Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology

Descripción del Articulo

The work presented here gives account of the results obtained after the implementation of a Service Learning Project that UCSH carried out together with the municipal school Los Bosquinos de Maipú. The main objective of this work was to evaluate the impact of this experience in the development of th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Valdés León, Gabriel, Ceballos Ortiz, Francisca, Valdebenito Corail, Ana, Farías San Martín, Mariana
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revistas Universidad Peruana Unión
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/379
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/379
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:story writing
didactics of writing
service-learning
interdisciplinary work
language teaching.
redacción de cuentos
didáctica de la escritura
aprendizaje-servicio
trabajo interdisciplinario
didáctica de la lengua
id REVUPEU_0346b7e8e7a597713e6e62e997b0bd04
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/379
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S MethodologyImpacto de una experiencia interdisciplinaria para desarrollar la redacción de cuentos en el aula de historia desde la metodología a+sValdés León, GabrielCeballos Ortiz, FranciscaValdebenito Corail, AnaFarías San Martín, Marianastory writingdidactics of writingservice-learninginterdisciplinary worklanguage teaching.redacción de cuentosdidáctica de la escrituraaprendizaje-serviciotrabajo interdisciplinariodidáctica de la lenguaThe work presented here gives account of the results obtained after the implementation of a Service Learning Project that UCSH carried out together with the municipal school Los Bosquinos de Maipú. The main objective of this work was to evaluate the impact of this experience in the development of the production of narrative texts in the classroom of History, Geography and Social Science through an interdisciplinary work. From a didactic perspective, a didactic module was developed that is based on writing by projects from a processual approach. The study, of pre-experimental type with quantitative analysis, considers the textual revision, on the part of three expert judges, of the stories made by 32 students of seventh grade. The results show a considerable improvement in the quality of narrative texts, with an emphasis on discursive competence. On the other hand, the value that this experience of Service Learning represented not only for the institution of higher education, but also for the community partner stands out.El trabajo que aquí se presenta da cuenta de los resultados obtenidos luego de la implementación de un proyecto de Metodología A+S que la Universidad Católica Silva Henríquez llevó a cabo en conjunto con el colegio municipal Los Bosquinos de Maipú. El objetivo principal de este trabajo fue evaluar el impacto de esta experiencia en el desarrollo de la producción de textos narrativos en el aula de historia, geografía y ciencias sociales mediante un trabajo interdisciplinario. Desde la perspectiva didáctica, se desarrolló un módulo didáctico que se sustenta en la escritura por proyectos desde un enfoque procesual. El estudio, de tipo preexperimental con análisis cuantitativo, considera la revisión textual—por parte de tres jueces expertos—de los cuentos realizados por 32 estudiantes de séptimo básico. Los resultados dan cuenta de una mejora considerable en la calidad de los textos narrativos, con énfasis en la competencia discursiva. Por su parte, se destaca el valor que esta experiencia de A+S representó no solo para la institución de educación superior, sino también para el socio comunitario.Universidad Peruana Unión2019-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/37910.17162/au.v9i3.379Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 3 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 13-252304-03352225-713610.17162/au.v9i3reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/379/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/379/52010.17162/au.v9i3.379.g433Derechos de autor 2019 Gabriel Valdés León, Francisca Ceballos Ortiz, Ana Valdebenito Corail, Mariana Farías San Martíninfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:22Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology
Impacto de una experiencia interdisciplinaria para desarrollar la redacción de cuentos en el aula de historia desde la metodología a+s
title Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology
spellingShingle Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology
Valdés León, Gabriel
story writing
didactics of writing
service-learning
interdisciplinary work
language teaching.
