Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics

Descripción del Articulo

This article aims to analyze the different difficulties, both academic and attitudinal, that are presented in university students who take the Basic Mathematics course for second time. This work is a qualitative research, with phenomenological design, with application of the unstructured interview t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Soto Quiroz, Roger Iván, Yogui Takaesu, Daniel Noboru
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revistas Universidad Peruana Unión
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/433
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/433
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:reading comprehension
meaningful learning
attitudes towards mathematics
mathematical skills
comprensión lectora
aprendizaje significativo
actitudes hacia la matemática
habilidades matemáticas
id REVUPEU_68e6a87fcf147ce4e288707d7fd97f9e
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/433
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematicsAnálisis de las dificultades que presentan los estudiantes universitarios en matemática básicaSoto Quiroz, Roger Iván Yogui Takaesu, Daniel Noboru reading comprehensionmeaningful learningattitudes towards mathematicsmathematical skillscomprensión lectoraaprendizaje significativoactitudes hacia la matemáticahabilidades matemáticasThis article aims to analyze the different difficulties, both academic and attitudinal, that are presented in university students who take the Basic Mathematics course for second time. This work is a qualitative research, with phenomenological design, with application of the unstructured interview technique. The theoretical support is based on reading comprehension, school skills, meaningful learning, quantitative reasoning and attitudes towards mathematics. The sample was made up of 10 students who take the Basic Mathematics course for the second time: 03 of the Professional Graphic Design career, 03 of Interior Design and 04 of Fashion Design and Management; 03 teachers who teach the course and 05 academic tutors who carry out academic tutoring activities and workshops to reinforce the course. The results allowed us to affirm that they discovered six difficulties: 1) Difficulty in reading comprehension of mathematical problems, 2) difficulty in understanding basic mathematical contents, 3) difficulty with attending classes, 4) difficulty in interest and motivation for the course , 5) difficulty in reviewing mathematical topics, 6) difficulty in attending tutoring and reinforcement workshops.El presente estudio pretende analizar las diferentes dificultades—tanto académicas como actitudinales—que se les presenta a los estudiantes universitarios que llevan por segunda vez el curso de Matemática Básica. Esta es una investigación cualitativa, con diseño fenomenológico, con aplicación de la técnica de la entrevista no estructurada. El sustento teórico se basa en la comprensión lectora, competencias escolares, aprendizaje significativo, razonamiento cuantitativo y las actitudes hacia la matemática. La muestra la conformaron 10 estudiantes que llevan por segunda vez el curso de Matemática Básica: 03 son de la carrera de Diseño Profesional Gráfico, 03 de Diseño de interiores y 04 de Diseño y Gestión de Modas; 03 docentes que enseñan el curso y 05 tutores académicos que realizan actividades de tutoría académica y talleres de reforzamiento del curso. Los resultados permitieron afirmar que se descubrieron seis dificultades: 1) Dificultad en la comprensión lectora de los problemas matemáticos, 2) dificultad en comprender contenidos matemáticos básicos, 3) dificultad con la asistencia a clases, 4) dificultad en el interés y motivación por el curso, 5) dificultad en repasar los temas matemáticos, 6) dificultad en la asistencia a tutoría y talleres de reforzamiento.Universidad Peruana Unión2020-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/43310.17162/au.v10i2.433Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 2 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 1 - 162304-03352225-713610.17162/au.v10i2reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/433/495https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/433/512Derechos de autor 2020 Roger Iván Soto Quiroz, Daniel Noboru Yogui Takaesuinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:22Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics
Análisis de las dificultades que presentan los estudiantes universitarios en matemática básica
title Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics
spellingShingle Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics
Soto Quiroz, Roger Iván
reading comprehension
meaningful learning
attitudes towards mathematics
mathematical skills
comprensión lectora
aprendizaje significativo
actitudes hacia la matemática
habilidades matemáticas
title_short Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics
title_full Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics
title_fullStr Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics
title_full_unstemmed Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics
title_sort Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics
dc.creator.none.fl_str_mv Soto Quiroz, Roger Iván
Yogui Takaesu, Daniel Noboru
