LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC

Descripción del Articulo

This article presents the design of the Math Level 0 course aligned with the Educational Model of the UPC and developed under the structure proposed by 'MATE'. The phrase 'Less is more' that gives name to this article describes a philosophical concept which is applicable to the c...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Viale Tudela, Héctor Ernesto
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2007
Institución:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
Repositorio:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/22
Enlace del recurso:https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:aprendizaje autónomo
diseño instruccional
independent learning
instructional design
id REVUPC_ce74b591216e93426e9ebc0f078e5609
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/22
network_acronym_str REVUPC
network_name_str Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
repository_id_str
spelling LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPCMENOS ES MÁS: CÓMO PROPICIAR EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO MEDIANTE UNA CLASE INTEGRAL EN EL MARCO DEL MODELO PEDAGÓGICO UPCViale Tudela, Héctor Ernestoaprendizaje autónomodiseño instruccionalindependent learninginstructional designThis article presents the design of the Math Level 0 course aligned with the Educational Model of the UPC and developed under the structure proposed by 'MATE'. The phrase 'Less is more' that gives name to this article describes a philosophical concept which is applicable to the classroom where the teacher only intervenes when it is necessary. In this context, the student has the major role.  'Less is More' requires the student accessing knowledge with enthusiasm, which will occur if the student has a major role in the teachinglearning system. The teachers are one more resource in the classroom and while the knowledge that should be acquired is important, the learning process learnt by the student on their own is paramount. It is expected in 'Less is More' that the teacher favours the learning of the students in an environment of tolerance and respect and it is demanded from the teacher to create a varied and stimulating learning experience instead of imparting knowledge in a patronizing way.La exposición presenta el diseño del curso Nivelación de Matemática alineado con el Modelo Educativo de la UPC y desarrollado bajo una estructura que propone el “MATE”. En el diseño se considera, a través de una acción intencional, la gestión autónoma del aprendizaje. Menos es más, la frase que da título a la exposición, encierra un concepto filosófico aplicable al salón de clase que podemos resumir de la siguiente manera: la intervención del profesor debe ser la necesaria y suficiente. La figura del alumno es la que debe destacar. Menos es más busca que el alumno acceda al conocimiento con entusiasmo, lo que ocurrirá si el alumno es el protagonista del sistema de enseñanzaaprendizaje. El profesor debe representar en el aula un recurso más para el aprendizaje del alumno. El conocimiento que debe adquirir un alumno es importante, pero mucho más relevante es el proceso de aprendizaje que logre él mismo. Se espera del profesor que favorezca el aprendizaje de sus alumnos en una atmósfera de tolerancia y respeto. Se le pide además, crear situaciones de aprendizaje variadas y estimulantes en lugar de imponer un conocimiento de forma omnipotente.Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC2007-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 No. 1 (3): January - June; 15Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 Núm. 1 (3): enero-junio; 15Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 3 n. 1 (3): Janeiro - Junho; 152223-2516reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstacron:UPCspahttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22/168https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22/656info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/222024-03-05T20:10:50Z
dc.title.none.fl_str_mv LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC
MENOS ES MÁS: CÓMO PROPICIAR EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO MEDIANTE UNA CLASE INTEGRAL EN EL MARCO DEL MODELO PEDAGÓGICO UPC
title LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC
spellingShingle LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC
Viale Tudela, Héctor Ernesto
aprendizaje autónomo
diseño instruccional
independent learning
instructional design
title_short LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC
title_full LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC
title_fullStr LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC
title_full_unstemmed LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC
title_sort LESS IS MORE: HOW TO PROPITIATE INDEPENDENT LEARNING IN A HOLISTIC CLASS THROUGH THE FRAMEWORK OF THE PEDAGOGICAL MODELS OF THE UPC
dc.creator.none.fl_str_mv Viale Tudela, Héctor Ernesto
author Viale Tudela, Héctor Ernesto
author_facet Viale Tudela, Héctor Ernesto
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv aprendizaje autónomo
diseño instruccional
independent learning
instructional design
topic aprendizaje autónomo
diseño instruccional
independent learning
instructional design
description This article presents the design of the Math Level 0 course aligned with the Educational Model of the UPC and developed under the structure proposed by 'MATE'. The phrase 'Less is more' that gives name to this article describes a philosophical concept which is applicable to the classroom where the teacher only intervenes when it is necessary. In this context, the student has the major role.  'Less is More' requires the student accessing knowledge with enthusiasm, which will occur if the student has a major role in the teachinglearning system. The teachers are one more resource in the classroom and while the knowledge that should be acquired is important, the learning process learnt by the student on their own is paramount. It is expected in 'Less is More' that the teacher favours the learning of the students in an environment of tolerance and respect and it is demanded from the teacher to create a varied and stimulating learning experience instead of imparting knowledge in a patronizing way.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-06-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22
url https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22/168
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/22/656
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 No. 1 (3): January - June; 15
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 Núm. 1 (3): enero-junio; 15
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 3 n. 1 (3): Janeiro - Junho; 15
2223-2516
reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
instname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
instacron:UPC
instname_str Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
instacron_str UPC
institution UPC
reponame_str Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
collection Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844165167010545664
score 12.941016
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).