Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics
Descripción del Articulo
This article aims to analyze the different difficulties, both academic and attitudinal, that are presented in university students who take the Basic Mathematics course for second time. This work is a qualitative research, with phenomenological design, with application of the unstructured interview t...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/433 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/433 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | reading comprehension meaningful learning attitudes towards mathematics mathematical skills comprensión lectora aprendizaje significativo actitudes hacia la matemática habilidades matemáticas |
id |
REVUPEU_68e6a87fcf147ce4e288707d7fd97f9e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/433 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematicsAnálisis de las dificultades que presentan los estudiantes universitarios en matemática básicaSoto Quiroz, Roger Iván Yogui Takaesu, Daniel Noboru reading comprehensionmeaningful learningattitudes towards mathematicsmathematical skillscomprensión lectoraaprendizaje significativoactitudes hacia la matemáticahabilidades matemáticasThis article aims to analyze the different difficulties, both academic and attitudinal, that are presented in university students who take the Basic Mathematics course for second time. This work is a qualitative research, with phenomenological design, with application of the unstructured interview technique. The theoretical support is based on reading comprehension, school skills, meaningful learning, quantitative reasoning and attitudes towards mathematics. The sample was made up of 10 students who take the Basic Mathematics course for the second time: 03 of the Professional Graphic Design career, 03 of Interior Design and 04 of Fashion Design and Management; 03 teachers who teach the course and 05 academic tutors who carry out academic tutoring activities and workshops to reinforce the course. The results allowed us to affirm that they discovered six difficulties: 1) Difficulty in reading comprehension of mathematical problems, 2) difficulty in understanding basic mathematical contents, 3) difficulty with attending classes, 4) difficulty in interest and motivation for the course , 5) difficulty in reviewing mathematical topics, 6) difficulty in attending tutoring and reinforcement workshops.El presente estudio pretende analizar las diferentes dificultades—tanto académicas como actitudinales—que se les presenta a los estudiantes universitarios que llevan por segunda vez el curso de Matemática Básica. Esta es una investigación cualitativa, con diseño fenomenológico, con aplicación de la técnica de la entrevista no estructurada. El sustento teórico se basa en la comprensión lectora, competencias escolares, aprendizaje significativo, razonamiento cuantitativo y las actitudes hacia la matemática. La muestra la conformaron 10 estudiantes que llevan por segunda vez el curso de Matemática Básica: 03 son de la carrera de Diseño Profesional Gráfico, 03 de Diseño de interiores y 04 de Diseño y Gestión de Modas; 03 docentes que enseñan el curso y 05 tutores académicos que realizan actividades de tutoría académica y talleres de reforzamiento del curso. Los resultados permitieron afirmar que se descubrieron seis dificultades: 1) Dificultad en la comprensión lectora de los problemas matemáticos, 2) dificultad en comprender contenidos matemáticos básicos, 3) dificultad con la asistencia a clases, 4) dificultad en el interés y motivación por el curso, 5) dificultad en repasar los temas matemáticos, 6) dificultad en la asistencia a tutoría y talleres de reforzamiento.Universidad Peruana Unión2020-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/43310.17162/au.v10i2.433Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 2 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 1 - 162304-03352225-713610.17162/au.v10i2reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/433/495https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/433/512Derechos de autor 2020 Roger Iván Soto Quiroz, Daniel Noboru Yogui Takaesuinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:22Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics Análisis de las dificultades que presentan los estudiantes universitarios en matemática básica |
title |
Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics |
spellingShingle |
Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics Soto Quiroz, Roger Iván reading comprehension meaningful learning attitudes towards mathematics mathematical skills comprensión lectora aprendizaje significativo actitudes hacia la matemática habilidades matemáticas |
title_short |
Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics |
title_full |
Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics |
title_fullStr |
Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics |
title_full_unstemmed |
Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics |
title_sort |
Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Soto Quiroz, Roger Iván Yogui Takaesu, Daniel Noboru |
author |
Soto Quiroz, Roger Iván |
author_facet |
Soto Quiroz, Roger Iván Yogui Takaesu, Daniel Noboru |
author_role |
author |
author2 |