redacción de cuentos
didáctica de la escritura
aprendizaje-servicio
trabajo interdisciplinario
didáctica de la lengua
title_short Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology
title_full Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology
title_fullStr Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology
title_full_unstemmed Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology
title_sort Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology
dc.creator.none.fl_str_mv Valdés León, Gabriel
Ceballos Ortiz, Francisca
Valdebenito Corail, Ana
Farías San Martín, Mariana
author Valdés León, Gabriel
author_facet Valdés León, Gabriel
Ceballos Ortiz, Francisca
Valdebenito Corail, Ana
Farías San Martín, Mariana
author_role author
author2 Ceballos Ortiz, Francisca
Valdebenito Corail, Ana
Farías San Martín, Mariana
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv story writing
didactics of writing
service-learning
interdisciplinary work
language teaching.
redacción de cuentos
didáctica de la escritura
aprendizaje-servicio
trabajo interdisciplinario
didáctica de la lengua
topic story writing
didactics of writing
service-learning
interdisciplinary work
language teaching.
redacción de cuentos
didáctica de la escritura
aprendizaje-servicio
trabajo interdisciplinario
didáctica de la lengua
dc.description.none.fl_txt_mv The work presented here gives account of the results obtained after the implementation of a Service Learning Project that UCSH carried out together with the municipal school Los Bosquinos de Maipú. The main objective of this work was to evaluate the impact of this experience in the development of the production of narrative texts in the classroom of History, Geography and Social Science through an interdisciplinary work. From a didactic perspective, a didactic module was developed that is based on writing by projects from a processual approach. The study, of pre-experimental type with quantitative analysis, considers the textual revision, on the part of three expert judges, of the stories made by 32 students of seventh grade. The results show a considerable improvement in the quality of narrative texts, with an emphasis on discursive competence. On the other hand, the value that this experience of Service Learning represented not only for the institution of higher education, but also for the community partner stands out.
El trabajo que aquí se presenta da cuenta de los resultados obtenidos luego de la implementación de un proyecto de Metodología A+S que la Universidad Católica Silva Henríquez llevó a cabo en conjunto con el colegio municipal Los Bosquinos de Maipú. El objetivo principal de este trabajo fue evaluar el impacto de esta experiencia en el desarrollo de la producción de textos narrativos en el aula de historia, geografía y ciencias sociales mediante un trabajo interdisciplinario. Desde la perspectiva didáctica, se desarrolló un módulo didáctico que se sustenta en la escritura por proyectos desde un enfoque procesual. El estudio, de tipo preexperimental con análisis cuantitativo, considera la revisión textual—por parte de tres jueces expertos—de los cuentos realizados por 32 estudiantes de séptimo básico. Los resultados dan cuenta de una mejora considerable en la calidad de los textos narrativos, con énfasis en la competencia discursiva. Por su parte, se destaca el valor que esta experiencia de A+S representó no solo para la institución de educación superior, sino también para el socio comunitario.
description The work presented here gives account of the results obtained after the implementation of a Service Learning Project that UCSH carried out together with the municipal school Los Bosquinos de Maipú. The main objective of this work was to evaluate the impact of this experience in the development of the production of narrative texts in the classroom of History, Geography and Social Science through an interdisciplinary work. From a didactic perspective, a didactic module was developed that is based on writing by projects from a processual approach. The study, of pre-experimental type with quantitative analysis, considers the textual revision, on the part of three expert judges, of the stories made by 32 students of seventh grade. The results show a considerable improvement in the quality of narrative texts, with an emphasis on discursive competence. On the other hand, the value that this experience of Service Learning represented not only for the institution of higher education, but also for the community partner stands out.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/379
10.17162/au.v9i3.379
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/379
identifier_str_mv 10.17162/au.v9i3.379
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/379/pdf
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/379/520
10.17162/au.v9i3.379.g433
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Gabriel Valdés León, Francisca Ceballos Ortiz, Ana Valdebenito Corail, Mariana Farías San Martín
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Gabriel Valdés León, Francisca Ceballos Ortiz, Ana Valdebenito Corail, Mariana Farías San Martín
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 3 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 13-25
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v9i3
reponame:Revistas Universidad Peruana Unión
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revistas Universidad Peruana Unión
collection Revistas Universidad Peruana Unión
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1702468991147048960
score 13.971837
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).