Reading Comprehension in Open High School Students: Effect of a Motivation Based Intervention and metacognitive strategies

Descripción del Articulo

The purpose of this study was to determine if there is a significant difference in the level of reading comprehension between a pretest and a posttest, in students of an open high school in Nuevo León (Mexico) after an intervention based on motivation and metacognitive strategies. A quasi-experiment...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ruvalcabar-Estrada, Otoniel, A. Hilt, Jorge, Omar Trisca, Jorge
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revistas Universidad Peruana Unión
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/708
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/708
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Reading comprehension; cognition; achievement motivation; intervention
Comprensión lectora; cognición; motivación de logro; intervención
id REVUPEU_8dc9af6381d52b06e477e2a0bca5a97f
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/708
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Reading Comprehension in Open High School Students: Effect of a Motivation Based Intervention and metacognitive strategiesComprensión lectora en estudiantes de escuela preparatoria abierta: efecto de una intervención basada en la motivación y las estrategias metacognitivasRuvalcabar-Estrada, Otoniel A. Hilt, Jorge Omar Trisca, Jorge Reading comprehension; cognition; achievement motivation; interventionComprensión lectora; cognición; motivación de logro; intervenciónThe purpose of this study was to determine if there is a significant difference in the level of reading comprehension between a pretest and a posttest, in students of an open high school in Nuevo León (Mexico) after an intervention based on motivation and metacognitive strategies. A quasi-experimental quantitative design was used with an intervention of 14 weeks between the application of both measurements. The sample consisted of 18 students to whom three instruments were applied, the Cloze Test to measure reading comprehension, the Attributional Motivation Scale of General Achievement and the Inventory of General Metacognitive Strategies. The findings showed that there is a significant difference in reading comprehension (t (17) = 3.653, p = .002, Cohen'sd = 0.86) and metacognitive strategies (W = 30.00, p = .017, Biserial correlation r = 0.649) between the pretest and the posttest, although it was not significant in the level of motivation (t (17) = -0.341, p = .737, Cohen'sd = 0.008). In conclusion, through the execution of an intervention program in metacognitive strategies and motivation towards reading, an improvement in the level of reading comprehension of the participants was obtained.El propósito de este estudio fue determinar si existe una diferencia significativa del nivel de comprensión lectora entre un pretest y un postest, en alumnos de una escuela preparatoria abierta de Nuevo León (México) después de una intervención basada en la motivación y las estrategias metacognitivas. Se utilizó un diseño cuantitativo cuasi experimental con una intervención de 14 semanas entre la aplicación de ambas mediciones. La población estuvo compuesta por 18 alumnos a quienes se les aplicaron tres instrumentos, el Test de Cloze para medir la comprensión lectora, la Escala Atribucional de Motivación de Logro General y el Inventario de Estrategias Metacognitivas Generales. Los hallazgos mostraron que existe una diferencia significativa de comprensión lectora (t(17) = 3.653, p = .002, Cohen´s d = 0.86) y estrategias metacognitivas (W = 30.00, p = .017, Correlación biserial r = 0.649) entre el pretest y el postest, aunque no fue significativo en el nivel de motivación (t(17) = -0.341, p = .737, Cohen´s d = 0.008). En conclusión, mediante la ejecución de un programa de intervención en estrategias metacognitivas y motivación hacia la lectura, se obtuvo una mejora en el nivel de comprensión lectora de los participantes. Universidad Peruana Unión2021-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/70810.17162/au.v11i3.708Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 311-3302304-03352225-713610.17162/au.v11i3reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/708/784Derechos de autor 2021 Otoniel Ruvalcabar-Estrada, Jorge A. Hilt, Jorge Omar Triscahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:25Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Reading Comprehension in Open High School Students: Effect of a Motivation Based Intervention and metacognitive strategies
Comprensión lectora en estudiantes de escuela preparatoria abierta: efecto de una intervención basada en la motivación y las estrategias metacognitivas
title Reading Comprehension in Open High School Students: Effect of a Motivation Based Intervention and metacognitive strategies
spellingShingle Reading Comprehension in Open High School Students: Effect of a Motivation Based Intervention and metacognitive strategies
Ruvalcabar-Estrada, Otoniel
Reading comprehension; cognition; achievement motivation; intervention
Comprensión lectora; cognición; motivación de logro; intervención
title_short Reading Comprehension in Open High School Students: Effect of a Motivation Based Intervention and metacognitive strategies
title_full Reading Comprehension in Open High School Students: Effect of a Motivation Based Intervention and metacognitive strategies
title_fullStr Reading Comprehension in Open High School Students: Effect of a Motivation Based Intervention and metacognitive strategies