Yogui Takaesu, Daniel Noboru |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
reading comprehension meaningful learning attitudes towards mathematics mathematical skills comprensión lectora aprendizaje significativo actitudes hacia la matemática habilidades matemáticas |
topic |
reading comprehension meaningful learning attitudes towards mathematics mathematical skills comprensión lectora aprendizaje significativo actitudes hacia la matemática habilidades matemáticas |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This article aims to analyze the different difficulties, both academic and attitudinal, that are presented in university students who take the Basic Mathematics course for second time. This work is a qualitative research, with phenomenological design, with application of the unstructured interview technique. The theoretical support is based on reading comprehension, school skills, meaningful learning, quantitative reasoning and attitudes towards mathematics. The sample was made up of 10 students who take the Basic Mathematics course for the second time: 03 of the Professional Graphic Design career, 03 of Interior Design and 04 of Fashion Design and Management; 03 teachers who teach the course and 05 academic tutors who carry out academic tutoring activities and workshops to reinforce the course. The results allowed us to affirm that they discovered six difficulties: 1) Difficulty in reading comprehension of mathematical problems, 2) difficulty in understanding basic mathematical contents, 3) difficulty with attending classes, 4) difficulty in interest and motivation for the course , 5) difficulty in reviewing mathematical topics, 6) difficulty in attending tutoring and reinforcement workshops. El presente estudio pretende analizar las diferentes dificultades—tanto académicas como actitudinales—que se les presenta a los estudiantes universitarios que llevan por segunda vez el curso de Matemática Básica. Esta es una investigación cualitativa, con diseño fenomenológico, con aplicación de la técnica de la entrevista no estructurada. El sustento teórico se basa en la comprensión lectora, competencias escolares, aprendizaje significativo, razonamiento cuantitativo y las actitudes hacia la matemática. La muestra la conformaron 10 estudiantes que llevan por segunda vez el curso de Matemática Básica: 03 son de la carrera de Diseño Profesional Gráfico, 03 de Diseño de interiores y 04 de Diseño y Gestión de Modas; 03 docentes que enseñan el curso y 05 tutores académicos que realizan actividades de tutoría académica y talleres de reforzamiento del curso. Los resultados permitieron afirmar que se descubrieron seis dificultades: 1) Dificultad en la comprensión lectora de los problemas matemáticos, 2) dificultad en comprender contenidos matemáticos básicos, 3) dificultad con la asistencia a clases, 4) dificultad en el interés y motivación por el curso, 5) dificultad en repasar los temas matemáticos, 6) dificultad en la asistencia a tutoría y talleres de reforzamiento. |
description |
This article aims to analyze the different difficulties, both academic and attitudinal, that are presented in university students who take the Basic Mathematics course for second time. This work is a qualitative research, with phenomenological design, with application of the unstructured interview technique. The theoretical support is based on reading comprehension, school skills, meaningful learning, quantitative reasoning and attitudes towards mathematics. The sample was made up of 10 students who take the Basic Mathematics course for the second time: 03 of the Professional Graphic Design career, 03 of Interior Design and 04 of Fashion Design and Management; 03 teachers who teach the course and 05 academic tutors who carry out academic tutoring activities and workshops to reinforce the course. The results allowed us to affirm that they discovered six difficulties: 1) Difficulty in reading comprehension of mathematical problems, 2) difficulty in understanding basic mathematical contents, 3) difficulty with attending classes, 4) difficulty in interest and motivation for the course , 5) difficulty in reviewing mathematical topics, 6) difficulty in attending tutoring and reinforcement workshops. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-06 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/433 10.17162/au.v10i2.433 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/433 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v10i2.433 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/433/495 https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/433/512 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Roger Iván Soto Quiroz, Daniel Noboru Yogui Takaesu info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Roger Iván Soto Quiroz, Daniel Noboru Yogui Takaesu |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 2 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 1 - 16 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v10i2 reponame:Revistas Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revistas Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas Universidad Peruana Unión |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1702468991201574912 |
score |
13.982926 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).