Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university
Descripción del Articulo
The present research aimed to determine the relationship between the dimensions of personality and academic procrastination, in addition to describing the levels of procrastination according to age and sex in students of online courses at a Peruvian university in the city of Tarapoto, 2020. The type...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/693 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/693 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | ademic procrastination; self-regulation; University students; personality factors. Procrastinación académica; autorregulación; estudiantes universitarios; dimensiones de personalidad. |
id |
REVUPEU_92f55eaa1e5e9ce74d6eb18a02cfe48f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/693 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian universityDimensiones de la personalidad y procrastinación académica en estudiantes de cursos online de una universidad peruanaCharaña Mamani, José Vílchez Julon, Juanito ademic procrastination; self-regulation; University students; personality factors.Procrastinación académica; autorregulación; estudiantes universitarios; dimensiones de personalidad.The present research aimed to determine the relationship between the dimensions of personality and academic procrastination, in addition to describing the levels of procrastination according to age and sex in students of online courses at a Peruvian university in the city of Tarapoto, 2020. The type of investigation was of non-experimental transversal design of correlational type, of non-probability sampling for convenience, the sample was confirmed by 240 university students whose ages oscillated between 16 and 40 years (66.3% females and 33.7% males; mean age = 20.66). The instruments used were the academic procrastination scale (EPA) and the Big Five Inventory-15P (BFI-15P). The results revealed a significant inverse correlation between the dimensions of personality and academic procrastination; responsibility (rho= -0.590; p < .001), kindness (rho= -0.457; p < .000), extraversion (rho= -0.226; p< .000) and openness (rho= -355; p< .000); it means that the greater the responsibility, kindness, extraversion and openness the less academic procrastination will be or vice versa. The opposite happens with the neuroticism dimension, which presents a significant direct correlation (rho= 0.166; p < .000), so that the greater the neuroticism, the greater the academic procrastination.La presente investigación tuvo como objetivo determinar la relación entre las dimensiones de la personalidad y procrastinación académica, además de describir los niveles de procrastinación según edad y sexo en estudiantes de cursos online de una universidad peruana de la ciudad de Tarapoto, 2020. El tipo de investigación fue de diseño no experimental transversal de tipo correlacional, de muestreo no probabilístico por conveniencia, la muestra estuvo conformada por 240 estudiantes universitarios cuyas edades oscilaban entre 16 a 40 años (66.3% mujeres y 33.7% varones; edad media = 20.66). Los instrumentos utilizados fue la escala de procrastinación académica (EPA) y el Big Five Inventory-15P (BFI-15P). Los resultados revelaron una correlación inversa significativa entre las dimensiones de la personalidad y procrastinación académica; responsabilidad (rho= -0.590; p < .001), amabilidad (rho= -0.457; p < .000), extraversión (rho= -0.226; p<.000) y apertura (rho= -355; p<.000); quiere decir que a mayor responsabilidad, amabilidad, extraversión y apertura menor será la procrastinación académica o viceversa. Caso contrario sucede con la dimensión neuroticismo que presenta una significativa correlación directa (rho= 0.166; p < .000), de modo que a mayor neuroticismo, mayor procrastinación académica.Universidad Peruana Unión2021-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/69310.17162/au.v11i3.693Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 50 - 652304-03352225-713610.17162/au.v11i3reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/693/770Derechos de autor 2021 José Charaña Mamani, Juanito Vílchez Julonhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:25Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university Dimensiones de la personalidad y procrastinación académica en estudiantes de cursos online de una universidad peruana |
title |
Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university |
spellingShingle |
Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university Charaña Mamani, José ademic procrastination; self-regulation; University students; personality factors. Procrastinación académica; autorregulación; estudiantes universitarios; dimensiones de personalidad. |
title_short |
Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university |
title_full |
Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university |
title_fullStr |
Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university |
title_full_unstemmed |
Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university |
title_sort |
Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Charaña Mamani, José Vílchez Julon, Juanito |
author |
Charaña Mamani, José |
author_facet |
Charaña Mamani, José Vílchez Julon, Juanito |