author Soto Quiroz, Roger Iván
author_facet Soto Quiroz, Roger Iván
Yogui Takaesu, Daniel Noboru
author_role author
author2 Yogui Takaesu, Daniel Noboru
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv reading comprehension
meaningful learning
attitudes towards mathematics
mathematical skills
comprensión lectora
aprendizaje significativo
actitudes hacia la matemática
habilidades matemáticas
topic reading comprehension
meaningful learning
attitudes towards mathematics
mathematical skills
comprensión lectora
aprendizaje significativo
actitudes hacia la matemática
habilidades matemáticas
dc.description.none.fl_txt_mv This article aims to analyze the different difficulties, both academic and attitudinal, that are presented in university students who take the Basic Mathematics course for second time. This work is a qualitative research, with phenomenological design, with application of the unstructured interview technique. The theoretical support is based on reading comprehension, school skills, meaningful learning, quantitative reasoning and attitudes towards mathematics. The sample was made up of 10 students who take the Basic Mathematics course for the second time: 03 of the Professional Graphic Design career, 03 of Interior Design and 04 of Fashion Design and Management; 03 teachers who teach the course and 05 academic tutors who carry out academic tutoring activities and workshops to reinforce the course. The results allowed us to affirm that they discovered six difficulties: 1) Difficulty in reading comprehension of mathematical problems, 2) difficulty in understanding basic mathematical contents, 3) difficulty with attending classes, 4) difficulty in interest and motivation for the course , 5) difficulty in reviewing mathematical topics, 6) difficulty in attending tutoring and reinforcement workshops.
El presente estudio pretende analizar las diferentes dificultades—tanto académicas como actitudinales—que se les presenta a los estudiantes universitarios que llevan por segunda vez el curso de Matemática Básica. Esta es una investigación cualitativa, con diseño fenomenológico, con aplicación de la técnica de la entrevista no estructurada. El sustento teórico se basa en la comprensión lectora, competencias escolares, aprendizaje significativo, razonamiento cuantitativo y las actitudes hacia la matemática. La muestra la conformaron 10 estudiantes que llevan por segunda vez el curso de Matemática Básica: 03 son de la carrera de Diseño Profesional Gráfico, 03 de Diseño de interiores y 04 de Diseño y Gestión de Modas; 03 docentes que enseñan el curso y 05 tutores académicos que realizan actividades de tutoría académica y talleres de reforzamiento del curso. Los resultados permitieron afirmar que se descubrieron seis dificultades: 1) Dificultad en la comprensión lectora de los problemas matemáticos, 2) dificultad en comprender contenidos matemáticos básicos, 3) dificultad con la asistencia a clases, 4) dificultad en el interés y motivación por el curso, 5) dificultad en repasar los temas matemáticos, 6) dificultad en la asistencia a tutoría y talleres de reforzamiento.
description This article aims to analyze the different difficulties, both academic and attitudinal, that are presented in university students who take the Basic Mathematics course for second time. This work is a qualitative research, with phenomenological design, with application of the unstructured interview technique. The theoretical support is based on reading comprehension, school skills, meaningful learning, quantitative reasoning and attitudes towards mathematics. The sample was made up of 10 students who take the Basic Mathematics course for the second time: 03 of the Professional Graphic Design career, 03 of Interior Design and 04 of Fashion Design and Management; 03 teachers who teach the course and 05 academic tutors who carry out academic tutoring activities and workshops to reinforce the course. The results allowed us to affirm that they discovered six difficulties: 1) Difficulty in reading comprehension of mathematical problems, 2) difficulty in understanding basic mathematical contents, 3) difficulty with attending classes, 4) difficulty in interest and motivation for the course , 5) difficulty in reviewing mathematical topics, 6) difficulty in attending tutoring and reinforcement workshops.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/433
10.17162/au.v10i2.433
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/433
identifier_str_mv 10.17162/au.v10i2.433
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/433/495
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/433/512
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Roger Iván Soto Quiroz, Daniel Noboru Yogui Takaesu
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Roger Iván Soto Quiroz, Daniel Noboru Yogui Takaesu
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 2 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 1 - 16
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v10i2
reponame:Revistas Universidad Peruana Unión
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revistas Universidad Peruana Unión
collection Revistas Universidad Peruana Unión
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1702468991201574912
score 13.982926
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).