LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC
Descripción del Articulo
This article presents the design of the Math Level 0 course aligned with the Educational Model of the UPC and developed under the structure proposed by 'MATE'. The phrase 'Less is more' that gives name to this article describes a philosophical concept which is applicable to the c...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2007 |
Institución: | Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
Repositorio: | Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/22 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | aprendizaje autónomo diseño instruccional independent learning instructional design |
id |
REVUPC_ce74b591216e93426e9ebc0f078e5609 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/22 |
network_acronym_str |
REVUPC |
network_name_str |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
repository_id_str |
|
spelling |
LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPCMENOS ES MÁS: CÓMO PROPICIAR EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO MEDIANTE UNA CLASE INTEGRAL EN EL MARCO DEL MODELO PEDAGÓGICO UPCViale Tudela, Héctor Ernestoaprendizaje autónomodiseño instruccionalindependent learninginstructional designThis article presents the design of the Math Level 0 course aligned with the Educational Model of the UPC and developed under the structure proposed by 'MATE'. The phrase 'Less is more' that gives name to this article describes a philosophical concept which is applicable to the classroom where the teacher only intervenes when it is necessary. In this context, the student has the major role. 'Less is More' requires the student accessing knowledge with enthusiasm, which will occur if the student has a major role in the teachinglearning system. The teachers are one more resource in the classroom and while the knowledge that should be acquired is important, the learning process learnt by the student on their own is paramount. It is expected in 'Less is More' that the teacher favours the learning of the students in an environment of tolerance and respect and it is demanded from the teacher to create a varied and stimulating learning experience instead of imparting knowledge in a patronizing way.La exposición presenta el diseño del curso Nivelación de Matemática alineado con el Modelo Educativo de la UPC y desarrollado bajo una estructura que propone el “MATE”. En el diseño se considera, a través de una acción intencional, la gestión autónoma del aprendizaje. Menos es más, la frase que da título a la exposición, encierra un concepto filosófico aplicable al salón de clase que podemos resumir de la siguiente manera: la intervención del profesor debe ser la necesaria y suficiente. La figura del alumno es la que debe destacar. Menos es más busca que el alumno acceda al conocimiento con entusiasmo, lo que ocurrirá si el alumno es el protagonista del sistema de enseñanzaaprendizaje. El profesor debe representar en el aula un recurso más para el aprendizaje del alumno. El conocimiento que debe adquirir un alumno es importante, pero mucho más relevante es el proceso de aprendizaje que logre él mismo. Se espera del profesor que favorezca el aprendizaje de sus alumnos en una atmósfera de tolerancia y respeto. Se le pide además, crear situaciones de aprendizaje variadas y estimulantes en lugar de imponer un conocimiento de forma omnipotente.Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC2007-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 No. 1 (3): January - June; 15Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 Núm. 1 (3): enero-junio; 15Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 3 n. 1 (3): Janeiro - Junho; 152223-2516reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstacron:UPCspahttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22/168https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22/656info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/222024-03-05T20:10:50Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC MENOS ES MÁS: CÓMO PROPICIAR EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO MEDIANTE UNA CLASE INTEGRAL EN EL MARCO DEL MODELO PEDAGÓGICO UPC |
title |
LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC |
spellingShingle |
LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC Viale Tudela, Héctor Ernesto aprendizaje autónomo diseño instruccional independent learning instructional design |
title_short |
LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC |
title_full |
LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC |
title_fullStr |
LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC |
title_full_unstemmed |
LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC |
title_sort |
LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Viale Tudela, Héctor Ernesto |
author |
Viale Tudela, Héctor Ernesto |
author_facet |
Viale Tudela, Héctor Ernesto |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
aprendizaje autónomo diseño instruccional independent learning instructional design |
topic |
aprendizaje autónomo diseño instruccional independent learning instructional design |
description |
This article presents the design of the Math Level 0 course aligned with the Educational Model of the UPC and developed under the structure proposed by 'MATE'. The phrase 'Less is more' that gives name to this article describes a philosophical concept which is applicable to the classroom where the teacher only intervenes when it is necessary. In this context, the student has the major role. 'Less is More' requires the student accessing knowledge with enthusiasm, which will occur if the student has a major role in the teachinglearning system. The teachers are one more resource in the classroom and while the knowledge that should be acquired is important, the learning process learnt by the student on their own is paramount. It is expected in 'Less is More' that the teacher favours the learning of the students in an environment of tolerance and respect and it is demanded from the teacher to create a varied and stimulating learning experience instead of imparting knowledge in a patronizing way. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-06-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22 |
url |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22/168 https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22/656 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 No. 1 (3): January - June; 15 Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 Núm. 1 (3): enero-junio; 15 Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 3 n. 1 (3): Janeiro - Junho; 15 2223-2516 reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas instname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas instacron:UPC |
instname_str |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
instacron_str |
UPC |
institution |
UPC |
reponame_str |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
collection |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844165167010545664 |
score |
12.941016 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).