Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology
Descripción del Articulo
The work presented here gives account of the results obtained after the implementation of a Service Learning Project that UCSH carried out together with the municipal school Los Bosquinos de Maipú. The main objective of this work was to evaluate the impact of this experience in the development of th...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/379 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/379 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | story writing didactics of writing service-learning interdisciplinary work language teaching. redacción de cuentos didáctica de la escritura aprendizaje-servicio trabajo interdisciplinario didáctica de la lengua |
id |
REVUPEU_0346b7e8e7a597713e6e62e997b0bd04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/379 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S MethodologyImpacto de una experiencia interdisciplinaria para desarrollar la redacción de cuentos en el aula de historia desde la metodología a+sValdés León, GabrielCeballos Ortiz, FranciscaValdebenito Corail, AnaFarías San Martín, Marianastory writingdidactics of writingservice-learninginterdisciplinary worklanguage teaching.redacción de cuentosdidáctica de la escrituraaprendizaje-serviciotrabajo interdisciplinariodidáctica de la lenguaThe work presented here gives account of the results obtained after the implementation of a Service Learning Project that UCSH carried out together with the municipal school Los Bosquinos de Maipú. The main objective of this work was to evaluate the impact of this experience in the development of the production of narrative texts in the classroom of History, Geography and Social Science through an interdisciplinary work. From a didactic perspective, a didactic module was developed that is based on writing by projects from a processual approach. The study, of pre-experimental type with quantitative analysis, considers the textual revision, on the part of three expert judges, of the stories made by 32 students of seventh grade. The results show a considerable improvement in the quality of narrative texts, with an emphasis on discursive competence. On the other hand, the value that this experience of Service Learning represented not only for the institution of higher education, but also for the community partner stands out.El trabajo que aquí se presenta da cuenta de los resultados obtenidos luego de la implementación de un proyecto de Metodología A+S que la Universidad Católica Silva Henríquez llevó a cabo en conjunto con el colegio municipal Los Bosquinos de Maipú. El objetivo principal de este trabajo fue evaluar el impacto de esta experiencia en el desarrollo de la producción de textos narrativos en el aula de historia, geografía y ciencias sociales mediante un trabajo interdisciplinario. Desde la perspectiva didáctica, se desarrolló un módulo didáctico que se sustenta en la escritura por proyectos desde un enfoque procesual. El estudio, de tipo preexperimental con análisis cuantitativo, considera la revisión textual—por parte de tres jueces expertos—de los cuentos realizados por 32 estudiantes de séptimo básico. Los resultados dan cuenta de una mejora considerable en la calidad de los textos narrativos, con énfasis en la competencia discursiva. Por su parte, se destaca el valor que esta experiencia de A+S representó no solo para la institución de educación superior, sino también para el socio comunitario.Universidad Peruana Unión2019-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/37910.17162/au.v9i3.379Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 3 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 13-252304-03352225-713610.17162/au.v9i3reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/379/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/379/52010.17162/au.v9i3.379.g433Derechos de autor 2019 Gabriel Valdés León, Francisca Ceballos Ortiz, Ana Valdebenito Corail, Mariana Farías San Martíninfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:22Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology Impacto de una experiencia interdisciplinaria para desarrollar la redacción de cuentos en el aula de historia desde la metodología a+s |
title |
Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology |
spellingShingle |
Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology Valdés León, Gabriel story writing didactics of writing service-learning interdisciplinary work language teaching. redacción de cuentos didáctica de la escritura aprendizaje-servicio trabajo interdisciplinario didáctica de la lengua |
title_short |
Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology |
title_full |
Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology |
title_fullStr |
Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology |
title_full_unstemmed |
Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology |
title_sort |
Impact of an Interdisciplinary Experience in Developing Story Writing Skills in the History Classroom from the A + S Methodology |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Valdés León, Gabriel Ceballos Ortiz, Francisca Valdebenito Corail, Ana Farías San Martín, Mariana |
author |
Valdés León, Gabriel |
author_facet |
Valdés León, Gabriel Ceballos Ortiz, Francisca Valdebenito Corail, Ana Farías San Martín, Mariana |
author_role |
author |
author2 |
Ceballos Ortiz, Francisca Valdebenito Corail, Ana Farías San Martín, Mariana |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
story writing didactics of writing service-learning interdisciplinary work language teaching. redacción de cuentos didáctica de la escritura aprendizaje-servicio trabajo interdisciplinario didáctica de la lengua |
topic |
story writing didactics of writing service-learning interdisciplinary work language teaching. redacción de cuentos didáctica de la escritura aprendizaje-servicio trabajo interdisciplinario didáctica de la lengua |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The work presented here gives account of the results obtained after the implementation of a Service Learning Project that UCSH carried out together with the municipal school Los Bosquinos de Maipú. The main objective of this work was to evaluate the impact of this experience in the development of the production of narrative texts in the classroom of History, Geography and Social Science through an interdisciplinary work. From a didactic perspective, a didactic module was developed that is based on writing by projects from a processual approach. The study, of pre-experimental type with quantitative analysis, considers the textual revision, on the part of three expert judges, of the stories made by 32 students of seventh grade. The results show a considerable improvement in the quality of narrative texts, with an emphasis on discursive competence. On the other hand, the value that this experience of Service Learning represented not only for the institution of higher education, but also for the community partner stands out. El trabajo que aquí se presenta da cuenta de los resultados obtenidos luego de la implementación de un proyecto de Metodología A+S que la Universidad Católica Silva Henríquez llevó a cabo en conjunto con el colegio municipal Los Bosquinos de Maipú. El objetivo principal de este trabajo fue evaluar el impacto de esta experiencia en el desarrollo de la producción de textos narrativos en el aula de historia, geografía y ciencias sociales mediante un trabajo interdisciplinario. Desde la perspectiva didáctica, se desarrolló un módulo didáctico que se sustenta en la escritura por proyectos desde un enfoque procesual. El estudio, de tipo preexperimental con análisis cuantitativo, considera la revisión textual—por parte de tres jueces expertos—de los cuentos realizados por 32 estudiantes de séptimo básico. Los resultados dan cuenta de una mejora considerable en la calidad de los textos narrativos, con énfasis en la competencia discursiva. Por su parte, se destaca el valor que esta experiencia de A+S representó no solo para la institución de educación superior, sino también para el socio comunitario. |
description |
The work presented here gives account of the results obtained after the implementation of a Service Learning Project that UCSH carried out together with the municipal school Los Bosquinos de Maipú. The main objective of this work was to evaluate the impact of this experience in the development of the production of narrative texts in the classroom of History, Geography and Social Science through an interdisciplinary work. From a didactic perspective, a didactic module was developed that is based on writing by projects from a processual approach. The study, of pre-experimental type with quantitative analysis, considers the textual revision, on the part of three expert judges, of the stories made by 32 students of seventh grade. The results show a considerable improvement in the quality of narrative texts, with an emphasis on discursive competence. On the other hand, the value that this experience of Service Learning represented not only for the institution of higher education, but also for the community partner stands out. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/379 10.17162/au.v9i3.379 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/379 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v9i3.379 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/379/pdf https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/379/520 10.17162/au.v9i3.379.g433 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Gabriel Valdés León, Francisca Ceballos Ortiz, Ana Valdebenito Corail, Mariana Farías San Martín info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Gabriel Valdés León, Francisca Ceballos Ortiz, Ana Valdebenito Corail, Mariana Farías San Martín |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 3 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 13-25 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v9i3 reponame:Revistas Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revistas Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas Universidad Peruana Unión |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1702468991147048960 |
score |
13.971837 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).