from 2014-2017. The main results indicate that there was greater participation of women advisers (70.3%) than men (29.7%), in addition, 64.9% had only a professional title (undergraduate degree), 21.6% a master's degree and only 13.5% a doctorate degree. Likewise, only 27% evidence scientific publications in Google Scholar, while 73% did not publish sometime in their life; finally, we found a scientific production of 37 articles published (33 originals, 2 letters to the editor and 2 editorials) corresponding to 10 advisory teachers, in national and international journals. In conclusion, the undergraduate thesis advisors in psychology have a worrying and low level scientific production.El objetivo de la presente fue describir las características de los asesores de tesis de pregrado en una escuela de psicología y analizar su producción científica. La metodología implica un estudio de tipo descriptivo-bibliométrico, donde la población estuvo constituida por 37 docentes asesores de 149 trabajos de pregrado aprobados en una universidad privada del Perú, los mismos que fueron ubicados en el repositorio digital de dicha institución y aprobados en el periodo 2014 – 2017. Los principales resultados indican que hubo una mayor participación de asesores mujeres (70.3%) que varones (29.7%), además, el 64.9% evidencia tener solo título profesional, el 21.6% grado de magister y tan solo un 13.5% grado de doctor, así mismo, solo el 27% evidencia publicaciones científicas en Google Académico, mientras que el 73% no publicó alguna vez en su vida; finalmente, se halló una producción científica de 37 artículos (33 originales, 2 cartas al editor y 2 editoriales) correspondientes a 10 docentes asesores, en revistas nacionales e internacionales. Se concluye que los asesores de tesis de pregrado en psicología tienen una preocupante y baja producción científica.Universidad Peruana Unión2019-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/35610.17162/au.v9i2.356Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 2 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 27-362304-03352225-713610.17162/au.v9i2reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/356/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/356/html10.17162/au.v9i2.356.g412Derechos de autor 2019 Oscar J. Mamani Benitoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:17Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scientific publication and characteristics of the thesis advisers of a peruvian psychology school Publicación científica y características de asesores de tesis de una escuela de psicología peruana |
title |
Scientific publication and characteristics of the thesis advisers of a peruvian psychology school |
spellingShingle |
Scientific publication and characteristics of the thesis advisers of a peruvian psychology school Mamani Benito, Oscar J. Thesis advisor scientific production thesis scientific article Asesor de tesis producción científica tesis artículo científico |
title_short |
Scientific publication and characteristics of the thesis advisers of a peruvian psychology school |
title_full |
Scientific publication and characteristics of the thesis advisers of a peruvian psychology school |
title_fullStr |
Scientific publication and characteristics of the thesis advisers of a peruvian psychology school |
title_full_unstemmed |
Scientific publication and characteristics of the thesis advisers of a peruvian psychology school |
title_sort |
Scientific publication and characteristics of the thesis advisers of a peruvian psychology school |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mamani Benito, Oscar J. |
author |
Mamani Benito, Oscar J. |
author_facet |
Mamani Benito, Oscar J. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Thesis advisor scientific production thesis scientific article Asesor de tesis producción científica tesis artículo científico |
topic |
Thesis advisor scientific production thesis scientific article Asesor de tesis producción científica tesis artículo científico |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The objective of this study was to describe the characteristics of undergraduate thesis advisors in a psychology school and analyze their scientific production. The methodology involves a descriptive-bibliometric study, where the study population was 37 teacher advisors of 149 undergraduate projects approved at a private university in Peru. These were placed in the institution's repository and approved in the period from 2014-2017. The main results indicate that there was greater participation of women advisers (70.3%) than men (29.7%), in addition, 64.9% had only a professional title (undergraduate degree), 21.6% a master's degree and only 13.5% a doctorate degree. Likewise, only 27% evidence scientific publications in Google Scholar, while 73% did not publish sometime in their life; finally, we found a scientific production of 37 articles published (33 originals, 2 letters to the editor and 2 editorials) corresponding to 10 advisory teachers, in national and international journals. In conclusion, the undergraduate thesis advisors in psychology have a worrying and low level scientific production. El objetivo de la presente fue describir las características de los asesores de tesis de pregrado en una escuela de psicología y analizar su producción científica. La metodología implica un estudio de tipo descriptivo-bibliométrico, donde la población estuvo constituida por 37 docentes asesores de 149 trabajos de pregrado aprobados en una universidad privada del Perú, los mismos que fueron ubicados en el repositorio digital de dicha institución y aprobados en el periodo 2014 – 2017. Los principales resultados indican que hubo una mayor participación de asesores mujeres (70.3%) que varones (29.7%), además, el 64.9% evidencia tener solo título profesional, el 21.6% grado de magister y tan solo un 13.5% grado de doctor, así mismo, solo el 27% evidencia publicaciones científicas en Google Académico, mientras que el 73% no publicó alguna vez en su vida; finalmente, se halló una producción científica de 37 artículos (33 originales, 2 cartas al editor y 2 editoriales) correspondientes a 10 docentes asesores, en revistas nacionales e internacionales. Se concluye que los asesores de tesis de pregrado en psicología tienen una preocupante y baja producción científica. |
description |
The objective of this study was to describe the characteristics of undergraduate thesis advisors in a psychology school and analyze their scientific production. The methodology involves a descriptive-bibliometric study, where the study population was 37 teacher advisors of 149 undergraduate projects approved at a private university in Peru. These were placed in the institution's repository and approved in the period from 2014-2017. The main results indicate that there was greater participation of women advisers (70.3%) than men (29.7%), in addition, 64.9% had only a professional title (undergraduate degree), 21.6% a master's degree and only 13.5% a doctorate degree. Likewise, only 27% evidence scientific publications in Google Scholar, while 73% did not publish sometime in their life; finally, we found a scientific production of 37 articles published (33 originals, 2 letters to the editor and 2 editorials) corresponding to 10 advisory teachers, in national and international journals. In conclusion, the undergraduate thesis advisors in psychology have a worrying and low level scientific production. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/356 10.17162/au.v9i2.356 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/356 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v9i2.356 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/356/pdf https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/356/html 10.17162/au.v9i2.356.g412 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Oscar J. Mamani Benito info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Oscar J. Mamani Benito |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 2 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 27-36 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v9i2 reponame:Revistas Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revistas Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas Universidad Peruana Unión |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1702468991122931712 |
score |
13.949927 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).