title_full_unstemmed Reading Comprehension in Open High School Students: Effect of a Motivation Based Intervention and metacognitive strategies
title_sort Reading Comprehension in Open High School Students: Effect of a Motivation Based Intervention and metacognitive strategies
dc.creator.none.fl_str_mv Ruvalcabar-Estrada, Otoniel
A. Hilt, Jorge
Omar Trisca, Jorge
author Ruvalcabar-Estrada, Otoniel
author_facet Ruvalcabar-Estrada, Otoniel
A. Hilt, Jorge
Omar Trisca, Jorge
author_role author
author2 A. Hilt, Jorge
Omar Trisca, Jorge
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Reading comprehension; cognition; achievement motivation; intervention
Comprensión lectora; cognición; motivación de logro; intervención
topic Reading comprehension; cognition; achievement motivation; intervention
Comprensión lectora; cognición; motivación de logro; intervención
dc.description.none.fl_txt_mv The purpose of this study was to determine if there is a significant difference in the level of reading comprehension between a pretest and a posttest, in students of an open high school in Nuevo León (Mexico) after an intervention based on motivation and metacognitive strategies. A quasi-experimental quantitative design was used with an intervention of 14 weeks between the application of both measurements. The sample consisted of 18 students to whom three instruments were applied, the Cloze Test to measure reading comprehension, the Attributional Motivation Scale of General Achievement and the Inventory of General Metacognitive Strategies. The findings showed that there is a significant difference in reading comprehension (t (17) = 3.653, p = .002, Cohen'sd = 0.86) and metacognitive strategies (W = 30.00, p = .017, Biserial correlation r = 0.649) between the pretest and the posttest, although it was not significant in the level of motivation (t (17) = -0.341, p = .737, Cohen'sd = 0.008). In conclusion, through the execution of an intervention program in metacognitive strategies and motivation towards reading, an improvement in the level of reading comprehension of the participants was obtained.
El propósito de este estudio fue determinar si existe una diferencia significativa del nivel de comprensión lectora entre un pretest y un postest, en alumnos de una escuela preparatoria abierta de Nuevo León (México) después de una intervención basada en la motivación y las estrategias metacognitivas. Se utilizó un diseño cuantitativo cuasi experimental con una intervención de 14 semanas entre la aplicación de ambas mediciones. La población estuvo compuesta por 18 alumnos a quienes se les aplicaron tres instrumentos, el Test de Cloze para medir la comprensión lectora, la Escala Atribucional de Motivación de Logro General y el Inventario de Estrategias Metacognitivas Generales. Los hallazgos mostraron que existe una diferencia significativa de comprensión lectora (t(17) = 3.653, p = .002, Cohen´s d = 0.86) y estrategias metacognitivas (W = 30.00, p = .017, Correlación biserial r = 0.649) entre el pretest y el postest, aunque no fue significativo en el nivel de motivación (t(17) = -0.341, p = .737, Cohen´s d = 0.008). En conclusión, mediante la ejecución de un programa de intervención en estrategias metacognitivas y motivación hacia la lectura, se obtuvo una mejora en el nivel de comprensión lectora de los participantes.
description The purpose of this study was to determine if there is a significant difference in the level of reading comprehension between a pretest and a posttest, in students of an open high school in Nuevo León (Mexico) after an intervention based on motivation and metacognitive strategies. A quasi-experimental quantitative design was used with an intervention of 14 weeks between the application of both measurements. The sample consisted of 18 students to whom three instruments were applied, the Cloze Test to measure reading comprehension, the Attributional Motivation Scale of General Achievement and the Inventory of General Metacognitive Strategies. The findings showed that there is a significant difference in reading comprehension (t (17) = 3.653, p = .002, Cohen'sd = 0.86) and metacognitive strategies (W = 30.00, p = .017, Biserial correlation r = 0.649) between the pretest and the posttest, although it was not significant in the level of motivation (t (17) = -0.341, p = .737, Cohen'sd = 0.008). In conclusion, through the execution of an intervention program in metacognitive strategies and motivation towards reading, an improvement in the level of reading comprehension of the participants was obtained.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/708
10.17162/au.v11i3.708
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/708
identifier_str_mv 10.17162/au.v11i3.708
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/708/784
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Otoniel Ruvalcabar-Estrada, Jorge A. Hilt, Jorge Omar Trisca
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Otoniel Ruvalcabar-Estrada, Jorge A. Hilt, Jorge Omar Trisca
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 311-330
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v11i3
reponame:Revistas Universidad Peruana Unión
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revistas Universidad Peruana Unión
collection Revistas Universidad Peruana Unión
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1702468992272171008
score 13.780154
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).