author_role |
author |
author2 |
Vílchez Julon, Juanito |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
ademic procrastination; self-regulation; University students; personality factors. Procrastinación académica; autorregulación; estudiantes universitarios; dimensiones de personalidad. |
topic |
ademic procrastination; self-regulation; University students; personality factors. Procrastinación académica; autorregulación; estudiantes universitarios; dimensiones de personalidad. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The present research aimed to determine the relationship between the dimensions of personality and academic procrastination, in addition to describing the levels of procrastination according to age and sex in students of online courses at a Peruvian university in the city of Tarapoto, 2020. The type of investigation was of non-experimental transversal design of correlational type, of non-probability sampling for convenience, the sample was confirmed by 240 university students whose ages oscillated between 16 and 40 years (66.3% females and 33.7% males; mean age = 20.66). The instruments used were the academic procrastination scale (EPA) and the Big Five Inventory-15P (BFI-15P). The results revealed a significant inverse correlation between the dimensions of personality and academic procrastination; responsibility (rho= -0.590; p < .001), kindness (rho= -0.457; p < .000), extraversion (rho= -0.226; p< .000) and openness (rho= -355; p< .000); it means that the greater the responsibility, kindness, extraversion and openness the less academic procrastination will be or vice versa. The opposite happens with the neuroticism dimension, which presents a significant direct correlation (rho= 0.166; p < .000), so that the greater the neuroticism, the greater the academic procrastination. La presente investigación tuvo como objetivo determinar la relación entre las dimensiones de la personalidad y procrastinación académica, además de describir los niveles de procrastinación según edad y sexo en estudiantes de cursos online de una universidad peruana de la ciudad de Tarapoto, 2020. El tipo de investigación fue de diseño no experimental transversal de tipo correlacional, de muestreo no probabilístico por conveniencia, la muestra estuvo conformada por 240 estudiantes universitarios cuyas edades oscilaban entre 16 a 40 años (66.3% mujeres y 33.7% varones; edad media = 20.66). Los instrumentos utilizados fue la escala de procrastinación académica (EPA) y el Big Five Inventory-15P (BFI-15P). Los resultados revelaron una correlación inversa significativa entre las dimensiones de la personalidad y procrastinación académica; responsabilidad (rho= -0.590; p < .001), amabilidad (rho= -0.457; p < .000), extraversión (rho= -0.226; p<.000) y apertura (rho= -355; p<.000); quiere decir que a mayor responsabilidad, amabilidad, extraversión y apertura menor será la procrastinación académica o viceversa. Caso contrario sucede con la dimensión neuroticismo que presenta una significativa correlación directa (rho= 0.166; p < .000), de modo que a mayor neuroticismo, mayor procrastinación académica. |
description |
The present research aimed to determine the relationship between the dimensions of personality and academic procrastination, in addition to describing the levels of procrastination according to age and sex in students of online courses at a Peruvian university in the city of Tarapoto, 2020. The type of investigation was of non-experimental transversal design of correlational type, of non-probability sampling for convenience, the sample was confirmed by 240 university students whose ages oscillated between 16 and 40 years (66.3% females and 33.7% males; mean age = 20.66). The instruments used were the academic procrastination scale (EPA) and the Big Five Inventory-15P (BFI-15P). The results revealed a significant inverse correlation between the dimensions of personality and academic procrastination; responsibility (rho= -0.590; p < .001), kindness (rho= -0.457; p < .000), extraversion (rho= -0.226; p< .000) and openness (rho= -355; p< .000); it means that the greater the responsibility, kindness, extraversion and openness the less academic procrastination will be or vice versa. The opposite happens with the neuroticism dimension, which presents a significant direct correlation (rho= 0.166; p < .000), so that the greater the neuroticism, the greater the academic procrastination. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/693 10.17162/au.v11i3.693 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/693 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v11i3.693 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/693/770 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 José Charaña Mamani, Juanito Vílchez Julon https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 José Charaña Mamani, Juanito Vílchez Julon https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 50 - 65 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v11i3 reponame:Revistas Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revistas Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas Universidad Peruana Unión |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1702468991927189504 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).