Academic procrastination and dependence on smartphones in teenagers of a regular elementary school in Ilo city
Descripción del Articulo
Objective: To determine the relationship between academic procrastination and mobile dependence in4th and 5th grade secondary school students. Methodology: Non-experimental cross-sectional design,correlational type and quantitative approach. The data of 146 students of both genders, their ages arebe...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas - Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/1753 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1753 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | academic procrastination, smartphone addiction, teenagers. Procrastinación académica; dependencia al móvil; adolescentes. |
id |
REVUPEU_88dde578d237dea39f7b2a5ebc7ae52a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/1753 |
network_acronym_str |
REVUPEU |
network_name_str |
Revistas - Universidad Peruana Unión |
repository_id_str |
. |
spelling |
Academic procrastination and dependence on smartphones in teenagers of a regular elementary school in Ilo cityProcrastinación académica y dependencia a teléfonos móviles en adolescentes de un colegio básico regular de la ciudad de IloRios Sanchez, Luis Eduardo Allcca Flores, Juan Gluder Alfaro Vásquez, Rosa María academic procrastination, smartphone addiction, teenagers.Procrastinación académica; dependencia al móvil; adolescentes.Objective: To determine the relationship between academic procrastination and mobile dependence in4th and 5th grade secondary school students. Methodology: Non-experimental cross-sectional design,correlational type and quantitative approach. The data of 146 students of both genders, their ages arebetween 15 and 17 years, were analyzed. For data collection, the Academic Procrastination Scale(EPA) was used, it presents a reliability for internal consistency through Cronbach’s alpha .816 and thevalidity was carried out through a confirmatory factorial analysis whose factorial loads vary between.43 and .99. Regarding the Mobile Dependency Test (TDA) the reliability of the test is evidenced byCronbach’s alpha coefficient, the Test in its total scale has high levels of reliability (α=0.929). Results:A positive and significant relationship was found between the two variables (rho = .268, p = .001),which implies that the greater the academic procrastination, the greater the dependence on the mobile.Conclusion: There is a positive relationship between the two variables, which implies that the greaterthe academic procrastination, the greater the dependence on the mobileObjetivo: Determinar la relación entre la procrastinación académica y dependencia al móvil enestudiantes de 4° y 5° del nivel secundario. Metodología: Diseño no experimental de corte transversal,tipo correlacional y de enfoque cuantitativo. Se analizaron los datos de 146 estudiantes de ambosgéneros, sus edades son entre 15 y 17 años. Para la recolección de datos se utilizó la Escala deProcrastinación Académica (EPA), presenta una confiabilidad por consistencia interna mediante elalfa de Cronbach .816 y la validez se realizó mediante un análisis factorial confirmatorio cuyas cargasfactoriales varía entre .43 y .99. Respecto al Test de Dependencia al Móvil (TDA) la confiabilidad de laprueba se evidencia mediante el coeficiente alfa de Cronbach, el Test en su escala total tiene nivelesaltos de confiabilidad (α=0,929). Resultados: Se encontró relación positiva y significativa entre lasdos variables (rho = .268, p = .001), lo cual implica que, a mayor procrastinación académica, mayordependencia al móvil. Conclusión: Existe relación positiva entre las dos variables, lo cual implica que,a mayor procrastinación académica, mayor dependencia al móvilUniversidad Peruana Unión2022-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/175310.17162/rccs.v15i1.1753Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 No. 1 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 30-38Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 Núm. 1 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 30-382411-00942306-060310.17162/rccs.v15i1reponame:Revistas - Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1753/1971Derechos de autor 2022 Luis Eduardo Rios Sanchez, Juan Gluder Allcca Flores, Rosa María Alfaro Vásquezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/17532022-08-03T13:45:57Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic procrastination and dependence on smartphones in teenagers of a regular elementary school in Ilo city Procrastinación académica y dependencia a teléfonos móviles en adolescentes de un colegio básico regular de la ciudad de Ilo |
title |
Academic procrastination and dependence on smartphones in teenagers of a regular elementary school in Ilo city |
spellingShingle |
Academic procrastination and dependence on smartphones in teenagers of a regular elementary school in Ilo city Rios Sanchez, Luis Eduardo academic procrastination, smartphone addiction, teenagers. Procrastinación académica; dependencia al móvil; adolescentes. |
title_short |
Academic procrastination and dependence on smartphones in teenagers of a regular elementary school in Ilo city |
title_full |
Academic procrastination and dependence on smartphones in teenagers of a regular elementary school in Ilo city |
title_fullStr |
Academic procrastination and dependence on smartphones in teenagers of a regular elementary school in Ilo city |
title_full_unstemmed |
Academic procrastination and dependence on smartphones in teenagers of a regular elementary school in Ilo city |
title_sort |
Academic procrastination and dependence on smartphones in teenagers of a regular elementary school in Ilo city |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rios Sanchez, Luis Eduardo Allcca Flores, Juan Gluder Alfaro Vásquez, Rosa María |
author |
Rios Sanchez, Luis Eduardo |
author_facet |
Rios Sanchez, Luis Eduardo Allcca Flores, Juan Gluder Alfaro Vásquez, Rosa María |
author_role |
author |
author2 |
Allcca Flores, Juan Gluder Alfaro Vásquez, Rosa María |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
academic procrastination, smartphone addiction, teenagers. Procrastinación académica; dependencia al móvil; adolescentes. |
topic |
academic procrastination, smartphone addiction, teenagers. Procrastinación académica; dependencia al móvil; adolescentes. |
description |
Objective: To determine the relationship between academic procrastination and mobile dependence in4th and 5th grade secondary school students. Methodology: Non-experimental cross-sectional design,correlational type and quantitative approach. The data of 146 students of both genders, their ages arebetween 15 and 17 years, were analyzed. For data collection, the Academic Procrastination Scale(EPA) was used, it presents a reliability for internal consistency through Cronbach’s alpha .816 and thevalidity was carried out through a confirmatory factorial analysis whose factorial loads vary between.43 and .99. Regarding the Mobile Dependency Test (TDA) the reliability of the test is evidenced byCronbach’s alpha coefficient, the Test in its total scale has high levels of reliability (α=0.929). Results:A positive and significant relationship was found between the two variables (rho = .268, p = .001),which implies that the greater the academic procrastination, the greater the dependence on the mobile.Conclusion: There is a positive relationship between the two variables, which implies that the greaterthe academic procrastination, the greater the dependence on the mobile |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1753 10.17162/rccs.v15i1.1753 |
url |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1753 |
identifier_str_mv |
10.17162/rccs.v15i1.1753 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1753/1971 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 No. 1 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 30-38 Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 Núm. 1 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 30-38 2411-0094 2306-0603 10.17162/rccs.v15i1 reponame:Revistas - Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
reponame_str |
Revistas - Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas - Universidad Peruana Unión |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1796961641111224320 |
score |
13.919782 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).